-
مصاحبه «زن روز قبل از انقلاب» با اولین زن مجتهد!
رسانهاواسط دهه هفتاد که روزنامه نگاری را با موسسه کیهان شروع کردم جدای از اتفاقات داغ سیاسی آن روزها که تازه داشت جریان اصلاح طلبی متولد می شد، همکاری با موسسه ای که نقش پررنگی در زندگی ام داشت برایم جالب بود.
-
درباره جشنواره فجر و لحظات غریبش؛ پوشیدن لباس ناامیدی
سینمافرض کنید که یک جشنواره سینمایی مطرح مثل جشنواره کن تصمیم بگیرد دیگر از فیلمسازان مشهور برای اکران فیلمشان دعوت نکند.
-
نگاهی به دنیایِ مارتین اسکورسیزی در فیلم آخرش؛
لالاییهای قدیمی نمیمیرند
سینمااینروزها؛ مارتین اسکورسیزی را کمی «ریاضیوار» میبینند. اغلب؛ تعداد دَه نامزدیش در اسکار، شمارش میشود! گویی؛ یک ماشینحسابِ نامرئی درحالِ ضرب و تقسیم، است! لحظهای، او را در ذهن مخاطبان جمع میزنند؛ لحظهی دیگر، منهایِ «نولان» و «لانتیموس»، پاکش میکنند!
-
جای سینمای کودک و نوجوان در بخش جوایز کجاست؟/سیمرغی که از کودک فراری است
سینماچهل و دومین جشنواره فیلم فجر عصر ۲۲ بهمن ماه برگزیدگان خود را میشناسد و سیمرغها هر کدام به پرواز در میآیند تا به دست صاحبانشان برسند.
-
دانشجویان ایرانی در دانشگاه های آمریکایی! چرا؟ چقدر؟
اگر امروز بگویند که یک وجب از خاک ایران به دست بیگانگان افتاد چه قدر ناراحت می شویم؟ نمی گویم بیشتر ولی دست کم به همان اندازه باید ناراحت شد از اینکه یک دانشجوی مستقل باهوش از این مملکت می رود و دیگر باز نمی گردد.
-
رویکرد قیممآبانه به نهاد وکالت
نظریه شهروند مدار نافی نظام قدرت رعیت پرور است. شهروندی را قلب نظام سیاسی مدرن می داند و برای دموکراتیزاسیون همبستگی و وفاداری شهروندان طی یک نگرش نو به حکمرانی در صدد ایجاد مسیر تعامل برای توسعه و فرگشت ارزشی برای احترام به حق تعیین سرنوشت مدنی و صنفی و ملی است
-
سویه زنانه انقلاب
همان روز که قرار شد مردم به خانه بازگردند تا مسئولان ویرانهها را آباد کنند، سویه زنانه انقلاب از نفس افتاد.
-
قانونگذاری برای مدیریت تعارض منافع در اسارت فرایندهای تصویب
در قسمت اول از این سلسله نوشتار(روزنامه اطلاعات، 11بهمن ) توضیحی در خصوص مفاهیم و شکلهای نه گانه تعارض منافع ارائه شد، اکنون و در قسمت دوم در صدد توضیح این مطلب هستیم که فرایندهای پیچیده و هزارتوی قانونگذاری چگونه امکان قاعده گذاری برای مدیریت تعارض منافع را در طول قریب به ۱۰ سال گذشته از بین برده است، امید آنکه این نکات موجبات تحریک و تحرک قانونگذاران آتی را برای تصویب هرچه سریعتر قواعد حقوقی ناظر به مدیریت تعارض منافع را فراهم کند.
-
ببینید/ چگونه یاد گرفتم که دیگر بنای یادبود نسازم !
رسانهوقتی سخنان یکی از وکلای خانم ایرلندی الاصل افریقای جنوبی را با یاداوری سخنان یک کشیش در کلیسای بیتلحم ( برمبنای شکایت از نسل کشی دولت ناتانیاهو از فلسطینیان در دادگاه لاهه) شنیدم، یاد این خاطره از اوایل سال شصت در شهر محاصره شدهام آبادان و در مقر پناهگاهشده کلیسای ارامنه کارپت مقدس افتادم.
-
چه کسی می خواهد تسلیم آمریکا بشویم؟
شواهد نشان می دهد که بیاعتمادی فزاینده سیاسی در کشور حتی امکان شکل گیری نوعی گفت و گوی ملی را هم منتفی ساخته است. مسائل متعدد اجتماعی حلنشده بر یکدیگر انباشت شده و بحران های مختلف را بازتولید می کنند. روشن است که با این حجم از معضلات در هم کلاف شده نمی توان به شکل گیری اجماعی ملی برای بهره گیری از تجارب جهانی جهت ورود به فرایند توسعه یافتگی امید داشت.
-
پیروزی های ورزشی؛ مرهمی بر زخم های ناسور
سیاستمداران و نخبگان جامعه باید از خود بپرسند که چرا پیروزی های فوتبالی چنین بسامد پررنگی در زندگی مردم ما دارد. آیا نمی توان بخشی از این توجه فراوان به فوتبال را نتیجه عمق رنج ها و انبوه دردهایی دانست که جامعه خسته ایرانی با آن دست به گریبان است؟ گویی که بسیاری از هم وطنان ما، به واسطه پیروزی های ورزشی، به دنبال مرهم نهادن بر زخم های ناسور خود هستند!
-
دیوارهای بی حیاء
توسعه، حوصله می خواهد، طراحی جزییات و مهندسی تفصیلی می خواهد. اگر می خواهیم با فساد مبارزه کنیم، دوچرخه سواری را توسعه دهیم، محیط زیست را حفظ کنیم، قانون گرا شویم و حریم خصوصی را حفظ کنیم، باید رفت سراغ مخفیگاه شیطان یعنی جزییات!
-
خواجهپاشا در مسیر مجیدی و میرکریمی
سینماسینمای ایران از دیرباز در چند ژانر بخصوص کارنامهای پروپیمان داشته است که از جمله آنها میتوان به طنز موقعیت، تاریخی و البته ملودرام خانوادگی اشاره کرد.
-
کارآمدی و مقبولیت نظام حکمرانی بر لبه تیغ تعارض منافع
در این سلسله مقالات تلاش بر آن است که قوانین، مقررات و زمینههای بروز تعارض منافع مرور و مدعای کلی مقاله مبنی بر «لبه تیغ تعارض منافع بر کارآمدی و مقبولیت نظام حکمرانی» توضیح داده شود.
-
خواندن پر ایراد وزیرخارجه،نشانه چیست؟
اراده خالص سازی در دوسال اخیر از شتاب برخوردار شده و فرآیندی که می رود تا به موازات رشد فزاینده مهاجرت، خانه نشینی نیروهای سیاسی، افول فعالیت احزاب، و بی معنا شدن انتخابات، آخرین میخ را بر تابوت بوروکراسی تهی شده از حضور کارشناسان وارد کند.
-
زبان مردم: «مرا به رسمیت بشناس»
خواست جامعه و انتظار اجتماعی از حاکمیت که در لایههای پنهان و زیرین اعتراضات و جنبشها در جریان است، در یک جمله قابل صورتبندی است. وآن چیزی نیست جز این که جامعه با زبان تنشآلود به حاکمیت میگوید: «مرا به رسمیت بشناس».
-
نگاهی به فیلم «بلوط پیر»؛ آخرین ساختهی کن لوچ
شاعرِ بینوایان در کافهی کهنسال
سینما«بلوط پیر» شبیهِ صاحب خودش است؛ کافهای سالخورده که در ظاهر، تکیده و رنگباخته مینماید. اما کافیست؛ ظهری با غذای مجانی، میزبانِ بینوایان شود. ناگهان یک طنین کیهانی در سراسر وجودش، میدمد! چهره جوانیِ «مردِ شریف» بر سردرش مینشیند. آنوقت؛ شاید اگر ژاک دریدا (فیلسوف پُستمدرن) زنده بود، اینبار مینوشت؛ تا زمانی که یک فقیر در دنیا وجود دارد، سایهی «کن لوچ» پشتِ سر اوست!
-
درس های سیا برای کشورهای در حال توسعه
نکته بسیار مهم انتقاد سازمان سیا از خود و اعلان آن به مردم آمریکا است. شاید درسی برای کشورهای در حال توسعه باشد که برای اصلاح حکومت، حتی اصلاح سازمان های اطلاعاتی و امنیتی، اولاً، از پژوهش و نقد علمی بهره می گیرند، ثانیاً، از ذکر شکست ها و درس آموزی از آن ها برای تحلیل و اقدام برتر، پروایی ندارند.
-
ایرانیان در معرض فلاکت جمعی بزرگ و مهیب
چنان خطر از دست رفتن خطر جمعی (بیش از آنچه تاکنون از دست رفته) و درافتادن در فلاکت جمعی بزرگ و مهیب است که جا دارد همگان – از مردم عادی تا اهل فکر، فعالان اقتصادی و سیاسی، و بیش از همه حاکمان – را به اندیشه کردن درباره سازوکارهای جاری زوال خیر جمعی فرابخوانیم.
-
پسرعموی عیاش من!
هنر کشورداری آن است که مجموعه سیاست ها، قوانین و مقررات به گونه ای طراحی شود که شرایط را به نفع گزینه پنجم (ارزش آفرین ها که خلق اثر مثبت برای جامعه دارند) تغییر دهد و گزینه های دیگر نامطلوب تر شود، مثلا به خاطر قاعده «پولت را از کجا آورده ای»، گزینه باج گیری، نامطلوب تر شود. لازم نیست گزینه ها را از بین ببریم یا ایجاد کنیم، بلکه تنها کاری که باید کرد این است که مطلوبیت گزینه ها را بالا-پایین کنیم، مردم خودشان انتخاب هایشان را بهینه خواهند کرد.
-
سیاستگذار ترس علیه خود قیام می کند، چگونه؟
سیاستگذاری مبتنی بر ترس هنگامی که از حد معقولاش فراتر رود، نتیجه عکس میدهد. مردمان مرعوب را به اجتماع همپیمان اما کینهجو تبدیل میکند و اینچنین موازنه سیاسی علیه سیاستگذار ترس دگرگون میشود.ترس خدعه می کند. سیاستگذار را دلخوش میکند که مسائل را حل کرده است، اما نمیداند خود علیه خود قیام کرده است.
-
مواجهه صحیح با قهر مردم در انتخابات
امکان تکرار انتخاباتی با مشارکت کمتر نسبت به انتخابات های گذشته موضوعی است که از سوی کارشناسان سیاسی مطرح می شود. باهنر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام میزان مشارکت انتخابات در سراسر کشور را ۳۵ درصد و میزان مشارکت در انتخابات تهران را ۱۷ درصد عنوان کرده است. یعنی شهری که به اندازه کشورهای حوزه خلیج فارس در روز جمعیت دارد، شاهد کاهش تاریخی در عرصه انتخابات خواهد بود. اما برای این وضعیت چه راه حل هایی وجود دارد؟
-
دشواری های گذار به دموکراسی در جهان اسلام
نظرسنجی های موسساتی چون گالوپ و پیو نشان می دهد که امروزه اکثر مسلمانان، طرفدار دموکراسی هستند و تناقضی میان ارزش های دموکراتیک و اصول مذهبی نمی بینند. از این رو و به عنوان بهره این یادداشت می توان گفت که در جهان اسلام، اگر چه گذار دموکراتیک، در سطح قدرت سیاسی با مانع برخورد نمود، اما جنبش دموکراسی خواهی در سطح اجتماعی و فرهنگی، همچنان در حال پیشرفت و بالندگی است.
-
به مناسبت سالگرد درگذشت مهندس بازرگان:
چند نکتهی ناگفته و نانوشته از مهدی بازرگان/ او برای ختم جنگ به هر دری زد
رسانهبازرگان اما برای ختم جنگ به هر دری زد... هم برای آیتالله منتظری پیغام میفرستاد تا هاشمی رفسنجانی جانشین فرمانده کل قوا را تحت تاثیر قرار دهد (چندان که در مصاحبهی بعد از قبول قطعنامه دو بار گفت «با توجه به نظر آیتالله العظمی منتظری پذیرفتیم» تا مومنان را به لحاظ شرعی قانع کند و مشخصا رزمندگان اصفهانی را) و هم نزد پسرعمه خود – آیتالله مرعشینجفی- رفت و گفته میشود نامهی او به امام در این باره که دیگر نمیتواند از مقلدین خود بخواهد در خاک عراق بجنگند در قبول قطعنامه نزد امام موثر افتاده حتی بیش از اصرارهای هاشمی و گزارش اقتصادی نخستوزیر که نسبتی با فهرست مطالبات نظامی محسن رضایی نداشت.
-
کلفتی گردن و تعداد کالسکه ها تا شاسی بلندها
گفتم بابا پس حالا که تعیین میکنید محض رضای خدا چشمانتان را وا کنید که به چاله نیفتید. وکیل خوب انتخاب کنید. گفتند خیلی خوب. بله گفتند خیلی خوب، چشمهاشان را وا کردند. درست هم دقت کردند، اما در چه؟ در عظم بطن ، کلفتی گردن، زیادی اسب و کالسکه، بیچارهها خیال می کردند که گویا این وکلا را میخواهند به پلوخوری بفرستند!
-
استالین و پژوهش های جانبدارانه
دستگاه حکومت، پژوهش درباره ی موضوعی خوشایند حاکمان، سفارش می دهد یا برخی پژوهشگران برای کسب مزایای گوناگون، داوطلبانه به مزیت آفرینی و کرامت تراشی برای صاحبان قدرت یا نهادهای اقتدارگر روی می آورند. برای نمونه برای کسب مشروعیت استالین، عکس هایی از وی با لنین سرهم بندی (مونتاژ) شد و در مورد ارتباط وی با لنین افسانه هایی ساخته شد
-
پخمهپروری و نخبهکشی،در سیستم مدیریت کشور
اصولا ما دنبال جواب های آسان هستیم. وقتی با یک پدیده روبرو می شویم که نمی فهمیمش، حفره ای در مغز ما ایجاد می شود و تا این حفره را پر نکنیم آرام نمی شویم. و چون تعداد سوالات زیاد است و پیدا کردن پاسخ های درست هم دشوار است، بلافاصله دنبال جواب های آسان دم دستی کار را بنداز می گردیم. و چه چیزی بهتر از اینکه مشهودترین قسمت ماجرا یعنی آدم ها را پیدا می کنیم و تمام! و سپس آرام می گیریم
-
نقدی بر سیاستورزی فروتنانه
دلسپردن به وصله و پینههای جزئی و موضعی و دلخوشیهای کوچک به جای طرح شجاعانه راهحلها و نیز زنهاردادن دولتمردان به مسیر و توالیهای منطقی سیاستها نه با شأن و کارکردهای مورد انتظار از نظام کارشناسی مناسبتی دارد، نه کمکی به حل مسئله خواهد کرد؛ بلکه آخرین امیدها به حل بحران یا امید به کنترل آن را به ناامیدی بدل میکند و مسئله را تا رسیدن به مرحله ورشکستگی به تعلیق و بیتکلیفی میسپارد
-
یک جهان سینمایی اگزیستانسیالیستی
سینماسه فیلم کوتاه حمید یوسفی اگرچه از حیث هویت دراماتیکی متمایز از هم هستند اما میتوان رگههایی از سنخیت معنایی را در آنها پیدا کرد که جهان سینمایی یگانهای را برمیسازد یا دست کم از جهان ذهنی واحدی میآید. مثلا چندلایه بودن قصههایی که روایت میکند یا شخصیتهایی که میسازد. لایههایی که سویههایی مختلفی روانشناختی، فلسفی، جامعه شناسانه و نشانه شناختی را در فرم فیلم صورت کرده تا در پس زیرمتنهایی که بر آن بنا شده، امکان رمزگشایی برای مخاطب فراهم شود. این جهان سینمایی یا شیوه روایت او را میتوان در پس شمایل فرمی اثر، پر از نشانهها و معنا دانست.
-
شیخ فضل الله نوری و ستیز با مشروطه
پذیرش اصل مساوات، بدین معنا بود که بالاترین مقام های سیاسی و دینی کشور، همگی در برابر قانون با رعایا، برابر خواهند بود. به طور طبیعی، فقهای محافظه کاری چون شیخ فضل الله، نمی توانستند آن را بپذیرند. علاوه بر این ها، شیخ نوری از منظری فقهی گفت که «مساوات» در اسلام محال است. او، بخصوص به برابری میان «مسلم» و «غیر مسلم»، اعتراض داشت؛ چرا که این دو، احکامی متفاوت در فقه اسلامی دارند