-
علل هفت گانه عقب ماندگی ایران!
عقب ماندگی ناشی از نزاع تاریخی میان این دو مولفه آثار زیان باری از خود به جا گذاشت از آن رو که جامعه و شخصیت ما را چندپاره ساخت. پاره هایی که نه تنها نمی توانستند به رشد شخصیت و توسعه بینجامند بلکه ما را همواره بر سر انتخاب ناگزیر میان سنت و مدرنیته سرگردان به حال خود رها میکردند.
-
قانون و فرمان چه تفاوت هایی دارند؟
قانون عام و استثنا ناپذیر است در حالی که فرمان خاص و استثنا پذیر! ، فرآیند تصویب قانون معین و شفاف است ولی روند وضع فرمان ناگهانی و پنهانی! قانون برای توجیه خود مبتنی بر دلایل حقوقی است ولی فرمان برای تحمیل خود متکی بر علل ایدئولوژیک!
-
برخی ریشه های تروریسم تکفیری داعش
«ابومصعب زرقاوی» که برخی او را پدر معنوی داعش می دانند، در نامه ای که در سال 2004، به رهبران القاعده افغانستان نوشت، به شدت به شیعه حمله کرد. او با نقبی به تاریخ اسلام، شیعیان را همدست مغولان در سقوط بغداد بحساب آورد و استقرار سلسله صفویه در ایران را خنجری برپیکر اسلام دانست. از همین روست که زرقاوی و داعش، برخلاف القاعده افغانستان، شیعه را «دشمن نزدیک» و آمریکا و اسرائیل را «دشمن دور» می دانست.
-
درباره «آناتومی یک سقوط »؛ فیلم جنجالی سال/رازهایی در دلِ دیوِ سپید آلپ
سینمافیلم«Anatomy of a Fall» یادآورِ گفتهای از میلان کوندرا، نویسنده شهیر چک- فرانسوی است؛ «هر رُمانی، در زمانهی خود به معمای خودش، بدل میشود!» با این تفاوت که اینجا، فیلم به معمای خود، تبدیل شده است.
-
ببخشید دماغ شما چند متر است؟
وظیفه جمعی ما این است که نقصانهای اساسی سیستم آموزشی و رسانه ای (شامل آموزش و پرورش، آموزش عالی و صدا و سیما) را جبران کنیم. حال که این سیستم ها در خلق یک فرهنگ درست درمانده اند، باید خودمان دست به کار شویم و دیسیپلین شخصی را ابتدا در خودمان و سپس در نسل بعدی تمرین کنیم و پایدار کنیم. «هتاکیِ جمعیِ هنجار-شده» را باید تبدیل کنیم به «جامعه ای با دهان ها و دماغهای با دیسیپلین». مقدمات کامیابی را تمرین جمعی کنیم.
-
نسلسوزی دانشگاه اسلامی
مسئله شورای انقلاب فرهنگی شده پاک کردن نام «بهمن» از روی سیگار بهمن چون در «شأن انقلاب» نیست که در بهمن رخداده. بههمین سادگی! حالا اما در وادی علم نه تنها به قلهء جهل- شاید هم نفوذ- رسیدهایم بلکه از آن عبور کردهایم.
-
جنونِ محضِ مایکل فرین و خندۀ ملیح کوشک جلالی بر آنچه میبینیم و آنچه نمیبینیم
تئاترهنرمندان باهوش تاریخ از همان یونان باستان یاد گرفتند گاهی لازم است جدیترین مفاهیم نزد بشر چون مقولات فلسفی را به سخره بگیرند.
-
ترور یعنی پایان
آنکه در خشونتِ کور میکُشد، خواه خود را خواه دیگری را، او در دو بنبست گیرافتاده است و با این کار پیام میدهد که به نقطه پایان خویش رسیده است، گرچه هنوز ظاهراً زنده باشد و در دستش بمب یا اسلحه باشد و ظاهراً هنوز قدرت کشتن داشته باشد.
-
"آینده اسلام سیاسی" از نظر جان اسپوزیتو
اسپوزیتو در کتاب "آینده اسلام"، تاکید می کند که جریان اصلی در جهان اسلام که اکثریت مسلمانان را تشکیل می دهد، میانه رو و خواهان جذب تکثر و ارزش های دموکراتیک است. اما البته این بدان معنا نیست که غالب مسلمانان، خواهان سکولاریسم هم باشند، بلکه آنها خواستار این هستند که اسلام همچنان به عنوان یکی از منابع قانون گذاری باقی بماند.
-
غفلت از نقش حکومت در تخریب اخلاق!
نقطه امید بخش عبارت از میل فزاینده ایرانیان به برقراری روابط شبکه ای هر چند با پیوندهای ضعیف (مارک گرانووتر) می باشد که ابعاد آن در فضای مجازی بسیار وسعت یافته است. گستره ای شامل دورهمی های دوستانه، جمع های کتاب خوانی، تیم های ورزشی، و انجمن های نقد فیلم که نوید بخش گفت و گو گری، مدارا جویی، کنش گری و در نهایت نقش آفرینی در خلق نوعی اخلاق نوین برای ایران امروز می توانند باشند
-
مقاومت مردم برای تغییر سیاستها
آن 2 هزار نفر اولی که این کارزار را امضا کردند، اینجا نقش تعیینکنندهای داشتهاند. ...جامعه ایران با 3 ماه پیش تفاوت کرده و پتانسیل اعتراضی در آن افزایش یافته است. آن انگیزه چیست؟ این که گروهی از مردم میخواهند بگویند ما ساکت نیستیم. حتی اگر امضایمان در تغییر سیاستهای شما اثر نگذارد میخواهیم بدانید که به سیاستهایتان اعتراض داریم
-
مسیر توسعه یافتگی در ایران بر اساس نظریه فوکویاما
تحلیل فوکویاما از ابعاد سیاسی/ اقتصادی توسعه چه آموزه هایی برای ایران امروز در بر دارد؟ آیا رشد اقتصادی مقدم بر دموکراسی است یا برعکس؟ در یک نگاه ساده با توجه به ابعاد نگران کننده فساد، ناکارآمدی و یک بوروکراسی متورم و فشل شاید بتوان رای به ترجیح دموکراسی بر رشد اقتصادی داد. ولی به نظر می رسد شرایط ایران به واسطه دیرپایی استبداد، تشدید تحریم ها و ضعف جامعه مدنی پیچیده تر از سایر کشورها باشد.
-
ماجرای عجیب داستان پر عقاب ایرانی و نوام چامسکی
ادبیاتحدود سال دوهزار و هشت میلادی و در حمله قبلتر اسراییل به نوار غزه ترجمه انگلیسی داستان (پر عقاب ) خود را با کمک دوستم عادل معمارنیا برای ایمیل قریب به بیش از سه هزار اسراییلی یا یهودی امریکایی صلح طلب، روزنامه نگار، اصحاب رسانه، اندیشمند و سیاستمدار فرستادیم و در مقدمه نوشتم که اگر میخواهید بدانید چرا برای شما در غزه این اتفاقات می افتد این تجربه شخصی و واقعی من از جنگ ایران و عراق و محاصره یک ساله شهرم آبادان را بخوانید.
-
پژوهش جانبدارانه در اتحاد جماهیر شوری
در حکومت روسیه شوروی سابق و اقمار آن، مصالح حکومت ایجاب می کرد که نتایج بسیاری از پژوهش ها مطابق سیاست احزاب کمونیست حاکم باشد. کتاب های پژوهشی دانشگاهی مغایر با سیاست حکومت و حزب کمونیست ممنوع بود و حتی پژوهشگر مربوط در فهرست افراد ممنوع القلم قرار می گرفت.
-
جمهوری اسم ها به جای جمهوری رسم ها
مجلس یازدهم با حذف نام توسعه، برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران را به شورای نگهبان فرستاد. اقدامی که تا این جا آخرین تلاش برای جایگزینی اسم ها به امید تغییر رسم ها از سوی نظام سیاسی محسوب می شود. جمهوری اسلامی در چهاردهه گذشته حساسیت فراوانی از خود نسبت به نام گذاری و مفهوم سازی نشان داده است. از تغییر نام اماکن و خیابان ها تا نوآوری در ایجاد مناسبت ها، و از مفهوم سازی های بی جا در علوم انسانی تا قلب واقعیت های اجتماعی، همه و همه در این راستا قابل ارزیابی هستند. اما به راستی این عطش برای تغییر نام از کجا می آید؟
-
اجبار رفتن به نمازجمعه برای منتقدان دولت!
معلمی که سالها خاک کلاس را خورده و صدها دانش آموز و سرمایه انسانی را برای توسعه و آینده روشن کشور تربیت کرده، حکمش این نیست که ۶ماه برخلاف میلش به نمازجمعه شهر بویین زهرا برود، هرچندامام جمعه بویین زهرا، ازجمله علمای میانه رو و فرهنگی جامعه روحانی کشور هست.
-
چرا «قر صادق بوقی» میلیونی و تشفیبخش میشود؟
توسعه در حکومت کار مش قربون محل ما نیست. یکی از شرایطش حضور شایستگان است-جوانانی مثل آذری جهرمی است ...قبلا مردم ناراضی برای ابراز نارضایتی از امکانات انتخابات استفاده میکردند و نارضایتی خود را کم هزینه مطرح میکردند-متاسفانه حاکمیت ایران (که در شرایط کنونی محصور «خالصگرایان» است) قدر این خصیصه خوب مردم را ندانست. ...
-
حرکت لَنگان نهاد تنظیمگر در سپهر حکمرانی رسانهای کشور
رسانه های کاربر محور (UGC) و ناشر محور (VOD) در حوزه تنظیمگرانه ساترا قرار گرفته است و از سوی دیگر سرویس های صوت و تصویر خبرگزاری ها، اکران آنلاین فیلم های سینمایی ذیل ساختار حکمرانی وزارت ارشاد تعریف شده است. به دیگر معنا بنا بر تصمیم نهادهای تنظیمگر این حوزه گونهای از محتوا امکان انتشار در خبرگزاریها و رسانههای خبری را دارد درحالیکه همان محتوا میتواند در رسانه اشتراک ویدئو ذیل اقدامات متخلفانه تخلف شناسایی شود.
-
تفاهم سینما و دولت روی میز برنامه و بودجه
سینمانشست مشترک داود منظور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور و جمعی از تهیه کنندگان، کارگردانان، بازیگران سینما و نمایندگان صنوف سینماییشامگاه ۲۰ آذر ماه در ساختمان برنامه و بودجه برگزار شد.
-
تخصیص بودجه برای وزارت فرهنگی هنری بوق!
به صادق بوقی پیشنهادمی شود ازحالا به فکرتاسیس وزارت بوق و تدوین آیین نامه بوق چیان شادی آفرین در جامعه باشد، بعید میدانم دولت ومجلس تلاشی در زمینه تاسیس وزارت بوق داشته باشند طبعا تلاش های خستگی ناپذیر بوقچیان بامرام و حمایت مردمی نتیجه مثبتی درپی خواهدداشت !!
-
دولت رئیسی را پاسخگو کنیم
راه حل آن است که با پرهیز جدی از شعارهای مرگ و یا درود، خود را برای حرکتی طولانی و تدریجی آماده کنیم. تا با کسب علم و سپس تجربه، و هم افزایی با همه نیروهای درون حاکمیتی و بیرون حاکمیتی، قادر به کسب صلاحیت حل مساله شویم.
-
جنگ و ارزشهای اخلاقی
تاسیس اسرائیل با ارزشهای برآمده از جنگ عجین شده است. این ارزشها را سالهاست در سراسر این منطقه گسترش داده است. آتش ارزشهای ویرانگر برآمده از جنگ، روزگار این منطقه را سیاه کرده است. تا زمانی که ارزشها از سنخ دیگر در خاک این منطقه نرویند، وضعیت مردمان این منطقه هر روز فاجعهبارتر از دیروز است.
-
سی تلّقی مختلف از زندگی و موفقّیت
مدیریت یک زندگی معمولی با اثرگذاری در حدِ یک محله یا شهرِ کوچک؛...جمع آوری ثروت از طریقِ رانت و شغلهای پی در پی اجرایی؛...در پی تخصص برای ثروتمند شدن؛ ...ضمن بهره برداری مالی، کار و کوشش برای دیگران: در جهتِ اهداف و تحکیم موقعیت افرادِ سیاسی؛ و ...
-
ملوانان چرا حامله می شوند؟
حذف ارتباطات انسانی، کنترل متقاطع اطلاعات، قاعده ثروتت را از کجا آورده ای، عقوبت های بسیار دردناک، انتشار شفاف نتایج پرونده های مفسدین در مهار فساد موثر است. متاسفانه در کشتی ما هر چهار رکن مربع فساد فراهم است. برای توسعه نیازمند آن هستیم که طراحی های هوشمند انجام دهیم تا مربع فساد در هم شکسته شود.
-
علاوه بر لعن و نفرین اصحاب چای، کار دیگری هم بکنیم؟
تقاضا می کنم علاوه بر لعن و نفرین اصحاب چای و خواندن اخبار و ابراز تأسف، شما نیز همراه شوید و راههای تحقق این مطالبه را هموار کنیم. اصرار و مقاومت نامحدود برای تحقق خواستهای محدود.
-
تلویزیون را خاموش کنید!
بیش از آنکه بودجه ملی را در چاه ویل شبکه های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما دفن کنید بهتر است بخشی از آن را برای احیای مقبولیت و مشروعیت رسانه ملی صرف کنید و به جای دهها شبکه های تلویزیونی داخلی صرفا به یک یا دو رسانه رسمی حاکمیتی اکتفا کنید. فقط کافی است رسانه ملی با انعکاس صداهای متفاوت امید آفرین باشد، آنگاه خواهید دید پزشکان هم توصیه خواهند کرد تلویزیون ببینید تا روحیه تان بهتر شود.
-
بنیادیترین نقصانِ سیاستِ خارجی ایران
معلوم نیست سیاست خارجی ایران در عرصههای اقتصادی و سیاسی، Hedging دارد یا خیر؟ کدام کالا، فرآورده و یا خدماتِ ایران، در اقتصادِ منطقهای یا بینالمللی، خاص و ممتاز است و مصرفکنندگان خارجی به آنها وابستهاند؟ زعفران اسپانیا، پتروشیمی عربستان، خاویار روسیه، نفت عراق، پستۀ آمریکا، فرش هند و گاز قطر به وفور یافت می شوند و سهم ایران از بازار جهانی را کاهش دادهاند.
-
کشورداری مبتنی بر عدد و عقلانیت، مقایسه ایران و آمریکا
ارایه آمار با سه ویژگی دقیق، پایدار و شفاف یکی از ضرورتهای کشورداری مدرن است. بدون وجود آمار پایدار، روشن و دقیق، همیشه در حال کلی گویی هستیم و وعده های غیردقیق.
-
من آقای گاو هستم!
وقتی توهین می کنیم، قومی را مسخره می کنیم. صاحبان یک عقیده را تحقیر می کنیم. وقتی تهمت یا برچسب می زنیم یا تهدید می کنیم همه این ها خشونت است؛ منتها خشونت زبانی. بدون خون و خونریزی است. خشونت زبانی از درون می کُشد. تا حالا هیچ کس را دیده اید که به دلیل اینکه مسخره شده و یا فحش خورده باشد به اورژانس مراجعه کند؟ یا به پلیس شکایت کند؟ قربانیان خشونت زبانی، اثری از جای زخم بر بدنشان یا مدرک دیگری ندارند.
-
نقد ادعای ظهور عصر پسادینی در ایران
در صفت «پسادینی»، دین تعریف نشده است و بین «دین حکومتی»، «دین غیرحکومتی» در سطح کلان، و نیز بین «دین فقهی»، «دین عرفانی» و هکذا فرق گذاشته نمی شود. انگار هر چه می گویند و شواهد می آورند مربوط به «دین فقهی- حکومتی» است. حتی اگر ادعای ایشان پذیرفته شود، ادعای ایشان منحصر به بودن در «دوران پسادینی حکومتی- فقهی» است و تعمیم آن نیست.