-
آقای ابوالقاسم طالبی! نه سرطان گرفتن عیب است نه یائسگی دشنام
تلویزیونخب ظاهرا نزاع لمپن ها با اهل فرهنگ تمامی ندارد. این که عده ای در اتاق فکر هایشان تصمیم گرفته اند مرجعیت را از اهل فکر و رسانه و هنرمند بگیرند و به جایش به مردم نادان زمام مراد را بسپارند کاملا قابل فهم است.
-
«درافشانی» ابوالقاسم طالبی و «نیشخند» افخمی، روی آنتن زنده تلویزیون مایه شرم ساری است
سینمانظرات درخشان و مشعشع ابوالقاسم طالبی جای خود، او میتواند هر نظر راست و ناراستی داشته باشد و میتواند برای اثبات عقیده خودش هر هجوی را سرهم کند؛ اما نکته اینجا است، بهروز افخمی اگر بهعنوان نماینده تلویزیون -که نهادی رسمی است- آنجا نشسته، نباید حرف مدعو برنامه را اصلاح کند یا به احترام ساحت عمومی به سخنانش تعریضی داشته باشد؟
-
*صف طویل طرفداران شهناز تهرانی و روشنفکران همیشه مقصر چپ
تجسمینزاع میان خانمها شهناز تهرانی و لیلی گلستان حسابی بالا گرفت و با اینکه چند روزی از آن ماجرای پرسروصدا گذشته است، با این حال طرفداران هر دو طرف هنوز هم دستبردار نیستند و در فضای مجازی و غیرمجازی مشغول ادامه داستانند.
-
بی پناهانِ از یاد رفته!
سینمافیلم مستند «هیچکس منتظرت نیست» ساخته محسن اسلامزاده را باید در رده مستندهای اجتماعی جای داد. شاید بد نباشد که در آغاز این بررسی اجمالی یاد آور شویم که در تقسیمبندیِ گونه (genre)های مختلف سینمایی و مستند که نشانگر سبک ورَده و گونه فیلمها برپایه برخی همانندیهای موضوعی یا داستانی آنهاست، بسیار کسان به ترکیب و اصطلاح توافق شده «سینمای اجتماعی» یا «ژانر اجتماعی» (social genre)اعتقاد چندانی ندارند.
-
آخرین سنگر سکوت است
سینما«چپ راست» فیلم متفاوتی است. فیلمسازِ ماجراجو دیگر تقلا نمیکند به زندگی یک روحانی که همسرش بیمار است سرک بکشد تا تجربه زیستی این دوشخصیت را روایت کند.تلاش نمیکند با عصبانیت شخصیت را به خاک و خون بکشد تا انتقاد تند و تیز اجتماعی انجام دهد.تلاش نمیکند با سرخوشی و حالگیری مدارک مردی ریاکار را به دهان تمساح بیندازد تا استیصال و بازگشت او به انسانیت را جشن بگیرد.
-
هیس؛ سینماگران فریاد نمیزنند...
سینماسینمای ایران در سال های اخیر و با اوج همهگیری کرونا در کشور عملاً به سینمایی ورشکسته تبدیل شده است. حال با وقوع اتفاقات چهار ماه گذشته اگر قرار باشد سینمای ایران تنها نماینده تفکر غالب حاکمیت باشد و مانند مسئولان مملکت مدام دست به انکار واقعیتی که در جامعه جریان دارد، بزند بیشتر از گذشته از مخاطبانش دور و از دُور خارج خواهد شد.
-
پایان عصر مهندسی فرهنگی
سینمادر خبر آمده بود که محمد مهدی عسگرپور رییس هیات مدیره خانه سینما طی نامه ای به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که هم هنگام دبیر شورای هنر شورای انقلاب فرهنگی هم هست، وی را از طرح و تصویب مقررات تازه صدور پروانه فیلمسازی و نمایش برحذر داشته بود.
-
مادران هوش عاشقانه جهان را ارتقا میبخشند
رسانهمادرم، هوش عاشقانه جهان را ارتقا میبخشد. مادرم، فاتح بیادعای سرزمین مهراست. مادرم، نقاش است. نقاشی چیرهدست و عاشق. مرا که در آغوش میکشد، آبروی رنگ و بوم و قلم میشود.
-
اکران «چپ راست» نوید بخش رونق دوباره سالن های سینما
سینماسرانجام فیلم کمدی سیاسی «چپ راست» با ثبت قرارداد نمایش در جلسه روز ۱۸ دی ماه در شورای صنفی نمایش از ۲۱دی، به پرده سینماها آمد.
-
وضعیت تاریک سینما و مخاطب گرفتار سرمایهداری
سینماتاریک، کلمهی که مارتین اسکورسیزی در روزهای آغازین سال 2023 از وضعیت سینما امروز یاد کرد. دلیل اینکه استاد سینمای مستقل دنیا که در قید حیات است از این کلمه برای حالوروز سینما استفاده میکند، چیست؟ قطعاً اسکورسیزی شوخی با سینما دوستان ندارد و این برداشت او تلخی را با خود همراه دارد، تلخی که از مخاطب جدید سینما در جهان نشات میگیرد.
-
وکیل مدافع شیطان و غرضهای روزنامهنگاران
رسانهدر سالهای اخیر و با گسترش دسترسی به اینترنت و تلفن همراه هوشمند، اکوسیستم خبر بازیگران بیشتری پیدا کرده است، این بازیگران از مقامهای دولتی و سیاسی، کنشگران مدنی، شرکتهای چندملیتی و غولهای اقتصادی هستند تا ارتشهای سایبری، ترولها و اوباش اینترنتی و در نهایت هم شهروندان عادی.
-
بهرام بیضایی راوی زنان، اسطوره و تاریخ
رسانهدر زمانهای که مردان با دشنه در مفهوم رفاقت و نامردی خلاصه میشدند و سینما را لوطیها و طوطیها، قمهکشها و قدارهبندها به دست گرفته زیرگذر و چهارسوق را میبستند، او زنانی را خلق کرد که پرسش داشتند و به دنبال دانایی چراغ به دست گرفته بودند.
-
تغییر نگرش، حال و رفتار ما را عوض می کند/6پرده آگاهی
مدیریت فرهنگیزندگی مثل یک نمایش است؛ با کنار رفتن پردهها در بعضی سکانسها، راز سربهمهری از پرده برون میافتد و ما تازه درمییابیم هنوز چقدر خامیم؛ هنوز چقدر نمیدانیم و هنوز چقدر باید بزرگ و بالغ شویم که در دام پیشداوریهایمان، در دام قضاوتهایمان و در دام بیمهریهایمان نیفتیم. با نقل برشی از یک تجربه، اعجاز تغییر نگرش را در 6پرده آگاهی به نَظّاره بنشینیم.
-
برنامههای نخ نما رادیو و مخاطبانی که فراموش شدهاند
کتاببرای مخاطبی که با صدای «مریم نشیبا» و برنامه های کودکش در رادیو دوران خردسالی را گذرانده و با «تقویم تاریخ» اضطراب و دلهره دیررسیدن به مدرسه را با صبحانه یکجا قورت داده تا خاطرات دوران دانش آموزی را رقم بزند. با برنامه «کارو کارگر» و «خانه وخانواده» آگاهانه قد کشیده با «قصه شب» آرام آرام خوابیده، گاه گاه «راه شب» برایش ابتدای قدم نهادن درجاده عرفان ادبیات بوده است و نهایتا جمعههایش را با «صبح جمعه» با شما مفرح کرده و قصه های ظهر جمعه «حمید عاملی» را تحت هرشرایطی ازدست نداده؛ این روزها خوب میفهمد که برنامههای رادیو دیگرچنگی به دل نمیزند و دیگر اغنایش نمیکند.
-
شکاف بزرگ میان مسئولان و هنرمندان
مدیریت فرهنگیدیشب پرونده شانزدهمین جشنواره سینما حقیقت، مثل تمام آیینهای اختتامیه با سخنرانی برگزارکنندگان، بسته شد. اما این بار تضاد صحبتهای وزیر ارشاد و معاون سینمایی او توجه شنونده را به خود جلب میکرد.
-
مجازات فرهنگ و هنر و پیامدهای آتی آن
سینماحمید فرخنژاد پس از آنکه قسط آخر بازیاش در سریالی در شبکه خانگی را گرفت، از ایران رفت و ظاهرا با توجه به موضعگیری او، سریال هنوز تولیدنشده، متوقفشده تلقی میشود.
-
نیم قرن اجرای قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان در ایران و چالشهای پیش روی آن
ادبیاتبیش از نیم قرن از تصویب قانون حمایت حقوق مؤلفان، مصنفان و هنرمندان میگذرد، قانونی که در سی و سه ماده و سه تبصره، پس از تصویب مجلس سنا در تاریخ سوم آذر ماه ۱۳۴۸، در جلسه روز یازدهم دی ماه همان سال به تصویب مجلس شورای ملی رسید.
-
زلزلههای انقلابیگری خاورمیانه و غرق شدن تمدنهای کهن
کتابامین معلوف روزنامهنگار و نویسنده عرب لبنانیتبار مسیحی ساکن فرانسه در کتاب غرق شدن تمدنها چند پارگیهایی را نشان میدهد که از نام و تبار و محل زندگی او هم آشکار است.
-
فوتبال، زیبایی گمشده در بیابانهای قطر
سینماپشت هیاهو، فریادها، خشم، شادی، مشتهای گره کرده و چشمهای خیره به زمین سبز و توپ فوتبال همیشه خیلی چیزها پنهان میماند اما تصاویر زنده تلویزیونی برای یک سفر رؤیایی و ثبت اکنون زمان در صف اول حافظه تاریخی مردمان جهان دیگر، یک امر عادی قلمداد میشود.
-
مستند «شریعتی بدون روتوش» چه کیفیتی دارد؟
شریعتی، مرا ببوس و چند ماجرا
سینما«شریعتی بدون روتوش» تازه ترین مستندی است که درباره زندگی، افکار و شخصیت دکتر علی شریعتی مزینانی ساخته شده و در تلاش است از دریچه ذهن خانواده، دوستان و شاگردان تصویری متفاوت از او ارائه کند.
-
کبوتر با کبوتر باز تنهاست
مدیریت فرهنگیمادربزرگم میگفت: «دنیا از نگفتن خرابه مادر جان. یاد بگیر حرف بزنی. احساست رو، عقیده و نظرت رو بگی. اگه لازمه که هشدار بدی، بهموقع این کار رو بکنی. اگه لازمه عشقت رو نشون بدی، بهموقع نشون بدی. اگه لازمه گلهکنی، راه دل آدما رو پیداکنی و یه جوری که دردشون نیاد، انتقاد کنی. دیگران که نمیدونن توی دل آدم چی میگذره!»
-
حیات موسیقی نواحی را به خطر نیاندازید
موسیقیپرونده پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی بسته شد. این دوره جشنواره در حالی در گرگان برگزار شد که پیشتر بارها درباره امکان برگزاری در استانهای دیگر صحبت شده بود، امری که تا به امروز محقق نشد.
-
صداوسیما میخواهد مرجع باشد؟ به عمل کار برآید به سخندانی نیست!
تلویزیوناطلاع رسانی، آموزش، سرگرمی، پرورش افکار و خلاقیت و از همه مهمتر توجه و جذب همه اقشار و سنین جامعه و پرداختن به ایده و عقاید آنها جزو وظایف یک رسانهای تعریف شده که نام آن را ملی مینامند. اما پرسش اصلی این است که آیا صداوسیما توانسته این کارها را انجام دهد؟
-
نقش هنرمند و عکاس در جامعه
تجسمیما نمیتوانیم قواعد تخصصی و اخلاقی هنر را بیاموزیم و در برخی شرایط و موارد، بسته به وضعیت و جبر جامعه از آن استفاده نکنیم.
-
فیلم «جنایات آینده» روایت هیولای شدن آدمی
سینمادیوید کراننبرگ با جنایات آینده (Crimes of the Future) در آستانه ۸۰ سالگی، پرانرژی مینماید! این فیلم، اولین بار در کن، اکران شد. منتقدان آن را ستودند، تماشاگران ۶ دقیقه، ایستاده برایش کف زدند. شاید همین برای بازگشت فیلمساز نامدار کانادایی به ژانر دلخواهش؛ وحشت بدن (Body Horror) کافی است.
-
گفتگو با غلامرضا اعوانی درباره وجوه حکمی پیامبر اسلام
پیامبر حکیم و قرآن کتاب حکمت است
بیست و هشتم صفر سالروز رحلت حضرت محمد مصطفی (ص) آخرین پیامبر الهی و نقطه اختتام ادیان ابراهیمی است. به همین مناسبت با استاد دکتر غلامرضا اعوانی عضو گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم درباره وجوه حکمی پیامبر اسلام (ص) گفتگو کردهایم که در ادامه میخوانید.
-
نگاهی به فیلم ابلق؛ ساخته نرگس آبیار
دوربین سرگردان در برزخ
سینما«نرگس آبیار» در فیلم جدیدش (ابلق) بهسوی فضایی کوچک، «ایزوله» و تک لوکیشنی، رفته است. او معمولاً کارگردانِ محیط بیرونی، لوکیشنهای زیاد، روایت چند سویه و... است. اغلب در این شرایط، با تسلط کار میکند؛ اما، ابلق پاشنه آشیل اوست. انگار در فضای کوچک و متروک گیر افتاده است.
-
شهریار؛ در کوی شکسته دلی
ادبیاتدلی شکسته و چنگی گسسته گیســـــویم ولی به زخمــــــــــه غیبی هنوز می مویم [۱] گاه انسان با جد وجهد فراوان می کوشد تا به بارگاه حضرت حق راه یابد ومیهمان حق شود. در این راه، از هیچ کوششی دریغ نمی کند وگاه بی آنکه رنج جد وجهد را بر خود هموار سازد، دلی شکسته وپر نیاز به خداوند عرضه می کند وخدا را میهمان دل خویش می کند.
-
مهرورزی سینما در ماه مهر
سینماقرار است در مهرماه به ابتکار سازمان سینمایی و با همکاری ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ویژه برنامه هفته مهر سینمای ایران در سراسر کشور برگزار شود.