هرچند نقشه‌های مختلفی از سطح ماه وجود دارد, اما مدارگرد شناسایی ماه برای اولین بار نقشه دقیق سه‌بعدی از تمام سطح ماه تهیه خواهد کرد که مرجعی برای سفرهای اکتشافی آینده انسان به ماه خواهد بود.

محمود حاج‌زمان: این تصاویر شگفت‌انگیز، سطح آتشفشانی ماه را با دقیق‌ترین جزئیاتی که تا کنون ثبت شده است نشان می‌دهد. این تصاویر که توسط مدارگرد شناسایی ماه ناسا (LRO) تهیه شده است، کیفیت تصاویر گرفته شده از نیمه پنهان ماه را بیش از 100 برابر افزایش داده است.

به گزارش دیلی‌میل، نقشه‌های دیجیتالی پستی و بلندی‌ها سطح ماه که بر اساس داده‌های جدید رسم شده است، سطح به شدت آتشفشانی و ناهموار ماه را با تمام جزئیات آن به تصویر می‌کشد.

دکتر گرگوری نیومن از مرکز پروازهای فضایی گودارد ناسا در گرینبلت مریلند می‌گوید: «این نقشه‌های دیجیتال از عوارض سطح ماه، یک مرجع بنیادی برای ماموریت‌های اکتشافی علمی و انسانی آینده ماه خواهد بود.» رنگ‌آمیزهای رنگین کمانی که در این عکس‌ها استفاده شده است، توپوگرافی دو نیم‌کره مختلف ماه را به تصویر می‌کشد.

دکتر نیومن می‌گوید: «بعد از حدود یکسال جمع‌آوری داده با استفاده از ارتفاع‌سنج لیزری نصب شده بر روی LRO، اکنون ما نزدیک سه میلیارد نقطه در اختیار داریم. برنامه ما این است که اندازه‌گیری‌ها را با همین سرعت، در طی دو سال آینده فاز علمی ماموریت و پس از آن ادامه دهیم. به دلیل قطبی بودن مدار سفینه ماه‌گرد و پوشش متراکم‌تر اندازه‌گیری‌ها در این مناطق، انتظار می‌رود که در نزدیکی قطبین ماه نقشه‌ای با قابلیت ناوبری نزدیک به سیستم جی.پی.اس زمینی تهیه شود.»

ارتفاع‌سنج لیزری مدارگرد ماه (LOLA)، با استفاده از یک لنز اپتیکی پالس لیزری ارسالی را به پنج پرتو مجزا تقسیم می‌کند. هر کدام از این پرتوها پس از برخورد به سطح ماه بازتاب می‌شوند و با استفاده از پالس بازگشتی، لولا زمان حرکت را بر اساس سرعت نور تعیین می‌کند و فاصله سفینه را از سطح ماه به دست می‌آورد.

به گفته نیومن، خطاهای مکانی هر کدام از تصاویر تکه تکه نیمه پنهان ماه، بین یک تا ده کیلومتر است. وی می‌افزاید: «ما قادر هستیم که این خطاها را به میزان 30 متر یا کمتر در راستای افقی، و یک متر در راستای عمودی کاهش بدهیم.»

50

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فیلم ساز A1 ۲۰:۴۰ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۵
    4 0
    چرا برای این خبر عالی هیچ کس نظری نمی گزارد
  • بدون نام IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۸۹/۱۰/۱۶
    5 0
    از بس که فیلتر می کنند و نظرات را حذف میکنند میترسن حتی برای این هم نظر بدن.