اگر از طرفداران پروپا قرص خودروهای اسپرت باشید بی گمان نام شرکت استون مارتین بارها به گوشتان خورده است. این شرکت بریتانیایی خودروسازی که به ساخت خودروهای اسپرت سبک و مفهومی شهرت دارد بار دیگر با طراحی شگفت انگیز وسپر، همه را انگشت به دهان کرده است. اما هدف استون مارتین از این نام گذاری چه بوده است؟

زهرا چنگیز: در سال ۱۹۶۷ همزمان با اکران فیلم سینمایی بسیار مشهور کازینو رویال که بعدها به سری فیلم های جیمز باند مشهور شد، وسپر نام شخصیت زنی بود که اورزولا اندرس به خوبی نقش آن را بازی کرد. گرچه وسپر معانی دیگری نیز دارد اما بدون شک وینسنت جیانگ، طراح این خودرو شگفت انگیز بیش از همه از شخصیت جیمز باند الهام گرفته و با طراحی خود سعی داشته است تمام ویژگی ها چشمگیر جیمز باند مشهور را در غالب یک خودرو اسپرت ظاهر کند. ویژگی هایی چون فریبنده، هوشمند و دلسوز که تمامشان در واژه وسپر به خوبی خلاصه شده اند.

برای بازتاب بهتر این ویژگی ها، طراح سعی کرده است که زمینه ای از تهاجم را در طراحی وسپر در نظر گیرد. وینسنت جیانگ با وجود الگوبرداری از جنگنده ناتروپ YF-۲۳ توانسته است مفهوم مورد نظر خود را در غالب خودرویی خفاش گونه با دماغه تیز، سیستم مکش گسترده هوا در جلو و بدنه مخروط مانند بیان کند که بسیار قابل تحسین است. گرچه هیچ یک از این ویژگی ها با شخصیت صاحب نام وسپر همخوانی ندارد اما نگاه مفهومی و زیبای طراح بسیار چشمگیرتر و مهم تر است.


 منبع: motor۱.com

​۶۷۲۸۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =