گربه‌ماهی‌ها از ماهی‌های بزرگ و پرخاشگری هستند که افسانه‌های زیادی در مورد آن‌ها منتشر شده، تا جایی که محلی‌ها معتقدند گربه‌ماهی‌ها انسان‌ها را هم می‌کشند! بزرگ‌ترین گربه‌ماهی‌های کشف‌شده را ببینید.

بهنوش خرم‌روز: چندی پیش در آب‌های ویرجینیا یک گربه‌ماهی آبی‌رنگ بزرگ صید شد که به نظر می‌رسد بزرگ‌ترین گربه‌ماهی آبی‌رنگی باشد که تا به حال دیده شده، در واقع این یک گربه‌ماهی آبی‌رنگ در نوع خود غول‌پیکر است. به گزارش نشنال‌جئوگرافیک، این گربه‌ماهی آبی‌رنگ 143 پوند (معادل 64.86 کیلوگرم) وزن و 57 اینچ (معادل 1.44 متر) ‌طول دارد.

به گفته زب هوگان، محقق دانشگاه نوادا و متخصص ماهیان، گربه‌ماهی آبی‌رنگ از ماهی‌های بزرگ رودخانه‌ای است که سریع رشد می‌کند و در بین ماهیگیران به رفتار پرخاشگرانه و گوشت مرغوب شهرت دارد. این گربه‌ماهی بزرگ، بزرگ‌ترین گربه‌ماهی کل آمریکای شمالی و سومین ماهی بزرگ بعد از ماهی خاویار دریاچه‌ای و ماهی پارویی است.

گربه‌ماهی در آمریکا و آسیا از منابع مهم غذاهای دریایی محسوب می‌شود. همچنین گزارش‌هایی از حمله گربه‌ماهی ‌به انسان و گاز گرفتن انسان وجود دارد. حتی داستان‌هایی وجود دارد که در آن گفته می‌شود گربه‌ماهی‌‌ها افراد محلی را می کشند،‌ البته به اعتقاد هوگان، ‌این داستان‌ها زیادی اغراق‌آمیز هستند.

گربه‌ماهی‌های آبی‌رنگ معمولا تا 20 سال عمر می‌کنند. از آن‌جا که این گربه‌ماهی آبی‌رنگ غول‌پیکر جان سالم به در نبرده،‌ محققین در تلاش برای کشف سن آن هستند. (متداول‌ترین راه برای کشف سن ماهی،‌ استخوان گوش آن است که بدون کشتن ماهی نمی‌توان آن را به دست آورد).

البته گربه‌ماهی صید شده، در بین گربه‌ماهی‌های آبی‌رنگ،‌ غول‌پیکر به شمار می‌رود. در بین گونه‌های دیگر گربه‌ماهی، اندازه‌های بزرگ‌تر هم ثبت شده است. نکته قابل توجه در مورد گربه‌ماهی بزرگ صیدشده این است که به نظر می‌رسد اتفاقی افتاده و گربه‌ماهی‌ طولانی‌تر از معمول عمر کرده و بزرگ‌تر از حد معمول شده است. اطلاعاتی که ما از دهه‌های پیش در مورد گربه‌ماهی‌های آبی‌رنگ داریم، با آن چه در این گربه‌ماهی دیده می‌شود متفاوت است.

به همین بهانه نشنال‌جئوگرافیک مجموعه‌ای از عکس‌های بزرگ‌ترین گربه‌ماهی‌های کشف‌شده را منتشر کرده که در گزارش امروز خبرآنلاین آن‌ها را می‌بینید.

53272

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • reza IR ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۰/۰۴/۲۱
    1 0
    از این گربه ماهی ها در مازندران شهر نشتارود نیز وجود دارد که در بعضی مواقع دیده شده که طول آن در حدود دومت نیز می شود که محلی ها آن را eisbiliمی گویند