دبستان مهرگان، یادمان دیرینه تاریخ آبادان به دلیل نبود حفاظت‌های لازم از سوی سازمان‌های مربوطه بوی تعفن زباله و گربه مرده گرفته است. سر در و پیکر این دبستان که در زمره میراث ملی جای دارد، اکنون بدون ساماندهی رها شده و در حال تخریب تدریجی است.

میراث فرهنگی دراین باره نوشت:  دبستان مهرگان جزو پنج مدرسه‌ای است که شرکت نفت ساخت و به آموزش و پرورش آبادان تحویل داد. این مدرسه 22 کلاس و به همین تعداد انبار و 18 دستگاه حمام دارد. به گفته کارشناسان معماری، کلاس‌های این دبستان کاملاً استاندارد ساخته شد و خانه های اطراف مدرسه هم مربوط به کادر اداری مدرسه است. این منازل به آموزش و پرورش داده شده بود تا مدیر، معاون و معلمان مدرسه به محل کار خود نزدیک باشند و بر آن اشراف داشته باشند.

دبستان بسیار بزرگ مهرگان با ساختمانی دو طبقه و آجرین در ساحل یکی از کانال‌های موازی با خیابان منتهی به سینما تاج و پیوسته به اروند رود با لنج‌های پهلو گرفته در بارانداز و ناوها و ناوچه‌های پرآوازه ببر وپلنگ که دیدنشان عادت همه روزه و موضوع همیشگی نقاشی‌هایمان بود. چند ده هزارنفر دراین دبستان تاریخی خواندن و نوشتن آموختند و به دبیرستان ودانشگاه راه پیدا کردند.

اکنون بخشی‌هایی از دو سردر‌ تاریخی این مدرسه ترک برداشته یا ریخته و روی پیکر دیرینه آن نیز دیوارنویسی شده است. پشت سردر جنوبی نیز فضای خالی و بدون استفاده وجود دارد، انواع زباله روی هم انباشته شده که بوی بد آن حریم فرهنگی این بنای ارزشمند که در فهرست میراث ملی جای دارد را تحت شعاع قرار داده است. دیوارهای شمالی و اطراف در اصلی با سیمان سفید پوشانده شده و اکنون اثری از آجرهای نظامی آن دیده نمی‌شود.

عکس ها: خبرآنلاین

4747

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    25 2
    چشم شهردار روشن
  • بدون نام IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    17 2
    خیلی ناراحت شدم. حیف، حیف!
  • بدون نام IR ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    15 2
    در آبادان تعداد زیادی آثار به جا مانده از تاریخ صنعت نفت ایران همزمان با ورود انگلیسی ها به آن به ویژه دوران ملی شدن صنعت نفت است که حال و روز بهتری از مدرسه مهرگان ندارد.
  • داش مجید IR ۲۱:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    7 1
    یعنی هیچکدام از این چند ده هزار دانش آموزش کاره ای نشدند یا خیلی بی معرفت بودند
  • بدون نام IR ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    4 4
    یادش بخیر سال 56 در دبستان مهرگان درس می خواندم معلم مان همیشه می گفت تو یکی از سرشناسان این شهر خواهی شد با شروع جنک به همراه خانواده به آلمان مهاجرت کردیم وتا کنون هم نتوانسته ام به آبادان سفر کنم با گذاشتن این عکس مرا به سی و چند سال پیش بردید آبادان یادت بخیر
  • بدون نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۴
    5 0
    آبادان دیگه چی براش مونده که مدرسه مهرگانش بخواد مورد توجه قرار بگیره!!یک نگاه به شهر بندازین خودتون می فهمید!
  • بدون نام IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۲
    2 0
    راست می گی به خدا خیلی تاسف باره از هر طرف نگاه می کنی آبادان داره از بین میره .ورزشی و فرهنگی و...