اصطلاح کسب و کار اجتماعی(social business) نوعی جدید از کاپیتالیسم ارزیابی شده که در خدمت ضروری ترین نیازهای بشر قرن بیست و یکم قرار گرفته است.

برخی از سازمانها مانند مرکز یونس در بنگلادش فعالانه دست به ترویج این نوع بیزینس زده اند. محمد یونس برنده جایزه نوبل ادبیات تحت عنوان آینده کاپیتالیسم و ساخت کسب و کارهای اجتماعی این اصطلاح را وارد مباحث قرن بیست و یکم کرده است. از دید وی یک بیزینس یا کسب و کار اجتماعی شامل کمپانی بدون ضرر و بدون سود سهام است که اهداف اجتماعی در آن مبتنی بر نیازهای روز و تنظیم بازار تبیین شده است و اولویتهای مالی در آن کمرنگ تر است و بیشتر اهداف متعالی برای آن در نظر گرفته می شود.
این موضوع جدای از سازمانهای غیر انتفاعی است که در جوامع سرمایه داری قبلا تعریف و تبیین شده است.
این نوع تعاریف در مورد کسب و کارهای اجتماعی یا سوشال بیزینس تکامل یافته که می توان در اینفوگرافیک زیر به توسعه معنایی و عملیاتی آن پرداخت.
برای آشنایی با تکامل کسب و کار اجتماعی یا سوشال بیزینس باید  اصطلاح  سوشال مدیا (social media) را توضیح داد که در روند تکاملی ، نقش به سزایی داشته است. اینجا مدیا در اینترنت و ابزارهای نوین ارتباطی بر اساس سایتهای شبکه های اجتماعی نقش و ظهور می یابند.
از سوی دیگر باید واژه سوشال انترپرایز (social enterprise) را نیز در همین راستا توضیح داد. هر نوع تجارت گسترده با استفاده از سازمانها و شبکه های بزرگ اجتماعی را می توان در زیر مجموعه سوشال انترپرایز معنا نمود.
(انترپرایز واحدهای بزرگ تجاری در سطح بین المللی با شعب مختلف فیزیکی و مجازی است که با تمرکز بر ابزارهای سخت افزاری و نرم افزاری مبتنی بر اینترنت بیشتر از یک کشور درآمدزایی سالانه دارند)
بنابراین ابزارهای شبکه های اجتماعی در خدمت کسب و کار اجتماعی قرار گرفته اند تا به فاکتورهایی مانند غلبه بر فقر، دسترسی به فنآوری، محیط زیست سالمتر و آموزش و پرورش بهتر ؛ سریعتر دست یابند.
سازمانها، ابزارهای اجتماعی را برای اعمال نفوذ درون سوشال بیزینس ها یا کسب و کارهای اجتماعی بکار می گیرند تا با ایجاد جوامع و روابط جدید با سهامداران داخلی و خارجی راهای جدید برای بیزنیس را می آفرینند. این امر ساختارهای سازمانی و هرمهای قدرت را به سوی موفقیت مستمر در بیزینس رهنمون ساخته تا هویتی قابل قبول تر و پذیرنده تر برای سهامداران ایجاد کند تا به نیازهای مراجع پاسخ مناسب دهند.
اینفوگرافیک زیر منتج از پرسشنامه جامع ارسال شده برای 55 مدیر اجرایی در امریکا و سطح بین الملل است که با 30 مصاحبه از روسای رسانه ها و شبکه های اجتماعی اینترنت محور، ترکیب شده است.
مدیران در این تحقیق گفته اند که با چهارچوبی قوی برای حمایت از نیازهای مشتریان و خدمات انلاین عمومی؛ از ابزارهای شبکه های اجتماعی به خوبی استفاده می کنند.
 

 
 
منبع: پامیل
/3156

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =