پرندگان خانواده گسترده‌ای هستند که تنوع حیرت‌آور از رنگ، طرح، عملکرد، خلق و خو، قدرت و خلاقیت آنها حاصل میلیون‌ها سال زندگی شکوهمندانه بر روی این سیاره است. آنها نوادگان دایناسورهای عظیم‌الجثه‌اند.

این مخلوقات پردار از عصر دایناسورها می‌آیند و اجداد آنها به صورت فسیل‌های باستانی در سرتاسر دنیا یافت می‌شود. در این گزارش تصویری از نشنال‌جئوگرافیک با گوشه‌ای کوچک از این خانواده بزرگ آشنا می‌شویم.

 

قناری مگس‌خوار: این پرندگان بومی جنوب شرقی آسیا هستند. گستره زندگی آنها از مناطق مرتفع تا جنگل‌های کوهستانی بلوط‌ و سایر درختان پهن‌برگ؛ از مناطق معتدل تا مناطق گرمسیر، و از پاکستان، هند و سریلانکا تا اندونزی و جنوب چین است.
 

باز کوهی: این پرندگان و عموزاده‌های نزدیک آنها در سراسر اروپا، آسیا و آفریقا گسترده‌اند. نقطه مشترک زیستگاه‌های متنوع این پرندگان همسایگی نزدیک آنها به مناطق صخره‌ای است.
 

سنگ چشم کلاه‌خوددار: این پرندگان در گروه‌های 5 تا 30 تایی به این سو و آن سو می‌روند، و در صورت بروز مضیقه غذایی رفتار مهاجرتی از خود نشان می‌دهد. این پرندگان در سراسر جنوب، مرکز و شرق آفریقا یافت می‌شوند.
 

سینه‌سرخ اروپایی: این سینه‌سرخ زیبا بر روی تابلویی نشسته است که از مردم می‌خواهد به پرندگان غذا ندهند. این تصویر در یک صبح زمستانی در استافوردشایر انگلستان گرفته شده است؛ جایی‌که این پرندگان باغی به دلیل تغذیه از غذای باقیمانده توسط ساکنان محلی دچار عفونت‌های پوستی شده‌اند.
 

سنگ چشم قهوه‌ای: زیستگاه این پرنده که مشخصه متمایز آن یک چشم‌بند مشکی بر روی صورت است، خارستان‌های روباز است. پراکندگی آنها مناطق معتدل آسیا است که در آنجا زاد و ولد می‌کنند و در زمستان به مناطق استوایی آسیا مهاجرت می‌کنند.
 

جغد صورت سفید جنوبی: این پرندگان طیف وسیعی از درخت‌زار‌ها را که در امتداد بستر رودخانه‌های خشک واقع شده‌اند برای زندگی ترجیح می‌دهند. غذای آنها را مهره‌داران کوچک و بی‌مهرگان تشکیل می‌دهند.
 

مرغابی رنگارنگ: این پرنده زیبا در جریان‌های تند و سرد شمال غربی و شمال شرقی آمریکای شمالی، گرینلند، ایسلند و غرب روسیه زندگی می‌کنند. جمعیت ساکن شمال شرقی آمریکا در حال کاهش است و جزو گونه‌های در معرض خطر قرار دارد.
 

مگس‌خوار کبود: این پرنده در بنگلادش، بوتان، چین، هند، لائوس، میانمار، نپال، تایلند و ویتنام یافت می‌شود؛ جایی‌که آنها جنگل‌های مرطوب کوهستانی استوایی و نیمه استوایی را ترجیح می‌دهند.
 

مرغ گل‌خوار دم زرد: این پرنده پر سر و صدا در بنگلادش، بوتان، برونئی، کامبوج، چین، هند، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، نپال، سنگاپور، تایلند و ویتنام پراکنده است. بر خلاف مگس‌‌خوار کبود، آنها جنگل‌های مرطوب پست استوایی و نیمه استوایی را برای زندگی انتخاب می‌کنند.
 

تروگان کله سرخ: پراکندگی این پرنده شامل بنگلادش، بوتان، کامبوج، چین، هند، اندونزی، لائوس، مالزی، میانمار، نپال، تایلند و ویتنام است. سکونتگاه آنها جنگل‌های مرطوب استوایی و نیمه استوایی است.
 

طوطی طوق صورتی: این طوطی یک گونه گرمسیری اجتماعی آسیایی-آفریقایی است که گستره پخش بسیار وسیعی دارد و توانایی ایجاد جمعیت وحشی را در شهرهای سرتاسر دنیا از خود نشان داده است.
 

سهره قرمز: این پرندگان که در جنگل‌های صنوبر آمریکای شمالی زاد و ولد می‌کنند، برای تغذیه از میوه‌های مخروطی درختانی همچون کاج و صنوبر تخصص یافته‌اند. شکل غیرعادی منقار آنها نیز برای بیرون کشیدن دانه‌های میوه‌های مخروطی سازگاری یافته است.
 

منقار پهن دم دراز: این پرنده که در هیمالیا، جنوب شرق آسیا و اندونزی زندگی می‌کند، تنها پرنده دسته Psarisomus محسوب می‌شود. این پرندگان به شدت اجتماعی هستند و عموما در گروه‌های بزرگ و پر سر و صدا جابجا می‌شوند.
 

آبچلیک حلقه‌دار: این پرنده در نواحی شنی نزدیک آب‌های شیرین شامل چاله‌های شنی، جزایر و سواحل رودخانه‌های سراسر اروپا و آسیای غربی زندگی می‌کنند. آنها بر روی زمین‌های سنگی بدون پوشش گیاهی یا با پوشش اندک آشیانه می‌سازند.
 

ماهی‌خوار گلو سفید: این پرنده زیبا در سراسر اوراسیا گسترده است و غذای آن را طیف وسیعی از موجودات شامل خزندگان کوچک، دوزیستان، خرچنگ‌ها، جوندگان کوچک و حتی پرندگان تشکیل می‌دهد.
 

درنای کاکل سیاه: این پرندگان در دشت‌های خشک جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند. این گونه درنا با باد کردن کیسه قرمز زیر گلوی خود آوایی ایجاد می‌کنند که صدای بوق‌مانند آن متفاوت از صدای شیپورمانند سایر گونه‌های درنا است.
 

غواص بزرگ شمالی: این پرنده که بومی اوراسیا و آمریکای شمالی است، به دلیل اثرات ناشی از آلودگی و باران‌های اسیدی، و همچنین مسمومیت سرب ناشی از وزنه‌های قلاب‌های ماهیگیری و آلودگی جیوه‌ای ناشی از پساب‌های صنعتی دیگر در برخی از دریاچه‌های شرق آمریکای شمالی دیده نمی‌شود.
 

منقارشاخی بزرگ هندی: این پرنده عجیب که در جنگل‌های نپال، هند، شبه‌جزیره مالاکا و اندونزی یافت می‌شود، در زمره «جانوران در معرض خطر» رده‌بندی شده است.
 

عقاب کاکل‌دار: این عقاب در زیستگاه‌های جنگلی بخش استوایی آسیا یافت می‌شود. این عکس در مقالایا در شمال شرقی هند گرفته شده است.
 

مرغ بافنده: این پرنده بومی آفریقای جنوبی است و در چمنزارها و زمین‌های کشاورزی نزدیک رودخانه‌ها زندگی می‌کند. آنها با لانه‌سازی بر روی درختان بلند و نی‌زارها کلونی‌های پر سر و صدایی را تشکیل می‌دهند.
 

ماهی‌خوار معمولی: این پرنده که در سراسر اوراسیا و آفریقای شمالی پراکنده است، با نام ماهی‌خوار اوراسیایی یا ماهی‌خوار رودخانه نیز شناخته می‌شود.
 

حواصیل ارغوانی: این پرنده گستره زندگی وسیعی از آفریقا گرفته تا اروپای مرکزی و غربی، تا شرق و جنوب آسیا دارد. آنها الگوی پروازی آهسته‌ای دارند که باعث جلوه هر چه بیشتر علامت‌های زیبای گردن تورفته آنها می‌شود.

5375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان444444 IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    21 0
    خدیا به عظمتت شکر
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    26 0
    خداوند زیبا است و زیبایی را دوست دارد.
  • بدون نام AE ۲۲:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    12 0
    جونشون جقدر براي انسانها ارزش دارد
  • بدون نام IR ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
    2 0
    خوش بحال عکاسش که از نزدیک دیده