نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی می گوید: قطعا اگر برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت، درمان وآموزش‌پزشکی وجود داشت در شرایط کنونی ارز را برای واردات لوازم آرایشی اختصاص نمی‌داد.او می گوید با ادامه مشکلات کنونی استیضاح وزیر کلید می‌خورد

 

محمد حسین نجاتی: رئیس دولت می گوید، وزیر بهداشت خانم دستجردی کار درمان را نور علی نور کرد، نمایندگان مجلس اما از احتمال استیضاح اولین وزیر زن کابینه خبر می دهند. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از کمبود شدید ذخیره دارویی در کشور خبر می دهد و چند روز بعد نوجوان 15 ساله دزفولی بر اثر کمبود دارو فوت می کند. در طرف دیگر ماجرا بانک مرکزی در تامین ارز واردات دارویی کشور نا توان شده است . این سیمای کلی اوضاع بهداشت و درمان کشور طی یک یا دوهفته اخیر است.
اوضاع کار را به جایی رسانده است که حسن تأمینی‌لیچایی نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی در در گفت‌وگو با خبرآنلاین می گوید: متأسفانه درحال حاضر اوضاع در بازار دارویی کشور شکل بحرانی به خود گرفته است و بیمارستان های کشور را که خط مقدم بهداشت و درمان کشور هستند را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.
بی توجهی دولت و بانک مرکزی برای تامین ارز مورد نیاز وزارت بهداشت و شرکت های داروسازی شرایط را برای وزارت بهداشت به سخت ترین شکل خود رسانده است و حالا مرضیه وحید دستجردی اولین وزیر زن کابینه خطر استیضاح از سمت خود را احساس می کند .
او با بیان اینکه وزارت بهداشت، درمان و‌آموزش پزشکی در مورد تأمین و ذخیره‌سازی دارو بسیار ضعیف عمل کرده است، تاکید می کند: این موضوع موجب شده است که هم‌اکنون کشور با بحران کمبود دارو روبه‌رو شود از طرف دیگر نمایندگان اعلام می‌کنند که مسئولان این وزارتخانه می‌توانستند با پیش بینی وضعیت‌ آتی حوزه سلامت از بروز بحران کنونی جلوگیری کنند، اما متأسفانه این موضوع صورت نگرفت.
او با تاکید بر اینکه به‌طور حتم با ادامه روند کنونی حوزه درمان، استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی کلید می‌خورد، اضافه می کند: این موضوع در چند هفته اخیر به یکی از موضوعات مورد بحث بین نمایندگان تبدیل شده است.
وی ادامه داد: قطعا اگر برنامه‌ریزی در وزارت بهداشت، درمان وآموزش‌پزشکی وجود داشت در شرایط کنونی ارز را برای واردات لوازم آرایشی اختصاص نمی‌داد بلکه این اعتبار را برای حل مشکلات حوزه دارو هزینه می‌کرد.
به گفته نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده تصمیم‌گیری درباره استیضاح وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی هفته آینده نهایی می‌شود.

 

خطر استیضاح هدیه دولت به وزیر بهداشت
هم اکنون کمبود اعتبارات برای اجرای طرح های سراسری مانند پزشک خانواده، تاثیرات اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بر سلامت، تحریم های بانکی و چالش واردات دارو و مواد اولیه، مطالبات بیمارستان های دولتی از بیمه گذاران و بی توجهی دولت به اعتبارات قانونی وزارت بهداشت مانند عدم پرداخت 6 هزار میلیارد بوجه مازاد وزارت بهداشت از سوی دولت، خرج و برج دست اندرکاران بهداشت و درمان را به هم زده است.
به این در و آن در زدن مسئولان وزارت بهداشت برای دریافت مطالبات قانونی خود از دولت در شرایطی است که وزیر بهداشت و مسئولان این وزارت خانه دست به دامن مجلس شده اند و به طور غیر مستقیم خواستار افزایش فشار به دولت از طریق مجلسی ها برای دریافت مطالبات خود هستند. اما پاسخ برخی نمایندگان مجلس به درخواست وزیر بهداشت رسانه ای کردن موضوع استیضاح وی است.
از طرف دیگر، اوضاع نابسامان مالی در وزارت بهداشت به شکلی است که تورم موجود در بخش بهداشت و درمان بیش از سایر بخش هاست و وزیر بهداشت پیش از این هشدار داده بود: براساس گزارش بانک مرکزی و مرکز آمار ایران میزان تورم در بخش سلامت بیش از تورم موجود در جامعه است و در صورتی که کسری بودجه جبران نشود، روی کیفیت خدمات تاثیر می گذارد و کیفیت خدمات درمانی پایین می آید. شرایطی که بیش از پیش ناشی از بی توجهی دولت به مطالبات قانونی وزارت بهداشت است و می توان اقدامات صورت نگرفته دولت برای بخش بهداشت و درمان کشور را دلیلی بر احتمال استیضاح وزیر بهداشت دانست.

 

جزئیات آنچه که طی دو هفته اخیر در بهداشت ودرمان کشور رخ داده است:

عنوان تاریخ جزئیات
مرگ نوجوان 15 ساله بر اثر کمبود دارو 23 آبان "رئیس مکانون هموفیلی ایران: منوچهر اسماعیلی لیوسی" نوجوان 15 ساله و مبتلا به بیماری هموفیلی در دزفول بر اثر عدم دسترسی به دارو فوت کرد.
وزیر نور علی نور کرده است 23 آبان رئیس جمهور : امروز ما بهترین متخصصان پزشکی و باهوش‌ترین کادر درمانی را در کشور داریم و مدیریت خوب خانم دستجردی نیز کار را نور علی نور کرده است.
ارز دارویی 22آبان واکنش وزیر بهداشت به اختصاص دلار 1226 تومانی به پورشه و مازراتی به جای دارو
بی پولی دانشگاه های علوم پزشکی 21 آبان روسای دانشگاه های علوم پزشکی در نامه ای خطاب به معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری اصلاح روند تخصیص هزینه‌های دانشگاه‌ها و همچنین بازنگری در اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌های علوم پزشکی را خواستار شدند.
پزشک خانواده 20 آبان امیدوار رضایی عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس : پزشک خانواده به نتیجه نمی رسد چون نه نیروی انسانی متخصص دارد و نه اعتبار کافی
ذخایر دارویی کشور 20 آبان عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، وضعیت کنونی انبارهای دارویی را نامطلوب ارزیابی می کند می گوید: گزارشهای سازمان غذا و دارو نشان ‌دهنده ناکافی بودن ذخایر دارویی بوده، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون تنها برای دو ماه آینده دارو باقی مانده است. 
پرداخت هزینه های درمانی از جیب مردم 18 آبان
وزیر بهداشت: از لحاظ شاخص عدالت در سلامت از کشورهای دارای رتبه پایین در دنیا هستیم، در حال حاضر به طور متوسط هزینه‌های متوسط از جیب بیماران 54.8 درصد است که این میزان باید به 30 درصد کاهش یابد.
ارز داروی و تجهیزات پزشکی 17 آبان حسینعلی شهریاری :در اینکه ما در حوزه سلامت مشکلات جدی پیدا کرده ایم شکی نیست. متاسفانه امسال در زمینه ارز دارویی و تجهیزات پزشکی مشکلات جدی داشته ایم و بانک مرکزی نتوانسته است ارز مورد نیاز را برای تامین دارو و مواد اولیه و واردات تجهیزات پزشکی به موقع در اختیار حوزه سلامت بگذارد. 
اعتبارات برنامه پزشک خانواده 7 آبان وزیر بهداشت: لازم است مجلس شورای اسلامی فصل جدیدی از بودجه را مشخص کند و در اختیار حوزه سلامت قرار دهد تا طرح پزشک خانواده در همه مناطق اجرایی شود چرا که قرار بود شش هزار میلیارد تومان برای این طرح اختصاص یابد که از فاز دوم هدفمندی یارانه ها بود و انجام نشد.



45237
 

 

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اکبر CA ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    2 1
    وزارت بهداشت متاسفانه به یک سازمان عریض و طویل تبدیل شده که وزیری که می آید تا متوجه ساختار آن شود وزارتش تمام شده. جناب وزیر شما که می دانستی اینجا ایران است چطور این همه خیالات بزرگ را به عنوان برنامه مطرح کردید؟ تا کی ملت باید هزینه سنگین بی تجربگی مسولان را بدهند؟کاش به جای این همه صرف انرژی در امور نشدنی اقدامات موثری برای سلامت کشور انجام می دادید. شما مسئول هستید لطفا طفره نروید.
    • هدی US ۰۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      0 0
      واقعا. مثلا وضعیت درمانگاههای دولتی درست میشد کلی کار بود لازم نبود مفت بشه کیفیشو درست می کردین بس بود.
  • حسین US ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    0 1
    خواهشا تر و خشک رو با هم نسوزونید.
  • بدون نام IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    3 1
    ما هم با استيضاح موافقيم.
  • سعید IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    2 2
    استیضاح وزیربهداشت فایده ندارد کمبود دارو معلول یک علت است که به وزیر ربطی ندارد
  • بدون نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۶
    2 1
    این هم از عملکرد اولین خانم وزیر!
  • احسان IR ۰۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    3 0
    وزارت بهداشت هنوز در طرح پزشک خانواده روستایی مانده. چطور می خواهد پزشک خانواده شهری را درست اجرا کند؟ حقوق پرسنل شاغل در طرح پزشک خانواده روستایی (پزشک، ماما، پرستار) حتی یک ریال هم اضافه نشده تورم و چند برابر شدن هزینه ها ها را هم اگر در نظر نگیریم با این دو چیز جور در نمی آید: حقوق کارمندان دولت 15% اضافه شد نرخ دولتی حق ویزیت پزشک عمومی 19% اضافه شد اما دریافتی پرسنل پزشک خانواده روستایی در سال 91 حتی یک ریال هم نسبت به 90 اضافه نشده و با همان دستورالعمل نسخه 12 پرداخت می شود. مجلسی ها اصلا به این فکر نمی کنند؟... اولین نتیجه این وضع این است که کمبود پزشک در روستاها امسال نسبت به پارسال در تمام استانعا شدید تر شده و به جز پزشکان طرحی کمتر پزشکی حاضر می شود به روستا برود
  • سروش میرزا US ۰۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 2
    ایشون موقعی بایدلستیصاح میشدن که دوتامریض بخاطربیپولی ازتوبیمارستان به بیابون بردن
  • مهر IR ۰۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    1 1
    خانم دستجردی اگر لطف کنند یه سری به رشت بزنند من چندین نسخه به ایشون می دم اگه تونستن داروی بیماران خاص رو تهیه کنن ما خوشحال می شیم من فکر میکنم ایشون جهان ذهنیشون فقط ناصرخسرو داشته باشه که همه چی موجوده ملت چقد آرومه دارو چقد ارزونه...
  • جاوید IR ۰۹:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 1
    بله!!!!!
  • علی IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 1
    وای اصفا
  • بدون نام IR ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۷
    0 1
    خدا وکیلی زحمت می کشه
  • خدایا شکرت IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
    1 1
    خدا رو شاهد میگیرم اگه اینو که میگم دروغ باشه همین الان اون خدای بزرگ منو نصف کنه؛ دوست صمیمی پدرم که داروسازه و داروخانه داره به پدرم گفته بود اگه بی ایمان بودم و به خدا اعتقاد نداشتم خودکشی میکردم واسه این وضعیتی که پیش اومده.