در این گزارش تصویری، بهترین عکس‌های فضایی چند روز اخیر را به انتخاب نشنال جئوگرافیک با هم مرور می‌کنیم: از فرود فضاپیمای سایوز گرفته تا اسب چموش آسمانی و کوه زر اندود.

اسب چموش: این عکس از سحابی کله اسبی که توسط رصدخانه نیو فارست در انگلستان گرفته شده است، نشان می‌دهد که چطور سحابی کله اسبی بخشی از یک ابر غبار بزرگ‌تر است. به گفته ناسا این سحابی که در فاصله 1500 سال نوری از زمین قرار دارد، تنها به این دلیل دیده می‌شود که غبار تیره و محو کننده آن بر یک سحابی روشن‌تر سایه افکنده است.
 

فرود: این تصویر زیبا، فضاپیمای سایوز TMA-05M را اندکی پس از فرود آمدن نزدیک آرکالیک قزاقستان نشان می‌دهد. فرمانده ماموریت شماره 33، سونیتا ویلیامز از ناسا و مهندسان پرواز، آکیهیکو هوشیده از آژانس فضایی ژاپن و یوزی مالنچنکف از آژانس فضایی فدرال روسیه، درون این کپسول و پس از ماموریتی 4 ماهه در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشتند.
 

نور سبز: پرده‌های سبزرنگ شفق قطبی بر فراز آسمان آلاسکا نمای زیبا و مسحور کننده‌ای را به وجود آورده‌اند. جرمی لازله که این عکس را گرفته است می‌گوید: «زیبانمای رنگ‌های پیوسته در حال تغییر شفق یادآور یک نمایش آتش‌بازی عظیم هستند، آتش‌بازی که منتها در سکوت برگزار می‌شود. تمام چیزی که ما می‌شنویم، سکوت آرامش‌بخش یک شب منجمد آلاسکایی است.»
 

دورنمای مریخی: مریخ‌نورد کیوریاسیتی ناسا این عکس را پس از حرکت 25 متری خود به سمت شرق در تاریخ 18 نوامبر / 28 آبان، و در یکصد و دومین روز مریخی ماموریت خود بر سطح این سیاره گرفته است. این نما خلیج Yellowknife را نشان می‌دهد؛ بخشی از ناحیه گلنلگ در دهانه گیل، که نزدیک کوهپایه کوه شارپ به ارتفاع 5 کیلومتر واقع شده است. کوه شارپ با لایه‌هایی غنی از رسوب پوشیده شده است که بیش از صدها میلیون سال است که در آنجا آرام گرفته‌اند، به همین دلیل ناسا گمان می‌کند که جای مناسبی برای تحقیق درباره این است که آیا زمانی در مریخ حیات وجود داشته است.
 

کوه زر اندود: در این عکس ماهواره‌ای که به تازگی از سوی آژانس فضایی اروپا منتشر شده است، ماسه‌های صحرا شبیه جارویی طلایی به نظر می‌رسند که می‌خواهند کوهستان تیبستی را بروبند. بلندترین قله رشته کوه‌های تیبستی که در چاد و لیبی واقع شده است، قله امی کوسی است که در این تصویر به صورت یک ساختاری دایره‌ای در گوشه پایین سمت راست منطقه تیره عکس دیده می‌شود. جریان گدازه‌های خارج شده از غربی‌ترین آتشفشان این مجموعه، قله توسیده نیز قابل مشاهده است.
 

منبع: نشنال جئوگرافیک – ترجمه: محمود حاج‌زمان

53275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IN ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۰
    14 1
    الله اکبر
  • بدون نام IR ۱۵:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۱
    11 0
    پس خبر کشف میلیارد ها تن یخ در سیاره عطارد چی شد !!! به خدا خیلی ان لاین هستید و خودتون خبر ندارید!!
  • salman A1 ۲۲:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    1 0
    mr30
  • نسترن IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۳
    0 0
    واقعا علیه خیلی خوش گله