کشور های حوزه خلیج فارس، آسیا و اروپای غربی پر بازدید ترین مقصد سفر های ایرانیان هستند.
"چیمیگی"، نخستین پنل مطالعات آنلاین ایران، نتایج مطالعات خود را در باره سفر و گردشگری با نام "مسافران ایرانی" منتشر کرد. این تحقیق مقصد و تعدد سفر و ترجیح مسافران ایرانی برای سفر های زیارتی،سیاحتی و کاری را مشخص میکند. این تحقیق دومین مطالعه از این سری مطالعات در راستای شفاف سازی سلوک و رفتار مردم برای شرکتهایی است که مایل به کار و سرمایه گذاری در این بازار هستند.
نمونه مورد مطالعه شامل 780 پاسخگو میباشد که در حال حاضر در ایران زندگی میکنند و در بازه زمانی سه روز، از 13 تا 16 مهر 1391 انجام گرفته است.
از پاسخگویان سوال شد در دو سال گذشته با کدام خط هواپیمایی پرواز کردهاند، همچنین کدامیک از آنها برند مورد علاقه شان میباشد. همانطور که انتظار میرفت دبی بیشترین مسافران سیاحتی و تجاری را به خود جذب کرده و هواپیمایی امارات موقعیتی بی رقیب را در نمودار ها به خود اختصاص داد. با وجود اینکه قیمت بلیط های این شرکت به طور قابل توجهی گرانتر از جایگزین های داخلی (ایران ایر، ماهان، آسمان) است ولی همچنان ایرانی ها این شرکت را ترجیح میدهند. هرچند زمانی که از ایشان پرسیده شد کدام عامل را در هنگام انتخاب خط هوایی مهم میدانید، قیمت با 26% در راس این عوامل قرار گرفت و خوشنامی با 15% در پی آن آمد و کیفیت خدمات پروازی 13% و لوکس بودن آن نیز 13% را در بر گرفت.
امیر اسماعیل بزرگزاده، مدیر مشارکت شرکت کانووی میگوید: "بسیاری از ایرانی ها ممکن است که بر اساس پیشنهادات مقرون به صرفه ای که خطوط هوایی داخلی ارایه میدهند سفر خود را تنظیم کنند."
وقتی از این افراد پرسیده شد کدام منطقه را به عنوان مقصد سفر در نظر دارید، کشور های حوزه خلیج فارس با 31% در صدر جدول قرار گرفت و پس از آن به ترتیب ، آسیا با 26% ، اروپای غربی با 21% ، اروپای شرقی با 14% ، و خاور دور با 13% در رتبه های بعدی قرار گرفتند. 78% از مسافران در طول سفر خود در هتل اقامت میکنند که از این میان 19% هتل 5 ستاره ، 41% هتل 4 ستاره و 25% هتل های 3 ستاره را بر میگزینند. نظر مخاطبان در باره محبوبیت هتل ها نیز نشان میدهد که هیلتون و شرایتون تنها نامهای بینالمللی هستند که درصد های دو رقمی به خود اختصاص میدهند. از نظر اهمیت عوامل تاثیر گذار بر انتخاب هتل ، قیمت با 35% و میزان سازگاری و راحتی با 31% در صدر جدول قرار میگیرند و مکان هتل با 15% و لوکس بودن با 10% در رتبه های بعدی هستند.
پاسخگویان براساس 3 موضوع طبقه بندی شدند: سفر دست کم یکبار در سال – سیاحتی 81% ، کاری 47% ، زیارتی 39% بر مبنای پایه. 48% از مسافران سیاحتی هرچند ماه یکبار به سفر میروند، و 17% دست کم یکبار در ماه سفر میکنند. آمار پاسخگویان نشان از سطح بالای سواد پاسخگویان دارد، 76% لیسانس یا بالاتر دارند (20% فوق لیسانس). 20% در گروه سنی 18 تا 24 ساله، 53% گروه سنی 25 تا 34 ساله، و 24% بین 35 تا 54 سال هستند. بیشترین پاسخگویان مرد(80%) هستند، 48% مجرد و 49% متاهل هستند. 50% در خانواده های 3 تا 4 نفره زندگی میکنند و 41% در خانواده های 1 تا 2 نفره.
نتایج این نظرسنجی را در اینفوگرافیک قد بلند زیر می بینید؛
4545
نظر شما