امروز روز هوای پاک در مدرسه شهدای هفتم تیر تهران با حضور وزیر آموزش و پرورش، محمد زاده رئیس سازمان محطی زیست برگزارشد.

به گزارش خبرآنلاین؛ در این مراسم وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت محیط زیست در جامعه گفت: آموزش و پرورش در سند تحول بنیادین خود نیز موضوع حفاظت از محیط زیست و بهداشت را عنوان کرده که در این جایگاه نقشی بسیار مهم را ایفا می کند.

حاجی بابایی درباره داشتن 3 زنگ در مدارس جهت مراسم ها اشاره کرد و افزود: در قانون مصوب کرده ایم که جهت مراسم ها فقط 3 زنگ در مدارس داشته باشیم و به دلیل اهمیت محیط زیست و با توجه به صحبت هایی که با رییس سازمان حفاظت از محیط زیست انجام دادم در این مراسم حاضر شدم.

وی با اشاره به هوای پاک و تلاش های سازمان محیط زیست گفت: همانطور که شما دانش آموزان تلاش می کنید درس بخوانید سازمان محیط زیست نیز تلاش می کند تا محیط را برای شما جهت بهتر درس خواندن آماده کند.

حاجی بابایی همچنین به موضوع سند تحول و وجود مبحثی با عنوان حفاظت از محیط زیست اشاره و افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در قسمت راهبرد کلان آن به نقش تعلیم و تربیت در بحث محیط زیست و بهداشت که نقشی مهم و در توسعه پایدار دارای نقشی بی بدیل است، اشاره کرده است.

 

مسئول اتفاقات درون مدرسه وزیر است
وزیر آموزش و پرورش خطاب به دانش آموزانی که در هوای سرد حیاط مدرسه برای شرکت در مراسم هوای پاک ایستاده بودند، گفت: مواظب باشید پایتان لیز نخورد یا دچار سرماخوردگی نشوید، چرا که اینجا هر اتفاقی که برای شما بیافتد، یقه ما را می‌گیرند.

حاجی بابایی همچنین در پاسخ به این سوال که شما مسئولیت اتفاقاتی را که در مدارس رخ می‌دهد می‌پذیرید؟ گفت: هر اتفاقی که در مدارس رخ دهد، اولین مسئول آن شخص وزیر است، اما آنچه که در خارج از مدارس اتفاق می‌افتد به عهده ما نیست.


معافیت موقت مدارس از پرداخت قبوض
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه مراسم در جمع خبرنگاران گفت: با وزرای مربوطه هماهنگ کردیم که با توجه به اینکه در حال حاضر سرانه به مدارس نمی‌دهیم، آنها نیز تمام وجوه آب، برق و گاز مدارس را دریافت نکنند.

حاجی‌بابایی، در پاسخ به این پرسش که «این وزارتخانه برای حل مشکل سرانه مدارس چه برنامه‌ای دارد؟»، گفت: این روزها بودجه جاری کشور کاهش بسیار سنگینی داشته است که البته این کاهش در آموزش و پرورش خیلی وجود نداشته است اما برای اقداماتمان اولویت‌بندی داریم. اعتباراتی که به ما تخصیص پیدا می‌کند، با توجه به این اولویت‌بندی، هزینه می‌شود؛ به عنوان مثال اول باید حقوق را بپردازیم، سپس به مشکلات شبانه‌روزی‌ها برسیم و به ترتیب اعتبارات اختصاص می‌یابد.

او به بحث سرانه مدارس اشاره کرد و افزود: در این زمینه رئیس جمهور و دولت قول دادند که مساعدت کنند، ضمن اینکه برخی از محدودیت‌های اعتباری و تخصیصی برای همیشه نیست و کوتاه‌مدت است؛ تمام فرهنگیان و مدیران می‌دانند که در حال حاضر در بعضی از زمینه‌ها دستمان بسته است.

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «چه زمانی سرانه‌ها دراختیار مدارس قرار می‌گیرد؟»، ادامه داد: نمی‌توانیم وعده‌ای بدهم؛ باید شرایط به شکلی باشد که بودجه در اختیارمان قرار گیرد.

وی در واکنش به این موضوع که «مقرر شده است 3 دانش‌آموز به خارج از کشور اعزام شوند»، گفت: چیزی به ما اعلام نشده است ولی همانطور که گفتم و از روز اول هم اعلام کردم، هر مبلغی پول بخواهد و هر جای دنیا و هر پزشکی که نیاز باشد، انجام می‌دهیم. در حال حاضر 6 دانش‌آموز در بیمارستان اصفهان و 3 دانش‌آموز نیز در بیمارستان مشهد هستند و مابقی دانش‌آموزان نیز از بیمارستان مرخص شدند؛ هر زمان که نیاز باشد، اقدام می‌کنیم و هیچ‌کس عقب‌نشینی نمی‌کند.

 

واکنش وزیر درباره استیضاح

وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که «درباره تعطیلی پنج‌شنبه‌ها، کارشناسان و والدین معتقدند که وظیفه تعلیم و تربیت دست والدین افتاده است و ناراضی هستند، نظر شما چیست؟»، بیان کرد: کدام والدین؟ می‌گفتید از دانش‌آموزان می‌پرسیدیم.

وزیر آموزش و پرورش در خصوص موضوع استیضاحش که دوباره مطرح شده است، گفت: مجلس روی سر ما جا دارد و هر کاری که انجام دهد، خوشحال می‌شویم و از آنها تشکر می‌کنیم.

 

نگاه فانتزی به موضوع حیات به فرهنگ تبدیل شده است

همچنین محمدجواد محمدی‌زاده، رییس سازمان محیط زیست در این مراسم با بیان اینکه سازمان‌ها نمی‌توانند با پاسکاری به جایی برسند، افزود: طبق مصوبه دولت خودروسازان باید تا پایان سال 91 و وزارت نفت تا پایان سال 92 به تعهداتشان عمل کنند. خودروسازان نمی‌توانند قانون را دور بزنند و ما از سال 92 به هیچ وجه اجازه شماره‌گذاری خودروهای غیر یورو 4 را نخواهیم داد.

وی اظهار امیدواری کرد که تا پایان سال 92 تولید و مصرف بنزین که 60 میلیون لیتر در روز است تماما با استاندارد یورو 4 صورت گیرد: در حال حاضر این میزان 13 میلیون لیتر است و باقی آن سوخت یورو 2 است.

به گفته محمدی زاده تولید و مصرف سوخت یورو 4 باید تا پایان سال 91 به 50 درصد برسد: در حال حاضر در پالایشگاه شازند 15 میلیون لیتر بنزین با استاندارد یورو 4 تولید می‌شود، مشاهدات نشان می‌دهد تولید بنزین استاندارد در تهران خوب بوده و در آینده پالایشگاه آبادان، کرمانشاه، تبریز، اصفهان و بندر عباس نیز تا پایان سال 92 بنزین، گازوئیل، نفت سفید و سوخت هواپیما مطابق با استاندارد یورو4 تولید خواهند کرد.
 

250 صفحه در کتب درسی به محیط زیست اختصاص داده می‌شود

محمدی‌زاده در خصوص اختصاص موضوعات کتب درسی به محیط زیست اظهار کرد: با توافقاتی که انجام شده 250 صفحه از کتب درسی از دوران دبستان تا دبیرستان به موضوع محیط زیست اختصاص داده شده که امسال به صورت آزمایشی و از سال آینده سراسری خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به اجرای طرح محیط یار در مدارس اظهار کرد: در حال حاضر 1200 محیط یار دانش‌آموز داریم که با سازمان محیط زیست همکاری می‌کنند.

محمدی‌زاده در مورد میزان گازهای خطرناک در هوای تهران گفت: میزان گازهای مخرب در تمام طول سال یا وضعیت پاک داشته یا سالم و هیچگونه وضعیت ناسالم نداشته‌ایم و فقط در خصوص گرد و غبار و ذرات معلق است که در برخی روزها ناسالم و در برخی روزها سالم بوده است. تعداد خیلی کمی هم مرحله هشدار داشته‌ایم که با تصمیمات در دست اقدام مانند برنامه اصلاح تولید خودرو و سوخت توسعه فضای سبز و توسعه حمل و نقل عمومی کنترل خواهد شد.

وی با بیان اینکه به برخورد فرمالیته با موضوع محیط زیست عادت کرده‌ایم، افزود: نگاه فانتزی و نمایشی به موضوع "حیات" به فرهنگ ما تبدیل شده است.

محمدی‌زاده همچنین در جمع دانش‌آموزان در این رابطه افزود: اینکه ما پرداختن به موضوع محیط زیست را از مدرسه آغاز کرده‌ایم، برای آن است که این فرهنگ را نهادینه کنیم، چرا که می‌خواهیم آیندگان هم در محیطی امن و سالم زندگی کنند که این حق آنهاست. منوکسیدکربن، اوزون و سایر آلایندگی‌ها به دست خود ما ایجاد شده است و اگر تاسیسات حرارتی را بررسی کنیم می‌بینیم که در همه مرحله آن از نحوه احتراق تا روشن شدن آنها باعث آلایندگی می‌شود. همچنین خودروها از نظر سوخت و مصرف انرژی و معاینه فنی مشکلات بسیاری دارند.

وی ادامه داد: اکنون بهترین محیط بانان ما دانشجویان و دانش‌آموزان هستند که آینده و فردا را مدیریت می‌کنند.
رییس سازمان محیط زیست ادامه داد: روزی در این کشور 18 میلیون هکتار جنگل وجود داشت که الان به 14 میلیون هکتار رسیده است که این نشان می‌دهد ما شهر، جاده و توسعه را به قیمت قطع درختان ایجاد کرده‌ایم و اگر بدانیم که این درختان برای ما چقدر ضرورت دارد برای آن اقدام می‌کنیم.

در پایان این مراسم پیمان‌نامه هوای پاک توسط یکی از دانش‌آموزان به نیابت از همه دانش‌آموزان قرائت شد و زنگ هفته پاک توسط رییس سازمان محیط زیست و وزیر آموزش و پرورش به صدا درآمد.

47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میم IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    59 1
    من نمیدونم لحنش چی بوده، ولی اگه با گفتن " لیز نخورید و سرما نخورید" می خواسته شوخی بکنه، خیلی شوخی بیجایی بوده. با بلاهایی که هرسال با بخاری سر بچه ها میاد!!!
  • بدون نام IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    57 1
    وزير جان كلاسها را به شوفاژ مجهز كن كه اگر ليز هم خوردند توي بخاري نفتي نروند !!!!!!!!!!!!!!
  • وحید IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    11 0
    واقعا که! وقتی کسی نیست با ایشون برخورد بکنه باید هم اینجوری بگه. ایشون مسئوله پاسخگویی اون تعداد دانش آموزی که در حادثه اتوبوس و بخاری جان سپردند
  • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    5 0
    من میگم اگر اتفاقی برای بچه ها نیافته شما مقصر هستید!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    11 0
    شما مطمئن باش اگه حتی 20 درصد...حتی 20 درصد به وظایفت عمل کرده بودی کسی یقه ات را نمیگرفت اقای وزیر.... حالا گیرم که این وسط چند بچه ای هم مردند یا سوختند...چه باک
  • پیرانشار IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    12 0
    لیز بخورند که هیچی، اگه در آتش هم بسوزند هیچ کس یقه شما رو نمی گیره آقای وزیر!!؟؟ مگه اینکه ازما بهتران سرما بخورند.
  • مقيمي IR ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    13 0
    بچه ها مواظب باشيد آتش نگيريد ! بچه ها مواظب باشيد زلزله نياد آوار بياد روي سرتان ! بچه ها مواظب باشيد معلم ها شما را نزنند ! بچه ها مواظب باشيد شيررايگان بهتان برسه ! بچه ها مواظب باشيد مديران تحت نام خودياري و كلاس مافوق برنامه ازتان پول نگيرند ! بچه ها مواظب باشيد كلاسهايتان بخاطر غيبت معلم برگزار بشه ! اصولاً شما بايد مواظب باشيد چون من و همكارانم در آموزش و پرورش كارهاي مهم ديگري داريم و وقت براي اين قبيل كارها نداريم !!
  • جمال کیانی IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    12 0
    ببخشید آقای وزیر ببخشید که اینقدر اعتراض مردم باعث ناراحتی شما شده . از این به بعد هروقت مینی بوس معلمان واژگون شد و چند نفرشان نفله شدند یا اگر چند دانش آموز در اتش بی کفایتی شما سوختند خانواده هایشان جمع می شوند جلوی وزارتخانه و همه با هم فریاد می زنند حاجی بابایی حاجی بابایی تشکر تشکر تا چشم منتقدان شما بترکد و موجبات انبساط خاطر وزیرانه شما فراهم گردد.
    • علی راد IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
      0 0
      بنازمت عجب تیکه ای
  • بدون نام IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    13 0
    من می خوام بدونم شما آقای وزیر کارتون چیه؟ یعنی صبح که در دفترتون حاضر میشید چی کار می کنید؟
  • بدون نام IR ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۵
    3 0
    ببینید آقای وزیر مشکل اینجا نیست که کسی یقه کسی رو بگیره یا نگیره. مشکل اینجاس که شما قبل از واقعه آتش سوزی در یک مصاحبه اعلام کردید " ما دیگه در هیچ کلاس درسی در ایران بخاری نفتی نداریم" . خب این طفلکها به هر دلیلی بخاطر وجود چنین بخاریی سوختند. کسی نمیگه شما مقصر بودید. اصلا ممکنه خود بچه ها خودشون رو آتیش زده باشن. مشکل اینه که چرا دروغ گفتید؟ چرا باید یک مسئول دروغ بگه؟