نمایندگان مجلس قانونی را تصویب کردند که بر اساس آن، اشتغال همزمان پزشکان در بیمارستان های دولتی و خصوصی ممنوع می شود.

زهرا تالانی: هرچند این طرح با واکنش برخی پزشکان حاضر در کمیسیون بهداشت و درمان مواجه شد اما مانع تصویب طرح ممنوعیت اشتغال همزمان پزشکان در بیمارستان های دولتی و خصوصی نشد. به موجب این طرح اشتغال همزمان کارکنان ستادی وزارتخانه های بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان های وابسته، هیات رییسه دانشگاه های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی کشور، روسای بیمارستان ها و شبکه های بهداشتی، کارکنان ستادی دانشگاه های علوم پزشکی خدمات بهداشتی و درمانی، ادارات کل سازمان های بیمه گر، تمام شاغلین در بخش بهداشت و درمان دستگاه ها و نهادهای عمومی در بخش خصوصی تحت هر عنوان اعم از رسمی، پیمانی، شرکتی، قراردادی، موردی، کارمزدی و ساعتی ممنوع است و متخلفان برابر این قانون مجازات می شوند.

دراین باره اظهار نظرهای مختلفی وجود دارد که عمدتا در موافقت با این طرح است. در جدول زیر برخی اظهار نظرها را می بینید؛ 

نام سمت اظهار نظر
مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان همه پزشکان یک جا کارکنند تا کار برای همه ایجاد شود. وقتی پزشکی بیماری را معاینه می‌کند یا او را عمل می‌کند، اگر عارضه‌ای بروز پیدا کند و پزشک در بیمارستان نباشد چه کسی پاسخگوی بیمار خواهد بود؟ کجای دنیا اجازه می‌دهند پزشکان 10 جا کار کنند که ما در این مملکت سیستم را رها کرده‌ایم؟ در اروپا، آمریکا و ترکیه هم پزشکان حق دارند یک جا کار کنند و باید پاسخگوی همان جا هم باشند.
حسن امامی رضوی معاون درمان وزارت بهداشت دو شغله بودن پزشکان باعث افت کیفیت می شود که در این صورت وظایف وزارت بهداشت با اختلال روبه رو می شود.
دکتر علیرضا مرندی وزیر اسبق بهداشت و عضو کمیسیون بهداشت و درمان تنها ضرر آن است که ممنوعیت دوشغله بودن پزشکان ممکن است برای پزشکان ناخوشایند باشد، چرا که عده‌ای از پزشکان ترجیح می‌دهند در هر دو بخش دولتی و خصوصی مشغول به فعالیت باشند که این مصوبه برای آنها محدودیت انتخاب ایجاد می‌کند.

در وهله اول پزشک از وقت بیشتری برخوردار باشد و در نتیجه نگرانی او برای بیمارانش کمتر شود؛ چرا که بالای سر بیماران خود است و نه نگران بعد شرعی موضوع است که نکند بر اثر عدم حضورش، به بیمارانی لطمه‌ای وارد شود، نه بعد وجدانی و قانونی. همچنین به دلیل تمام‌وقت شدن، با فراغ بال و دقت بیشتری به وضعیت بیمارانش رسیدگی می‌کند. این مصوبه برای دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی، محاسن بسیار زیادی دارد؛ پزشکان می‌توانند وقت بیشتری را برای وظیفه اصلی خود در دانشگاه‌ها که کارهای آموزشی و تحقیقاتی است صرف کنند و در نتیجه، سطح آموزش به شدت ارتقا پیدا می‌کند.

نادر قاضی پور نماینده ارومیه ما می خواهیم قانونی را به تصویب برسانیم که افراد تک شغلی باشند و به تبع آن کارکنان دولتی هم نباید در ساعات اداری در بیمارستان ها عمل جراحی کنند و زیرمیزی بگیرند.
سید شهاب‌الدین صدر رییس کل سازمان نظام پزشکی پیشنهادمان آن است مراحل اجرایی و آیین‌نامه‌های مربوط به منع فعالیت همزمان پزشکان در مراکز درمانی دولتی و خصوصی به صورت دقیق تنظیم شود تا اختلالی در کار مراکز درمانی دولتی ایجاد نشود. این موضوع در قانون برنامه پنج ساله پنجم نیز مطرح شده بود. پیشنهاد کردیم این اقدام در طول مدت زمانی مشخص مثلا طی پنج سال اجرا شود. وزارت بهداشت تاکنون این ماده قانونی از برنامه پنجم را اجرایی نکرده، این در حالی است که قاعدتا باید این قانون اجرایی می‌شد.
حسینعلی شهریاری رییس کمیسیون بهداشت و درمان حذف این ماده خلاف ماده 32 قانون برنامه پنجم است و این بند دقیقا در برنامه پنجم آمده و اگر بخواهیم آن را حذف کنیم، نیازمند رای دو سوم نمایندگان مجلس هستیم. این موضوع در برنامه پنجم مورد بحث کارشناسی قرار گرفته بود و حذف آن تالی‌فاسد دارد. خیلی از نمایندگان و مردم از زیرمیزی‌ها و پاس دادن بیماران از بیمارستان‌های دولتی و خصوصی شاکی هستند. همین امر باعث شد که چنین حکمی در قانون برنامه پنجم لحاظ شود.
عبدالرضا مصری وزیر اسبق رفاه و عضو کمیسیون اجتماعی جامعه پزشکی مثل روپوش تن پزشکان سفید است و ما به پزشکان ایرانی افتخار می‌کنیم. طبعا باید زمینه رشد را برای افراد درستکار ایجاد کنیم و در این راستا جلوی متخلفین محدود را بگیریم. ما درصددیم قدر و منزلت افرادی که با تعهد، دلسوزی و گذشت از مواهب زندگی‌شان به مردم خدمت می‌کنند را بالا ببریم که در بخش دولتی کار می‌کنند و چشم‌داشتی به جیب مردم ندارند.
دکتر سید تقی نوربخش رئیس انجمن ارتوپدی ایران در واقع بجای تلاش در زمینه ممنوعیت اشتغال پزشکان در بیمارستانهای متعدد،باید بدنبال ریشه های این معضل بود و آنها را مرتفع ساخت. همیشه دم دست ترین راه حل ها الزاما بهترین رویکردها نیستند. باید با رویکرد ساختاری و زیر بنایی به کالبد شکافی مسئله بپردازیم. و راه حل ریشه ای برای آن توصیه کنیم.هیچ پزشکی علاقه ندارد مجموعه فعالیتهای درمانی و پژوهشی خود را در مراکز مختلف پراکنده کند. اما حال که شاهد آن هستیم که عموم پزشکان مجبور به در پیش گرفتن این رویه شده اند،لابد مشکل و مسئله ای وجود دارد.باید بجای حذف صورت مسئله به تجزیه و تحلیل این موضوع پرداخت
نعمت‌االله منوچهری عضو کمیسیون بهداشت ممنوعیت اشتغال پزشک در دو بیمارستان دولتی و خصوصی به‌طور صریح در ماده 36 بخش بهداشت و درمان برنامه پنجم بیان شده، اما تاکنون این قوانین از سوی وزارت بهداشت٬ درمان و آموزش‌پزشکی اجرایی نشده است.

47232

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    72 4
    من یک روانپزشک میشناسم 10تاشغل داره 4ساعت میره بنیاد شهید 100تا مریض تو همون 4ساعت میبینه فقط هم دارو تمدید میکنه کلی همن منت میذاره که من سپاهی هستم و... ماهی10میلیون پول ازبنیادشهید میگیره
  • محمد IR ۰۹:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    27 30
    با تصویب این قانون تمامی پزشکان دیگر دربیمارستانهای دولتی کار نمی کنند وبه بخش خصوصی سرازیر می گردند که از مزایا بیشتری برخوردار است
  • بدون نام IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    52 6
    بنده خودم پزشک عمومی هستم و البته فقط مطب دارم. با نظر دکتر نوربخش موافقم. باید علت هر پدیده ای را پیدا کرد و آنرا حل کرد و نه با تحکم . آن روی سکه را هم ببینید که اگر اساتید برجسته دانشگاهی به علت فرق زیاد درامد بین بخش دولتی و خصوصی مورد دوم را انتخب کنند چه ضربه بزرگی به سیستم آموزش پزشکی ما وارد می شود . مجلسی های عزیز به جای نوسل به زور ، درآمد پزشکان در بخش دولتی را به اندازه بخش خصوصی برسانید ، مطمئن باشید نیازی به این همه دردسر نیست.
  • ابراهیم US ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    12 8
    کلا مشکل اینجاست که دولت و سازمانهای بیمه گر نیازی به حمایت از بیماران احساس نمیکنند و پزشکان را مسول مستقیم پرداخت یارانه به بیماران از جیب مبارک می دانند. شما مطمین باشید اگر پزشکان درامد کافی داشته باشند مانند هر انسان دیگری دوست ندارند صد تا جا کار کنند. در تمام دنیا و از جمله امریکا پزشکان مجاز هستند هر چند جا که دلشان می خواهد کار کنند ولی چون درامد کافی دارند این کار را نمی کنند. حداقل درامد پزشکان در امریکا با یک شغل حقوق بگیری تقریبا ده برابر حداقل حقوق است اگر در ایران نیز حداقل درامد پزشکان ده برابر حداقل حقوق باشد ، مطمینا بیش از یک جا کار نمی کنند.
  • پزشک متخصص IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    27 6
    من قطعا در صورت اجرااین استعفا داده ودر بخش خصوصی کار می کنم چون دریافتی ام از بیمارستان دولتی(کارانه) آنهم با 7 ماه تاخیر 700هزار تومان می باشد . این طرحهای عجیب و غریب را آدم های می دهند که اصلا در جریان امور نیستند و یا خودشان را به آن راه زده اند!!! برای مثال یکی نیست از دکتر پزشکیان بپرسد مگر همه پزشکان( مثلا در شهرهای کوچک) درآمدشان مثل شماست؟ چطور شما نماینده مجلسی و ماهی 20 میلیون کارانه از بیمارستان شهید مدنی تبریز می گیری؟ این آقایان در صورت اجرای قانون هم جزو موارد خارج از قانون خواهند شد.
  • پزشک US ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    6 17
    بسیار موافقم . در پاسخ اون همکار پزشک باید بگم نباید دغدغه اسیب دیدن بخش اموزش پزشکی رو داشته باشین چرا که یکی از بزرگترین افتهای اموزش پزشکی همین چند شغله بودن هست . چطور میشه توجیه کرد تعداد زیادی پزشک همکار بنا به امار رسمی بیکار یا یه لحاظ درامد "فقیر " باشند اونوقت یه عده با کار در چندین محل درامدهای چند ده میایونی داشته باشند . به نظرم یکی از بهترین طرحهایی که تاکنون توی حوزه بهداشت و درمان تصویب شده همینه . البته اگر مسئولین بتونن قانون رو درست اجرا کنند .
  • علی IR ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    13 10
    بنده یک پزشک عمومی هستم در یک مرکز نیمه دولتی مشغول کار هستم ... با 220 ساعت کار و120 ساعت اضافه کاری حداکثر 2میلیون تومان درامد دارم اگر جای دوم و سوم کار نکنم(آنهم کشیکهای ساعتی 7000تومانی یا پره کیس) با این هزینه های سنگین تهران،اجاره منزل ... چگونه از حداقل شئون زندگی بربیایم. آقایان مثل اینکه فراموش کرده اند که غیر از جراح وهیت علمی و مسئولین اجرایی ،قشر تحصیلکرده فوق محرومی بنام پزشک عمومی داریم که کار(بیگاری) در مراکز مختلف، تنها راه ادامه حیات رو به موت آنهاست. هر روز هفته کار کردن ماهی 3 جمعه و10 شب کشیک دادن مطلوب هیچ کس نیست به شرطی که ...
  • دکتر کامرن IR ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    21 9
    اینکار ظاهر خوبی دارد ولی اگر حساب نشده مانند همین استدلالات نپخته آقای دکتر پزشکیان عملیاتی شود در شروع ضربات جبران ناپذیری را به دانشگاههای کشور بخصوص در تهران که مادر دانشگاههای کشور است وارد خواهد کرد و اعضای هیات علمی را وادار به خروج از چرخه دانشگاه خواهد کرد. ممکن است بیش از نیمی از اساتید بنام که بار دانشگاهها بردوش آنهاستو دانشگاهها از وجود آنها محروم شوند. تا وقتی بیمه ها زیر بار تعرفه های واقعی و پرداختهای بموقع در مراکز درمانی نروند و نگاه واقعی به هزینه های درمانی نشود این کار ازنظر اقتصاد درمان عملی نخواهد بود. یک سؤال هم از آقای دکتر پزشکیان بپرسید. آیا اگر یک جراح قلب نماینده مجلس باشد می تواند در تبریز بیماری را جراحی کند و فردای آنروز در جلسه علنی مجلس شرکت کند؟
  • ازما گفتن بود IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    11 10
    به دوستان مجلسی مثل دکتر پزشکیان و... توصیه میکنم که اول مشخص کنند حقوق در شاءن یک پزشک با توجه به خط فقر مثلا" چقدر است _ مثلا" خودشان؟؟؟ ... بجای طرح هایی مثل پزشک خانواده !!! استخدام پزشکان را عادلانه !!! کنند . خدای نکرده منبعد دیگر پارتی بازی نداشته باشیم !!!بعد پرداخت های عادلانه را به دستگاههای دولتی ونیمه دولتی ابلاغ وقانونی بفرمایند... بعد از این مصوبات تصویب کنند. فکر سرمایه های علمی کشور هم باشیم .نکند مثل کشور آلمان با تحمیل قانون مشابه متخصصین نخبه خود را مجبور به مهاجرت به کانادا وآمریکا وکشورهای اسکاندیناوی کرده وآنوقت دست گدایی برای جذب پزشک ارزانقیمت از سوریه وترکیه و... کنیم
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    13 7
    از آقای دکتر پزشکیان با آن همه سابقه اجرایی تعجب میکنم آقای دکتر وقتی یک جراح قلب در یک بیمارستان دولتی بجز حقوق ماهیانه حدود 30 الی 40 میلیون تومان کارانه میگیره دیگه ددغدغه درآمدی نداره اما در همون بیمارستان وقتی یک متخصص داخلی تمام دریافتی ماهانه اش 2میلیون تومان است آیا این کفاف زندگی اش را میکند در ضمن مجلس و هیچ نهاد دیگری شرعا نمی تواندبرای ساعات خارج اداری یک فرد تصمیم گیری کند در اداره ای که برای تاخیر و تعجیل یک پرسنل قانون است آیا قانونی برای کم کاری پرسنل پزشک وجود ندارد که شما برای حل مشکل مجبور نشوید قانون جدیدی وضع کنید
  • عباس مرتضایی زاده IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    14 5
    وقتی که حق انکالی و پره کیس پزشکان شاغل در مراکز دولتی با17 ماه تاخیر پرداخت می شود از پزشک چه انتظاری دارید
  • بدون نام IR ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۸
    0 0
    اساتید و پژوهشگران معاف شدند.