رشد اقتصادی چین در پائین ترین سطح خود از 13 سال اخیر قرار دارد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی روزنامۀ فیگارو، رشد اقتصادی چین-دومین اقتصاد برتر جهان- با رقم 7،8% در پائین‌ترین سطح خود طی 13 سال اخیر قرار دارد. گفتنی است رشد اقتصادی این کشور در سال 2011 عدد 9.3% را نشان می‌داد. طبق آمار اعلام شده از سوی پکن، اقتصاد چین برای دومین سال متوالی شاهد افت بالا بوده است. از دلایل این امر، کاهش صادرات چین به منطقۀ یورو متعاقب بحران اقتصادی اروپا و آمریکا اعلام شده و تقاضای داخلی نیز در این مدت به اندازه‌ای نبوده است که چین را به لوکوموتیو آسیا تبدیل کند.
کاهش رشد اقتصادی چین-که کارشناسان پیشتر نیز آن را پیش بینی کرده بودند- گویای این واقعیت اینست که رشد اقتصادی چین که از اواخر دهۀ 70 آغاز شد، نیازمند نفسی تازه است. چالشی برای رهبر جدید، جین پینگ که نگران کاهش رشد اقتصادی، تشدید نارضایتی‌ها و متعاقباً به خطر افتادن ثبات سیاسی کشور است.
با این حال وضعیت اقتصادی چین در روزهای پایان 2012 در وضعیت نسبتاً بهتری قرار داشت و رشد اقتصادی رقم 7.9% را نشان می‌داد. اعلام این رقم از سوی دولت چین بیانگر حرکت بیشتر این کشور به سوی رشد اقتصادی است و انتظار می‌رود با تدابیر دولت برای افزایش فعالیت‌های صنعتی این رقم در سه ماهۀ اول سال جاری ادامه یابد.
زوهایبین، اقتصاددان در موسسه جی پی مورگان در هنگ کنگ در گفتگویی با بلومبرگ در این باره گفته است: رشد اقتصادی چین در وضعیت مساعدی است و با افزایش تقاضای خارجی در سه ماهۀ دوم، پیش بینی می شود در سال 2013 رقم رشد اقتصادی به 8.2% برسد.کارشناسان ابراز امیدواری کرده اند که با برنامه‌های رهبر جدید چین، رشد اقتصادی چین در وضعیت بهتری قرار گیرد.
نمودار ذیل کاهش رشد اقتصادی چین را طی دو دهۀ اخیر به تصویر کشیده است:


 

3952

 



 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    16 7
    خوشحال کننده ترین خبر امروزم بود
  • بدون نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    17 0
    شما به نصف همون مقدار افت کرده ی چین برسید والا ما راضی هستیم!!!
  • بدون نام IR ۲۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    23 0
    رشد بالای 7 درصد در طول 30 سال گذشته در ایران فقط در زمان خاتمی و در نتیجه گشایش های اقتصادی و سیاسی دولت او اتفاق افتاد.