اسفند 1389 طی مراسمی در بنیاد ایران‌شناسی و با حضور زنده یاد دکتر حسن حبیبی و تنی چند از اصحاب فرهنگ، اثر جدید یادگار امام با عنوان «فرهنگ جامع فرق اسلامی» رونمایی شد.

به گزارش خبرآنلاین، حضور زنده یاد حبیبی در مراسم رونمایی کتاب سیدحسن خمینی شاید جزء آخرین حضورهای معاون اول کاردان و با اخلاق دولت های سازندگی و اصلاحات در مراسم های فرهنگی بود. البته دی ماه 89 نیز دو کتاب جدید زنده یاد حبیبی در موسسه اطلاعات رونمایی شده بود. کتاب های «بازار بزرگ تهران؛ بازارها و بازارچه‌های پیرامونی آن در دویست ‌سال اخیر» و «جامعه‌شناسی حقوقی؛ نمونه‌ای از یک بررسی و توصیف و تحلیل جامعه‌شناختی و مردم‌شناختی و آماری اسناد ازدواج و طلاق محضر خندق‌آبادی‌ها (تهران 1324 ـ 1313 ق)»

 

بنابراین گزارش، کتاب فرهنگ جامع فرق اسلامی در سه جلد گالینگور از سوی انتشارات موسسه روزنامه اطلاعات منتشر شده که جلد سوم آن به منابع و فهارس اختصاص دارد. این کتاب، که یکی از کامل‌ترین فرهنگ‌نامه‌هایی است که تاکنون در زمینه فرق اسلامی به زبان فارسی تالیف و نگاشته شده است، برپایه دست‌نوشته‌های آیت الله سیدمهدی روحانی است. محققان معارف اسلامی به خصوص حوزه مطالعات فرق و مذاهب آگاهند که تالیف آثار در این زمینه تا چه اندازه دشوار و در عین حال وقت گیر است. مسائلی همچون تعصبات فرقه‌ای و اختلافات مذهبی، نبود آثار قابل اعتماد و علمی در مورد برخی فرق، عدم دسترسی به آثار مهم برخی از دیگر فرقه‌ها و وجود برخی فرقه‌های جعلی و نادرست در بعضی از منابع که باعث گمراهی و سردرگمی می‌شود، پاره‌ایی از مشکلاتی است که محققین با آن روبرو هستند.

در مقدمه کتاب آمده است: این اثر زمینه پژوهش و تحقیق هشت ساله ای است که برای به ثمر رسیدن آن مولف محترم صدها عنوان کتاب، مقاله، تحقیق مختلف را مطالعه کرده است. ماحصل این تحقیق و پژوهش مجموعه سه جدی است که امروز در اختیار ما قرار دارد.

جلد اول این کتاب به معرفی فرقه اسلامی از حرف الف تا حرف سین پرداخته است و در جلد دوم فرق اسلامی از حرف شین تا حرف یاء معرف شده‌اند. جلد سوم نیز شامل فهرست‌های کتاب است که عبارتند از فهرست آیات، روایات عربی و فارسی، مکان‌ها، اعلام، فرقه‌ها، کتب و منابع است. در مجموع در این اثر، 2340 فرقه مورد بررسی قرار گرفته و معرفی شده است که در مقایسه‌ای اولیه با دیگر کتب منتشر شده در این موضوع، به گستردگی تعداد فرق و مذاهب معرفی شده و نیز فعالیت و تلاش مولفین محترم در ارائه یک فرهنگ‌نامه جامع و علمی پی می بریم.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی کتاب خود را با یادداشتی برای زنده یاد حبیبی به او تقدیم کرد.

 

6060

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =