این روزها در محافل اپل صحبت از آیفون مینی پیش آمده و پیشنهاد دهندگان برای عرضه چنین گوشی هوشمندی از سوی اپل اصرار می وزرند.

دلیل اصلی این کارشناسان شکستن بازار چین و ورود محصولی ارزان قیمت از سوی اپل برای رفتن در دل کاربران عامه چینی عنوان می شود.
اما آیا اپل می تواند گوشی هوشمند ارزان قیمت بسازد؟ کاری که نوکیا در هند کرده و موفق هم شده است.
شایعه ها نیز حکایت از این دارد که اپل در حال ساخت آیفون مینی است و تحلیلگرانی چون کتی هابرتی در موسسه مورگان استنلی نیز آنرا نزدیک به واقعیت می دانند.
هابرتی می گوید اپل به هر ترفندی باید وارد بازار بزرگ چین با تلفن های ارزان قیمت شود تا با فروش بیشتر سود نهایی را از آن خود کند چرا که کاربران چینی جدیدترین تکنولوژی ها را (آیفون) با قیمت ارزان می خواهند و دیگر نمی خواهند گوشی های نسل قدیم اپل را با سخت افزار قدیمی بخرند (چیزی که در بازار چین رایج است که گوشی های نسل قدیمی خرید و فروش می شود.)
اما آیا اپل می تواند چنین کاری را انجام دهد؟
موسسه IHS بر اساس آمار موجود این نکته را استخراج کرده که آیفون 5 شانزده گیگی که اپل آنرا 649 دلار می فروشد، هزینه ساخت آن تنها 207 دلار است. به همین ترتیب هزینه ساخت واقعی برای اپل برای آیفون 5 نسخه 32 گیگی حدود 217 دلار و برای نسخه 64 گیگی 238 دلار تمام می شود.
 
برای دیدن جدول در ابعاد بزرگتر، روی عکس کلیک کنید.
 
جدول ریز هزینه های ساخت آیفون 5
 
 
 
از سوی دیگر قیمت قطعاتی که در ساخت آیفون بکار رفته نیز کاهش پیدا کرده است.
همچنین پیشنهاد دیگری برای اپل مطرح شده و اینکه آی پاد تاچ که مدل 32 گیگی آن 299 دلار است به سیستم تلفن موبایل مجهز شود و به همان صورت بعنوان یک گوشی هوشمند به چینی ها و سایر علاقمندان ارزان خر، فروخته شود. پیشنهاد جالبی است نه؟
اپل می تواند آیفون مینی را با چنین مشخصاتی در مناطق مشخصی از جهان مثل چین بفروشد تا هم سود کند و هم بازار آیفون اصیل را از دست ندهد.
منبع: زد دی نت
56501

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام GB ۰۰:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    30 2
    کاش ریز پراید هم میزاشتید
  • پیام IR ۱۵:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۰۷
    2 7
    بارها گفته شده که هزینه‌‌ی تولید یک محصول فقط هزینه‌ی ریز قطعات آن نیست. هزینه‌ی نرم‌افزار، R