مرسدس بنز کانسپت تمام‌الکتریکی خود از کلاس B را برای سفرهای درون‌شهری ارائه کرده است. سرعت این خودرو به 160 کیلومتربرساعت محدود شده و می تواند با هر بار شارژ کامل تا 200 کیلومتر حرکت کند.

محبوبه عمیدی: در کنار کانسپت‌های دور از ذهن و پیشروی که امسال در نمایشگاه خودروی نیویورک به نمایش درآمده‌اند، تعداد اندکی هم هستند که می‌توانند به خط تولید وارد شوند؛ کانسپت تمام‌الکتریکی مرسدس بنز کلاس B یکی از این نمونهها است. این خودرو که تازه‌ترین تلاش خودروساز مشهور آلمانی برای تولید محصولات سازگار با محیط‌زیست است؛ اوایل سال میلادی آینده وارد بازار ایالات متحده خواهد شد.

این خودروی جمع‌وجور تمام‌الکتریکی است و به منظور استفاده در سفرهای شهری تولید خواهد شد. این نمونه لوکس با کیفیت قطعات و طراحی مرسدس بنز به سادگی می‌تواند در مناطق مرفه نیز جای خود را باز کند. توان تولیدشده توسط پیشرانه الکتریکی این نمونه 100 کیلووات (134 اسب‌بخار) است و گشتاور نیروی تولیدی آن نزدیک به 310 نیوتن‌متر خواهد بود. متخصصان این شرکت می‌گویند توان تأمین‌شده توسط این پیشرانه الکتریکی مشابه قدرتی است که توسط یک موتور سه لیتری بنزین‌سوز تأمین می‌شود. این توان به زحمت می‌تواند شتاب‌گیری صفر تا 100کیلومتر بر ساعت خودرو را در زمانی زیر 10 ثانیه فراهم کند؛ اما زمانی که قیمت هر لیتر بنزین معمولی بیش از 1.2 دلار باشد، این توان اندک قابل‌اغماض خواهد بود.

فضایی زیر کف این خودرو که «فضای انرژی» نامیده شده، باتری یون‌لیتیوم مورد استفاده را در خود جا داده و باعث شده فضای داخلی این خودرو با نمونه‌های بنزین‌سوز مشابه برابر باشد.

سرعت این خودروی تمام‌الکتریکی به حداکثر 160 کیلومتربرساعت محدود شده تا بهترین استفاده ممکن از انرژی الکتریکی را برای رانندگان فراهم کند. متخصصان می‌گویند مسافتی که این خودرو می‌تواند طی کند، به عادات متفاوت رانندگان وابسته است و در نهایت حدود 200 کیلومتر خواهد بود. به‌نظر می‌رسد طی این مسافت بدون ایجاد آلودگی برای سفرهای درون‌شهری روزمره و خرید رقم فوق‌العاده‌ای باشد.

مطابق اعلام مرسدس بنز، باتری این خودروی الکتریکی کلاس B با استفاده از برق شهری 240 ولت و 40 آمپر طی 2 ساعت می‌تواند توان لازم برای حرکت آن را تا 100 کیلومتر فراهم کند. انرژی حاصل از کاهش سرعت خودرو و ترمز نیز بازیافت خواهد شد تا به شکل انرژی الکتریکی مجددا مورد استفاده قرار بگیرد.

این خودرو از لحاظ ظاهری یک نمونه 5در با چراغ‌ها و جلوپنجره‌ای اسپرت است و با توجه به اینکه مانند نمونه‌های بنزین‌سوز در کوچکی فضای پیش‌بینی شده برای شارژ خودرو را می‌پوشاند، تشخیص آن از این نمونه‌ها چندان آسان نیست. تنها مشخصه این خودروی تمام‌الکتریکی تایپوگرافی است که Electric Drive را روی بدنه آن به وضوح نشان می‌دهد.

برای این خودرو تمام‌الکتریکی کلاس B امکانات متعددی در نظر گرفته شده که شامل سیستم Audio 20، یک نمایشگر رنگی 147 میلی‌متری، تیونر دوقلو و دستگاه پخش سی.دی با قابلیت پخش MP3 که امکان اتصال از طریق درگاه یو.اس.بی را دارد، می‌شود. سیستم‌های ناوبری متعددی برای این نمونه پیش‌بینی شده است. این خودروی الکتریکی نیز مانند دیگر خودروهای تولیدشده توسط مرسدس بنز به سیستم‌ ایمنی سرنشین مجهز است.

نظارت بر میزان توان مصرف شده یا باقی‌مانده توسط صفحه و عقربه‌ای انجام می‌شود که در سمت راست سرعت‌سنج قرار گرفته‌اند. زمانی که نیرو مصرف می‌شود این عقربه در جهت عقربه‌های ساعت و از ردیف سبز به سمت منطقه قرمز حرکت خواهد کرد؛ بازیافت انرژی حاصل از ترمز و کاهش سرعت هم می‌تواند این عقربه را اندکی در جهت عکس به حرکت درآورد.

کنترل از راه دور و نظارت به کمک اپلیکشین‌های موجود روی تلفن‌های همراه نیز برای این خودرو پیش‌بینی شده است. این بخش در کنار سیستم ناوبری که بهترین و کوتاه‌ترین مسیرها را همراه با جایگاه‌های شارژ مجدد به راننده نشان می‌دهد، به راحتی می‌تواند از استرس او برای حفظ انرژی و رسیدن به مقصد بکاهد.

این نمونه تمام‌الکتریکی از اوایل سال 2014/زمستان 1392 وارد بازار ایالات متحده شده و کمی بعد از آن به بازارهای اروپا راه پیدا خواهد کرد. قیمت این خودرو هنوز اعلام نشده است.  

53273

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سعید IR ۲۱:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۴
    78 1
    قابل توچه ایرانخودرو وسایپا
    • بدون نام IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      34 3
      دوست عزیز چه ربطی داره؟؟؟؟!!! فرغون خودرو کجا مرسدس بنز کجا؟ همین توهم ها رو میزنین .... دیگه
    • بدون نام US ۲۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
      12 0
      قابل توجه از این جهت که مدام در برابر کاهش تعرفه خودرو و رقابتی شدن بازار مقاومت میکنند. و شکاف بین آنها و خودروسازها در حال ورود به مرحله غیر قابل جبران است. مجلس و دولت و وزارت صنایع هم چشم خود را بسته اند.
  • sado67 IR ۰۰:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    15 2
    واقعا جای پراید خالیه
  • حمید IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    19 1
    دوست عزیز بهتره این غول خودرو سازی رو با صنعت مونتاژ قطعات خارجی در داخل مقایسه نکنی
  • بدون نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    17 0
    قابل مقایسه با ارابه مرگ جاده های ایران ( پراید) که نیست حالا مونده اینا بتونن به تکنولوژی پراید برسند
  • بدون نام IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    18 1
    یعنی از پرایدم بهتره!!!!!!!!!
    • بدون نام MY ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      14 0
      بهتر که عمرا, ولی آرزونتره! !
    • بدون نام IR ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
      5 0
      آره بابا پخشش یو اس بی می خوره!
    • ایرانی IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۴
      1 0
      نه بابا پراید یه چیز دیگس...
  • حمید IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۵
    31 0
    به زودی با رونمایی از محصول جدید سایپا ( پراید هیدرولیک) مرسدس بنز و دیگر غولهای خودروسازی دنیا هیچ حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
  • نیلوفر IR ۰۰:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۶
    3 1
    بله......
  • بدون نام US ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۷
    12 0
    اون موقع که مجلس خواست تعرفه خودروهای الکتریکی و هیبریدی را پایین بیاورد، ایران خودرو باز مثل همیشه، یک نمایش فرمالیته اجرا کرد و... یک خودروالکتریکی را رونمایی کرد( 3 سال پیش). مثل همیشه این وعده رو داد که این محصول به زودی وارد بازار میشه. در حالیکه خودروسازی بنز و بی ام و در فاز آزمایشی خودروهای الکتریکی هستند، ایران خودرو باز بار لابی و نمایش محض منافع مردم را پایمال کرد. حتی یک دونه خودرو هیبریدی در ایران عرضه نشده، خودروی الکتریکی که جای خود دارد. فقط جلوی کاهش تعرفه خودرو الکتریکی و نیمه الکتریکی را گرفتند.