نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر خوزستان 350 خانوار گرفتار در سیل اخیر این استان را نجات دادند، این درحالی است که بارش بارانهای سیل آسا به زلزله زدگان دشتی بوشهر و بخش کشاورزی استان ایلام خسارت وارد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بارندگی های اخیر خوزستان موجب آب گرفتگی و سیلاب در برخی از شهر هاو توابع آنها در از جمله دشت آزادگان ، دزفول و بهبهان شد.
ظاهری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان در این خصوص به واحد مرکزی خبر گفت : 25 گروه امدادی شامل 225 نفر امدادگر با 10 آمبولانس ، 7 خودرو پشتیبانی سبک و 4 خودرو سنگین به این مناطق اعزام شدند. در این عملیات اهالی 52 خانه به تعداد350 خانوار شامل هزارو500 نفر از سیلاب نجات یافتند.
وی با بیان اینکه در چند روز گذشته علاوه بر باران ، در مناطقی از استان از جمله مناطق کوهستانی باغملک برف باریده است گفت: به چند خانوار گرفتار دربرف در منطقه امام زاده عبدالله باغملک نیز امداد رسانی شد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان افزود :300 تخته پتو ،100 تخته موکت ،50 دستگاه چراغ والور ،30 چادر ، 2هزار قوطی کنسرو خوراکی ،700کیلو گرم برنج و 300 کیلو گرم حبوبات در بین سیل زدگان توزیع شد .


دو واحد مسکونی در دزفول بر اثر بارندگی تخریب شد
محمدعلی دوایی فر، شهردار دزفول نیز به ایرنا گفت: بارندگی شدید سه روز گذشته در دزفول، موجب تخریب دو واحد مسکونی در بافت قدیم این شهر شد. منازل مسکونی بافت قدیم دزفول که از آجر و گل ساخته شده اند در اثر بارندگی شدید دچار آسیب می شوند.
شهردار دزفول با اشاره به آسیب ندیدن ساکنان منازل مسکونی یادشده گفت: دیوار سه منزل مسکونی در شهر دزفول نیز بر اثر بارندگی تخریب شد. شهرداری دزفول در سه روز گذشته با بسیج امکانات کلیه سازمان ها اعم از ایستگاه های آتش نشانی و غریق نجات به همراه سایر ادارات خدمات رسان، اقدام به بازگشایی معابر شهری آب گرفته، و امداد رسانی به شهروندان کردند. میزان خسارت وارده به تاسیسات شهری دزفول توسط کارشناسان در حال بررسی است.
عبدالرضا احسانی نیا، فرماندار ویژه دزفول نیز گفت: بارندگی شدید که از بامداد روز پنجشنبه در این منطقه آغاز و همچنان ادامه دارد، موجب آبگرفتگی برخی مناطق شهری شد. در مناطق کوی ذوالفقار ، آزادگان ، قلعه و چند منطقه دیگر شهری آب وارد منازل شده و به وسایل شهروندان خسارت زد. تند باد ، رعد وبرق و بارندگی شدید همچنین به شبکه برق شهرستان دزفول خسارت وارده کرده و موجب قطع برق چندین منطقه شهری و نیز سردشت و شهیون برای چند ساعت شد.
فرماندار ویژه دزفول گفت: به دنبال بارش شدید باران ستاد بحران درمحل این فرمانداری تشکیل و نیروهای امدادی برای کمک رسانی به آسیب دیدگان وارد عمل شدند. آب گرفتگی برخی زمین های کشاورزی در این شهرستان نیز موجب بروز خساراتی شده، که بررسی خسارات پس از توقف باران، توسط جهاد کشاورزی انجام می شود.
بارندگی که از نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه در دزفول آغاز شد همچنان به صورت رگبار ادامه دارد.
به گزارش اداره تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول در کوی پردیس این شهر 5/97 میلی متر و در پایگاه چهارم شکاری دزفول 4/115 میلی متر بارندگی در سه روز گذشته ثبت شده است.

نجات 26 نفر گرفتار در برف ، ایذه
26 نفر گرفتار در برف در شهرستان ایذه از برف و کولاک نجات یافتند.
آقای ظاهری، مدیر عامل جمعیت هلال احمر خوزستان به واحد مرکزی خبر گفت: دیشب 6 خودرو با 26 سرنشین ، از روستای کوهستانی خواجه انوار به سمت شهرستان ایذه در حرکت بودند که در برف گرفتار شدند. با اعزام تیم تخصصی 12 نفره امداد کوهستان این جمعیت از مرگ نجات و در پایگاه امدادی هلال احمر اسکان یافتند.
وی با اشاره به اینکه حال تمام افراد گرفتار در برف خوب است گفت : صبح امروز افراد نجات یافته از برف به سمت ایذه حرکت کردند.

بارندگی در خوزستان ادامه خواهد داشت
مسعود دهملایی، مدیرکل هواشناسی خوزستان از ادامه بارندگی در استان خوزستان خبر داد و به مهر گفت: در لایه میانی جو سیستم بسته و بریده تا اواسط هفته بر روی منطقه فعال بوده و همراه با زبانه کم فشار تضعیف شده سطح زمین بارش‌هایی را در استان به همراه خواهد داشت.

وی در بیان پیش‌بینی 24 ساعته و آینده نگری استان گفت: مناطق شمالی استان و ارتفاعات نیمه شمالی صاف تا قسمتی ابری با افزایش ابر همراه با رگبار پراکنده، احتمال رعد و برق و وزش باد و مه رقیق صبحگاهی خواهد بود. مناطق مرکزی و غربی صاف تا قسمتی ابری گاهی با افزایش ابر، احتمال رگبار خفیف و وزش باد و مه رقیق صبحگاهی پیش‌بینی می‌شود.

دهملایی مناطق ارتفاعات نیمه شرقی و جنوب شرقی را نیز صاف تا قسمتی ابری بعضا با افزایش ابر، احتمال رگبار پراکنده، گاهی وزش باد و مه رقیق صبحگاهی پیش‌بینی کرد و افزود: مناطق ساحلی و جنوبی صاف تا قسمتی ابری بعضا همراه با مه یا مه رقیق گاهی با وزش باد خواهد بود.

مدیرکل هواشناسی خوزستان در پیش‌بینی دریایی شمال خلیج فارس گفت: وضعیت هوا صاف تا قسمتی ابری گاهی با افزایش ابر و احتمال رگبار خفیف پیش‌بینی می‌شود. جهت باد، جنوب شرقی تا شمال شرقی، سرعت باد 10 تا 25 کیلومتر در ساعت، ماکزیمم سرعت باد 35 کیلومتر در ساعت، ارتفاع موج 30 تا 60 سانتیمتر گاهی 90 سانتیمتر و وضعیت دید 3 تا 8 کیلومتر پیش‌بینی می‌شود.

دهملایی در خصوص وضعیت جوی استان در 24 ساعت گذشته اظهار کرد: در شبانه روز گذشته آبادان با 32 و دهدز با 11 درجه سانتیگراد به ترتیب گرمترین و خنکترین نقاط استان گزارش شده‌اند.

وی گفت: حداکثر دمای اهواز به 30 و حداقل به 20 درجه سانتی گراد خواهد رسید.

خسارت های وارشده براثر سیل به زلزله زدگان دشتی بوشهر باید جبران شود
 استاندار بوشهر به ایرنا گفت: درجریان بارندگی ها و سیل هفته جاری خسارت های زیادی به زلزله زدگان شهرستان دشتی وارد شد که باید هرچه زودتر این زیان ها جبران شود.
 فریدون حسنوند روز شنبه در نشستی با رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور افزود: در حادثه بارندگی و سیل؛ کشاورزی مردم از بین رفت و به جاده ها و تاسیسات برق منطقه نیز خسارت های سنگینی وارد شد. شبکه انتقال آب منطقه زلزله زده دشتی نیز در جریان سیل آسیب دید که این شبکه ترمیم شد. هم اکنون مشکل آب و برق در منطقه زلزله زده و سیل زده شهرستان دشتی نداریم ولی خسارت های سنگینی به زیر ساخت ها و تاسیسات وارد شده است. امیدواریم در بخش سیل نیز دولت کمک هایی به مناطق زلزله داشته باشد و این خسارت ها هرچه زودتر جبران شود.

حسنوند بیان کرد: اولویت ما بر ساخت و ساز و اسکان دایم زلزله زدگان است و تا زمان اسکان دائم باید همه امکانات ضروری و مورد نیاز مردم در اختیار آن ها قرارگیرد. باید ساخت و سازها شتاب گیرد زیرا در این صورت است که خانواده ها و وسایل آن ها در برابر همه حوادث مصون می ماند. همه توان استان بوشهر، بنیاد مسکن و استان های معین برای ساخت و سازها بسیج شده، پی کنی بسیاری از خانه ها انجام شده است وبنا داریم هرچه زودتر واحدهای مسکونی به مردم تحویل داده شود.

حسنوند در مورد اسکان موقت زلزله زدگان وسیل زدگان دشتی درکانکس گفت: اسکان موقت در کانکس هزینه براست و به زمان زیادی نیاز دارد و ما معتقدیم اگر این هزینه و وقت را صرف ساخت و سازکنیم به نتیجه بهتری می رسیم.وی درمورد دروغ بودن تبلیغات دشمن درمورد امنیت نیروگاه اتمی بوشهر گفت: این زلزله امتحان خوبی برای مشخص شدن میزان امنیت این نیروگاه بود. امنیت این نیروگاه به گونه ای است که مسوولان و کارکنان این نیروگاه پس از وقوع زلزله با خیال راحت در مناطق زلزله زده دشتی درحال خدمات رسانی به مردم بودند.

حسنوند گفت: استان بوشهریک استان حادثه خیز و در معرض انواع حوادث آسمانی و زمینی و دریایی است که امداد و نجات هوایی یکی از نیازهای ضروری این استان است. این استان روی گسل های مختلف قراردارد، با خلیج فارس 707 کیلومتر مرز آبی دارد، وجود سکوهای نفتی، نیروگاه اتمی و بادهای سهمگینی مانند ˈ لیمرˈ نیازمند امکانات بیشتری برای مقابله با حوادث است. حسنوند بالگرد و قایق های تندرو امداد و نجات را از نیازهای ضروری برای امداد رسانی در این استان برشمرد.

محمود مظفر ، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمرنیز گفت: درمدیریت بحران از زمان اسکان اضطراری تا اسکان دایم فاصله ای است که اگر بخوبی خدمات رسانی شود، مشکلات تا حدودی کاهش می یابد. همه تلاش ما و همکاران این است که خدمات رسانی در این فاصله زمانی به بهترین شکل صورت گیرد و تا حد ممکن مشکلات مردم در زمینه تامین نیازمندی ها حل شود.  یکهزار دستگاه کولر گازی امروز به مناطق زلزله زده ارسال شد که با ورود این کولرها به محل های اسکان اضطراری،گرمی هوا قابل تحمل خواهد شد.

براساس گزارش اداره کل هواشناسی استان بوشهر میزان بارندگی های هفته جاری در شهر خورموج مرکز شهرستان دشتی 76 و شهر زلزله زده شنبه 115 میلی متر اعلام شده است.

سیل 60 میلیارد ریال خسارت به کشاورزی دهلران وارد کرد
محمدرضا میرزایی، مدیر جهاد کشاورزی دهلران استان ایلام به ایرنا گفت: بارش شدید باران و جاری شدن سیل در دو روز گذشته 60 میلیارد ریال خسارت به بخش کشاورزی این شهرستان وارد کرده است. به دنبال بارش های بهاری کم سابقه 48 ساعت گذشته در منطقه، محصولات یک هزار و 900 هکتار از مزارع گندم و صیفی شهرستان دهلران بین 10 تا 40 درصد دچار خسارت شد. این خسارت به محصولات زمین های زیر پوشش خدمات بیمه ای و غیر بیمه ای در منطقه وارد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی دهلران ادامه داد: محصولات یک هزار و 800 هکتار از زمین های زیر کشت گندم و همچنین 100 هکتار از مزارع صیفی شهرستان خسارت دید. امسال شش هزار هکتار از زمین های کشاورزی شهرستان دهلران به کشت محصول های صیفی اختصاص یافته است.

شهرستان دهلران از کم بارش ترین مناطق استان ایلام است اما در 48 ساعت گذشته بارش 121 میلی متر باران از این منطقه گزارش شده است.
عکسها: مهر
45282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    2 0
    ممنون از خبرها و عکسهایی که به موقع و خوب میزارید. خدا بهشون کمک کنه
  • مهدی IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۲/۱۵
    0 0
    با سلام زیر تصویری که عنوان کردین"در مناطق کوی ذوالفقار ، آزادگان ، قلعه و چند منطقه دیگر شهرستان دزفول آب وارد منازل شده و به وسایل شهروندان خسارت زد" باید به عرض برسونم که این تصویر و البته هیچکدوم از این تصاویر متعلق به شهرستان دزفول نیست.