روند ساخت رآکتورهای تولید برق هسته‌ای در جهان سیر صعودی دارد.

برق هسته‌ای، یکی از منابع تولید انرژی در بسیاری از کشورها همچنان از جایگاه و اهمیت ویژهای برخوردار است. به رغم آنکه برخی از کشورها از جمله آلمان درصدد است تا استفاده از این منبع را به حداقل برساند، اما سیر استفاده از برق هسته‌ای در جهان ضرباهنگ تندی به خود گرفته است.
فرانسه در میان کشورهای جهان با تأمین 77.1% از تولید برق مورد نیاز خود از انرژی هسته‌ای در صدر کشورهایی است که از این منبع به وفور استفاده می‌کند. از این رو شاید تحقق شعارهای موجود مبنی بر کاهش وابستگی به تولید برق هسته‌ای برای کشوری همچون سوئیس که 60 درصد انرژی مورد نیاز خود را از طریق منابع هیدرولیک تأمین می کند، کار آسانی باشد، اما برای کشوری همچون فرانسه که به شدت به برق هسته‌ای وابسته است، پروژه ای است بس دشوار. در این کشور 59 رآکتور هسته ای برای 65 میلیون جمعیت وجود دارد و شعارهای موجود برای کاهش وابستگی به اورانیوم تا واقعیت فاصله زیادی دارد.
اینفوگرافیک ذیل مهمترین کشورهای تولیدکنندۀ برق هسته‌ای را به تصویر کشیده است:

اما روند استفاده از برق هسته‌ای بسیاری دیگر از کشورها را به ساخت رآکتورهای جدید تشویق کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی ژورنال دونت، از هم اکنون تا سال 2018 ساخت نزدیک به 73 رآکتور تولید برق هسته‌ای در بسیاری از کشورهای جهان به پایان خواهد رسید.  در چین تا سال 2018 نزدیک به 32 رآکتور جدید تولید برق هسته‌ای ساخته خواهد شد؛ در روسیه 10، هند، 7 و در کره جنوبی 5 رآکتور ساخته خواهند شد.
گفتنی است طبق اطلاعات "موسسۀ هسته‌ای جهان"(World Nuclear Association) در حال حاضر کره زمین 435 نیروگاه هسته‌ای در 32 کشور دارد که نزدیک به 13.5% از برق جهان را تأمین می‌کنند.  ذکر این نکته ضروری است جدای از 73 رآکتور در حال ساخت که قرار است تا سال 2018 به پایان برسد، طبق اطلاعات موسسۀ هسته‌ای جهان، 160 نیروگاه نیز در حال برنامه‌ریزی برای ساخت هستند( که 13 عدد از آنها در ایالات متحدۀ آمریکا قرار دارد) و 320 پروژه نیز منتظر تصویب شدن در کشورهاست که در واقع می‌توان گفت با این تعداد، ساخت 480 نیروگاه در جهان در وضعیت پتانسیل قرار دارد. 
اینفوگرافیک ذیل پروژه‌های ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای در سال 2013 را به تصویر کشیده است:

 

تعداد نیروگاه‌های تولید برق هسته‌ای که ساخت آنها تا 2018 به پایان می‌رسد:

3952

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =