هنسی‌پرفورمنس یکی از بهترین وانت‌های جهان را به خودرویی خانوادگی برای جاده‌های صحرایی و سنگلاخ تبدیل کرده است. این شاسی‌بلند با توان 600 اسب‌بخار برای شتاب‌گیری صفر تا 100 به تنها 5.9 ثانیه نیاز دارد.


محبوبه عمیدی
: فورد F-150 SVT Raptorیکی از قدرتمندترین و امن‌ترین وانت‌های جهان برای سفر در مسیرهای ناهموار است. این وانت موفق شده عنوان بهترین نمونه برای حرکت در جاده‌های سنگلاخ را به خود اختصاص دهد و جایزه بهترین بهره‌وری را در در میان نمونه‌های مشابه دریافت کند. هنسی موفق شده این وانت پرقدرت را با انجام پاره‌ای تغییرات به یک شاسی‌بلند برای 8 سرنشین تبدیل کرده و از آن یک خودروی خانواده تمام‌عیار بسازد.

وانت‌ها گرچه برای سر زدن به کارگاه‌های ساختمانی یا برای استفاده تعمیرکاران ایده‌آل هستند، خودروهایی نیستند که محبوبیت چندانی در میان دیگر رانندگان داشته باشند. هنسی با تغییر بخش انتهایی وانت موفق فورد و تبدیل آن به اتاقکی برای سرنشینان بیشتر، تلاش کرده این خودرو را به نمونه‌ای خانوادگی‌تر تبدیل کند. هنسی این اتاقک را پیش از این طراحی کرده؛ اما این اولین‌بار است که از آن برای تبدیل یک وانت به یک خودروی شاسی‌بلند استفاده می‌کند.

دن گلدمن، مدیرعامل هنسی پرفورمنس می‌گوید: «طی سه سال گذشته تیونینگ بیش از 400 وانت را به عهده داشتیم و حالا بسیار خوشحالیم از اینکه VelociRaptor SUV می‌تواند برای دوستداران وانت‌ها که به فضای بزرگتر و صندلی‌های بیشتری نیاز دارند، انتخاب خوبی باشد».

مطمئنا این خودروی خانواده می‌تواند سهمی از بازار وانت‌ها را به خود اختصاص دهد؛ اما متخصصان هنسی می‌گویند برای جاده‌های صحرایی مناسب است و بهتر است در ارتفاعات و نواحی کوهستانی صعب‌العبور استفاده نشود.

جان هنسی که مؤسس هنسی پرفورمنس است، می‌گوید: «می‌توانیم انتظار داشته باشیم این خودرو با بهره‌وری معادل 90درصد یک وانت در جاده‌های ناهموار حرکت کند؛ اما تا زمانی که از پس آزمون‌ها برنیامده، نمی‌توانیم آن را خیلی دست بالا بگیریم. عده‌ای از دارندگان وانت‌ها بیش از توان این خودرو از آن انتظار دارند. آنها یک وانت معمولی را به جاده‌های کوهستانی و ارتفاعات می‌برند و با مشکلات متعددی مواجه می‌شوند. ما نمی‌خواهیم خریداران این وانت خانواده چنین اشتباهاتی را تکرار کنند و گرفتار مشکلات مشابهی بشوند».

هنسی موتور 6.2 لیتری این وانت با آرایش V8 و توان نهایی 411 اسب‌بخار را حفظ کرده؛ اما مدل قدرتمندتری را که همراه با سوپرشارژ است و در نهایت می‌تواند 600 اسب‌بخار توان تولید کند، پیش‌بینی کرده است. نمونه اولیه که توان آن مانند مدل اصلی ساخت فورد است، باعث می‌شود شتاب‌گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت خودرو به زمانی معادل 7.5 ثانیه نیاز داشته باشد؛ در حالی که این شتاب‌گیری توسط موتور سوپرشارژ به 5.9 ثانیه بیشتر نیاز نخواهد داشت. هنسی تمامی تجهیزات پیش‌بینی شده توسط فورد برای این وانت را دست‌‌نخورده نگه داشته و در عوض استفاده از ترمزهای برمبو برای چرخ‌های جلو، چراغ‌های ال.ای.دی و مجموعه‌ای بزرگتر از چرخ‌ها و تایر را به انتخاب خریداران گذاشته است.

جالب است بدانید در حالی که قیمت پایه وانت‌های ساخت فورد از 44هزار دلار آغاز می‌شود، نمونه‌های تولید شده توسط هنسی حداقل 149,500 دلار قیمت خواهند داشت. احتمالا به دلیل قیمت بالای این خودروها نسبت به شاسی‌بلندهای مشابه است که هنسی تصمیم گرفته سالانه تنها 30 دستگاه از آنها را تولید کند. اولین نمونه از این خودرو برای جیم جنارد، مؤسس شرکت اوکلی ساخته شده است.

هنسی می‌گوید: «همیشه آرزوی داشتن خودرویی را داشتم که بتواند من، همسر، پنج فرزندم و تمامی وسایلی را که نیاز داریم به هر کجا که فکرش را بکنید، ببرد. چندین سال پیش زمانی که جنارد من و خانواده‌ام را به استودیوی خود در هالیوود دعوت کرد و دیدم که چطور می‌تواند یک ایده را به محصولی منحصربه‌فرد تبدیل کند، تصمیم خودم را گرفتم. با تشویق جنارد بود که اولین وانت دوکابین با 8 صندلی را طراحی کردیم و اولین نمونه خانوادگی خود را برای او ساختیم».

53273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    46 1
    فقط پراید
  • tab A1 ۱۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    21 1
    تو منطقه آزاد هست البته بدون کابین عقب هیولایی برا خودش ولی هر چی هست به نیسان سایپا خودمون نمیرسه
  • عارف IR ۱۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۸
    22 0
    دنیا به کجا میره و ما به کجا!!! یه چراغ عوض میکنیم و مفهوم یه خودرو جدیدو داره! وای وطن...وای وطن
  • بی نام A1 ۰۴:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    39 7
    واسه يه سفر شمال خيلي هال ميده...........
    • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
      45 0
      منظورش اینه که حال میده!
  • م ! A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۰
    3 28
    این همه وانت هایلوکس و کاپرا تو خیابونه که عقبش اتاقک شیشه ای میزنن و 4 تا رینگ و... اینجوری میشه.. این چه فرقی با اونا داره که شده خبر شما..!؟ فقط تر تمیز تر کار شده و برندش خاص تره..!
    • حسن IR ۰۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      22 0
      به خاطر اینکه اطلاعات در مورد ماشین فقط در حد دیدنه قیافشه...واقعا فرق بین فورد رپتور رو با این بنجل ها نمیدونی؟ یکم سرچ کن
  • بی نام IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
    2 15
    فقط mwm
    • بی نام IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۳
      19 0
      قراضه سازی های داخلی که بعد از 20 سال انحصار و فروش در بازار رانتی و انحصاری، آن قراضه را تبدیل به وانت کرده اند و با سر و صدای زیاد میفروشند. باید عرق شرم بر پیشانی شان بشینید. البته اگر بدانند شرم و حیا یعنی چه.