این پنجره‌ای رو به حیات وحش است؛ دنیایی که شیرها، فیل‌ها و اورانگوتان‌ها هنوز بر آن حکمفرمایند و ما هنوز می‌توانیم با رویای چنین دنیایی هر روز صبح بیدار شویم.

محمود حاج‌زمان: طی 10 تا 15 سال آینده، آخرین مناطق غیرمسکونی زمین زیر سلطه جمعیت رو به رشد انسان قرار می‌گیرد و در اثر تغییرات آب و هوایی فزاینده نیز آب خواهد رفت. زمانی‌که تمام زیستگاه‌های حیات وحش از بین روند، تنها نواحی حفاظت شده حصارکشی شده برای ما باقی خواهد ماند. تورگردانان، جنگل‌بانان، محققان، بوم‌گردشگران، عکاسان، هنرمندان و حافظان محیط‌زیست سراسر دنیا هر روز مطالعات، عکس‌ها و نوشته‌های خود را برای حمایت، حفاظت، و بزرگداشت «وحش» با خوانندگان، همکاران، علاقمندان و اجتماعات محلی به کار می‌گیرند.

عکس‌هایی که در این گزارش می‌بینید، پنجره‌ای رو به دنیای آنها هستند؛ دنیایی که شیرها، فیل‌ها، اورانگوتان‌ها و پلنگ‌ها هنوز بر آن حکمفرما هستند و ما می‌توانیم رویاپردازی بیدار شدن هر روز صبح را در چنین دنیایی داشته باشیم. این عکس‌های حیرت‌آور حاصل همکاری Ranger Diaries و The Bush Boys هستند؛ عکس‌های که قصد دارند تا زیبایی، آزادی و شکوه حیات‌وحش را به حداکثر افراد ممکن سراسر دنیا هدیه کنند.

آردوارک
اتین اوستوزین تورگردان که این عکس را از آردوارک گرفته است، می‌گوید: «هنگام گرفتن عکس، جهت باد تغییر کرد. در نتیجه آردوارک دست از غذا خوردن برداشت و تلاش کرد تا بوی ما را در هوا استشمام کند.» زمستان‌های منطقه کارو آفریقای جنوبی، بهترین اوقات سال برای تماشای آردوارک‌ها است.

گوزن یال‌دار آفریقایی
از میان بیش از 1.6 میلیون راس وایلدبیست (گوزن یال‌دار آفریقایی) که هر ساله مهاجرت می‌کنند، حدود 250 هزار راس از آنها در میان راه تلف می‌شوند؛ تلفاتی که بخش اعظم آن هنگام عبور از رودخانه مارا حاصل می‌شود.

شیرهای جوان
نره شیرهایی که در عکس می‌بینید، سه برادر هستند که برای آب خوردن به کنار رودخانه تلک (Telek) آمده‌اند. به گفته کن دیبال مه این عکس را گرفته است، بالا آوردن هم‌زمان سر آنها به دلیل نزدیک شدن یک اسب آبی به رودخانه است؛ جانوری که یکی از غذاهای محبوب شیرها محسوب می‌شود.

بز کوهی خط‌دار
این بز کوهی خط‌دار (کودو) در حال جست و خیز در دلتای اوکاوانگا بوتسوانا بود که برندون کریمر تورگردان از آن عکس گرفت.

مورچه‌خوار فلس‌دار
این نمای زیبا از این مورچه‌خوار فلس‌دار خجالتی را کایل دی‌نوبرگا در تسوالو کالاهاری آفریقای جنوبی گرفته است.

پلنگ کنجکاو
گربه‌سانان جوان کنجکاوی زیادی دارند. آنها بخش اعظم زندگی روزانه خود را به بازی می‌گذرانند، و اغلب خود را در موقعیت‌هایی قرار می‌دهند که باید جهت حفظ امنیت خود به سرعت تصمیم‌گیری کنند. صحنه‌ای که لی ویتام از آن عکاسی کرده، یکی از این موقعیت‌ها است. کنجکاوی زیاد این پلنگ جوان نسبت به توله کرگدن نزدیک بود باعث عصبانی مادرش شود، که البته به خیر گذشت!

گاومیش کوهان‌دار
گاومیش کوهان‌دار آمریکایی یکی از نمادهای این قاره به شمار می‌رود. دانشمندان تخمین می‌زنند روزی که اروپاییان قدم به خاک آمریکای شمالی گذاشتند، بیش از 30 میلیون گاومیش کوهان‌دار در این قاره وجود داشتند.

کاراکال
عکس این سیاه‌گوش را کن دیبال در منطقه حفاظت شده ماسای مارا کنیا گرفته است.

پلنگ و شکارش
پلنگ‌ها برای اینکه بتوانند شکار خود را از شر دزدانی همچون کفتارها حفظ کنند، لاشه آن را به بالای درخت منتقل می‌کنند.

خال خالی به دنبال قهوه‌ای


این عکس یکی از صحنه‌های نادر طبیعت است؛ صحنه‌ای که در آن کفتار خالداری در تعقیب هم‌نوع قهوه‌ای خود است. این عکس را روئل فن‌مویدن در مادیکوه آفریقای جنوبی گرفته است.

۵۳۲۷۵

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    15 0
    چرا کانال فارسیت بسته شد، چراااااا؟... :((((
  • ali IR ۰۷:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    1 27
    اقای حاج زمانی واقعا از شما بعید بود ... واقعا وقت گذاشتین این مطالب رو بنویسین ؟ ... از رسانه خبر انلاین بعید که با این نوع مطالب هر روز داره از اعتبار خودش کم میکنه . اگر انتقاد پذیر باشید نظر بنده رو هم درج خواهید کرد
    • محمود حاج زمان IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
      10 0
      با سلام خدمت این دوست عزیز. ممنون می شوم که دلیل خود را هم در خصوص انتقاد از این مطلب مطرح نمایید. با تشکر
  • رضا IR ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    1 5
    درقسمت گوزن یالدارافریقایی نوشتین هرساله 250هزار راس موقع مهاجرت تلف میشن اشتباهی 2500یا25هزار راس . 250 هزار راس چاپ نشده؟
  • بی نام A1 ۰۷:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    1 5
    اسم عکس ها رو هم خود اونا گذاشتن و خبر ترجمه کرده! الان اگه خود خبرآنلاین می خواست اسم بزاره که 4 پارگراف می نوشت!!!!!!!!!!! یاد بگیر خبر..........
  • امین IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۵
    8 0
    نشنال عالیه... حیف که شبکه ی فارسیش قطع شد :(
  • بی نام IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    3 0
    عالی
  • بی نام IR ۲۱:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    2 0
    وای این کاراکال چقد خوشکله
  • maryam IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۷
    5 0
    خیلی دوست داشتم در طول زندگیم، از نزدیک، همچین مناظر زیبایی رو می دیدم.
  • عباس A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
    1 0
    چرا كانال فأرسى قعط شده ؟
  • علی علاقبند IR ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    0 0
    لطفا اخبار ازسال فرمایید