بهترین عکس‌های فضایی هفته را به انتخاب سایت نشنال جئوگرافیک با ما مرور کنید: از پرتاب فضاپمای سیگنوس گرفته تا سحابی میگو و عارضه مرموز «سرزمین مغز» روی مریخ.

پرواز قو
این عکس رنگ کاذب که در نور فروسرخ گرفته شده ، جزئیات پرواز آتشین موشک آنتارس (نام لاتین ستاره قلب‌العقرب) و محموله آن، فضاپیمای سیگنوس (به معنی صورت فلکی ماکیان) را حین پرتاب هفته قبل از تاسیسات پروازی فالوپ ناسا به تصویر می‌کشد. طی این پرواز، شرکت علوم مداری Dulles برای نخستین بار توانایی‌های پروازی فضاپیمای بی‌سرنشین جدید خود را امتحان کرد؛ فضاپیمایی که روز یکشنبه برای نخستین بار توانست به ایستگاه فضایی بین‌المللی متصل شود. این فضاپیما حدود 589 کیلوگرم محموله، شامل غذا و پوشاک را برای خدمه ماموریت 37 به ایستگاه تحویل داد.

سحابی میگو
اخترشناسان رصدخانه پارانال شیلی توانسته‌اند با استفاده از تلسکوپ VLT، یکی از دقیق‌ترین و شفاف‌ترین تصاویر موجود از سحابی میگو را تهیه کنند. سحابی IC4628 که به سحابی میگو شهرت دارد، در فاصله 6هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی عقرب قرار دارد. این سحابی ناحیه عظیمی از گاز و توده‌های گرد و غبار تاریک است، که تولد ستارگان داغ در میان ابرهای آن باعث درخشندگی سحابی شده است.

سبزی بهار
با نزدیک شدن بهار در نیمکره جنوبی (همزمان با آغاز پاییز در نیمکره شمالی)، نواحی جنوبی قاره استرالیا شروع به سبز شدن کرده است؛ تغییر چهره‌ای که به خوبی در عکس تهیه شده توسط ماهواره Aqua ناسا دیده می‌شود. بارش‌های فراوان زمستانی در منطقه نیوساوث ولز و جنوب استرالیا، رشد سریع گیاهان در دو هفته ابتدایی سپتامبر را به دنبال داشته است.

سرزمین مغز
در این عکس تفکیک بالا که توسط مدارگرد شناسایی مریخ (MRO) گرفته شده، پیچ و خم‌های مرموزی از آب خالص منجمد در کف دره‌ای یخ‌زده روی سطح سیاره سرخ دیده می‌شود؛ عارضه‌ای که نام «سرزمین مغز» بر آن نهاد شده است. دانشمندان گمان می‌کنند که علت شکل‌گیری عارضه مذکور این است که رسوبات عظیم یخچالی نیم‌کره شمالی مریخ، جایی‌که این عارضه‌های پر پیچ و خم مرموز قرار دارد، تحت تاثیر انبساط‌ها و انقباض‌های گرمایی چندباره طی شکل‌گیری خود در 100 میلیون سال گذشته قرار گرفته‌اند.

سه‌پاره گلدار
در این عکس که توسط تلسکوپی خانگی در آلاباما گرفته شده است، سحابی رنگارنگ سه‌پاره (Trifid) همچون شکوفه گلی در میانه ستارگان دیده می‌شود. سحابی سه‌پاره زایشگاهی ستاره‌ای در صفحه کهکشان راه شیری است که حدود 40 سال نوری پهنا دارد، و در فاصله 5 هزار سال نوری از زمین و در صورت فلکی کمان‌دار (قوس) قرار گرفته است.

53275

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =