کتاب «100 آگهی مطبوعات» که به بررسی آگهیهای تبلیغاتی دهه های 20 تا 50 خورشیدی میپردازد، در خانه هنرمندان رونمایی میشود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این کتاب روز 27 مهر با سخنرانی کامران کاتوزیان، محسن میرزایی، مجید بلوچ و شمس لنگرودی رونمایی و هم زمان نمایشگاهی از 50 آگهی در گالری بهار خانه هنرمندان ایران برپا میشود.
فرشید پارسیکیا هنرمند و مدرس گرافیک که گردآوری این کتاب را بر عهده داشته است، در این باره میگوید: «100 آگهی مطبوعاتی نوآور که در سالهای 1320 تا 1357 در مطبوعات منتشر شدهاند، در این کتاب بازنشر و معرفی میشوند.»
او میافزاید: «جریان آگهی مطبوعاتی در ایران با تاسیس دو موسسه آوانگارد با مدیریت کامران کاتوزیان و فاکوپا با مدیریت فرهاد هرمزی اوج میگیرد. با وجود آن که هرمزی چندین سال است که از دنیا رفته، اما بازهم بدون شک فعالترین و مهمترین تبلیغاتچی در ایران، حتی در دهه اخیر است.»
پارسی کیا درباره کار پژوهشی خود در این کتاب توضیح میدهد: «من مقداری روزنامه قدیمی در آرشیو و کتابخانه شخصی خودم داشتم و در مقطعی نیز با زحمت و صرف هزینه بسیار هفت هزار آگهی مطبوعاتی از سال 1320 تا سال 1357 را جمعآوری کردم. پیدا کردن اصل روزنامههایی که این آگهیها در آنها منتشر شده بودند، بیشترین زمان و انرژی را از من گرفت.»
این مدرس گرافیک ادامه میدهد: «از بین اسناد جمعآوری شده نزدیک به 100 آژانس تبلیغاتی را شناسایی و از بین اینها نیز نام طراحان همکار این آژانسها را پیدا کردم. همچنین از میان امضای موجود در آگهیها توانستم نام چند تن از طراحان شعارهای تبلیغاتی را نیز بیابم.
فرشید پارسی کیا میگوید: «از بین این هفت هزار، ابتدا نزدیک به 450 آگهی را که از نظر طراحی گرافیک در زمان خود جذاب و در تکنیک نوآور بودند و البته شعار تبلیغی خوبی داشتند، برای درج در کتاب انتخاب کردم و در نهایت از بین این آگهیها 100 اثر در این کتاب منتشر شد.»
رونمایی از کتاب «100 آگهی مطبوعات»، 27 مهر در خانه هنرمندان برگزار و هم زمان نمایشگاهی از این آثار در گالری بهار بر پا میشود.
57245
نظر شما