یک دانشجوی معماری اسپانیایی به طراحی یک شهر متحرک پرداخته که از زنجیرهای کاترپیلار جهت حرکت به مناطق حاوی مشاغل بهتر برای ساکنین برخوردار است.

ایسنا نوشت:

یک دانشجوی معماری اسپانیایی به طراحی یک شهر به اصطلاح پادار پرداخته که می‌تواند در جست‌وجوی شغل‌ها و منابع بهتر در اطراف حرکت کند.

طرح مفهومی مانوئل دومینیگز شامل شهری کوچ‌نشین است که از زنجیرهای کاترپیلار شبیه نمونه‌های مورد استفاده در تانکها جهت حرکت به مناطق حاوی مشاغل بهتر برای ساکنین برخوردار است.

دومینیگز اظهار کرد: من می‌خواستم مدیریت ارضی بین ماده و انرژی ایجاد کنم که از چندین اثر مثبت برخوردار خواهد بود. این تاثیرات شامل تعادل مجدد جمعیت بین شهرها و روستاها، تجدید محیط و ارائه مشاغل جدید هستند.

این کلانشهر متحرک که «سازه بسیار بزرگ» نام داشته، از همه چیزهایی که از یک شهر انتظار دارید مانند امکانات ورزشی، رستوران، دانشگاه، بیمارستان و کتابخانه برخوردار است.

این اولین بار نیست که ایده طراحی یک شهر متحرک مطرح شده است. «شهر راهرو» رون هرون انگلیسی اولین بار در دهه 1960 مطرح شده بود.

هرون در مجله معماری Archigram به نمایش ساخت سازه‌های رباتیک هوشمند عظیم پرداخته بود که آزادانه می‌توانند در جهان حرکت کنند.

وی پیشنهاد کرده بود که شهرهای متحرک مختلف می‌توانند به یکدیگر متصل شده و کلانشهرهای بزرگتر متحرک را در زمان نیز شکل داده و سپس دوباره از هم جدا شوند.

طراحی سازه بسیار بزرگ به توسعه طرح هارون با ارائه تولید انرژی پاک در زمان حرکت با استفاده از توربینهای بادی، پنلهای خورشیدی و نیروگاههای انرژی هیدروژنی پرداخته است.

به گفته دومینیگز، این حقیقت که شهر در اطراف حرکت می‌کند می‌تواند به عنوان راهی برای تشویق به احیای محیط زیست اطراف بجای تخریب آنها مورد استفاده قرار بگیرد.

می‌توان این طرح را به سادگی یک پروژه دانشجویی خواند اما دومینیگز معتقد است که سازه بسیار بزرگ به لحاظ نظری قابل ساخت است.

این طراحی ممکن است یک مفهوم عجیب و غریب بنظر برسد اما با قرار داشتن تعدادی از شهرهای اصلی جهان در رکود اقتصادی، ممکن است به آینده خیلی دوری مربوط نباشد.

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    39 5
    این دانشجو فیلمای هالیوود زیاد دیده
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    30 1
    اون کشتیهای هوایی هم نشوندهنده ی آینده نگریه؟؟!!!!
  • بی نام A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    12 18
    توهم مسخره ای که حداقل 2000 سال دیگه امکان پیاده سازیش وجود خواهد داشت.
    • بی نام IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      1 0
      اگه نیازش داشته باشیم از همین حالا شرو به پیاده سازی میکنیم وگرنه تا ۲۰۰۰ که نه تا آخرزمان هم پیاده سازی نمیکنیم.
  • بی نام A1 ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    14 26
    اونا کجان ما کجا
  • بی نام US ۱۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    41 4
    همون زندگی عشایریه ,خیلی فکر کرده ؟
  • بی نام IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    25 0
    این حرفا قدیمی شده! این فکرا مال چهل پنجاه سال پیش بود
    • بی نام IR ۲۲:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
      17 0
      40-50 سال رو نمیدونم ولی عین این طرح 25 سال پیش تو مجله دانستنیهای خودمون چاپ شده بود
  • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۱۹
    16 1
    مثه این می مونه که آدم یه نردبون بسازه از زمین تا ماه. شدنیه ولی کاربرد نداره.
  • شهروند جامعه غیر مدنی IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    24 2
    آدم نظرات رو که میخونه تازه پی به فاصله بسیار زیاد ما ایرانی ها با غربی ها میبره. متاسفانه هنوز طرح های مفهومی و آینده نگری برای ما معنا نداره و در گذشته خودمون گیر کردیم. یک از فرق های ما با اونا اینه که آینده نگری و رویا پردازی نداریم. غربی ها رویا پردازی می کنن و برای رسیدن به رویاهاشون راههای علمی و عملی ایجاد میکنن ما میشینیم حرف زیادی می زنیم که "همون زندگی عشایریه ,خیلی فکر کرده " ،"این دانشجو فیلمای هالیوود زیاد دیده" یا از این دست حرفها. طرحهای داوینچی هم در زمان خودش مثل " نردبون! ی به ماه" بود ولی حالا هم تانکش ساخته شده هم زیر دریاییش هم هلیکوپترش! متاسفم برای خودمون که سهممون از پیشرفت دنیا شده "حرف" و "حرف" و "حرف"
    • بی نام IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
      10 0
      اگه میشد به شما 10 هزار تا مثبت میدادم. واقعا مردم ما فکر میکنن با تیکه انداختن میتونن این چیزا رو زیر سوال ببرن. دانشجو های خارجی تا میتونن میرن دنبال به حقیقت بخشیدن تخیل ها و آینده رو میسازن ولی داشنجو های ما فقط فکر پیچوندن کلاس ها هستن. واقعا متاسفم برای این دسته از آدما. یادمون نره که تخیل آینده رو میسازه
  • بی نام A1 ۱۳:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    4 0
    با الهام از فیلم جان کارتر و اون شهر متحرک.
  • بی نام A1 ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۰
    4 1
    حالا میفهمم چرا تو ایران ادم خلاق پیدا نمیشه.
  • محسن الهامیان A1 ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    1 0
    خب ایده جالبیه. باید دید واقعا توانایی کمک به اوضاع اقتصادی یک کشور رو داره یا نه. چون بعیده سرعت حرکت همچین سازه عظیمی بتونه زیاد باشه. لذا تمام برنامه ریزی ها برای بهبود اوضاع اقتصادی مردم یک شهر متحرک، باید حداقل میان مدت باشند و در بازه های چند ساله. پیچیدگی های چنین شهری از نظر مسائل متعددی مثل تامین انرژی، قانون های جدید، سیستم حمل و نقل و دسترسی به جاده ها و ... خیلی زیاد هست! اما اگر بخوایم به کارایی های دیگش به عنوان علت وجودیش بپردازیم، شاید خیلی قانع کننده تر باشهه. که یکی از مهمترین اونها مقاومت بسیار بالا در برابر دو بلای طبیعی طیل و زلزله هست. البته برای اینچنین کارایی نیازی نیست این شهر حرکت کنه و همین که بر روی پایه های مستحکم انعطاف پذیر و فنری شکلی قرار بگیره، کافیه.
  • بی نام IR ۰۸:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    0 0
    الکی خوش شکم سیر مایه دار
  • همسایه بغلی IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۸/۲۱
    2 0
    طرح جالبیه برا اروپایی ها نه ما که شهرای بدون تحرکمون آلوده ترینن تو دنیا