فریدون‌کنار به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت سالیانه پرندگان مهاجر غرب آسیا و بخش‌هایی از شمال اروپا، نقطه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود. اما چند درصد از پرندگانی که به این نقطه مهاجرت می‌کنند، شانس بازگشت دارند؟

محمدعلی الله قلی*
با نزدیک شدن زمستان، روزانه به شمار انواع پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی و غیر آبزی که به منطقه فریدون‌کنار مهاجرت می‌کنند، افزوده می‌شود. فریدونکنار به دلیل قرار گرفتن در مسیر مهاجرت سالیانه پرندگان مهاجر غرب آسیا و بخش‌هایی از شمال اروپا، نقطه‌ای استراتژیک محسوب می‌شود. اما چند درصد از پرندگانی که به این نقطه مهاجرت می‌کنند، شانس بازگشت دارند؟ سرنوشت چند درصد از آنها، پخته شدن در دیگ رستوران‌ها و تابه‌های خانه‌ها و منقل کباب مسافران است؟
هر روز صبح در حالی که همه مشغول صرف صبحانه و شروع روز هستند، اینجا در بازار پرندگان شهر فریدون‌کنار، صدها پرنده وحشی حلال گوشت و حرام گوشت، عمدتا حمایت شده، مرده و زنده، به سادگی هرچه تمام به صورت کاملاً علنی خرید و فروش می‌شوند.
گاه بنا به درخواست مشتری‌ها، پرنده‌های مهاجر زنده موجود در بازار در کنار خیابان ذبح شده و پرکنده تحویل داده می‌شوند. گاه پرنده‌های از قبل ذبح شده‌اند و به فروش می‌رسند؛ و گاه مشتری ترجیح می‌دهد پرنده را به صورت زنده خریداری کند.
مشاهدات ما از این بازار این نکته را روشن کرد که تنها در چهار روز (از تاریخ ١٤ تا ١٧ آبان ماه) دست کم دو هزار غاز خاکستری مهاجر در این بازار خرید و فروش شده‌اند. درصد بالائی از این پرندگان صید شده به سفارش رستوران‌ها (چه در مازندران و چه رستوران های شناخته شده‌ای در تهران) هر روز صبح به این بازار آورده می‌شوند و معامله می‌شوند.
در روزهای گذشته، قیمت هر غاز به دلیل فراوانی از ٧٠ هزار تومان در هفته‌های گذشته به شکل بی‌سابقه‌ای به ٣٠ هزار تومان تنزل پیدا کرده است.
این نسل کشی حیات وحش (که می‌توان بر آن نام غارت سرمایه ملی طبیعت کشور را نهاد) اینجا در فریدونکنار و سرخرود مازندران به بهانه‌های مختلف در حالی صورت می‌گیرد که ظاهراً خواندن روزنامه و انجام جلسات و سمینارهای روزانه در سازمان حفاظت محیط زیست از الویت بیشتری برخوردار است.
سود اصلی حاصل از این کشتار و خرید و فروش هر روزه، صرفا عاید عده محدودی از مردم محلی و البته رستوران‌های حامی این بازار می‌شود؛ اما تبعات جبران‌ناپذیر آن گریبان‌گیر طبیعت روبه اضمحلال را خواهد گرفت و سرنوشت اقتصاد وابسته به اکوتوریسم شمال ایران را در آینده‌ای نه چندان دور دستخوش تغییرات ناخوشایند خواهد کرد.

کشتار به راه افتاده، تنها مربوط به بخشی از جمعیت پرندگان است که در آغازین روزهای فصل مهاجرت وارد سواحل شمالی کشور شده‌اند و انتظار می‌رود جمعیت‌های بیشتری از انواع پرندگان مهاجر هنوز در مسیر مهاجرت سالیانه خود به منطقه باشند.
افزایش بیش از یک هزار و 500 مجوز جدید برای اسلحه‌های شکاری، علاوه بر اسلحه‌های مجاز قبلی، فشار مضاعف و قابل توجهی را بر حیات حیات وحش منطقه وارد خواهد آورد و در حال حاضر بیش از دوهزار و 500 قبضه اسلحه شکاری در محدوده محمودآباد تا بابلسر دارای جواز هستند.
با افزایش بدون مطالعه این تعداد اسلحه شکاری مجاز و کمبود نیروی اجرائی سازمان حفاظت محیط زیست، تمایل مردم خصوصا قشر جوان شهرهای شمالی کشور به شکار هرآنچه در محیط اطرافقابل شکار است، بیشتر شده است. در حال حاضر شکار به شکل نگران کننده‌ای به عنوان یک تفریح و رقابت جدید در بین نسل جوان ساکن شمال کشور مشاهده می‌شود که بازتاب چنین پدیده‌ای را می‌توان در صفحات پدیدار شده در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرد.
به عنوان مثال، دو صفحه «دوست داران شکار و سگ شکاری» و «شکارچیان مازندران» از صفحه‌های جدیدی هستند که به انتشار عکس‌های متعدد شکارچیان استان مازندران و تبلیغ برای تاکسیدرمی در شهرهای مختلف می‌پردازند.
عکس‌های شکار انواع مختلف پرندگان و پستانداران در مازندران و تشویق شکارچیان نوپا برای فعالیت بیشتر با اسلحه‌های عمدتا مجاز به سرعت در فضای اینترنت در حال انتشار و گسترش است.
نکته حایز اهمیت آن است که با ادامه سکوت و بی‌تفاوتی سازمان حفاظت از محیط زیست و انفعال ادارات حفاظت محیط زیست مازندران، این کشتار دامنه بسیار وسیع تری پیدا خواهد کرد.

پی‌نوشت: تهیه عکس و حضور همه روزه در دو بازار ماهی و پرنده شهر فریدونکنار مخاطراتی را برای حامیان پرندگان مهاجر در پی داشته است و جا دارد در همین رابطه از همکاری دوستانی که برای توقف این نسل‌کشی پرندگان از هیچ تلاشی روی‌گردان نبوده و نیستند، بدین شکل تقدیر و تشکر شود. خانم‌ها: نغمه امینی، بنفشه معصومی و آقایان: بهداد عقیلی، مهدی چلانی، علی صفات و ایمان ابراهیمی. همچنین سپاس ویژه از دوستانی که بی‌دریغ برای حفظ نسل پرندگان و اطلاع رسانی تلاش می‌کنند ولی بنا بر ملاحظاتی نمی‌توان نامی از ایشان برد.

* کارشناس حیات وحش

۴۷۴۷

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 20
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حامد A1 ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    21 2
    توجیه خوبی نیست که بگیم ما انسان ها از رو احتیاج این بلا رو سر این زبون بسته ها میاریم اما کلا اگه یه مقدار رفاه نسبی تو جامعه ما برای قشر متوسط و ضعیف وجود داشت شاید دوستانی که از این امر ارتزاق میکنن، تغییر شغل داده و نعمت حیات رو از این موجودات بی نهایت زیبا در مسیر مهاجرت سلب نکنند. (از همه بیشتر دلم به حال فلامینگو ها سوخت که از بی تدبیری دوستان و خشک کردن دریاچه ارومیه، آواره این ور و اون ور شدن...) انسانم آرزوستــــــــــــــــــــ
  • بی نام A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    36 2
    فرهنگ ایرانی !
    • مريم IR ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
      11 1
      كوفت بخورن ، بعضى ها جقدر بى رحم اند...أعصابم از ديدن اين عكسها خرد شد،قران مى فرمايد(ارحم،ترحم) رحم كن تا بهت رحم بشه.
    • یاشار رضایی IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۲/۱۴
      2 0
      برادران خبر آنلاین لطفا جذف نکنید، کمک کنید: کاربران عزیز در گوگل جستجو کنید محمد تقی کریمی پرنده بان، وارد وب سایت بشین و با مطالعه مطالب از تنها انجمن حمایت از حقوق پرندگان ایران حمایت کنید
  • بی نام A1 ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    31 1
    ای کاش این پرندگان میتونستن همون کاری رو با ما انسانها بکنن ، که ما با اونها میکنیم . اونوقت ببینیم کسی جرات داشت این اعمال غیرانسانی رو انجام بده ؟
  • مجتبی DE ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    22 1
    درسته که در فریدونکنار دارن بی رحمانه شکار می کنن اما در تنکابن مردم خیلی راحت و با مهربانی با این پرندگان مهاجر برخورد می کنن و همه روزه شاهد افراد زیادی هستیم که برای این پرنده ها نان و دانه می اورند و از آنها پذیرایی می کنند.لطفا این رو هم اطلاع رسانی کنین.
  • افشین A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    18 1
    واقعاً جای تاسف داره که انسان تا این حد میتونه بی رحم باشه و فقط برای تفریح و تهیه دکور اینجوری پرندگان زبون بسته را سلاخی می کند. حتی برای تآمین غذا هم نباید به صورت بی رویه و با این گستردگی شکار حیوانات و پرندگان وحشی صورت بگیره! هیچ موجودی وحشی تر از انسان نیست! امیدوارم که این گزارش باعث بشه یک مسئولی در این حوزه از خواب غفلت بیدار شه
    • بی نام IR ۰۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
      4 1
      همه مسئولیم نه فقط "یک مسئول"
  • داريو IR ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    28 1
    چقدر وحشيانه
  • ميم نون A1 ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    25 2
    دردآوره
  • حسین شفیعی A1 ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    5 1
    خدا لعنت کنه باعث بانیشو
  • ایران IR ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    30 2
    چشمانم پرازاشک شد ای کاش فرهنگ دوست داشتن حیوانات را از آن چوپان لرستانی یاد بگیریم که با وجود کشته شدن 40 بز گله اش با داشتن تفنگ پلنگ نادر کشورمان را نکشت .
  • بی نام IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 1
    شما آخر و عاقبت شکارچیان را در پایان عمرشان ببینید . با خواری و خفت از دنیا می روند.شکارچیی را می شناختم که 15سال در بستر بیماری بود ولی نمی مرد. آرزوی مرگ می کرد و خدا جانش را نمی گرفت. با قطره چکان به دهانش آب می ریختند. ای شکارچیان عبرت بگیرید . به خاطر شکم و درامد و تفریح این موجودات زیبا را نکشید . بگذارید آیندگان شما را دعا کنند. روزی بسیار است از راه دیگر از خدا روزی بخواهید.
  • یوسف A1 ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    7 1
    سازمان حفاظت محیط زیست سالانه بیش از یک میلیون دلار فقط برای حفظ دو قطعه درنای سیبری از سازمانهای بین المللی دریافت میکنه، پس این پول کجا صرف میشه؟
  • بی نام NL ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۵
    4 1
    کجای دنیا با پرنده‌ی "مهاجر" همچین کاری میکنند؟ فقط جای تأسّف دارد.
  • بی نام IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 1
    همه چی مون به همه چی مون میاد.....آلودگی هوا که مردم عامل اصلی اش هستند تا ساختن جهنمی چنین مهلک برای این پرندگان زیبا.....فکر کنم توی ژن اینها بره به مرور که از روی این گربه که وسط خاور میانه است رد نشوند.
  • علی ازقایمشهر A1 ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 1
    من هم به عنوان یک ایرانی اهل شمال همیشه ازاین عملکردزشت وکشتاروحشیانه بدم میومدومیادمشکل اینه محیط زیست ونیروی انتظامی برخوردجدی ندارندوگرگرجوازاسلحه هم میبدهندمشکل دیگرهم مشکل فرهنگی ست خوشبختانه دربین مردم ایران کم کم فرهنگ طبیعت دوستی وحفاظت ازطبیعت تازه داردشکل میگیردخدابشماسلامتی بده آقای درویش روی جوانان مازنی ونسل جدیدبرای حفاظت ازطبیعت شمال ایران حساب کنید
  • رضا ازرشت A1 ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۹/۰۶
    4 1
    ای سازمان محیط زیست ازخواب گران برخیز
  • رضا IR ۰۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۱۸
    1 2
    دوستان گرامی :در این شکی نیست که تعدادی آدم سود جو با پهن کردن دام مرتکب تخلف شده و حیاط این پرندگان را به خطر می اندازند ولی همه شکار چیان اینگونه نیستند و اکثر شکارچیان با شکار قانونی احترام خاصی به طبیعت میگذارند و در واقع به طبیعت عشق میورزند .........اما ضرر اصلی را شرکتهای نفت به محیط زیست و بخصوص تالابها میزنند بله شرکت نفت که به حفاریها و احداث جاده و تاسیسات در دل تالابها و زیستگاههای بکر محیط زیست مقصر اصلی در تخریب طبیعت میباشد که نمونه بارز آن را در تالاب هور العظیم واقع در بوستان و تالاب شادگان دیده میشود که اقدام به تخریب حد اقل دو سوم ای دو تالاب زیبا و موثر در اکو سیستم کشورکردند حال سوال اینجاست که شکار چیان از صدها سال پیش اقدام به شکار میکنند ولی باعث انقراض پرندگان نشده
  • بی نام A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۵
    0 0
    پرندگانی که خسته گرسنه و تشنه ناچارا "در این مناطق فرود میایند وبا انها اینگونه رفتار میشه و این افراد انقدر درک ندارند که این رفتار را با انها نداشته باشند چه کار میشه کرد جز انکه قانون جلوی انها را بگیرد افرادی که انها را خریداری می کنند هم بی تقصیر نیستند . از خدا میخواهم خودش جزای این افراد را بدهد که سنگدل هستند. ای کاش اعمالشان به خودشان برمی گشت . خداوند نیست ونابودشان کند .