رئیس جمهوری چچن در اظهاراتی جنجالی اوکراین و گرجستان را «دردسرهایی» برای روسیه ارزیابی کرد که امنیت این کشور را تهدید می کند و باید به آنها حمله کرد.

 به گزارش فارس به نقل از روزنامه «کامرسانت»، اظهارات روز گذشته "رمضان قدیروف " رئیس جمهوری چچن در این رابطه که روسیه باید به «دردسرهایی» همچون اوکراین و گرجستان خاتمه داده و به آنها حمله کند، باعث جنجال بین المللی شد. از هم اکنون مقامات رسمی کی یف و تفلیس نسبت به چنین اظهارنظری بشدت واکنش نشان داده اند. البته روسیه اعلام کرده است که اظهارات قدیروف در رابطه با گرجستان، در بسیاری از موارد با مواضع مسکو مطابقت دارد و تفلیس تهدیدی برای امنیت و صلح منطقه است.

رئیس جمهوری چچن روز گذشته در مصاحبه ای با نشریه انگلیسی «دیلی تلگراف» اعلام کرد که گرجستان و اوکراین دردسرهای اصلی روسیه هستند که ضروری است از آنها خلاصی پیدا کند. به عقیده "رمضان قدیروف " روسیه بجای اینکه دائما از این دردسرها آسیب ببیند، باید از شر آنها که تهدیدی برای این کشور محسوب می شوند، خلاصی یابد. وی گفت: «ما قدرتمند هستیم، ما همه امکانات را در اختیار داریم: ارتش، فناوری نظامی. ما باید به این دو کشور حمله کنیم.»

رهبر چچن در این مصاحبه همچنین غرب را متهم کرد که به تامین مالی شاخه های زیرزمینی تروریستی در قففاز شمالی می پردازند. وی در این رابطه گفت: «گروههای تروریستی در منطقه قفقاز شمالی از سوی غرب تامین مالی می شوند. من رسما اعلام می کنم، کسانی که اتحاد جماهیر شوروی را از بین بردند، درصدد از بین بردن فدراسیون روسیه نیز هستند و این آنها هستند که در پشت سر جنگجویان تروریست منطقه قرار دارند.»

به نوشته کامرسانت، این در حالی است که برخی ارزیابیهای "رمضان قدیروف " با مواضع مقامات مسکو مطابقت دارد. "سرگئی لاوروف " وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در پاسخ به سئوال خبرنگاران در مورد تفسیر اظهارات قدیروف اعلام کرد که مصاحبه رئیس جمهوری چچن را شخصا نخوانده است.

وزیر خارجه روسیه در عین حال یادآور شد که کشورش تهدیدی از جانب اوکراین احساس نمی کند، ولی در عوض رهبران گرجستان را تهدیدی برای صلح و امنیت منطقه هستند. لاوروف با ابراز اطمینان از اینکه روسیه قصد حمله به هیچ کشور دیگری را ندارد، گفت:«دکترین سیاست خارجی روسیه حمله به کشورهای دیگر را در نظر ندارد.»

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =