مدعی جدید عنوان قوی‌ترین موتورسیکلت الکتریکی دنیا، موتورسیکلت 200 اسب بخاری Woxan Wattman است که طراحی خارجی آن بر اساس پوشش محافظ خارجی بدن عقرب صورت پذیرفته است.

سولماز گرئی: مدعی عنوان قوی‌ترین موتورسیکلت الکتریکی دنیا، «وکسان واتمن» است که می‌تواند با یک شارژ کامل 200 اسب بخار نیرو تولید کند و در حالی که فقط350 کیلوگرم وزن دارد، به شتاب‌گیری صفر تا 160 کیلومتر بر ساعت طی 5.9 ثانیه دست یابد. حداکثر سرعت این موتورسیکلت 170 کیلومتر بر ساعت است.

جذابیت یک موتورسیکلت الکتریکی چند وجهی است! فناوری بدیع، طراحی ظاهری، شتاب قابل توجه و از همه مهم تر تفاوت آن با دیگر موتورسیکلت‌ها شما را وسوسه می‌کند تا خریدار یک موتورسیکلت الکتریکی شوید.

از نظر خیلی‌ها، بهترین بخش یک موتورسیکلت الکتریکی منبع تامین نیروی آن است. موتور واتمن هم قادر به تولید 200 اسب بخار قدرت در دور موتور 10500 دور در دقیقه و گشتاوری معادل 200 نیوتن متر است. گشتاور و قدرت تولیدی واتمن آن‌قدر گسترده است که نیازی به تعویض دنده نیست و بنابراین خبری از جعبه دنده نخواهد بود.

از سوی دیگر پک باتری یون لیتیومی آن دارای ظرفیت 12.8 کیلووات‌ساعت است. وزن پک باتری هنوز اعلام نشده اما به احتمال زیاد حدود 100 کیلوگرم معادل 30 درصد از وزن کل موتورسیکلت خواهد بود. کمپانی تخمین می‌زند که واتمن با یک دور شارژ کامل بتواند 180 کیلومتر را پشت سر بگذارد. هم چنین محاسبات نشان داده اند که با میانگین سرعت 33.6 کیلومتر بر ساعت، باتری‌ها 5.3 ساعت دوام خواهند آورد. شارژ سریع واتمن یعنی 80 درصد از ظرفیت آن در 30 دقیقه، نیازمند برق 220 ولت و منبع برق 150 آمپر است.

طراحی منحصربه‌فرد واتمن یک نوآوری در طراحی موتورسیکلت به حساب می‌آید. در این روش قاب یا فریم فلزی لوله‌ای معمول تا حد زیادی با یک پوشش محافظ خارجی آلومینیومی جایگزین شده که اجزای سیستم انتقال قدرت را پوشش می‌دهد. در حالی که سیستم تعلیق جلو نسبتا متعارف است، چرخ عقب از یک سیستم تعلیق چهار لینک موازی بهره می‌برد که سواری پایدار و راحتی را به ارمغان می‌آورد. در نتیجه طراحی روانی حاصل شده که به جای تمرکز بر جزئیات جدا از هم توجه ما را به کلیتی یک دست سوق می‌دهد.

قطعا واتمن نیرومندترین موتورسیکلت نیمه تولیدی الکتریکی در دنیا است چرا که حداکثر قدرت 200 اسب بخاری آن «لایتنینگ سوپربایک » را با 165 اسب بخار قدرت پشت سر می‌گذارد.

با این حال، عملکرد آن در بعضی زمینه‌ها از رقبای دیگرش ضعیف تر است: شتاب‌گیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن 3.4 ثانیه به طول می‌انجامد اما لایتنینگ در مدت زمان 3 ثانیه از حالت سکون به این سرعت دست می‌یابد. همچنین حداکثر سرعت لایتنینگ 265 کیلومتر بر ساعت است در حالی که واتمن تنها 170 کیلومتر بر ساعت سرعت دارد.

برای جبران این کاستی‌ها واتمن باید وزن زیادی را از دست بدهد تا علاوه بر نیرومندترین موتورسیکلت الکتریکی دنیا، سریع‌ترین موتورسیکلت الکتریکی نیز لقب بگیرد اما متاسفانه ساختار ویژه پوشش محافظ خارجی این امر غیرممکن می‌کند. در حال حاضر وزن آن 140 کیلوگرم بیشتر از وزن لایتنینگ است؛ یعنی بیشتر از نیمی‌از وزن لایتنینگ.

واتمن بر اساس سفارشات به صورت جزء به جزء مونتاژ خواهد شد بنابراین انتظار می‌رود قیمت آن بسیار بالا باشد.

5353

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    53 14
    خدا رُ شکر این یکی موتوره، دیگه نمی تونن با پراید مقایسش کنن هی کامنت پراید بذارن بی مزه ها
    • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
      33 1
      خیالت راحت همیشه یه دستاویز برای از بین بردن لذت تماشای این آثار هنری پیدا میکنن
    • امیر IR ۰۷:۴۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      3 1
      شما برو پرایدتو اصلاح کن ماشین بساز جاش کسی ایراد نمیگیره.نه اینکه بری پاره حلب بسازی....
    • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      2 3
      سی جی 125
    • بی نام A1 ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      5 2
      اصن پراید خوب. خوب شد؟ نکنه رئیس سایپا هستی؟؟ ای کلک!
  • بی نام A1 ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    87 31
    میشه بجای عقرب گفت کژدم. پارسی را پاس بداریم!!!
    • قیصر US ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      11 17
      گیریم عقرب رو از زبان فارسی حذف کردیم. با بقیه کلمات عربی میخوای چیکار کنی عزیز دل برادر؟‌ ۴۸ درصد کلمات زبان فارسی ریشه عربی دارن. د آخه اگه اینها رو حذف کنیم چی از زبان فارسی میمونه؟‌ فارسی همین الانش هم جلو خیلی از زبونهای اروپای غربی کم میاره اگه این کلمات فنی عربی رو هم حذف کنیم که دیگه واویلا.
    • بی نام A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      10 7
      بسیاری از واژه های عربی که ما بکار می بریم، برابر پارسی دارند و بسیای از این برابرها هم برای مردم کوچه و بازار هم آشناست. یعنی به سادگی میشه درسد(درصد) واژه های عربی رو به زیر 20 رسوند. برای نمونه همین نوشته من شمار واژه های عربیش بسیار کمه. تازه بماند بسیاری از واژه های پارسی در درازای زمان جای خود را به واژه های عربی داده اند و برابر پارسی آنها فراموش شده که اگر آنها را هم دوباره زنده کنیم، درسد واژه های عربی بازهم کمتر خواهد شد. دیگر اینکه زبان پارسی یک زبان پیوندی و بازه و از این دید به زبان انگلیسی بسیار نزدیکتره ولی زبان عربی یک زبان صرفی و فشرده است که باعث میشه نتوان دانش پیچیده را به سادگی و روشنی با آن بازگو کرد.
  • ابی GB ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    47 6
    پراید نه .باید بگین تابوت چرخ دار
    • بی نام A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
      7 1
      یا فرغون موتور دار چهار چرخ!
  • بی نام US ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۶
    10 0
    البته منظور خانم سولماز، قوی ترین موتورسیکلت هست. وگرنه ما عقرب الکتریکی نداریم که بخواد قوی ترین داشته باشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۷
    0 10
    حیف که فرانسویه.
  • uiui A1 ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۱
    1 0
    قشنگه اما من که هیچ شباهتی با عقرب ندیدم .