تقریبا روزی نیست که متخصصان در آن اعلام نکنند که برخی از مواد غذایی که ما مصرف میکنیم از هروئین اعتیاد آور تر است.

هادی معیری نژاد- چای، قهوه شکر و نمک همه از مخدر هایی هستند که ما و کودکانمان بدون هیچ ترسی مصرف می کنیم و به هشدار متخصصان هیچ توجهی نمی کنیم چرا که برای بسیاری از ما زندگی بدون آنها اصلا فایده ای ندارد.

همین چند روز پیش گروهی از پزشکان دانشگاه «لیورپول» در انگلیس در بخشی از یک برنامه مطالعاتی با موضوع کاهش مقدار غیرضروری قند مصرفی از رژیم غذایی روزانه، هشدار دادند که قند را باید به عنوان یک محصول دخانی جدید در نظر گرفت. (اینجا)

ما ایرانیها با سرانه بالای مصرف نمک و شکر و چای در اعتیادهای غیر تخدیری سرآمدیم ضمن آنکه در این رقابت رقبای جدی ای هم داریم.

به عنوان مثال سرانه مصرف شکر در ایران حدود 35 کیلوگرم است، هرچند این میزان در نواحی مختلف کشور متفاوت است. اما آمارهای جهانی نشان می دهد که سرانه مصرف قند و شکر در ایران در سال 1987 حدود 26 کیلوگرم است که این مقدار در سال 2006 به 28 و در سال 2007 به حدود 33 کیلوگرم افزایش یافته.

هم اکنون مصرف تا حدود 35 کیلوگرم تخمین زده می شود به طوری که به گفته بسیاری از کارشناسان جهانی، مصرف سرانه شکر در ایران 3 کیلوگرم بالاتر از میانگین مصرف جهانی است این در حالیست که در بسیاری از مواد غذایی مصرفی ما نظیر نوشابه ها هم شکر به وفور یافت می شود. این وضعیت در مورد چای هم صادق است البته برخی از کشورها نیز که فرهنگ قهوه خوری دارند نیز در مصرف این نوشیدنی ها حرف اول را می زنند.

اما در ادامه کشورهای سرآمد در مصرف چای و قهوه را معرفی کرده ایم؛


چای

در نوشیدن این نوشیدنی محبوب بین ما ایرانی ها ،ترکها ،عربها و انگلیسی ها رقابت سختی برقرار است گرچه در این سوی دنیا هندی ها و چینی ها از قدیم الایام به نوشیدن این نوشیدنی اشتهار داشته اند

جدول زیر بیانگر کشورهای سرآمد در نوشیدن چای است؛

چای

 

تصویر زیر پراکندگی نوشیدن چای در نیا را نشان می دهد؛

چای


قهوه

این نوشیدنی که پیش از این بیش از چای در ایران و کشورهای عربی طرفدار بسیار زیادی داشت، جای خودش را به چای داده است. گرچه این طرفدارها در برخی ازکشورهای عربی هنوز پروپا قرصند، اما گویا کشورهای شمال اروپا (اسکاندیناوی) در نوشیدن قهوه باقی مردم دنیا را پشت سر گذاشته اند.

متخصصان تغذیه درباره خطرات نوشیدن قهوه زیاد برای سلامتی هشدارهای زیادی داده اند اما سن بالای امید به زندگی در این کشورها که قهوه خورهای قهاری هستند نظر متخصصان تغذیه را قویا رد می کند. البته ناگفته پیداست که عوامل متفاوتی در افزایش سن در کشورهای اروپایی دخیل است

جدول زیر نشان دهنده رتبه کشورهای جهان در مصرف قهوه است؛

چای

 

تصویر زیر نیز پراکندگی مصرف قهوه در جهان را نشان می دهد؛

قهوه

برای دیدن تصاویر بزرگتر روی آنها کلیک کنید.

47301

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجی A1 ۱۱:۵۲ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
    14 15
    از من بهتون توصیه: مصرف چای رو حداکثر ب روزی ی فنجان کاهش یدید من خودم ممکنه چند روز چای نخورم و مشکلی با نخوردنش نداشته باشم چای هیچ نفعی ب بدن نداره از طرفی عامل اصلی کم خونی و ضعف سیستم دفاعیه بدنه قهوه هم با اینکه نوشیدنیه بسیار دلچسبیه اما اونم ی فنجان بخورید در روز حداکثر که مصرف زیادش تپش قلب و پوکی استخوان میاره بهترین نوشیدنی: آب
    • بی نام CA ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۰/۲۹
      16 4
      عزیز جان، مردم اکثرا قهوه رو برای سر حال شدن و پریدن خواب از سرشون میخورن! من موقعی که تو ایران بودم تا ظهر همیشه چرت میزدم. بعد از ظهر هم که طبیعیتا چرت میزدم. عصر‌ها هم که خواب از سرم می‌پرید، خسته بودم! ۵۰ تا چای هم میخوردم اثری نمیکرد! حالا اینجا تو کانادا صبح یه قهوه بزرگ میگیرم تقریبا اکثر روز انرژی برای کار دارم.حالا آب کجا هم چین خاصیتی داره!؟