استفاده از انرژی های نو و تجدید پذیر امروزه به یکی از ضرورتهای توسعه همه جانبه در جوامع صنعتی تبدیل شده است.

هادی معیری نژاد- معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور و رییس سازمان محیط زیست، روز گذشته جایزه بنیاد جهانی انرژی را به عنوان بانوی زمین، دریافت کرد. بنیاد جهانی انرژی موسسه غیر دولتی و بین المللی است از سوی پیشکسوت حوزه انرژی، فولفگانگ نیومن بنیان گذاری شده و 30 سال است در زمینه بهره وری انرژی های پاک و توسعه پایدار فعالیت می کند.

اما ابتکار درحالی این جایزه را گرفته که شاید این روزها مردم هیچ نقطه از جهان بیشتر از مردم شهرهای بزرگ ایران به صدمات ناشی از استفاده از انرژی های ناپاک و آلاینده محیط زیست پی نبرده اند.

البته ما آزموده دیگران را دوباره آزمودیم وگرنه کشورهای زیادی در دنیا با پیش بینی لطمات این انرژی ها برای محیطزیست و نسلهای آینده رو به استفاده از انرژی های تجدید پذیر و پاک آورده اند.

ایران دشتهای وسیع در معرض باد و آفتاب دارد؛  این یعنی توان بالقوه بالای ما در استفاده از این منابع انرژی از طرفی اکنون استفاده از سوخت هایی مثل بیودیزل در کشورهای صنعتی علیرغم قیمت بالاتر یک فرهنگ است اما ما در داخل کشور خود به دلایل مختلف از سوختهایی استفاده می کنیم که آلاینده های محیطی را بسیار افزایش داده و ما را با تاسف فراوان در سر لیست آلوده ترین شهرها وکشورهای جهان قرار داده است.


نمودار زیر نشانگر این است که ایران در سال 2010 از لحاظ مصرف منابع مالی در سوخت و همچنین سالهای بعد از آن سرآمد کشورهای جهان  بوده است؛

انرژی

کارشناسان حوزه انرژی معتقدند سرعت فعلی نرخ رشد در تولید و توسعه انرژی های تجدیدپذیر در ایران کند است و با این سرعت قطعا نمی توان به اهداف تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور دست یافت؛ براساس اهداف تعیین شده در نقشه جامع علمی کشور سهم انرژی های تجدید پذیر از مجموع انرژی های کشور تا سال 1404 باید به 10 درصد برسد. ولی تاکنون روند گسترش انرژی های تجدید پذیر در کشور بسیار کند بوده است .

با وجود این که هزاران محقق شامل دانشجویان تحصیلات تکمیلی و اعضای هیات علمی در حوزه سوخت هیدروژن و پیل های سوختی و در حوزه های انرژی دیگر مثل باد، خورشیدی، زمین گرمایی و زیست توده (بایو مس) فعال هستند اما به نظر می رسد هنوز یک اراده ملی برای حمایت و توسعه فناوری های انرژی های تجدید پذیر در کشور شکل نگرفته است.

 

کشورهای سرآمد در مصرف سوختهای تجدید پذیر

در آخرین پژوهشی که یک موسسه سوئیسی به نام robecosam انجام داده است 59 کشور جهان که شامل 21 کشور توسعه یافته و 38 کشور در حال توسعه است مورد مطالعه قرار گرفته است.

در این مطالعه که با موضوع کشورهای دوستدار محیط زیست و انرژی های تجدید پذیر انجام شده است 17 شاخص در سه دسته کلی شاخصه های محیط زیست ، شاخصه های اجتماعی و شاخصه های دولتی مورد بررسی قرار گرفته است.

در این تحقیق میزان تلاشها برای کاهش گاز های گلخانه ای اعم از دولتی آموزشی و غیره و همچنین میزان خطر و ریسک پذیری سرمایه گذاری در حوزه انرژی های نو مورد بررسی قرار گرفته است.

انرژی های خورشیدی، بادی و بیو فول ها و همه منابع انرژی با ساخت غیر فسیلی در عرصه فرهنگ استفاده، ریسک تولید و باقی شاخصه ها مورد بررسی قرار گرفته اند در این میان کشور سوئد در جمیع شاخصها به با لا ترین رتبه دست یافته است.

ده کشور اول که در این مطالعه حائز رتبه برتر شدند عبارتند از؛

رتبه کشور
1 سوئد
2 استرالیا
3 سوئیس
4 دانمارک
5 نروژ
6 انگلیس
7 کانادا
8 فنلاند
9 آمریکا
10 هلند



کشورهای اروپایی نیز در استفاده از این انرژی ها زبانزدند. نمودار زیر آمار استفاده از انرژی های تجدید پذیر در اروپا را نشان می دهد؛

انرژی
تصویر زیر نیز بیانگر استفاده از انرژی باد در اروپاست؛

انرژی

4646

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 14
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آیدین A1 ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    83 3
    ما رکورد زدیم
    • بی نام IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      48 1
      همه جا معروفیم
    • بی نام IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      12 1
      اینو خوب اومدی !!!!!! دمت گرم!!!!!!
  • حکیم IR ۰۶:۰۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    41 1
    من چند وقت پیش برای تولیدی خود دنبال استفاده از انرژی خورشیدی بودم با افراد مختلف رایزنی کردم بالاخره گفتند در استان سمنان فلان استاد و فلان شرکت اینکار را انجام می دهد با انها هم که صحبت کردم قیمت نجومی دادند با توجه به اینکه من از قیمتهای ترکیه خبردارم خیلی اختلاف قیمت داشت چون نوعی انحصاری بود هرچیزی بخواهد به نفع مصرف کننده باشد باید از انحصار خارج شده و قوانین شفاف گمرکی داشته باشد .حتی خانه های مدرن در دنیا قیمت مناسبی دارند منتهی قوانین گمرکی شفافی نداریم چون بیشتر به سلیقه افراد بستگی دارد .
    • مشتری GB ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
      5 4
      اینجا دیگه سعی میکنن که دیگه نیروگاه هم نمسازند به جاش پشتبان خانه ها را اجاره میکنن.اینجوریکه برق خانه مجانی و اضافه برق مال اونهاست همین بس.معامله برد برد
  • nima A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    60 1
    ما فقط تو خوردن نوشابه و استفاده از لوازم آرایش. کلا هر چی منفیه ما اولیم؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مریم IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    20 2
    ما اکثراً نمونه ایم
  • امين د IR ۰۷:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    11 2
    اسلام گفته هركس به خودش ضرر بزنه گناه داره ، بعضياش هم گناه كبيره هست، موندم تو همه چي كه اينقدر پس رفت داشتيم ؛ چطوري ادعاي مسلماني مي كنيم؟؟؟؟؟!!!!
  • بی نام IR ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    16 0
    خوشم میاد کشورهای اسکاندیناوی تو هر چی خوبه، اولن.
  • همایون زندی A1 ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    11 1
    خدایی نمودار اولی رو نگاه کنید »» تمام کشور هایی هستن که ما باهاشون رابطه داریم !! حالا جدول کشورهای سرآمد در مصرف سوختهای تجدید پذیر رو نگاه کنید »» کشور هایی که اصلا رابطه چیه، کلا قهریم !!
  • بی نام A1 ۰۹:۴۵ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    16 0
    من بندرعباس زندگی میکنم ، اینجا هیچ وقت هوا ابری نمیشه همیشه آسمون خدا آبـی ... حساب کنید اگر ارده کنید تو بیابون های اینجا که زمین های صافی هم داره چقدر نیروگاه خورشیدی میشه ساخت ؟ ؟؟ انرژی بی انتهای الهی... رایگان ... 100000 برابر پاک تر از انرژی هسته ای و فوسیلی .... و کاملا بیخطر ... متاسفانه مسئولین ما نمی خواهند ...
  • بی نام US ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۰
    4 1
    حسابی معروف شدیم رفت
  • بی نام IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۱
    0 5
    کاش توضیح می دادید که با ابن آماری که شما ارائه کرده اید چگونه ابتکار این جایزه انرژی را برده اند؟ قدمهایی که ایشان برای استفاده از انرژی پاک برداشته بودند چه بوده است؟ اصلا این جایزه چه ارزشی دارد که اینهمه برایش سر و صدا کرده اند؟
  • دوستدار محیط زیست A1 ۰۷:۱۰ - ۱۳۹۲/۱۱/۱۵
    3 0
    تو ایرانی که تمام زیر ساخت ها، آب، هوا و زمینش به دلیل مدیریت ویرانگر دولتمردانی متحجر و کوته فکر تخریب شده وقتی خانم ابتکار جرأت میکنه و دلیل آلودگی هوای شهرها رو که بنزین غیراستاندارده و ناشی از خودخواهی عده ای است که این همه تحریم رو به مردم ایران تحمیل کرده اند تا خودشان بیشترین بهره اقتصادی را از تحریم ها ببرند واضح اعلام میکنه همین یک دلیل کافیه که به ایشان جایزه بین المللی بدهند