تصاویری را که ملاحظه می‌فرمایید، گوشه‌هایی حیرت‌انگیز از ازدحام مسافرین نوروزی تخت جمشید در پنجمین روز از بهار 1393 است. آیا کسی هست که راز این شیفتگی و جاذبه را در بین ایرانیان نداند؟

 

    به جرأت می‌گویم که شاید هیچ کهن‌زادبوم دیگری را در ایران نتوان مانند تخت جمشید یافت که در نوروز، اینگونه پذیرای خیل مشتاقان خویش باشد. عبارت «تخت جمشید» را که در گوگل جستجو کنی، با بیش از 2 میلیون و یکصد و چهل هزار ارجاع مجازی روبرو می‌شوی که خود نشان از جذابیت بی‌رقیب مهد نخستین امپراطوری جهان در بین کاربران پارسی‌زبان دارد. کهن‌زادبومی که به قول وزیر فرهنگ الجزایر، آدمی را با عظمت ایرانیان آشنا می‌کند و گمان نبرم هیچ صاحب منصبی را در ایران بتوان یافت که دست‌کم یکبار از تخت جمشید بازدید نکرده باشد.

    به نظرم این جایگاه ممتاز تاریخی ایران، می‌تواند به یکی از ابزارهای مهم فرهنگی در حوزه‌ی انتقال پیام‌های کوتاه اما مؤثر محیط زیستی بدل شود؛ فرصتی که هرچند تاکنون سازمان حفاظت محیط زیست از آن به درستی بهره نبرده است، اما امیدوارم زین پس، از این بزرگترین و پرمخاطب‌ترین مقصد گردشگری ایرانیان و دیگر مردم جهان، بیشتر و سزاوارانه‌تر بهره بریم. موضوعی که نگارنده آن را با مهندس ابراهیمی کارنامی، مدیر دلسوز اداره کل محیط زیست استان فارس در میان نهاد و ایشان ضمن استقبال شدید از این پیشنهاد، قول دادند تا با تعامل با مسئولین میراث فرهنگی کشور، از این مزیت یگانه به نفع طبیعت ایران بیشتر و بهتر بهره برند و از همین فردا اقدام‌های عملی خود را شروع کنند.

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 179
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    کاش به نگهداریش هم بیشتر توجه می شد!!!
    • بی نام A1 ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      اونهایی که اومدن و برعلیه تخت جمشید(پرسپولیس) نوشته گذاشتن . همونایی هستند که اول انقلاب می خواستن با لودر کل منطقه تخت جمشید و پاسارگاد رو با خاک یکسان کنند . و همونایی هستن که اشیا تاریخی رو شبونه بار شتر و الاق کردند و اونور مرزها به قیمت خوبی آبش کردند و همونایی هستند که ...
    • بی نام A1 ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      اونهایی که اومدن و برعلیه تخت جمشید(پرسپولیس) نوشته گذاشتن . همونایی هستند که اول انقلاب می خواستن با لودر کل منطقه تخت جمشید و پاسارگاد رو با خاک یکسان کنند . و همونایی هستن که
    • بی نام A1 ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      99 7
      اونهایی که اومدن و برعلیه تخت جمشید(پرسپولیس) نوشته گذاشتن . همونایی هستند که اول انقلاب می خواستن با لودر کل منطقه تخت جمشید و پاسارگاد رو با خاک یکسان کنند . و همونایی هستن که اشیا تاریخی رو شبونه بار شتر و الاق کردند و اونور مرزها به قیمت خوبی آبش کردند و همونایی هستند که
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      اونهایی که اومدن و برعلیه تخت جمشید(پرسپولیس) نوشته گذاشتن . همونایی هستند که اول انقلاب می خواستن با لودر کل منطقه تخت جمشید و پاسارگاد رو با خاک یکسان کنند . و همونایی هستن که اشیا تاریخی رو شبونه بار شتر و الاق کردند و اونور مرزها به قیمت خوبی آبش کردند
    • ▐ آرمان ▐ A1 ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      جـــــــانم فدای کورش و داریوش بزرگ ......
    • محمد IR ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      مجله همشهری جوان دو سال پیش تو یه پرونده مفصل تحت عنوان آیا واقعا کوروش بزرگ بود به یه سری شایعات و گفته هایی که به کوروش نسبت داده میشد پرداخته بود و نشون داده بود که عملا همه اینها صرفا اغراق ها و مبالغه هایی هست که علاقه مندان از شدت علاقه برای اون ساختن و از کوروش صرفا همون یک لوح نوشته به جا مونده. اتفاقا ما باید با تکیه به تاریخ و تمدن باستانی ایران و صد البته مهم تر به پشتوانه ایمان و آموزه های دین مون، تو جهان سرمون رو بالا بگیریم ولی توهم و اغراق بیجا خودش بدترین ضربه به ایران میشه. اینجا هم تو کامنتا نباید جوری بشه که تقابل دین با ایران قبل اسلام پیدا بشه و مثلا یکی کوروش رو در حد پرستش بزرگ کنه که نهایتا یه نفر مذهبی هم لابددرجوابش میگه ایشالا با همون کوروش محشور بشی.این درسته؟
    • یاشار A1 ۲۱:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      اول اطلاعاتتون رو ببرین بالا بعد به کورورش موروش درود بفرستین. شما اگه فیلم 300 و شواهد تاریخی رو ببینید متوجه میشین پادشاهان ایران همجنس باز بودن و کاخشون هم جایی در کویر بوده. که زمان رضاخان پالانی ملعون شبانه بقایاش رو منتقل کردن اینجا و تخت جمشید رو ساختن که تازه اونم یونانی ها درست کردن. وگرنه اصلا همچین بنایی نبوده. ضمنا بزرگترین امپراطوری تاریخ امپراطوری مغول و عثمانی بودن و هخامنشیان عددی نبودن.
    • جلال IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      فقز به یک سوال جواب دهید: چرا دیوارهای ورودی تخت جمشید(عکس 7) صاف و تکمیل نشده؟ وقتی ورودی یک کاخ ناقص است چگونه می توان ان کاخ را تکمیل شده در نظر گرفت؟!!
    • تکین US ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      کاش با همون لودر ترتیب تخت جمشید رو داده بودن. این کوروش هخامنشی زمانی که بابل رو تصرف کرد از مذهب بت پرستی بابلی ها جلوگیری نکرد و هیچکدام از بت پرستان رو مجازات نکرد که اتفاقا سندش رو هم خودش در اون لوح مسخره بجا گذاشته. ضمنا هخامنشیان قدرت زیادی نداشتن. یونانی ها با کشتی میان یک روزه کل شهر "سارد" هخامنشی آتش میزنن و مردمش رو میکشن و برمیگردن ولی داریوش و پسرش خشارشا از پسشون برنیومدن. حالا شما با "سلطان سیلمان عثمانی" مقایسه کنید که چطور شمیشرش رومی ها و اسپانیایی ها به زانو در آورد و اسلام را تا قلب اروپا گسترش داد و چطور عثمانی ها یونانی ها و ارامنه مسیحی رو سرجاشون نشوندن.
    • !!!!! A1 ۲۲:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      85 5
      یاشار و نگین در جوابتون فقط میتونم بگم از ته دل واستون متاسفم
    • بی نام IR ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      95 3
      جناب آقای تکین شما اگر چشم دیدن تمدن ایران باستان را نداری بهتره بری به همفکرانت در القاعده ملحق بشی و خودت را منفجر گنی تا به سعادت ابدی برسی.
    • آذری A1 ۲۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      103 5
      یاشار و جلال و تکین! بخدا بعد خوندن نظرتون چند دقیقه ست از شدت شدت خنده دارم بخودم میپیچم! شما چی میزنید واقعا؟ یعنی واقعا موندم آیا دستگاههای اطلاعاتی ترکیه و الهام علیوف برای آموزش عوامل تجزیه طلب کرایه ای شون، فقط فیلم 300 و سریال حریم سلطان رو نشون شون میده؟!! آخه بیچاره ها عظمت ایران و تاریخ و تمدن بینظیر ایرانی رو که علیرغم همه بدخواهی ایران ستیزان کل دنیا و مورخان جهان بش معترفن با مغول وحشی و عثمانی های نسل کش مقایسه میکنید؟؟ اون سلیمان عثمانی زنباره بدبخت در مقابل داریوش بزرگ که هیچ در مقابل شاه عباس بزرگ و شاه اسماعیل صفوی پشم هم نبود.
    • حسین A1 ۲۲:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      71 3
      یاشار چه توهمی زدی؟!!!! رضا خان چه کار به کوروش داشته؟ 2400 سال فاصله داشتن
    • ميم A1 ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      72 3
      جناب تكين تو انقدر وضعت خرابه كه از دموكراسى سر در نميارى. تحميل مذهب؟ اتفاقاً عمين تحميل نكردن شاهكار كوروشه.
    • ایران A1 ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      69 3
      کجات سوخته که انقد دروغ سر هم می کنی؟هر آدمه مزدوری میاد اینجا کامنت می ذاره.معلوم نیست وابسته به کدوم سازمان و کشوری هستش.ولی معلومه تو با اون اسمت(تکین!)از کجایی.مزخرف نگو بچه.اگه می تونی بیا تخریبش کن.اگه واقعا به خودت می دی و وجودش رو داری.من به عنوان یه ایرانی پرچمت می کنم.
    • شاه عباس A1 ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      78 2
      ببین تکین،نمی خواستم بشورمت جناب ترکیه ای.ولی بهتره یه نگاهی به تاریخ بندازی بعد حرف بزنی.این سریالیای ترکیه ایه چرت رو باور نکن،فقط این رو بدون که شاه عباس خاک عثمانی رو به توبره کشید و ارمنستان رو گرفت از عثمانی،با اینکه شماها توپ هم داشتید.نخجوان رو هم گرفت.این تازه اولش بود،چون بعدش نادر شاه دوباره خشتکتون رو پرچم کرد و عراق رو هم ازتون پس گرفت علاوه بر گرجستان و نخجوان.آخه بزدل عثمانی اصلا 2000 سال پیش توو هیچ جهنمی وجود داشته؟خودتون رو با ما مقایسه نکن کوچولو.
    • شاه عباس کبیر A1 ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      47 2
      ببین تکین،نمی خواستم بشورمت جناب ترکیه ای.ولی بهتره یه نگاهی به تاریخ بندازی بعد حرف بزنی.این سریالیای ترکیه ایه چرت رو باور نکن،فقط این رو بدون که شاه عباس خاک عثمانی رو به توبره کشید و ارمنستان رو گرفت از عثمانی،با اینکه شماها توپ هم داشتید.نخجوان رو هم گرفت.این تازه اولش بود،چون بعدش نادر شاه دوباره خشتکتون رو پرچم کرد و عراق رو هم ازتون پس گرفت علاوه بر گرجستان و نخجوان.آخه بزدل عثمانی اصلا 2000 سال پیش توو هیچ جهنمی وجود داشته؟خودتون رو با ما مقایسه نکن کوچولو.
    • شمشیر نادر A1 ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      39 2
      ببین تکین،نمی خواستم بشورمت جناب ترکیه ای.ولی بهتره یه نگاهی به تاریخ بندازی بعد حرف بزنی.این سریالیای ترکیه ایه چرت رو باور نکن،فقط این رو بدون که شاه عباس خاک عثمانی رو به توبره کشید و ارمنستان رو گرفت از عثمانی،با اینکه شماها توپ هم داشتید.نخجوان رو هم گرفت.این تازه اولش بود،چون بعدش نادر شاه دوباره خشتکتون رو پرچم کرد و عراق رو هم ازتون پس گرفت علاوه بر گرجستان و نخجوان.آخه بزدل عثمانی اصلا 2000 سال پیش توو هیچ جهنمی وجود داشته؟خودتون رو با ما مقایسه نکن کوچولو.
    • mr A1 ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      37 2
      ببین تکین،نمی خواستم بشورمت جناب ترکیه ای.ولی بهتره یه نگاهی به تاریخ بندازی بعد حرف بزنی.این سریالیای ترکیه ایه چرت رو باور نکن،فقط این رو بدون که شاه عباس خاک عثمانی رو به توبره کشید و ارمنستان رو گرفت از عثمانی،با اینکه شماها توپ هم داشتید.نخجوان رو هم گرفت.این تازه اولش بود،چون بعدش نادر شاه دوباره خشتکتون رو پرچم کرد و عراق رو هم ازتون پس گرفت علاوه بر گرجستان و نخجوان.آخه بزدل عثمانی اصلا 2000 سال پیش توو هیچ جهنمی وجود داشته؟خودتون رو با ما مقایسه نکن کوچولو.
    • بی نام US ۰۲:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      73 3
      ای وطن فروش های فرومایه دشمنی با این آب و خاک چه مرضیست که تو جونتون رخنه کرده؟ شما که فارسی هم عین بلبل میگید و مینویسید! یه بار میگید تخت جمشید رو رضاشاه ساخته یه بار میگید یونانی ها ساختن! آخه چقد دروغ میگید؟؟! پاسارگاد و کتیبه بیستون و نقش رستم و طاق بستان رو هم رضاشاه درست کرده؟ حیا ندارید؟ عکسها رو دیدید عشق و علاقه مردم رو به تمدن ایران و تاریخ کهن وطنشون که بعد از 25 قرن پاینده ست دیدید چشتون در اومده؟؟
    • رضا A1 ۰۲:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      66 2
      یاشار همون مغول ها شایسته تو و امثال تو هستن. لابد تو هم چشمات موربه و به اجداد مغولت رفتی.
    • علی US ۰۳:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      55 1
      فعلا که از پس توییتر هم بر نمیان . شما نمیخواد از پاچه ترکیه بری بالا .
    • بی نام IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      55 2
      چند خط از استوانه کوروش برای دوستان پان و تجزیه طلب: ارتش بزرگ من به صلح و آرامی وارد بـابـِل شد. نگذاشتم رنج و آزاری به مردم این شهر و این سرزمین وارد آیدو کسی هراس افرین باشد. در پی بهبود وضع داخلی بـابـِل بودم از بند رهایشان کردم و به بدبختی‌های آنان پایان بخشیدم. فرمان دادم که همه مردم در پرستش خدای خود آزاد باشند و آنان را نیازارند. فرمان دادم که هیچ کس اهالی شهر را از هستی ساقط نکند. خط۲۰.منم «کورش»، شاه جهان، شاه بزرگ، شاه توانمند، شاه بـابـِل، شاه سـومـر و اَکـَّد، شاه چهار گوشه جهان. خط ۲۱. پسر «کمبوجیه)، شاه بزرگ، شاه «اَنـْشان»، نـوه «کـورش»(یکم)، شاه بزرگ، شاه اَنـْشان، استوانه کوروش توسط سازمان ملل به زبانهای مختلف ترجمه شد بدل استوانه در سازمان ملل نگهداری میشود
    • بی نام IR ۰۶:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      39 2
      سخنی با دوستان پان و کسانی که علیه تمدن پرشکوه هخامنشی مطلب نوشته اند 1-ازمایش کربن 14 قدمت بناها را تایید کرده است 2-نام کوروش انقدر در منابع تمدنهای مختلف ماده که غیر قابل انکار است 3 تاریخ نویس یونانی هردوت ،کنزیاس و گزنفون به کوروش و هخامنشیان اشاره کرده و بحث مفصلی داشته اند.در منابع یهود بحث مفصلی از اقدامات نیکوی کوروش صورت گرفته است.استوانه کوروش جریان واقعه تسخیر بابل و سرزمینهای تحت حکومت هخامنشان را بیان کرده 3- تحقیقات دانشگاه هاروارد و شیکاگو که بسیاری از کتیبع ها انجا نگهداری میشود به نتایج باشکوهی رسیده.بیمه کارگران و بسیاری از حقوق امروزی در ان روزگاران رعایت میشده و زنان حقوق بیشتری دریافت می کرده اند کوروش خودش را با کارهایش اثبات کرده بدنبال اثبات خودمان باشیم
    • بی نام IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      47 2
      بنازم عظمت هخامنشی رو که بعد 2500 سال ، عثمانی رو در قرن 21 داره میسوزنونه ببین ابهتش چقدر بوده 25 قرن گذشته ولی یه عده رو اینقدر سوزونده که همه چیز را انکار می کنن اخه اگر یه دونه را بپذیرند همون یه دونه اندازه ده تا عثمانیه که اون همه نسل کشی از ارامنه در قرن بیستم راه انداخته بودند واقعا باعث افتخار ما است که این تاریخ پرشکوه اینقدر ادمهای بد زمان ما رو به واکنش واداشته من واقعا لذت میببرم مخالفت این پان ها را میبینم اینها اخه کسی را هم ندارن به چنگیز تکیه کنند که ادم خونریزی بوده اسم عثمانی هم که با نسل کشی چندمیلیون انسان گره خورده درود بر تو ای کوروش ای مرد بزرگ چه کردی که بعد 25 قرن یه عده هنوز دارن میسوزه درود بر تو
    • بی نام EU ۱۴:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      41 2
      نوروز امسال لحظه تحویل سال چراغ های تخت جمشید ب خلاف سال های قبل خاموش شد تا مردم نتونند سال تحویل تخت جمشید باشند اما ما بودیم
    • جوابیه یاشار A1 ۰۷:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      17 1
      آقای یاشار اولا تمام مورخهای ایرانی به غبر از هرودت که خودش یونانی بوده نظری غیر از اینکه شما گفتی در مورد خشایارشاه و اون نبرد معروف دارند دوما فامیلی رضاشاه پالانی نبوده و پالوئی بوده ، امثال شما افراد معلوم الحال رو دیگه همه میشناسن و به غیر از یه جاهای خاص تو این مملکت جایی ندارید و روزی رو میبینم که دمتون رو گذاشتید رو کولتون و رفتید همونجایی که ازش اومدید
    • تقدیم به یاشار A1 ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      6 0
      ایران خطاب به عثمانی می گوید:من هنوز شاه تو هستم روشن و واضح
    • نسرین GB ۲۱:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۸
      0 0
      من یک سوال از برادران و خواهران ضد ارزشهای ملی دارم . هدفتان چیست و به کجا می خواهید برسید؟ ژاپن برای پیشرفت خود از ملی گرایی مردمش حداکثر استفاده را کرد. ژاپنی آنچنان به هویت خود افتخار می کند که به هیچ وجه حاضر نیست کالای وارداتی را مصرف کندمخصوصا کالای امریکایی را، طوری که ترازپرداختهای امریکا در مقابل ژاپن ، همیشه منفی است. آنچنان دارای اعتماد به نفس است و عزت نفس دارد که مسئولیتهایش رابا دل وجان انحام می دهد. آیا با گفتن اینکه پدران ما همگی دزد و قاتل بودند وعرضه ی کاری را نداشتند وهرچه تاریخ نویسان گفته اند ،دروغ است و.... باعث احساس حقارت فرزندانمان وعدم تعهد آنان در مقابل کشورشان، فرارمغزها وبی تفاوتی ، تمایل به فرهنگ غربی ،برگزاری جشنهای غربی و..نمی شویم؟ دلسوزیدیادشمن ایران؟
  • کامران استادحسن IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    201 8
    آفرین بر ابراهیمی کارنامی و درود بر مهندس درویش عزیز ...
  • علی A1 ۱۳:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    دروغه عکسهای مشهدو بذارین کنار این عکسها عکسهای زوار در حرم خودتون از این مقاله خندتون میگیره
    • مهدی کوچ اصفهانی US ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      علی آقا ظاهراً سوء تفاهم شده! لطفا دوباره به تیتر یادداشت دقت کنید و در هر چیزی دنبال تئوری توهم نگردید قربان!!
    • امیر IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      چه ربطی داشت الان؟ یکی سیب دوست داره پرتقال دوست نداره پس؟ این جمعیتی که این جا هستن زیارت امام رضا نمیرن؟ یا زوار امام رضا مخالف تاریخ پر افتخار این سرزمین هستن؟ چی دروغه اصلا متوجه منظور شما نمیشم
    • كيوان IR ۱۴:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      عصباني نشو قربونت برم پوستت خراب ميشه
    • بی نام A1 ۱۴:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      86 11
      اشتباهی مثبت دادم.
    • بی نام IR ۱۶:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      114 4
      درود بر کسانی که فرهنگ ایرانی را زنده نگه می دارند
    • نسرین IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      104 4
      من دلیل این همه ضدیت و کینه نسبت به ایران و ایرانی و تاریخ ایران و پدرانمان و افتخارات ایران و...... را نمی فهمم . هیچ جای دنیا کسی در مورد اجداد خودش این چنین حرف نمی زند . مگر اینکه در یک خانواده ی غیر ایرانی بزرگ شده باشید و از نواده های چنگیز و یا تیمور لنگ و ..... باشید که در این صورت لطفا به کشور مورد علاقه ی خودتان مهاجرت کنید . اگر همه ی پدران و مادران ، بچه های خود را علاقمند، دلبسته و متعهد به کشورشان تربیت می کردند، شاهد این همه دزدی ، اختلاس، غربزدگی ، بی تفاوتی و فرار مغزها نبودیم
    • بی نام A1 ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      54 2
      مگر دو تا چیز متضادند اگه شما مذهبیی مگه قرآن نفرموده سیروا.... در حالی تمدن های باستانی ما دارای بیشینه دینی بوده اند
    • رضا A1 ۲۳:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      18 2
      مثل روز روشنه امثال تو از چی میسوزید.
  • بی نام A1 ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    یعنی مردم انقدر بیکار!!
    • بي نام IR ۱۴:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      155 9
      جنابعالي اونموقع كه اين مردم بيكار داشتن بازديد آثار باستاني مي كردن مشغول شكافت هسته ي راديوم بودي؟
    • بی نام A1 ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      46 29
      لایک ...
    • امیر IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      62 5
      تا چشت در اد
    • آریــــــا A1 ۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      55 5
      تـــــــــــــو خوبی و پر کــــــــار....
    • بی نام A1 ۱۶:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      66 6
      يكم تاريخ بخون تا فكر نكني بي بته هستي!
    • mrr A1 ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      54 3
      جدی؟!!!هر کسی لیاقت مشرف شدن در محضر بزرگان تاریخش رو نداره.سکوت اختیار کن لطفا بی غیرت.
    • بی نام A1 ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      16 0
      شما که مردمی رو که در تعطیلات از بزرگترین و آباد ترین شهر های دنیای باستان بوده رو میبینن بیکار میدونی خودت باید شغل مهمی داشته باشی مثه ساخت جایگزین واسه شاتل فضایی یا آپلو هوا کردن یا ساخت راکتور هسته یی
  • کوشا IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    159 7
    انقدر شلوغ بود که به چشم میشد ناتوانی مسئولین رو در مراقبت از این بنای فوق العاده ارزشمند دید. به چشم خودم دیدم یه پدر بی فرهنگ بچشو گذاشت روی یکی از سر ستون‌ها و ازش عکس گرفت. مأمور‌ها هم تو اون شلوغی نمیدونن باید به کی تذکر بدن.
    • محمدرضا A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      87 6
      به عنوان یه ایرانی متاسفم که اون ور دنیا فیلم های سیصد 1 و 2 رو ساختن و به تاریخ این مملک توهین کردن،اون وقت مسئولین ما عین خیالشونم نیس.اصلا براشون مهم نیست.شما اگه از نسل کوروش کبیر و داریوش بزرگ باشی،باید خونت به جوش بیاد،وگرنه اصلا ایرانی نیستی.
    • حسین IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      0 7
      آقا محمدرضا چه ربطی داره؟؟من ایرانی هستم اما آریایی نیستم
  • شين IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    95 7
    خوشم مياد كه جنبه هاي مثبت همه چيز رو مي بينيد.
  • بی نام A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    یه تیکه خاک و خول هم دیدن داره ؟ تخت جمشیدی که هیچ وقت ساخته نشد و آتش نگرفت رو ببینید که جوری به عنوان آثار باستانی به ملت قالب کردن !
    • بی نام A1 ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      اونهایی که اومدن و برعلیه تخت جمشید(پرسپولیس) نوشته گذاشتن . همونایی هستند که اول انقلاب می خواستن با لودر کل منطقه تخت جمشید و پاسارگاد رو با خاک یکسان کنند . و همونایی هستن که اشیا تاریخی رو شبونه بار شتر و الاق کردند و اونور مرزها به قیمت خوبی آبش کردند و همونایی هستند که ...
    • بی نام A1 ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      65 8
      اونهایی که اومدن و برعلیه تخت جمشید(پرسپولیس) نوشته گذاشتن . همونایی هستند که اول انقلاب می خواستن با لودر کل منطقه تخت جمشید و پاسارگاد رو با خاک یکسان کنند . و همونایی هستن که اشیا تاریخی رو شبونه بار شتر و الاق کردند و اونور مرزها به قیمت خوبی آبش کردند و همونایی هستند که
    • امیر IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      92 8
      قرصاتو نشسته خوردی بچه اینجا سایت خبر انلاین نه سایت شبکه پویا
    • تاسف A1 ۱۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      86 4
      یه روزی میرسه که ............ اره حاجی...
    • بی نام US ۱۶:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      55 5
      شما نرو بشین کتاب بخون.
    • بی نام IR ۱۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      46 3
      آره دیگه کل مورخان شرقی و غربی دنیا دروغ میگن ولی تاریخ جدید ساخته شده و بسیار معتبر توسط دستیاران علیف و حزب ... میگه اینجا خرابه بوده !!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    84 7
    هوا الان اونجا خيلي خوب و معتدله من تابستان چند سال پيش تخت جمشيد رفتم گرما اذيت ميكرد بهترين موقع براي رفتن به تخت جمشيد همين موقع از ساله
  • بی نام IR ۱۴:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    چرا حتی یه نفر از روحانیت در بین مردم نیست ؟
    • بی نام IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      رفتن گل بچینن
    • بی نام US ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      39 82
      چه فرقی می کنه؟
    • بی نام A1 ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      124 9
      بهتره که !
  • سید مهدی A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    204 7
    من پارسال فصل پاییز رفتم ماه ابان و خب زیاد شلوغ نبود وخیلی خوب بود اما چی بگم از بی فرهنگی ما که چه کارها با این ستون ها نکردیم اینا به کنار چند تا توریست بودن دنبال سرویس بهداشتی بودن اما چه سرویس بهداشتی کثیفی که ابروی هرچی تخت جمشیدو میبرد نمیدونم الان بهش رسیدن یانه!
  • احمد A1 ۱۴:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    نمیدونم چی بایدنوشت نوعی پارادوکس ناسازگارانه خودنمایی میکند جمعیت کم ولی مبالغه نوشتاری افزون. بهرحال متاسفم چون باید تمهیداتی قائل شد تا ازمیراث کهن بیش ازاین بازدید وبهره وافر برد درثانی درپایان مطلب چرانوشته" این مزیت یگانه به نفع طبیعت" ؟ چرا به نفع فرهنگ وتمدن ایران ...
    • کوروش کبیر A1 ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      50 5
      بی نام باشه از تاریخ مغول بگم برات خوشت میاد؟
    • بی نام A1 ۱۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      2 26
      اصلن مغول هیچ تاریخی نداره که چی ! اینطوری روس و المان و ژاپن هم تاریخ و تمدن ندارن مهم اینکه الان چی داریم
    • نواده کوروش IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      19 0
      جناب بی نام خیلی بی سوادی.یعنی مغول و تاریخ چند صد سالشون و وحشی گری هاشون رو نمی دونی؟!!!
  • بی نام IR ۱۴:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    درود بر شرف ایرانیان باغیرت که تاریخشون یادشون نمیره
  • بی نام A1 ۱۵:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    تخت جمشید یک دروغ بزرگ است
    • ايراني IR ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      عجب! واقعا با اين بيان ارزشمندتان دريچه ي جديدي از علم تاريخ گشوده شد. من متحول شدم... مرگ بر ويل دورانت دروغگو و دوستانش كه ايادي استكبار جهاني و امريكاي جهانخوار هستند..
    • اسپادانا A1 ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      131 6
      لابد تو و... راستین :)))))))))
    • ali IR ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      132 9
      شما احیانا از تجزیه طلب ها نیستی؟؟!!
    • ali IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      34 3
      خبر چرا سانسور میکنی نکنه خودت هستی؟؟!!
    • بی نام RO ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      113 8
      واقعا برای شما متاسفم که میگی تخت جمشید یک دروغ بزرگ است تخت جمشید افسانه رستم و سهراب نیست کاش میرفتی انجا از نزدیک لمسش میکردی اما خوب همیشه اشخاص وطن فروش همه جا هست مطمئن باش افرادی مثل تو اگه پیشنهاد خوبی بشون بشه از خیانت به وطن دریغ نمی کنند دست تو در دست اون کارگردان اسرائیلی که قسمت دوم فیلم مسخره 300 میسازه تا چهره ایران و ایرانیو تو دنیا مخدوش کنه الحق که جای تاسف داره
    • بی نام GB ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      101 1
      حتما شب تخم کاشتن صبح سبز شده!!!!!
    • xadeq IR ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      90 8
      همونطور که هولوکاست یه دروغ بزرگ بود دیگه؟!
    • من A1 ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      88 4
      تو هم از نواده های چنگیز هستی.خیالت راحت.
    • حمید IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      70 4
      ستونای به اون بلندی رو میگی دروغ؟......راست اونیه که توهم ذهن شماست؟
    • بی نام A1 ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      4 43
      ایرانی چه ربطی به ویل دورانت داشت! مگه ویل دورانت دروغگو هست؟
    • بی نام IR ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      31 2
      هاهاها برادرمون از عزیزان ... هستند
    • بی نام A1 ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      22 1
      به دنیا اومدن تو هم یک اشتباه بزرگ بود
    • صادق IR ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۷
      3 0
      دقيقاً عين بابات (:
  • بی نام A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    ایرانیا همیشه دلشون به چیزای بیخود خوشه!
    • بی نام IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      107 7
      پس دلشون به نخاله هایی مانند تو خوش باشه که در اندیشه توران!!!نمک ایران بزرگ را میخورند و جفتک میزنند
    • بی نام IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      13 99
      دایی جون میخوای بدونی کوروش کبیرت چه جوری و به دست کی کشته شد تاریخ بخون برات خوبه تا از توران بدونی
    • بی نام IR ۱۷:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      51 5
      خوبه تو هم تاریخ رو کامل بخونی ببینی اون ماجرا از مرگ کوروش یکی از چند روایت مرگه مثلاا کزنفون گفته کوروش در پاسارگاد فوت میکنه
    • وطن A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      49 5
      توران جای‌نامی است به زبان پارسی میانه برای یک منطقه در آسیای میانه به معنی سرزمین تور. تورانیان اصلی از نژاد ایرانی در عصر اوستا هستند...تو ایرانی که نیستی هیچ، تورانی هم نیستی،افغانی هستی؟راستشو بگو جناب
    • بی نام IR ۱۸:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      33 3
      دوست من این بدبختها باید بدونند تمدن توران اون چیزی که فکر می کنند نیست بلکه بیشتر به نظر می آید تمدنی در حوزه تمدن ایرانی شرقی بوده! برای این منظور می توان به پژوهشهای ارزشمند تاریخ شناسان توجه کرد!
    • بی نام EU ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      36 4
      عمو جون کشتن افتخار نیست ساختن افتخاره داشتن فرهنگ تو عصر بی فرهنگی افتخاره احترام به دین و باور دیگران تو عصری که ابا و اجداد بعضیا ه رو از ب تشخیص نمیدادن افتخاره
    • بی نام A1 ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      31 4
      توران جای‌نامی است به زبان پارسی میانه برای یک منطقه در آسیای میانه به معنی سرزمین تور. تورانیان اصلی از نژاد ایرانی در عصر اوستا هستند...تو ایرانی که نیستی هیچ، تورانی هم نیستی،صهیونیستی هستی؟راستشو بگو جناب
    • بی نام A1 ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      6 30
      مشتی توران تمدنیه که ژاپن هم بهش افتخار میکنه توی ژاپن ترکیه و مجارستان حزبهایی بنام تورانیسم هستش
    • پوران A1 ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      19 3
      درسته که اون اقوامی که شما فکر می کنید تورانی هستند از نژاد زرد محسوب می شوند و زبانشون منطقۀ وسیعی از اورآسیا رو تحت تاثیر خودش قرار داده امّا همۀ اقوام زرد پوست با هم احساس قرابت ندارند مثل اینکه تمام اقوام سفید پوست چنین نیستند ( مثلاً قرابت سفید پوستان سوئد رو با اعراب عربستان در نظر بگیرید ) پس کمتر ژاپنی ای اونقدر ساده ست که خودش رو به نام تورانی بدونه ( نامی که قوم منسوب به اون از نظر شما, هیچ گذشتۀ افتخار آمیز مستندی نداره ) در ثانی تمام اقوامی که به زبان خاصی تکلم می کنند دلیل بر آن نیست که همنژاد باشند در بسیاری مواقع قدرت سیاسی و نظامی زبان مردم رو تعیین می کنه
  • امین A1 ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    اینجا که زیاد شلوغ نیست. بگو میخوام عکس تخت جمیشد رو بگذارم.
    • مسعود A1 ۲۳:۳۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      20 0
      مگه از تو میترسه یا باید اجازه بگیره که عکس تخت جمشید رو بذاره ؟
  • بی نام JP ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    62 2
    تو این شلوغی هیچی نمیشه دید! باید وقتی رفت که با آرامش کامل تمام جزئیات را دید. من تا حالا نرفتم، ولی امسال می خوام سر فرصت و در یک زمان خلوت برم
  • بی نام IR ۱۶:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    تحت جمشید و تاریخ جعلی. از شما بعیده که اینهمه اصرار برای مهم جلوه دادن اینجا رو دارید
    • بی نام IR ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      66 10
      لابد میخواهید بگید باکو؟یا ترکیه؟شما همون ...
    • عباس A1 ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      55 5
      دوست عزیز اگه از نزدیک با چشم باز ببینی به شکوه و جلال این اثر تاریخی پی خوای برد
    • بی نام A1 ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      11 73
      شما که از کوروش و تخت جمشید میگی از انا تومروس هم بگو بدونن کیه اینقد تاریخ ایران میکنن اینها
    • محمدرضا A1 ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      64 9
      خجالت بکش بی سوادی که معلو نیست از کجا اومدی.احتمالا از نسل مغولی.
    • بی نام IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      11 80
      بی سوااااد :))))) پسرم انا تومروس سر کوروشتو برید انداخت جلو .....
    • me A1 ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      63 4
      ببین بی نام چرند نگو،عکس شناسنامت رو بذار ملت بفهمن کجائی هستی.شاید اسرائیلی باشی.
    • بی نام IR ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      51 5
      من این "تومروس" را در گوگل سرچ کردم فقط و فقط وبسایتهای ترکزبان امدند و حتی یک رفرنس معتبر به زبانهای دیگر پیدا نشد.جالبه نه؟
    • بی نام A1 ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      3 33
      تو گوگل چرا سرچ میکنی توی ویکی انگلیسی سرچ کن عزیزم
  • بچه بسيجي IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    به كوري چشم كسايي كه مي خوان فرهنگ غني ايران رو زير سؤال ببرن
    • بی نام IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      کل فرهنگ غنی تون این 4 تا سنگه؟؟
    • فرهنگ غنی ایران IR ۲۰:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      68 6
      نفهمی یا خودت رو زدی به نفهمی تجزیه طلب؟یعنی تو همدان و سیستان و کرمانشاه و کردستان وآذربایجان و خراسان و... نرفتی بناهای باشکوه تاریخی ایران رو ببینی؟؟!!.بنند دهنتو دیگه.
    • عجم A1 ۰۰:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      57 2
      همین چهارتا سنگ تاج سر ماست و به کل "طلاهاتون" میارزه . چشم دیدنش رو ندارید از حسادت دارید میمیرید.
  • صاد IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    79 59
    عزیزان کسی نمیخواهد جاهای زیارتی و دیدنی را مقایسه کند بارگاه امام رضا (ع) جای خود در قلبها دارد و تخت جمشید به عنوان تاریخ و ریشه این ملت جای خودش را دارد ما باید مکانهای زیارتی و تاریخی خود را همیشه بدیده احترام و ریشه های فرهنگی پاس بداریم چون یک ملتیم .
  • یک مشهدی A1 ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    4 تا خرابه نیم ساخته به اضافه ملت روشنفکرنمای بیکار...
    • بی نام IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      114 8
      مشهدی ها میهنپرست تر از اونی هستند که تو اومدی خودت مشهدی جا زدی بتونی مشهدی را بدنام کنی.
    • بی نام IR ۱۷:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      7 123
      دقیقا همینه. من خیلی برای اینکه بدونم ماهیت تخت جمشید و این خرابه ها چیه تحقیق کردم و دیدم مستندات بسیار روشنی وجود داره که نشون میده این تاریخ جعلی و ساخته دست اسراییل و امریکاست و یه عده بیکار روشنفکر!!نما که هرچی بوی ایران باستان و ضد عرب رو بده بدون هیچکونه فکر به به و چه چهشون میره هوا و هر چی بوی اسلام و انقلاب بده سریع دماغشون رو میگرینن و پیف پیف میکنن و بعد دهنشون رو باز میکنن و هرچی به دهنشون اومد بار میکنن این جماعت محترم.
    • آرش شمالی GB ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      49 2
      آقای بی نام دوم موقعی ساخته آمریکا وجود داشت ؟
    • بی نام A1 ۱۹:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      39 3
      احتمالا جنابعالی از نوادگان مغول یا اعرابی ، مردمان سرزمین توس و خراسان بزرگ و از همه مهمتر سرزمین باستانی آریانا که شامل کشورهای تاجیکستان و افغانستان و خراسان امروزی میشود محل تولد بسیاری از دانشمندان ، سرداران ، میهن پرستان و پادشاهان خدمتگذار سرزمین پارس بوده و خواهند بود ، حکیم فردوسی توسی یکی از این بزرگمردان تاریخ این بخش کهن سرزمین پارس است که 1000 سال قبل ریشه تورانیان و تازیان را قرین الطاف خویش نمود .
    • کوروش حسرت تاریخ خیلیا A1 ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      39 3
      به جا اینکه اسمتو بذاری یک مشهدی بذار یک مغل که از من بشخصه نفرین شدی، امیدوارم گیرا باشه..........
    • سعيد A1 ۲۰:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      4 26
      اجازه بديد دست دوست بي نام دومون را در افسانه سرايي و همه چيزداني از پشت ببندم و عرض كنم منطق هاي ارائه شده ي امثال اين دوستان، تبليغ منفي است و خود ساخته ي دست صهيونيست و آمريكاست تا بصورت غير مستقيم و قدرت خودشون را به ما القا كنند كه يعني ما حتي قدرت باورسازي براي شما داريم.
  • بی نام IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    52 1
    روزنامه خبرجنوب گزارشی کار کرده و نوشته که بیشترین آسیب رو تخت جمشید از همین حضور حساب نشده انسانی می بینه. مدیر تخت جمشید هم به خبرنگار روزنامه گفته آسیب های انسانی بسیار بیشتر از آُسیب های طبیعی هست و باید مانند بسیاری از بناهای تاریخی جهان حد نصاب بازدید کننده برای تخت جمشید و همه سایت های باستانی و تاریخی کشور تعریف بشه
  • شايان A1 ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    فارس و شيراز به كوري چشم اونايي كه نمي تونن ببينن 2500 سال پيش مهد تمدن جهاني بودن. و تخت جمشيد پايتخت اون بوده. حالا در جهالت خودتون باقي بمونيد و اين شاهكار مهندسي و معماري پارس ها رو به سخره بگيريد اما كسي به حرف شما اهميت نميده
    • م-ح IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      15 85
      استاد شایان یکمی در تاریخ مطالعه کنید براحتی خواهید فهمید که معمارانی که این بنا را ساختند،حاکمان زمانه یا از یونان آورده بودند و یا از مصر و بین النهرین در سرزمینی که اختلاف شب و روز حتی به 30 درجه هم میرسد هیچ وقت از سنگ که رسانای حرارتی هست بنا به علل اقلیمی ساختمانی را کلا با سنگ نمی سازند مگر اینکه از اون سرزمین اطلاعی نداشته باشند حتی قبل و بعد از ساخت این مجموعه هیچ بنای سنگی را در این منطقه پیدا نخواهید نمود پس شک کنید که این مجموعه بدست ایرانیان و افراد این منطفه بنا شده باشد این مجموعه روی زیگوراتی که قبلا از گل و خشت ساخته شده بود بنا گردیده به دلایلی که توضیحی نمیدهیم و ضمنا هر انتقادی را زمینه جهالت افراد قرار ندهید ،رشته من معماری هست و بنا به شناختم مطالبی را بیان کردم.
    • بی نام IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      57 5
      ما هم معماریم بهتره بدونی این بنا تمام سنگی نيست ستونها و دروازه ها سنگی بوده تازه اگر تنها یک بار تخت جمشید رو میدیدی میفهمیدی این موضوع رو پس الکی خودت رو معمار جا نزن
    • مجید IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      4 36
      معماران، هنرمندان و متخصصان در ساخت تخت جمشید از ملل مختلف زیر نفوذ شاهان هخامنشیان مانند آشوریان، مصریان، اوراتوئیان، بابلیان، لودیان، ایونیان، هندوان، سکائیان و غیره تشکیل می‌شدند م-ح درست میگویند ساختار اصلی بنا سنگی میباشد و این بنا قبل از کامل شدن تخلیه و متروک گردیده حتی اگر دقت کنید ورودی این مجموعه هنوز دارای سنگهای نتراشیده میباشد چگونه ورودی یک مجموعه کامل نشده ادعا بشه که کل مجموعه ساخته شده؟ دیوارهای جدا کننده چرا وجود ندارد؟ اگر ریخته پس چرا اثری از انها نیست؟ جای سئوال خیلی داره ...
    • فرهاد A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      42 4
      م-ح جان! جهالت اینه که یکی بگه "سنگ رسانای حرارتی است" !! من نمیدونم جریان این حس ایران ستیزی و قلیانش در بعصی افراد چیه که بخودشون اجازه میدن با پایین ترین سطح اطلاعات از تاریخ و علم هر چیزی رو تحریف کنن. اگر در غنای هنر و معماری ایرانی شک داری برو میدان نقش جهان اصفهان و مسجد شیخ لطف الله و مسجد وکیل شیراز و ...رو ببین. اونا رو هم از مصر و یونان اومدن ساختن؟؟
    • بی نام IR ۲۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      26 6
      آخه دانشمند برو خب تاریخ ساختش رو بخون میفهمی همه ی اینهارو اینجا ارگه پادشاهی بوده بنا چندبار تغییر میکنه در زمان داریوش دروازه در شرق مجموعه قرار داشته بعدها به دستور خشارشا وقتی میخواستن چندتا بنای جدید به مجموعه بیافزایند تغییر میدن تمام مدارکی که تو توهم بهش استناد میکنید همشون سند دارند و تاریخ اجرا
    • م-ح IR ۲۱:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      6 44
      فرهاد جان ما جاهلیم ولی نه به اون قدر که فکرش رو میکنی منظور از رسانای حرارتی زیاد در مقابل آجر و خشت بود که از مصالح سنتی هست نه آهن و مس ضریب هدایت حرارتی سنگ 2.9 وآجر مساوی 0.85 و پشم شیشه 0.032 و بتن حدود از 0.38 تا 0.1 میباشد و آقا فرهاد ما درباره تخت جمشید بحث میکنیم نه سایر بناهای دیگر پس مغلطه نفرمائید و حتی این بناها نیز که نوشتید بر اساس ساختار سنگی بنا نشده چون در معماری ایرانی آجر وخشت اساس بناها رو تعیین میکنه .
    • حامد IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      4 21
      بله ح-ف درست میگه.این بنا تماما از سنگ ساخته شده است. در میان سنگها از هیچ گونه ملاتی استفاده نشده اما در بعضی نقاط، سنگها را با بست های آهنی به نام دم چلچله ای به هم اتصال داده اند و از چفت هایی سربی استفاده کرده اند.در حالی که هیچ بنای دیگری غیر از تخت جمشید در ایران کاملا سنگی نیست.پس به دست ایرانی ها ساخته نشده.حتی نقش های روی آن هم به دست ایرانی کنده نشده.در سال 1474 م جهانگردی به نام جوزف باربارو از تخت جمشید دیدن کرده و نوشته است، آن محل به چهل منار شهرت داشته است، باربارو نقش های تخت جمشید را شبیه نقش هایی توصیف کرده که اروپا ئیان از پدر آسمانی خود می ساخته اند.
  • میگو فسفری خوب A1 ۱۶:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    لطفا مقایسه نکنید کوروش لیاقت سگ در ...
    • mr A1 ۱۷:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      شما یا از نواده های چنگیزی یا از نواده های ..،اگه ایرانی بودی این حرفو نمی زدی.
    • حامد A1 ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      70 8
      ببند ...
  • بی نام A1 ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    43 3
    مسئولین محترم میراث ، لطفا به زیر ساختها توجه کنند . برای نمونه واحدهای بهداشتی این مجموعه اصلا با جمعیت روزهای عادی هم تناسب ندارد . چه برسد به نوروز
  • علی IR ۱۷:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    56 4
    دوستان افرادی که نظرات غیر میهن پرستانه میدن دو دسته اند اول.افرادی که برای خودنمایی که 4 نفر بهشون پاسخ بده اینکارو میکنند دوم افرادی که واقعا عامدانه قد ضربه زدن به تاریخچه این مرز و بوم رو دارند
  • hadi A1 ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    ... تو تخت جمشید و روح کوروش
    • داریوش A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      70 5
      کاملا معلومه از بوته به عمل اومدی.بیشتر حرف بزن معلوم شه.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      63 6
      کاملا معلومه از بوته به عمل اومدی.بیشتر حرف بزن معلوم شه.
    • خشایارشا A1 ۱۸:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      73 6
      از کوروش مظلوم تر گیر نیاوردی بهش توهین کنی؟ولی ما به رسم کوروش که با مخالفاش هنگام فتح بابل،2500 سال پیش!(حتی اگه یهودی هم بودن ) خوش رفتاری کرد،جواب شما رو با بی ادبی نمی دیم.درود بر خاک پاک ایران و کوروش کبیر
    • کرد A1 ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      50 8
      من یه کرد هستم و همیشه به کوروش احترام گذاشتم هر چند که حکومت کرد ها (ماد) رو نابود کرد ولی به دلیل عدل ی که داشت دوستش دارم دمکراسی که ایشون اون زمان پیاده کرد باعثه افتخاره کل پارسی زبانانه برادر من خوب نیست به اجدادت توهین کنی ادب داشته باش و بدون راجع به کی حرف میزنی شما داری راجع به کسی حرف میزنی که آیت الله طباطبای مرجع تقلید شیعه و وزیر فرهنگ مصر بزرگترین عالم اهل سنت میگن اسمش تو قرآن اومده (ذولقرنین)
    • بی نام IR ۲۰:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      29 2
      البته مادر خود کورش هم ماندانا کرد بوده پس او دو رگه کرد و پارسی هست
  • بی نام IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    35 1
    آیا به خاطر بدیهای فارعنه اهرام مصر را حقیر می شمارند! که ما هم اگر از کوروش خوشمان نمی آید یا با سلسله ساسانی و هخامنشی مخافیم، اثار باقی مانده از آن دوران را نابود کینم؟حتی اگر کوروش انسان خوبی نبوده باشه این بناها در زمان خود شکوهمند بودند.
  • محمد A1 ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    46 6
    برای اولین بار پارسال رفتم و دیدم.باور کنید عجیب تاثیرگذار بود والان اعتقاد دارم هرکه ندیده از دنیا برود در جهل مطلق مرده است
  • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    10 96
    کولوش توهمی...
    • بی نام A1 ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      48 5
      برای صلح و دوستی هم قسم شویم و به گذشته خود ببالیم. در عین آنکه از امروز هم نباید غفلت کرد. ممنون از خبر آن لاین.
    • بی نام DE ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      50 5
      کجاتون اتیش گرفته ..اب بدم خدمتتون
  • بی نام A1 ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    39 0
    درود بر ایران و ایرانی ...
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    42 4
    درود بر پدر ایران
  • موریه A1 ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    29 4
    درود بر فرزند برومند کوروش کبیر ، محمد درویش که همیشه به همه چیز نگاه کلان و تاکید زیست محیطی داره
  • بی نام A1 ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    9 43
    دوستان هدف این نیس که از ملت یا نژادی بدیش یا برتریشو بگیم هدف اینه که با مطالعه واقعیات رو درباره تاریخ همه بدونیم الکی مغرور گذشته نبیاشیم
    • مرگ بر ضد ایرانی IR ۲۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
      46 3
      چی می گی شما؟اتفاقا باید به این تاریخ با شکوه که اعراب حسرتش رو می خورن و دارن از حسادت می ترکن،افتخار کرد و اون روباید به بچه هامون شناسوند و یاد داد.
  • بی نام IR ۱۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    38 4
    دوستان تمام اینهایی که توهین کرده اند از این ... هستند اصلا خودتون رو ناراحت نکنید عــــــــــــــــــــظمت کوروش اینقدر زیاده که اینها هیچ اثری ندارند. اینها را من در دانشگاه باهاشون حرف زده ام کلا تعطیل هستند اصلا بهشون اهمیت ندید
  • همایون IR ۱۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    39 4
    کسایی که میان از کوروش بزرگ بد می گن دوحالت بیشتر ندارن یا ایرانی نیستن یا دوست ایرانی نیستن کوروش پدر هر ایرانی هست، توهین به کوروش یعنی توهین به تاریخ ملت ایران... و من به عنوان یک ایرانی برای تمام این افراد ابراز تاسف می کنم، فقط همین چون لیاقت بیش از این رو ندارند... به کوروش به آرش به جمشید قسم به نـقـش و نـگار تخت جمشید قسـم ایــــران همی قلب و خون مـن اســــت گـــرفــتـــه زجــان در وجـــود مــن اســت بـــخــوانـیــم ایــن جـــمـلـه در گــوش بــــاد چـــو ایــــــران مـــبــــاشــد تــن مـــن مــبــاد
  • از سرزمین توس باستان A1 ۱۹:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    30 1
    پیشنهاد میکنم تمام اقوام آریایی نژاد و انهایی که قلبشان برای ایران زمین می تپد برای جشن نوروز هر ساله در این مکان گرد هم بیایند . بی گمان حتی استخوانهای پوسیده بزرگمردان سرزمین پارس هم لرزه بر تن دشمنان ایران زمین و نوادگان سلم و تور و عرب می اندازد و بزودی نتیجه آن را خواهند دید .
  • آذری ایرانی نژاد A1 ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    34 3
    کورش بزرگ مرد تاریخ ایران و جهان و مایه افتخار تمامی اقوام ایرانی پارس و یا جدا شده از پارس است و از اندک پادشاهان دادگریست که در چند کتاب آسمانی به نامهای ذوالقرنین در قرآن ، سیروس در تورات و انجیل و کیکاووس در اوستا به نیکویی ستوده شده است
  • حمید IR ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    33 8
    واسه خبر آنلاین متاسفم که با انتشار نظرات عده ای اجازه میده به هویت ایرانی توهین کنن و هرچی خواستن بگن .
  • ارش IR ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    26 2
    تماتم ملت های دنیا یه پایه گزار دارن و بهش میگن پدر روم رومولوس امریکا واشنگتن روسیه ایوان مخوف ترکیه ساطان محمد فاتح و به این ها بیشترین احترام را میزارن وای بر ما که به پدرمون توهین میکنیم فردی که به روایت تاریخ یونانیان بهش میگفتن عادل یهودی بهش میگفتن منجی و ایرانیان اونموقع بهش میگفتن پدر وای بر ما به خاطر اینهمه نمک نشناسی
  • سعيد A1 ۲۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۸
    22 2
    شايد خرج براي تخت جمشيد ميشه تبليغ براي ايران پيش از اسلام كه از نظر يكي از مراجع حرامه :) ميشه دليل نگهداري خوب نكردن اين باشه نه پول ؟ شايد .....
  • ایرانی A1 ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    26 1
    تـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا کـــــــــــــــــــــــــــور شـــــــــــــــــــــــــــود هــــــــــــــــرآنکه نتـــــواند دید...
  • بی نام A1 ۰۱:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    19 1
    ایران و ایرانی جاودان باد ...
  • بی نام IR ۰۴:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    2 61
    مردم رفتند دیدن فرهنگ آمریکا؟ درود بر فرهنگ ایرانی اسلامی ایران.
    • حامد A1 ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      24 1
      فرهنگ آمریکا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ کاش لااقل یه کم سواد داشتید شماها، بشه باهاتون بحث کرد.
    • مازیار PL ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      17 4
      درود بر کوروش بزرگ.درود بر تخت جمشید اعتبار ایران زمین.درود بر شناسنامه من
    • amir A1 ۱۹:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
      16 2
      تاریخ تاسیس ایالات متحده آمریکا : ۱۷۹۰ میلادی! تاریخ ساخت تخت جمشید : فکرکنم ۵۰۰-۶۰۰سالی قبل میلاد مسیح! یعنی له له کردی ما رو با این نظرت آقو!
  • ارش IR ۰۴:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    18 2
    نمیفهمم پیام من چه نکته منفی داشته که نزدینش هر پیامی که روح وطن پرستی رو جریحه دار میکنه با کمال میل میزنید اما پیام های منو نه ؟!!!!!!!
  • محمد حسین IR ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    16 0
    ترا خدا به جای این حرف ها به فکر مرمت و نگهداری این سر مایه ها باشید که داره از بین میره
  • ساسان A1 ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    23 2
    از نوادگان اعراب و مغولان خونریز انتظار نمی رود که از تمدن باشکوه ایرانیان به نیکی یاد کنند... شما بروید جنگ ها و آدمکشی هایتان را تقدیس کنید و به خونریزی ببالید، شما را چه به تمدن و انسانیت! قابل توجه کسانی که از سر حسادت و برای تخلیه ی عقده های روانی خود، ایرانیان اصیل را جاهلانه مورد اهانت قرار می دهند. مرده باد دشمن این مرز پر گهر...
  • بی نام IR ۰۶:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    22 0
    خبر انلاین این همه توهین به کوروش رو منتشر کردی این واقعیت تاریخی رو هم منتشر کن دوستان خودتان در اینترنت بروید سرچ کنید و مقایسه کنید ببینید کوروش در 2500 سال پیش چه کارهای بزرگی کرده و این دوستان به اصطلاح امپراطوری عثمانی در قرن بیستم! چه کارهایی کرده اند نسل کشی ارامنه و یونانی ها را جستجو کنید ببینید اینها در ترکیه حتی به هموطن خودشان هم رحم نکرده اند.حدود یک و نیم میلیون تا 3 میلیون ادم بیگناه و غیر نظامی ارمنی را به فجیع ترین وضع ممکن از بین برده اند باور ندارید نسل کشی ارامنه را جستجو کنید افتخار اینها همینه برای اینها همین بسه هر ساله ارامنه در ماه اوریل جمع میشوند و یاد این قربانیان را گرامی میدارند اینقدر جنایت زیاد بوده که براش لیست تهیه شده عکسها و مطالبش رو بخوانید.
  • بی نام IR ۰۶:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    16 2
    اقا این چیزایی که الهام علیف و بقیه تجزیه طلبها بهتون گفتن اینها اشتباهه شما برو اثار هرودوت تاریخ نگار یونانی رو که 2500 سال پیش نوشته بخون یا نتایج تحقیقات گسترده رو بخون اصلا یک سختمان هم مهم نیست ببینید تخت جمشید یک اثر معماریه حتی اگر سراسر دروغ باشه که نیست تاثیری روی عظمت و ابهت امپراطوری هخامنشی نداره کارهایی که هخامنشان کرده اند خیلی عظیم بوده شما برو مطالعه کن ببین چه کرده اند که دنیا مبهوت عظمتشونه ازادی و دموکراسی در 2500 سال پیش زمانی که رومی ها همدیگه رو با وحشیانه ترین وش می کشتن و...خیلی اهمیت داشته بعد بروید نتیجه تحقیق همشهری خودتون مازیار اشرفیان بناب را بخوانید ازمایش دی ان ای نشون داده که همه اقوام ایرانی از یک جد مشترک هستند 11 هزار سال پیش ترک و لرو کرد همه یکین
  • بی نام IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    15 1
    چو ایـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــران نباشد تن من مباد بر این بـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــوم و بر زنده یک تن مباد ای ایران همه قطرات خون من ماله توئه ما میمیریم ولی تو تا ابد در دل تاریخ پیام مهربانی و انسانیت کوروش بزرگ رو منتقل خواهی کرد خدایا انسانهای نااگاه سرزمین اهورایی ،سرزمین مهر را اگاهی ببخش ایران مهد دلیران ایران کنام شیران همیشه جاویدان
  • بی نام A1 ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    14 3
    شکوه و اصالت ایران
  • امیر رجایی زاده GB ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    19 2
    پارسه ♥ کوروش ♥ داریوش ♥ ایران ♥
  • بی نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    19 0
    قابل توجه دوستان و عزیزان : سلام علیکم و رحمه الله تخت جمشید که هیچی زیگورات با ابعاد 400 در 400 متر در جیرفت کشف شده که تمدن بین النهرین رو با زیگورات حداکثر 120 متریش در خودش هضم میکنه میدی یعنی چی؟یعنی نخستین تمدنی که در دنیا بوده باز متعلق به ایرانه شما میتنید با اسم تمدن جیرفت سرچ کنید الان در حال از زیر خاک بیون امدنه میتونید تشریف ببرید با چشم خودتان ببینید که بعدا نگید جعلیه دانشمندان بزرگی اونجا الان هستن حدودا بالای 6000 سال قدمت تمدن کشفش شده است اصلا تخت جمشید در برابر قدمت و عظمت این تمدن جدید جیرفت چیزی نیست در کتاب پایندگی و پویندگی ایرانیان پروفسور رضایی تاریخ ایران رو به بیش از 10 هزار سال قبل نسبت داده اشرفیان بناب نخستین جد ایرانی ها رو 11 هزار سال قبل میدونه
  • زیبا IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    20 2
    امدن خرابش کنند بیشتر اباد شد .درود بر ایران زمین
  • بی نام A1 ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    12 1
    ماهميشه جندصدبرابر اين اقايون هستيم،،مثل همين كامنت ها ولي صداشون جرابلندتره من نميدوووووووووووونم.
  • بی نام A1 ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    8 1
    یکی از دوستام می گفت سال گذشته عید رفته بوده تخت جمشید و دقیقا موقع سال تحویل همه مردم و بیرون کرده بودند . راست و دروغش پای خودش.
  • amir A1 ۱۹:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۱/۰۹
    14 4
    به قول ارسطو آخ آخ آخ آدم چه چیزایی که نمیشنوه!! یه دوست باحالی اون بالاها به اسم یاشار گفته تخت جمشید رو رضا خان ساخته شبونه بردنش شیراز :)) بعد هم اضافه کرده بزرگترین امپراتوری تاریخ "مغول" و عثمانی بوده! پسر گلم هخامنشیان در اوج قدرتشون یعنی اوایل حکومت خشایارشا از شمال شرق تا سیحون از شرق تا هند از شمال غرب تقریبا کل لیدیه (همین ترکیه و عثمانی محبوب شما!) از غرب تا مدیترانه و شهر ممفیس تو مصر مرز داشتن که این میشه دوبرابر خاک عثمانی تو زمان سلطان محمد فاتح و غیره! حکومت عثمانی تو بهترین دورانش از پس حکومت های پراکنده ایران برنیومد، تاریخ رو بخون رفیق، لااقل فایدش اینه که کمتر از این نطق ها میکنی!
    • حمزه A1 ۰۶:۴۶ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
      15 1
      چی کارش داری؟! در این روزهای نوروزی با خواندن نظرات دشمنان ایران و اسلام و مذهب شیعه بسیار شاد می‌شویم که خداوند دشمنان ما را از بین احمق‌ترین و نادان‌ترین انسان‌ها انتخاب کرده است. به عنوان یک ایرانی مسلمان و مومن به تاریخ پرشکوه ایران - چه پیش از اسلام و چه پس از اسلام - افتخار می‌کنم و هیچکدام از این دو بخش از هم جدا شدنی نیستند. زمانی کوروش و داریوش را داشتیم، پس از آن هم کلی دانشمند، عارف و ادیب مسلمان. تنها افتخار عثمانی و ترکیه هم انجام دادن پنج نسل‌کشی در تاریخ، کشتن مسلمانان و غیرمسلمانان است. همین عثمانی دست به قتل عام اهالی آذربایجان زده است. کمی تاریخ بخوانید و سنگ بیگانه را به سینه نزنید.
  • بی نام IR ۱۱:۳۳ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    4 0
    فقط باید دعا کرد که خدا یه عده نا اگاه رو به راه راست هداست کنه کسی که میگه تخت جمشیدی که دانشمندان جهان قبولش دارن و دشمن ایران یعنی هرودوت هم ازش یاد کرده و...جعلیه دیگه وضعش خرابه از دست بشر کاری براش ساخته نیست. لابد قبل ساسانیان تمدن چنگیزیان یا تمدن الهام علیفان بوده.
  • بی نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۰
    4 0
    امیدوارم روزی برسه که غیرت ملی ما ایرانیان فقط به تاریخمون نباشه و در عمل دلسوزی خودمون رو نشون بدیم و برای دفاع از غیرتمون به دیگران به خاطر نظراتشون توهین نکنیم.
  • بی نام IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۲
    3 2
    بابا برین مملکت خودتون .مگه میشه ادم برای اثار باستانی خودش بگه جعلی .ترو خدا برین مملکت خودتون به ما چه کار دارین این جا برای ایرانی هااست وایران دوست ها برین یک سری تو بهشت زهرا بزنید ببینید ما چقدر شهید دادیم خجالت بکشید برین مملکت خودتون شما ایرانی نیستید .اقا یی که چند روز پیش مرد یک محقق بود گفت منو کنار زایینده رود دفن کنید .خجالت بکشید ایران با تمام اثارش قابل احترام است
  • بی نام A1 ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۱/۱۵
    1 11
    لطفا توجه بفرمایید که مقام معظم رهبری چند سال پیش روز 1 فروردین در مشهد فرمودن تخت جمشید نشانه طاغوتی گریست و رفتن به آنجا و جایی غیر از حرم امام رضا و حضرت معصومه در لحظه تحویل سال تقبیح فرمودند. ضمنا فرمودند نوروز باستانی رسم بدی دانستند که باید نوروز اسلامی باشد.// البته بنده معتقدم سنت نوروز کلا در شان ملت ما نیست و باید با عید غدیر جایگزین شود.