محوطه‌های تاریخی و طبیعی با زیبایی فوق‌العاده‌شان هر ساله تعداد قابل ملاحظه‌ای از بازدیدکنندگان را از کشورهای گوناگون جهان مجذوب خود می‌کنند و درآمدهای گردشگری خوبی به ارمغان می‌آورند، اما همین گردشگران برخی مواقع با عدم رعایت قوانین صدمات جبران ناپذیری به این آثار وارد می‌کنند و آنها را به ورطه نابودی می‌کشند.

به گزارش ایسنا؛ «استفن پورتمان» مدیر اجرایی صندوق میراث جهانی که هدف آن حفاظت از میراث فرهنگی در معرض خطر در کشورهای در حال توسعه است، می گوید: " محوطه‌های تاریخی - طبیعی در هر لحظه با تهدید رو به رو هستند و جدا از آثار تاریخی و شهرهای باستانی در خاورمیانه، مناطق تاریخی مهمی در دیگر شهرهای آسیا نیز براثر توسعه بدون نظارت و بی رویه با بالاترین تهدید رو به رو هستند.

گردشگری در تمام محوطه‌ها در سراسر جهان به خوبی قاعده‌مند نیست و هجوم بیش از حد گردشگران فشار مضاعفی به این آثار تاریخی و طبیعی وارد می‌کند. اگرچه افزایش گردشگری در یک کشور امری مثبت و امیدوارکننده قلمداد می‌شود، اما حضور بیش از حد بازدیدکنندگان نه تنها این جاذبه‌های ارزشمند را در معرض نابودی قرار می‌دهد، بلکه کیفیت زندگی ساکنین آن شهر و منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

۴۷۲۳۲

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 10 =