بازار قدیمی ارومیه که در دوران صفویه ساخته شده است همچنان یکی از مراکز تجاری و مهم خرید و فروش این شهر محسوب میشود.

به گزارش خبرآنلاین آذربایجان غربی ، بازار قدیمی و سرپوشیده ارومیه که قدمتی از زمان صفویان دارد در بین خیابان های امام، عسگرآبادی، اقبال و منتظری (اینجا) قرار دارد.

این بازار با مساحتی حدود 60هزار متر مربع همراه با یک هزار باب مغازه ، 7 تیمچه ، 5 حمام قدیمی و یک مسجد یکی از آثار ارزشمند و تاریخی کشور به شمار می رود که برای رفع نیازهای اجتماعی مردم ایجاد شده است.

بازار تاریخی ارومیه از قسمت های مختلف و سراهای متعدد تشکیل شده است و در هر سرا صنف خاصی فعالیت دارد. قسمتی از بازار دو طبقه است. درون بازار مسجد و حمام‌های مختلفی تعبیه شده بود.

از ویژگی های بارز این بازار معماری ساده با وجود تفاوت های فرم طاق ها و گنبد ها دیده می شود که در آن از هیچ نوع تکنیک هنری استفاده نشده است و همین سبک باعث بازدید مسافران و گردشگران داخلی و خارجی از آن شده است.

بازار از طریق هشت یا نه راسته به خیابان های اطراف راه دارد. این بازار همچنان هسته مرکزی خرید و فروش اهالی این منطقه است. مصالح تمام راسته بازار و چهارسوها از آجر و اغلب بدون اندود ساده گچ است.

در سال های گذشته با تلاش اداره کل میراث فرهنگی استان طاق ها و گنبد های فروریخته راسته های حلبی سازان، مسگران، چاقوسازان و سنگ تراشان مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است.

شایان ذکر است این بازار در تاریخ 1362.03.22 به شماره 1639 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

عکاس : نگار خورشیدپیکر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =