صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران حالا نه تنها بزرگترین سازمان رسانه‌ای ایران است، بلکه در سطح جهانی هم به لحاظ نیروی انسانی یکی از بزرگترین سازمان‌های رسانه‌ای است.

محمدرضا رستمی ـ فرزاد مظفری: رشد حیرتانگیز نیروهای انسانی سازمان صدا و سیما که در دوره عزتالله ضرغامی (چهارمین رییس سازمان پس از پیروزی انقلاب) رقم خورد باعث شده تا امروز تعداد کارمندان رسمی، فراردادی و پیمانی صدا و سیما به ۴۸ تا ۵۰ هزار تن برسد، رقمی که در مقایسه با تعداد نیروهای انسانی تلویزیونهای مختلف در گوشه و کنار جهان چشمگیر و قابل توجه است. 

این در حالی است که پیش از دورهی ضرغامی امورات صدا و سیمای ایران را حدود ۲۲ هزار نیروی انسانی رتق و فتق میکردند. این تعداد نیروی انسانی در کنار پستهای مدیریتی که در این سازمان وجود داشت باعث میش د که حدد ۸۰ الی ۸۵ درصد بودجه صدا و سیما صرف حقوق و دستمزد نیروهای انسانیاش شود و تنها ۱۵ الی ۲۰ درصد بودجه برای تولیدات تلویزیونی در حوزههای مختلف باقی بماند. 

بودجهی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بیش از ۲ هزار میلیارد تومان است که نصف این مبلغ را دولت در اختیار سازمان قرار میدهد و نصف دیگر از طریق آگهیهای تجاری به دست میاید. 

محمد سرافراز به عنوان پنجمین رییس رسانهی ملی، وقتی به ساختان شیشهای جامجم آمد، با این معضل روبهرو شد و تصمیم گرفت دست به چابکسازی سازمان بزند، چابکسازی که به گفته مهدی مجتهد مدیر برنامهریزی و منابع مالی باعث شد تا ۹۰۰ پست مدیریتی از مجموعهی صدا و سیما حذف شود. 

او این چابکسازی را از طریق ادغام مدیریتهای مختلف در دل هم، ادغام شبکهها و تعطیلی شبکههای مشابه در دستور کار قرار داد تا سروسامانی به وضعیت حاکم بر این سازمان بدهد. 

در دوره عزتالله ضرغامی افزایش شبکههای تلویزیونی از یک طرف و ارتقاء سازمانی بخشهای مختلف صدا و سیما از طرف دیگر باعث شد تا بدنهی سازمان صدا و سیما فربه و سنگین شود.

اما در گوشه و کنار دنیا چه خبر است؟ آیا سایر تلویزیونها، شبکههای خبری و حتی خبرگزاریهای مهم و تاثیرگذار بینالمللی هم از چنین بدنهی فربهای برخوردارند؟ پاسخ بین پرسش با نگاهی به تعداد نیروهای تلویزیونها و خبرگزاریهای مهم جهان مشخص میشود، خبرگزاریهایی که نبض اخبار جهان را در دست دارند. 

ساختار حاکم بر فضای رسانهای ایران البته چندان قابل قیاس با کشورهای دیگر نیست، ایران یکی از معدود کشورهایی است که رسانههای دیداری و شنیداری آن تحت حاکمیت سازمان صدا  و سیماست و بخش خصوصی امکان ورود به این حوزه را ندارد. 

نزدیکترین تلویزیون به تلویزیون ایرا شاید تلویزیون CCTV چین باشد که این تلویزیون هم با تمام گستردگی و تولید برنامههایش تنها ۱۰ هزار کارمند در بخشهای مختلف دارد.

این وضعیت در مقایسه با سایر تلویزیونها هم حکمفرماست. BBC به عنوان یکی از بزرگترین بنگاههای خبری جهان که شبکههای تلویزیونی مختلفی دارد و به زبانهای گوناگون برنامه تولید میکند، ۲۰ هزار و ۹۵۱ کارمند دارد. 

تلویزیون بی بی سی جدا از تولید برنامههای خبری و دیداری و شنیداری، به سریالسازی، تولید مستند، فیلم و … هم دست میزند. 

تلویزیون NHK ژاپن هم به عنوان یکی از تلویزیونهای مهم آسیا و سطح جهان تنها ۱۰ هزار و ۲۴۲ کارمند دارد. SKY که از آن به عنوان یکی از بزرگترین تلویزیونهای سطح جهان نام برده میشود، کانالهای زیر مجموعهاش تقریبا همهی حوزهها را با زبانهای گوناگون پوشش میدهد و ۳۰ هزار نیرو دارد. 

این اتفاق در حالی رخ داده و صدا و سیما به فربهترین سازمان رسانهای تبدیل شده که میزان تاثیرگرازی این رسانه در سطح منطقه و در سطح جهان قابل مقایسه با تلویزیونها و خبرگزاریها و شبکههای خبری مثل BBC, FaxNEWS، رویترز، خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس، الجزیره و … نیست. 

بحران نیروی انسانی و فربه شدن بدنهی سازمان که به یکی از باتلاقهای فراروی مدیر پیشین این رسانه (سرافراز) تبدیل شد، همچنان یکی از چالشهای پیش روی مدیریت جدید این سازمان است

علی عسکری به عنوان ششمین رییس رسانهی ملی دیروز و در نخستین سخنرانی رسمیاش اگرچه تاکید زیادی روی نیروهای استانی سازمان به عنوان سرمایههای اصلی رسانه ملی داشت تا آرامش را به جمع کارکنان صدا و سیما بازگرداند، اما خودش بهتر از هر کس دیگری میداند که بدنهی این سازمان تا چه اندازه بزرگ شده است. 

 

حال باید منتظر ماند و دید که در این سازمان عریض و طویل چه اتفاقی میافتد. آیا علیعسکری راه ضرغامی را میرود و باز این بدنه را بزرگتر میکند یا نه راه دیگری در پیش میگیرد و سر و سامانی به اوضاع سازمان صدا و سیما میدهد. 

تلویزیون‌ها و شبکه‌های خبری
نام رسانه  تعداد کارمندان  توضیحات 
BBC                                ۲۰۹۵۱                     
NHK ۱۰۲۴۲
SKY  ۳۰۰۰۰
RTVE ۶۵۰۰ رادیو تلویزیون اسپانیا 
CCTV ۱۰۰۰۰ تلویزیون چین
FoxNEWS ۱۳۰۰  این شبکه زیرمجموعه‌ی کمپانی فاکس قرن بیست و یکم است 
CNN ۴۰۰۰ این شبکه زیرمجموعه‌ی شرکت تایم وارنر است 
صدا و سیمای ایران  ۴۸۰۰۰
خبرگزاری‌ها
نام  تعداد کارمندان  توضیحات 
AFP خبرگزاری فرانسه  ۲۲۶۰ 
AP آسوشیتدپرس ۳۲۰۰
رویترز ۳۱۰۰ رویترز به عنوان بزرگترین خبرگزاری جهان زیرمجموعه‌ی کمپانی با عنوان تامسون رویترز است که نزدیک به ۶۰ هزار کارمند دارد 
DW دویچه وله ۳۰۰۰
۵۷۵۸

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    ابن مقایسه از چند جهت میتونه اشتباه باشه: ۱ در صدا و سیمای ایران بخش فنی در اختیار خود سازمان است و اگر به آمارها دسترسی داشته باشید بیشترین تعداد نیروها نیز در همین بخش حضور دارند و تفاوت اصلی در این است که این بخش برونسپاری نشده است و مسئولیت نگهداری و بهره برداری از تمام ایستگاه های رادیویی و تلویزیونی و مراکز استانها بر عهده خود سازمان است. ۲ در کشور هیچ رسانه گفتاری و شنیداری خصوصی دیگری وجود ندارد و این باعث بوجود نیامدن فضای رقابتی و لاجرم عدم بهبود عملکرد در صدا و سیمای ایران باشد. ۳ در کدام صنعت٬‌حوزه و یا رشته ای میتوان کشور را با نمونه های طراز اول ونیا مقایسه نمود که در این نمونه مقایسه کرد؟؟؟
    • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      198 5
      کلا در اکثر سازمان ها و ادارات ما کارکنان اضافه وجود داره که بود و نبودشون تاثیری در عملکرد نداره و فقط نقش بازی میکنند که چجوری وقت رو بگذرونن تا آخر ماه بشه و حقوق بگیرن صدا و سیما هم که در این زمینه گل سرسبده
    • بی نام A1 ۰۷:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      108 2
      اگه با ترازطراز اول دنیا مقایسه شود که اوضاع خرابتر می شود
    • بی نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      27 2
      راست میگه صدا سیما نهایتا با شبکه منو تو قابل قیاسه . چه دخلی به بی بی سی و رویترز داره
    • صادق A1 ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
      20 1
      از قدیم گفتن: آفتابه لگن هفت دست، شام و ناهار هیچی
  • بی نام A1 ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    320 7
    راه دور نرین. همین من و تو و جم با 3040 تا کارمند از پس کل صدا و سیما بر اومدن. بی‌بی‌سی و سی‌ان‌ان پیشکش.
    • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      140 3
      کارمندای اونا بهره وری بالا دارن یکیشون اندازه 20تا کارمند ما فعالیت میکنه کارمند ما ازصبح که میره سر کار داره لحظه شماری میکنه کی تایم کاریش تموم میشه بره خونه تو این فاصله هم همش داره غر میزنه که چرا حقوقم کمه و....
    • بی نام A1 ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      همین سرافراز بدبخت دلشت اصلاح میکرد که ریختن سرش
  • عطا IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    186 4
    کدام کارمان با برنامه است که این یکی باشد بعدش هم باید نورچشمی ها سرکار باشند و حقوق های آنچنانی بگیرند؟ حالا بگویید چرا روستاهای ما به این فلاکت افتاده اند؟
    • بی نام A1 ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      93 2
      بالاخره چند سال پیش تو یه مقطعی رسانه میلی نیاز مبرم برای بکار گیری افرادی مثل نجف زاده،رنجبران،رضوانی،موسوی و ..پیدا کرد یا یکطرفه بتازونن،حالا اینا عمرا همینجوری ول کنن برن،استخدام رسمی که جای خود همشون پست مدیریتی میخوان
  • علی A1 ۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    12 96
    چه مقایسه غلطی بین bbc و صداو سیما
    • جوابت IR ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      57 6
      مفایسه زشت و زیبا دیو و دلبر سیاه و سفید بی بی سی حداقل نصف اخبارش درسته رسانه میلی همش دروغ دروغ و علیه اقای روحانی
  • علیزاده A1 ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    58 2
    باسلام خواهشمند است گزارشی هم از تعداد نفرات شاغل در شهرداری تهران تهیه نمایید. جالب است که معاون وزیر راه و شهرسازی چندی پیش اعلام نمودند که در سال 84، 23 هزار شاغل و هم اکنون 67 هزار نفر در شهرداری تهران مستقیما شاغل هستند که این مورد را آقای قالیباف جوابگو نشدند. وضعیت به گونه ای است که حتی پرسنل و مدیران شهرداری نیز خود نمیدانند که چه تعداد کارمند در شهرداری پایتخت شاغل هستند.
  • نریمان A1 ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    63 2
    جالب بود . کاش شرکتهای خودروسازی هم مقایسه شوند؟
  • ali IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    105 3
    تعداد20000 مازاد در حال بررسی و تجزیه وتحلیل فیلم های خارجی خریداری شده هستند تا مبادا با ارزش های انقلاب مغایر باشند و 5000 نفر هم در حال فتوشاپ حلقه و آستین درست کردن و سانسور کردن هستند کار اصلی توسط این اشخاص صورت می گیرد
  • بی نام IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    76 2
    همین الآن دارم کانالای صدا وسیما رو بالا و پایین میکنم دریغ از یه برنامه ی درست وحسابی
  • بی نام A1 ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    64 4
    خدایی یه نکته مثبت تو این صدا و سیمای میلی وجود نداره
  • بی نام A1 ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    58 1
    پرسنل 2 برابر بیشتر و کارایی 100 بــرابــر کمتـــر
  • بی نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    75 3
    اگر 7 تا کانال بود و این 7 کاننال برنامه هاشون با کیفیت بودن بهتر از این 20 تا کانال و 40 تا شبکه رادیویی بود اخبار هم که اکثرا خبرهای عجیبی است من نمیدونم برای گفتن 4 تا خبر دروغ نیاز به 50 هزار کارمنده؟
  • سعید A1 ۱۲:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    42 3
    بنظرم بنده سازمان صدا و سیما راهی جز واگذاری به بخش خصوصی ندارد با ادامه روند فعلی و نبود انگیزه و رقابت واقعی رسانه ملی بصورت درونی از بین می رود چه ایراد دارد مثل افغانستان جند شبکه دولتی وجود داشته باشد و تعداد زیادی شبکه خصوصی که حکومت روی آنها نظارت محتوی دارد فعلا افغانستان الگوی موفقتری از ایران در رسانه است متاسفانه
    • بی نام GB ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      13 2
      چرا متاسفانه
  • بی نام IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    45 1
    اين آمار فاجعه بار است با توجه به حجم كم مخاطبيني كه صدا و سيما داره
  • بی نام DE ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    68 3
    ۴۸۰۰۰ نفر اگه ماهی ۱ میلیون بگیرن میشه ماهی ۴۸ میلیارد سرمایه ملی که داره دود میشه میره هوا... یه مقایسه هم از تعداد کارکنان ایران‌خودرو و سایپا با شرکت‌های خودروسازی کشورهای دیگه انجام بدید...
  • اشکان A1 ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    5 53
    بذار یکم از پول نفت برسه دست مردم ، میخوای بیکار بشن ؟
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    46 2
    جالبه که بی بی سی هم تعداد شبکه هایش از صدا و سیما بیشتره و هم این که تعداد مخاطبانش بیشتره تازه پولی که بابت تبلیغات می گیره کمتره
  • رامین IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    52 2
    واقعاصداوسیمای ایران ضعیف ترین وبی کیفیت ترین برنامه های اجتماعی وسیاسی وخبری وهواشناسی وووووو.....بااین همه مجری بی خاصیت ومتاسفانه پپپپرحرف ووراججججی های بی خودی که واقعا20الی 30همالان بیننده ندارد.چرااین همه برنامه های تکراری وشکل هم فقط عناوین عوض می کنندو...
  • بی نام A1 ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    29 5
    سال 88 صدا و سيما 15 الي 16 هزار كارمن داشت ضرغامي قبل از رفتن آباد كرد تا حداقل تا ده سال صدا و سيما چالش داشته باشد بايد در انتخاب مدير سيما بيشتر كار شود . اين افراد سرفراز را سر افكنده كردند . حيف شد رفت البته به نامردي زير پايش را ناحق خالي كردند و حيف كه اين جديده امد
  • شایان A1 ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    7 116
    بی بی سی بایدم اینقدر کارمند داشته باشه چون بزرگ نیست امثال شما بزرگش کردن گرچه تویه ذهنه متوهم و عقب مونده خوشدون
    • محمود A1 ۰۴:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
      61 3
      شما وضعیت بحرانیه یه دکتر حتما برو...... نگرانم واست
  • بی نام A1 ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    67 4
    کانال فسقلی من و تو رو هم بنویسید که با 40 50 نفر تازه کار عملا صدا و سیما رو به چالش کشیده
  • ramin A1 ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    10 53
    البته مقایسه کردن سیستم داخل کشور با خارج از آن اگر در همه زمینه ها و در همه امور باشد کار خوبیست اما نمی شود یک قسمت کار را مقایسه کرد و آمار کلی داد و نتیجه گرفت که بعله عجب مفت خوری دارد می شود.من خودم با مدرک فوق لیسانس و ساعت کاری 250ساعت و تقریبا بدون تعطیلی و تقریبا نی شود گفت بدون بیمه در این سازمان کار می کنم به نطرتون چقدر حقوق بگیرم خوب است؟850 هزار تومن یعنی حداقل پول برای کارگرها که در قانون کار اومده .از این 48000 نفر به اصلاه شما نزدیک 40000 هزار نفر اندازه یک کارگر ساده در آمد ندارند...اگر شما جمع حقوق شبکه هایی رو هم مقایسه می کردید بک چیزی..و در ضمن خط قرمز ها رو هم حساب کنید که دست هنرمندان صدا و سیما رو گرفته و گرنه bbc و... به پای شبکه های خودمون نمی رسند...والسلام
  • بی نام US ۱۹:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    57 2
    پس با این حساب اقای ضرغامی بزرگترین کار افرین بودند وما نمیدانستیم اگر ایشان در انتخابات رئیس جمهوری از طرف اصولگرایان کاندید شوند حتما برنده خواهند شد
  • a A1 ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۹
    61 3
    اینم نتیجه پارتی بازی و بی عدالتی
  • بی نام A1 ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    29 4
    بی بی سی یک نفر رو استخدام می کنه که حداقل 10 تا تخصص داشته باشه، خبرنگاری، گویندگی، فیلمبرداری، عکاسی، آشنایی با مسائل فنی و صدا، کامپیوتر، اطلاعات عمومی بالا، ویژگی های شخصیتی برجسته، کار گروهی، حافظه خوب، هوش بالا و ... بنابراین میشه گفت کارایی بی بی سی با همین 20000 نفر به اندازه 80000 نفر هست.
  • بی نام A1 ۱۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    48 2
    اگه محل صدا و سیما تبدیل به فضای سبز بشه عالی میشه
  • سعيد DE ۱۱:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    25 3
    وجدانااخباررونگاه كنين چندنفرمجري واخبارگودارن دورهم ميچرخن ودوخط اخبارميخونن
  • اسلامی US ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    24 2
    لطفا همین آمار را برای سایر موسسات و سازمان هایی که از بیت المال استفاده می کنند تهیه کنید. وقتی از پول مردم استفاده می شود می بایست اطلاعات و حساب و کتاب کامل به مردم ارائه شود.
  • بی نام DE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    29 3
    درجواب اونهایی که میگن اینذمقایسه غلط است باید بگم چرا دولت میخواد بگه بنزین ارزونه میگه که ما ارزونترین بنزین دنیارو داریم.ولی بحث صدا سیما یا هرچیز دیگه که به ضرر مردمه میگن که قیاس مع الفارغ صورت گرفته.
  • بی نام A1 ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    22 2
    حالا برنامه به درد بخور داشت یه چیزی
  • بی نام A1 ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    24 4
    کاش فضای صدا و سیما رو بندازن روی پارک ملت. می‌دونی دعای خیر چند نفر پشت این موضوع خواهد بود؟
  • محمد A1 ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    5 36
    بعنوان یک متخصص سازماندهی، در الفبای عملکرد سازمانی معیارهای ماعددی برای سنجش عملکرد سازمانی مدنظر قرار میگیرد. اندازه سازمان نمیتواند معیار عملکرد باشد. وگرنه وال مارت با 2میلیون و نیم نیروی انسانی ناکارامد است.
    • بی نام IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۳/۰۳
      0 0
      مقایسه با سازمان مشابه درست است و نه وال مارت که فرمودید تعداد ساعاتی که مخاطبان جذب برنامه شده اند و متوسط نمره رضایت ایشان از برنامه ها مبنای سنجش عملکرد است.
  • بی نام A1 ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    22 3
    حتما این قباس را در مورد شهرداری تهران و هواپبمایی جمهوری اسلامی ابران نیز انجام دهید به نتایج جالبب می رسید بخصوص شهرداری که از سال 88 باصطلاح ممنوعیت استخدام وجود داشت ولی تعداد کارمندانش چقدر افزایش داشت کارمندان لوف هانزا با توجه به تعداد هواپیماهایش از ابران ایر کمتر است
  • حسین A1 ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    3 2
    علتش اینه که توی کشورای دیگه تلویزیون خصوصی هم وجود داره و صدا و سیما تو اون کشورها در انحصار حکومت نیست و نیازی به چنین دستگاه عریض و طویلی نیست.
  • امید DE ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    2 1
    ماشالله چقدر کارشناس داریم .
  • صدرا A1 ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 3
    این قیاس اصلا درست نیست. ما شبکه خصوصی نداریم.در حال حاضر تعداد شبکه های زیادی داره سازمان صدا و سیما.به علاوه این که بیست و چند شبکه تلویزیونی استانی و همین تعداد هم رادیوی استانی وجود داره علاوه بر اون امکاناتی که شبکه های خارجی دارن و نیازشون رو به نیروی انسانی کم می کنه ما نداریم این آمار به شددددت غرض ورزانه ست
  • زهرا A1 ۲۱:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    1 14
    وقتی انقدر بی رحم و تند نظر میدید و تهمت می زنید به یه عده آدم یه لحظه، فقط یه لحظه خودتون رو بذارید جای یه عده آدم که دارن شبانه روز کار می کنن و زحمت می کشن از خودشون و سلامتی شون مایه می ذارن واسه در آوردن یه لقمه نون حلال مثل همه شما ولی با شما یه تفاوت دارن.که دو ساله تمام شبانه روزشون پر از ترس اینه که امروز بیرونم می کنن فردا بیرونم می کنن چه طور دلتون میاد این جوری نظر بدید؟ سیستم درست یا غلط کاری ندارم چرا این قدر بی رحم شدیم؟ چرا این قدر از غم بقیه خوشحال می شیم؟ قبل از این که بقیه رو قضاوت کنید کاش فقط یه لحظه خودتون رو قضاوت می کردید
  • بی نام A1 ۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۰
    2 1
    یکی از سیاست های اشتباه این بوده که هر چی سریال درست مینن هر شبیش میکنن تو کل دنیا سریال هر هفته پخش میشه
  • ناشناس A1 ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    7 2
    اخبار هر روز شان هم ورشکستگی اروپا.اضمحلال تمدن غربی و سقوط امریکا.بیکاری جوانان اروپایی و...
  • بی نام A1 ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۳۱
    4 1
    لطفا یه آمار تهیه کنید ببینید چند در صد از مدیران و مسئولین صدا و سیمای ما تخصص هنری دارند،