جمعی از هنرمندان ترجیح می‌دهند در کنار فعالیت خود در عرصه هنر، نقشی هم در فعالیت‌های اجتماعی و گاه موضع‌گیری‌های سیاسی داشته باشند، نظر شما در مورد این نقش هنرمندان چیست؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دوره‌های مختلف، هنرمندان فعال در عرصه‌های متفاوت گاه در مواجهه با بعضی موضوعات سیاسی و اجتماعی وارد میدان شده و موضع‌گیری کرده‌اند. زمانی این موضع‌گیری‌ها به صورت شکل‌دهی یک پویش بوده و گاهی هم نگارش نامه‌ها و امضای طومارهایی.

اینکه هنرمندان در کنار فعالیت هنری خود به دنبال موضع‌گیری در قبال جریان‌های سیاسی و اجتماعی هستند، گاه نامه می‌نویسند و زمانی هم پویشی تشکیل می‌دهند با واکنش‌های مختلفی در میان  مردم به همراه است، گروهی بر این باروند که یکی از وظایف هنرمندان پذیرش نقشی در این عرصه و کمک کردن به بهبود امور است و برخی دیگر نظری مخالف این دیدگاه دارند و معقند بهتر است هنرمندان به کارهای تخصصی خود بپردازند و امور سیاسی و اجتماعی را به کارشناسان امر بسپارند.

از نگاه شما فعالیت و واکنش‌های اجتماعی سیاسی هنرمندان چقدر می‌تواند کارآیی داشته باشند و این نقش‌آفرینی هنرمندان را چطور ارزیابی می‌کنید؟ 

نظرات خود را در این زمنیه به صورت کامنت مطرح کنید.

5858

خدمات گردشگری

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
0 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 55
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نخستین A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    بله کاملا مخالفم برن دنبال کار هنری شون اجتماع رو ول کنن به حال خودش
    • سید میثم IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      79 12
      به نظر شما پس چرا سیاسیون در کار هنر دخالت می کنند؟ چرا بر خلاف قانون مانع فعالیت قانونی هنرمندان می شوند؟ چرا حتی جلوی اجرای قانونی اینها را می گیرد؟ چرا یک نفر زورش به همه هنرمندان می رسد و قانون را زیر پا می گذارد اما کسی جرأت مخالفت با او را ندارد؟ به نظر من هنرمندان حق دارند در همه مسائل سیاسی و حتی دینی ورود پیدا کنند.
    • اامیر IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      72 2
      یک استاد اقتصاد داشتیم میگفت دوتا رشته خیلی مظلوم هستند یکی اقتصاد دوم علوم سیاسی چون همه مردم هم خودشان را اقتصاد دان وهم سیاست مدار میدارند.در مورد هنرمندان هم اگربخواهند مسائل اجتماعی یا سیاسی واقتصادی....که در متن جامعه هست اظهار نظر کنند خیلی هم خوب است ولی اگر بخواهند صرف اینکه هنرمند هستند وارد مسائل تخصصی شوندخوب نیست
    • بی نام RO ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      17 8
      اول باید ببینیم تعریف واقع هنرو هنر مند ومصداق های اون چیه... آیا یه هنر پیشه که با دوتا عمل زیبایی و رابطه تو چهارتا سریال درپیت که آخرهمشون به ازدواج ختم میشه وروی فیلم فارسی رو سفید کرده هنرمند تلقی میشه؟؟؟؟بعد تازه اگر طرف هنرمند بودنش ثابت بشه باید متناسب با ضمینه فعالیت واقشاری که مخاطبش هستن در امور اجتماعی به صورت سنجیده مشارکت کنه نه اینکه الان مد شده هر کسی ولو باشهرت کاذب یه اینستا واسه خودش درست میکنه و توش از نخود و لوببا گرفته تا حساس تربن مسایل مملکت اظهار فضل میکنه...
    • بی نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      8 9
      چه موضع گیری بکنن یا نکنن اثری نداره و خودشون رو سبک میکنن همون کار هنریشون رو هم درست انجام نمیدن به نظر من فرقی نداره چیزی بگن یا نگن از هر دو طیفشون رو میگم من اهمیتی به نظر اینها نمیدم جامعه ما هم با این نظرات درست نمیشه اکثر نظراتشون رو هم با توجه به منافعشون میدن
    • بی نام IR ۱۷:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      1 3
      اره
    • شمس تبریزی A1 ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      6 2
      بستگی به این دارد که هنر آن هنرمند چیست. اگر هنرش به گونه ای است که فرد هنرمند در آن مثل بازیگری و خوانندگی و نوازندگی دیده می شود، موضع گیری سیاسی و اجتماعی کند چون در فروش آثارش موثر است. اما اگر هنری مثل قالیبافی و خطاطی و نقاشی است که هنرمند را نمیتوان دید، موضع گیری نکند چون تاثیری در فروش آثارش ندارد.
    • محمد سخایی A1 ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      7 0
      از آنجا که همه با هم برابرند، باید همه حق ابراز عقیده داشته باشند. ولی از آنجا که بعضی ها از بعضی دیگر کمتر برابرند ، پس حق ابراز عقیده به ایشان داده نمی شود و باز از آنجا که بعضی ها از بعضی دیگر برابر ترند حقوق بیشتری طلب میکنند. از جمله گرفتن حق ابراز عقیده. آیا نظر من درج خواهد شد ؟ این نشان دهنده اینه که من در کدام قشر قرار دارم
  • محمود A1 ۰۷:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    72 18
    تا هنرمندش کی باشه؟
    • بی نام A1 ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      22 6
      هنرمندا اصولا با ما هستند. اونايي که با اونا هستن هنربندن به قول اون دوستمون
  • مانوش A1 ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    بسیار سفر باید تا پخته شود خامی. هنرمندان نباید در موضوعات سیاسی دخالت کنند. سیاست میدان سیاستمردان خبره است.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    106 8
    خیلی هم خوبه هنرمندان باید دردمند جامعه اش باشد و به فکر مشکلات و معضلات مردم باشد
    • بی نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      27 38
      مثلا چه مشکلی را از مردم حل کردند اکثرشون شیفته مطرح شدن جلوی دوربین برای نام هستند بگذریم از پیشکسوتان
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    14 55
    ای بابا اینام که دیگه تو هرجایی میخوان سرک بکشن آخه به شماها جه دخلی داره
  • بی نام IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    12 25
    هنرمند باید به تخصص خودش برسد اگر قرار است در مورد سیاست نظر بدهد باید سیاستمدار شود البته اظهار نظر جزئی از حقوق شهروندی و حقوق بشر است اما اظهار نظری که شخصی باشد نه از رسانه عمومی کشور که مثلا به هوا و ..... اعتماد نکنید ، این دیگر اظهار نظر شخصی نیست کاسبی است.
  • بی نام A1 ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    59 4
    در جامعه ای که سیاست تا این حد تو زندگی روزمره خودش رو وارد کرده بله
    • بی نام AT ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
      2 1
      بهترین جواب. هزار آفرین
  • فز IR ۰۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    67 11
    کاملا موافقم،اگر ورود هنرمندان نبود، اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسیمون خیلی خراب تر از الان بود.
  • مرتضی A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    11 9
    عقیده وفعالیت سیاسی هنرمندان اثر گذاری زیادی در جامعه دارد .بهمین خاطر اگر دانش آنرا نداشته باشند هم به دیگر هنرمندان خیانت کرده وهم به جامعه ایرانی . لذا من معتقدم فعالیت سیاسی نه ولی پشتیبانی از سیاستمداران آری
  • نبات ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    47 9
    بله كاملا موافقم چون اينها بدليل شهرتشان حرفهايشان به گوش اكثريت مي رسد و تاثير گذار است مثل نامه اقاي فرهادي و مهرجويي كه حتي رييس جمهور رو وادار به واكنش كرد، و من فكر مي كنم تا حالا خيلي كم بوده
  • بی نام A1 ۰۸:۴۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    30 5
    اگر هنرمند هنرمند باشد خود بلد است کجا وارد سیاست شود و کجا وارد نشود...
  • فرهاد A1 ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    30 8
    صد در صد باید موضع داشته باشند. هنر باید در خدمت مردم و صدای مردم و منعکس کننده مسایل سیاسی و اجتماعی باشد بصورت مستقل نه وابسته به قدرت
  • میلاد US ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    25 4
    بله موافقم. هنرمند بایستی دغدغه اجتماعی و سیاسی داشته باشه. دید جامعه نسبت به هنرمندان مثبته و این میتونه تاثیر و نفوذ حرفاشون رو بیشتر کنه.
  • بی نام A1 ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    15 10
    به عنوان هنرمند نه ولی به عنوان شهروند بله
  • بی نام A1 ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    1 14
    موضع‌گیری یا فعالیت سیاسی هنرمندان،نظامیان،قوه قضاییه ،و غیر سیاسیو موافقم
  • پریشانی A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    23 3
    موافقم، هنر باید در خدمت جامعه لاشد
  • بی نام IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    9 2
    سیاست مربوط به سیاست بازان است یا سیاست مداران .اگر زمانی شد که سیاست داران ما سیاست باز شدند باید عام مردم تلنگری بزنند حال چه از هرمندان روشنفکر بهتر
  • بی نام IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    5 8
    از یک طرف بعضی از هنرمندان اظهار میکنند روحیه شان با سیاست سازگار نیست از آن طرف می بینیم بعضی از بازیگران که کارهای حماسی انجام دادند یا در نقش یهیدان ظاهر شدند بعد از مدتی در همه چیز اظهارنظر میکنند و واقعا فکر میکنند همان شخصی هستند که نقشش را بازی کردند چندروز پیش آقای... در مورد دریاچه ارومیه داشتند اظهارنظر می کردند ظاهرا اینها در همه زمینه ها تخصص دارند
  • بی نام A1 ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    2 7
    مخالفم چون تنها خودشون را از ارج و قرب می اندازند.
  • بی نام RO ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    9 13
    بازیگران چون پولدارن و خوشند نباید کاری به سیاست داشته باشند چون دستمزداشون تو یک کشور با سیاست عادلانه کم میشه.سیاست هم هدفش عدالته دیگه
  • بی نام A1 ۱۲:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    4 1
    هنرمندان واقعی همواره در حوادث مختلف سیاسی بیان روشنگرانه دارند و ضمن مرزبندی کامل با دشمن، اصول ارزشی در عرصه سیاست را با هنرشان پاسداری می کنند.
  • بی نام A1 ۱۲:۰۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    8 1
    هنرمند مردمی بله. فعلن که اکثرن ژست های مردمی هم فقط برای مطرح شدن و دیده شدنه.
  • کامران A1 ۱۲:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    8 1
    کاملا موافقم.زیرا هنرمندان و ورزشکاران بیشتر دیده می شوند تا مردم عادی.لذا نظرات و عقاید آنها همانگونه که نشانه شخصیت خصوصی آنهاست بیانگر دیدگاه آنها در روابط اجتماعی و سیاسی هم هست.هنرمند بی صدا مثل تابلو نقاشی بر دیوار است.
  • بی نام A1 ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    7 1
    از دوستانی که مخالف این موضوع هستن و میگن به اونها چه ربطی داره تعجب میکنم ما به ظاهر عادی ترین مردم جامعه استاد در اظهارنظر در تمامی موارد هستیم و خودمان را اساتید جامعه شناسی، علوم سیاسی، فرهنگ، محیط زیست و .... می دانیم. اون وقت برای یک اظهارنظر که به نظر من نماینده فرهنگی مردم هستن گلایه میکنیم. کمی هم خودبینی بد نیست
  • تقی IR ۱۲:۲۶ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    8 3
    مثل این میمونه به شاعر بگی علیه حکومت وارکان آن هیچ شعر انتقادی نسراید
  • پیمان A1 ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    0 5
    برای ارتقا فرهنگ و بینش جامعه هنرمندان اهل مطالعه و با سواد در هر زمینه ای میتوانند موثر باشند. و با بیان دیدگاه شان مردم و بالاخص طرفداران خود را اگاه نمایند. جایگاه هنرمندان و بطور عام تمامی افرادی که از حسن شهرت برخوردارند میتواند به حل بسیاری از معضلات کمک نماید، لیکن سیاسی کاری از سوی هر قشری که باشد پسندیده نیست.
  • بی نام A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    3 10
    بستگی به نوع دخالت و صلاحیت و شناخت هنرمند در اون زمینه داره. اگر قرار باشه نردبام شوی تبلیغاتی سیاسی باشند، هم به خودشون هم به هنر آسیب میزنن. نمونه اش بلایی که سر افتخاری و شجریان، هرکدام به نوعی اومد. یا فرهادی که در مورد قضیه معتادان و علت گورخوابی و کارتن خوابي اونها اطلاعات کافی نداشت. اما دخالت آگاهانه هنرمندان بخصوص در معضلات اجتماعی میتونه راه گشا باشه، مثل کمپین هایی ضد خشونت کلامی و فیزیکی، ضد سیگار و مخدر و حتی گرفتن رضایت از شاکیان خصوصی محکومین به اعدام.
  • سيد A1 ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    7 3
    هنرمندان نخست شهروندند و حق اظهار نظر در باره اوضاع مديريتي كشورشان را دارند. ديگر اينكه جزو روشنفكران تلقي مي شوند و لازم است در خصوص مسايل مهم كشور و جامعه شان حساس باشند و مفيد و نه سترون
  • ناشناس A1 ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    1 14
    این قشر و دانشجویان نباید سیاسی شوند.چه ربطی به اینها دارد سیاست کار این اقشار نیست.
    • بی نام A1 ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
      7 1
      پس حتما کار نظامی هاست
  • دیکتاتور روشنفکرنما GB ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    3 2
    اگر طرفدار فلان حزبن بله اگه طرفدار رقیبن خیر
  • بی نام IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    14 2
    وقتی مداح ها میتونند راجع هر چیزی نظر بدن خب اینا هم میتونن
  • ali IR ۱۶:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    4 0
    به نظر من هنرمندی که از اشخاص دولتی حمایت میکند حتما با پول اون شخص مهم شده و از قبل معلوم بود میخواهند از طریق اون هنرمند که بزرگش کردن از ملت احساسی ایران به نفع خود استفاده کنند. پس اون هنرمند برای مردم نیست برای اون شخص است
  • بی نام A1 ۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    3 2
    بله موافقم اما به عنوان يك شهروند و نه هنرمتد. هر كسي حق اظهار نظر در مورد مسايل جامعه ش رو داره.
  • فرزاد IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    14 0
    هنرمندان هم مثل باقی اقشار حق دارند درباره موضوعات اجتماعی سیاسی کشورشون موضع گیری و اظهار نظر کنند ویا عضو حزب یا گروه سیاسی شوند فقط به نظرم چون مخاطب صحبتهاشون معمولا زیاد هست و در کانون توجه هستند بهتر است در اظهار نظر اول اطلاعات کافی از موضوع کسب کنند و بعد با رعایت ادب و احترام سخن بگویند.
  • بی نام IR ۱۷:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    1 0
    خیلی خوبه که این بحث ها انجام بشه بین ما مردم ، تا پر بیننده ترین موضوعات مثلا در همین سایت فقط در مورد مسایل فوتبال و کشتار در فلان نقطه دنیا و دستگیری و افتادن و سر خوردن و غیره نباشه، جدا این موارد مهمترند و نهایاتا روی خیلی از مسایل دیگه از جمله موارد بالا هم تاثیر خوبی میذارن.
  • امید A1 ۱۸:۲۲ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    0 0
    همه باید مشارکت کنند همه باید پیگیر باشند مگر اینکه جزء اب و علف روزانه چیزی نفهمند
  • بی نام EE ۱۸:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    0 0
    در جامعه جهان سوم، هنرمند باید نسبت به جامعه احساس مسئولیت کند و مواضع سیاسی داشته باشد، چرا که احزاب در این جوامعه به دلایل مختلف امکان کار ندارند
  • بی نام IR ۱۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    2 2
    به عنوان نظر موافقم. ببینید همه مردم توی همه دنیا نظر میدن و رای میدن که فلان یرو میخواهند و فلان یرو نمیخواهند. اما گاهی موضع گیری ها رو یاصوله که اون بده مثلا یه نفر رو یک مرجع قانونی گناهکار میدونه ولی هنرمند میخواد بگه اون مرجع اشتباه کرده. با این بخش مخالفم. به طور ساده در حیطه قانون نظرشون رو موافقم و اظهار نظرشون ولی در حیطه نقض قانون و حمایت از جنایتکار و جاسوس و .... نه. یه هنرمند میتونه از رییسجمهور فعلی یا قبلی بد بگه و خوشش نیاد. ولی حق نداره برای یک جاسوس اظهار لطف و دلسزی کنه.
    • بی نام IR ۰۵:۵۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
      3 1
      هر چی نوشتم که جواب شما رو بدم در مورد کلمه جاسوس نظرم رو بدم .... من که نتونستم جوابی بدم......؟؟؟؟؟؟؟ بعضی کلمات رو مینویسیم میگه کاراکتر غیر مجاز و ارسال نمیشه چراااا؟؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    1 1
    در قالب یک شهروند که همه حق داشتن نظر و بیان اون هستن ولی اینکه با استفاده از شهرتش بخواد برای مسائل سیاسی خاصی استفاده کنه نه. نباید شهرتی که از جای دیگه بدست اورده در جای دیگه خرج کنه. چون در این قسمت مطلع و صاحب نظر نیست بنظرم به جامعه ضرر میزنه. ولی در مورد مسائل اجتماعی و فرهنگی فعالیت های مردمی اگه حقی بر ادم مشخص میشه خوبه که از طریق هنرمندان بیان بشه تا موضوع دیده بشه.
  • بی نام A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    1 0
    نظر میتونن بدن نه حالا فعالیت خاصی کنن. بنظرم بیشتر مردم باید بدونن که برای هر کاری متخصصش را مورد نظر قرار بدن نه اینکه یه هنرمندی رو که دوست دارم پیرو خط مشی سیاسی اقتصادی و ... اش بشن چون که چون اطلاع هنرمندان در این موارد با همه مردم برابری میکنه و ارجحیتی نداره و فقط یه نظره
  • بی نام A1 ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۴
    2 0
    بسیار خوب و تاثیرگذار به شرطی که به دور از جوزدگی و هیاهوهای فضای مجازی و متن جامعه باشد
  • علي A1 ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
    1 1
    هنرمندان هم يكي از گروه هاي باشعور جامعه هستند كه در بين بخشهاي مختلف جامعه نفوذ داشته واز متن اخبار وجزييات ان با خبرند لذا اگر احساس سياسي خود را بيان كنند موثر است به شرط انكه جناحي عمل نكنند
  • شهرام A1 ۱۴:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۵
    0 0
    بستگی دارد به ان شخص که اىا علم انرا داردکه وارد سىاست شودىا نه ولى کلا اگر وارد نشوند بهتر است چون بازىچه احزاب مىشوندوازانان سو استفاده مى کنند