کاخ‌موزه «سعدآباد» شامل مجموعه عمارت‌ها و کاخ‌هایی می‌شود که در دربند، شمالی‌ترین و خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار بنا شده است. مجموعه سعدآباد، چهار دوره تاریخی قاجاریه، پهلوی اول و پهلوی دوم و پس از انقلاب ایران را سپری کرده است. سعدآباد در دوره قاجار بنا شد و سکونت‌گاه تابستانی (ییلاق) شاهان این سلسله بود. پس از کودتای ۱۲۹۹ و تصرف آن توسط خاندان پهلوی، بناها و عمارت‌های متعددی در آن ساخته شد که بالغ بر ۱۸ کاخ در ابعاد مختلف می‌شود. محمدرضا پهلوی نیز از دهه ۱۳۵۰ در این مکان سکونت گزید که در دوران اوایل سلطنت او، ساخت این مجموعه تکمیل شد. پس از پیروزی انقلاب اسلامی این مجموعه به شکل موزه درآمد، کاخ فعلی ریاست جمهوری (کاخ ملکه مادر) در جوار این مجموعه قرار دارد که هم‌اکنون متعلق به ریاست جمهوری است و برای دیدار و استقبال رسمی از مهمانان خارجی استفاده می‌شود.

 

عکس‌ها: ایسنا
67282

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
    17 0
    در کاخ سعداباد تنها به فکر فروش بیشتر بلیط و کسب درامد هستند ضف بازدید کنندگان یکصد متر و به قدری در داخل شلوغ بود که از خرید بلیط پشیمان شدیم و قید بازدید را زدیم زن و مرد به هم چسبیده بودند و کودک بود که مادر را در شلوغی گم کرده بود کسی هم پاسخگو نبود تنها کسب درامد بیشتر نظارت هم بی نظارت بلیطها را هم پس نگرفتند بخشیدیم به چهار نفر و با فحش زیر لب به مسببین بیرون امدیم عصر روز پنجم تعطیلاتمان هم به هدر رفت تابلوهایی که باید گباهان را معرفی میکردند هم نوشته نداشتند
    • شاهان RO ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۶
      9 1
      ببخشید یه سوال چجوری هم بازدید کردید که میگید نوشته نداشت و هم بلیط ها رو بخشیدید؟راه کار شما برای این موضوع ازدحام چیه؟ اگر بلیط فوشی محدود بشه صف ها طولانی تر میشه.بهتر نیست مردم تو طول سال برند بازدید موزه ها مخصوصا افراد ساکن همون شهر مثلا در مورد سعد آباد ساکنین تهران به جای نوروز در یکی از تعطیلات آخر هفته به بازدید بروند؟