همه چیز درباره شیرجه عمیق امروز فضاپیمای کاسینی/اقیانوس زیر سطح قمر زحل قابلیت حیات دارد؟

فضاپیمای کاسینی ناسا امروز(چهارشنبه) با عمیق‌ترین شیرجه خود با پرواز از درون ذرات یخی گازهای توده‌ای انسلادوس(قمر سیاره زحل)، از اقیانوس زیر سطح آن نمونه خواهد برداشت. این مسئله چرا اما این‌قدر مهم است ؟

این پرواز امروز در ساعت 15:22 به وقت گرینویچ انجام خواهد شد و طی آن فضاپیمای کاسینی در ارتفاع 50 کیلومتری از سطح انسلادوس و از میان گازهای توده‌ای این قمر یخ‌زده زحل عبور کند. 

کاسینی در سال ۱۹۹۷ راهی فضا شد و در سال ۲۰۰۴ در مدار سیاره زحل جای گرفت. از آن زمان تاکنون، این فضاپیما سرگرم بررسی این سیاره غول پیکر بوده است.
این فضاپیما پیش از این به سطح انسلادوس نزدیک شده بود، اما هیچ گاه از میان توده فعال این قمر در این ارتفاع کم قدم نگذاشته بود. بر اساس اعلام ناسا، این پرواز به منظور کشف حیات در این قمر صورت نمی‌گیرد، بلکه هدف از آن فراهم آوردن شواهد جدیدی از ماهیت محیط‌زیست اقیانوس درون انسلادوس انجام خواهد شد.

انسلادوس یکی از قمرهای یخ زده زحل است. کاسینی در همان آغاز ماموریتش در مدار زحل، به فعالیت های زمین شناختی چشمگیر انسلادوس پی برد، از جمله فواره های بسیار بلندی از مواد یخی، بخار آب، و مولکول های آلی که از منطقه ی قطب جنوب آن بیرون می زنند. کاسینی بعدها دریافت که این ماه دارای اقیانوسی سرتاسری زیر سطحش است که به احتمال بسیار، فعالیت هایی آب‌گرمایی (هیدروترمال) در آن انجام می شود. این بدان معناست که این اقیانوس شرایط مورد نیاز برای پشتیبانی از زندگی آغازین را دارد.
شیرجه عمیق امروز به سمت این قمر زحل بینش های تازه و نیرومندی درباره ی میزان زیست پذیری محیط اقیانوس زیر سطح انسلادوس به دانشمندان خواهد داد.
دانشمندان ماموریت کاسینی امیدوارند که با این گذر، آگاهی هایی درباره ی میزان فعالیت آب‌گرمایی -واکنش های شیمیایی با شرکت سنگ ها و آب گرم- که درون انسلادوس رخ می دهد به دست آورند. این فعالیت می تواند پیامدهای مهمی برای زیست پذیری این اقیانوس برای گونه های ساده ی زیستی داشته باشد.
این گذر به دانشمندان در گره گشایی از این راز کمک خواهد کرد که افشانه های قمر زحل از تک فواره های جداگانه و ستون‌مانند درست شده اند یا فوران های یخی پرده ای و موجی؛ یا آمیزه ای از هر دو. پاسخ این پرسش هر چه باشد، چگونگی راه یابی مواد از اقیانوس زیرین تا روی سطح را روشن تر خواهد کرد.

۵۴۵۴ 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 472342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام RO ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۶
    16 91
    موفق باشد