۰ نفر
۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۵

دلم می‌خواست یک بار - فقط یک بار - یک هنرمند ایرانی در یکی از جشن‌واره‌های بین‌المللی بلندگو را در دست می‌گرفت و به سه دهه اعمال تحریم‌های اقتصادی «فلج‌کننده» دولت‌هایشان علیه مردم کشورش اعتراض می‌کرد.

یک بار فقط٬ از تحریم قطعات هواپیماهای مسافربری که تا کنون منجر به مرگ صدها هموطنش شده‌اند و هر پرواز را برای مسافران ایرانی و خانواده‌‌هایشان به یک تجربهء عذاب‌آور و پُراضطراب تبدیل کرده‌اند٬ شکایت می‌کرد.

یک بار فقط٬ به چهل سال «ایران‌هراسی» سیستماتیک و «امنیتی‌سازی» بی‌وقفه علیه ایرانیان در رسانه‌‌ها و فیلم‌ها و کتاب‌های غربی و معرفی کردن آن‌ها به عنوان ملتی متحجر و «تروریست» و جنگ‌طلب و خطرناک اعتراض می‌کرد.

یک بار فقط٬ به انگشت‌نگاری از شهروندان ایرانی در مرزهای آمریکا و تحقیر خانواده‌های ایرانی در اداره‌های مهاجرت و سفارت‌خانه‌های اروپا و مسدود کردن حساب‌های بانکی ایرانیان مقیم این کشورها و ممانعت از تحصیل دانشجویان ایرانی در برخی از رشته‌ها٬ معترض می‌شد.

یک بار فقط٬ از حضور ناوهای جنگی آمریکا در ۵ دقیقه‌ای سواحل کشورش و اسقرار دهها پایگاه نظامی دور تا دور مرزهای کشورش و وجود هزاران موشک‌ مسلح به کلاهک‌های هسته‌ای نشانه‌گرفته به سوی شهرهای کشورش٬ ابراز نگرانی می‌کرد.

یک بار فقط٬ از سلاح‌های شیمیایی که دولت‌های غربی به صدام فروخته‌اند سخن می‌گفت و صدای دهها هزار هموطن معلول شیمایی‌‌اش می‌شد که ۳۰ سال است هر نفس‌‌شان بوی گاز خردل می‌دهد و پوست‌شان تاول میزند و مغز استخوانشان آتش می‌گیرد.

یک بار فقط٬ از فروش صدها میلیارد دلار اسلحه توسط دولت‌های غربی به حکومت‌های فاسد و جنگ‌طلب همسایه‌ کشورش و تبدیل کردن منطقه‌اش به انبار مهماتی که با یک جرقه با آسمان میرود٬ شکایت می‌کرد.

یک بار فقط - مثلاً مثل مایکل ‌مور - بلندگو را در دست می‌گرفت و صدای مردم جنگ‌زدهء منطقه‌اش میشد یا هر منطقهء دیگری در جهان که مردمش قربانی سیاست‌های جنگ‌طلبانه و سلطه‌جویانه و استعماری و ضعیف‌کُش قدرت‌های غربی شده‌اند.

هر بار در جشن‌واره‌های بین‌المللی لیلا حاتمی باش. اما یک بار - فقط یک بار هم مایکل‌مور باش.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757340

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    5 1
    والا تا اونجا که ما میدونیم مایکل مور همواره از منافع مردم آمریکا در برابر دولت آمریکا دفاع کرده یعنی پته دولت و حکومت رو روی اب ریخته بر فساد اقتصادی اجتماعی دولت متبوع خود دست گذاشته و بدبختی های مردم امریکا که مسلما در برابر مشکلات مردم ایران مانند قطره برابر دریاست در درون شیوه حکومتداری خود جسته و گردن بقیه دنیا ننداخته. بنظر من که قباس شما مع الفارق و بسیار بی مورد است البته کلیت حرف شما میتواند در برخی موارد و بصورت محدود درست باشد
  • بی نام IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    0 1
    دریغ
  • از ماست که بر ماست A1 ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    0 1
    عده ای از ما به جا ملی گرا بودن خارجی پرستیم. بیشتر از اینکه نگران منافع ملی مون باشیم، به منافع قدرتهای بزرگ فکر میکنیم. به دانشجویانی که از دیوار سفارت آمریکا بالا رفتن بد میگیم، اما فراموش میکنیم همین آمریکا در حالیکه به مصدق لبخند میزد ترتیب سرنگونی اش رو داد. میدونیم داعش با کمک عربستان و بوسیله افسران بعث بوجود اومد که ایران و متحدان منطقه ای اش رو بزنه، به دخالت ایران در جنگ سوریه انتقاد میکنیم اما نگران سالها حضور آمریکا دورتادور ایران و کمک بیش از پنجاه کشور جهان در حمله صدام به ایران نیستیم. فراموش میکنیم که چهل ساله آمریکا ایران رو تحریم کرده که مردم خسته بشن و به جای حمله نظامی و هزینه اش زحمت سرنگون کردن دولت و تجزیه ایران رو بکشن، اما از دستگیری بخش آشوبگر معترضان نگران میشیم.
  • بی نام DE ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 0
    تو هم یک بار امیل زولا باش .
  • بی نام EU ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    10 0
    دکتر جان همین که هنرمندی از ایران در کشور دیگه ای مورد تقدیر قرار میگیره خودش نوعی به رخ کشیدن فرهنگ ایرانی و به نوعی فریاد کشیدن مظلومیته....حالا شما بگو چند بار با صدای بلند بدون لکنت بدون در افتادن در وادی چرب زبانی و احتیاط به کسانی که طی چهل سال گذشته با حرفها و تصمیمات و اصرار روی افکار و ایدئولژیهای پوسیدشون کاری جزء آوار کردن هزینه برای ایران و ایرانی نداشتن فریاد زدی؟
  • بی نام IR ۰۹:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
    1 1
    تحریم های ظالمانه نتیجه دیپلماسی ضعیفه ماست نه مشکل اونها چرا توپو تو زمین اونا میندازی اونا تاجرن سیاستمدارن منافعشونو در خطر دیدن ازش دفاع کردن ما وقتی منافعمون در خطره چیکار می کنیم؟ آب تو لونه زنبور می ریزیم سرمونو یه جاهایی که به ما مربوط نیست بند می کنیم ....
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    3 2
    اتفاقا ليلا حاتمي صداي مردمش بوده . اين شما هستيد كه صداي مردم را نميشنويد و ميخواهيد صداي مردم همان چيزهايي باشد كه شما ميگوييد.
  • ستوده A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    5 0
    دلم ميخواست يك بار فقط يك بار در همين داخل كشور شما بلند گو به دست ميگرفتي و به ظلم و تبعيض و بي عدالتي با صداي بلند اعتراض ميكردي.
  • سعيد A1 ۰۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۷
    2 2
    شما اگر شهامت و شجاعتش را داري ليلا حاتمي باش، مايكل مور بودن پيشكش
  • اردلان IR ۲۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۸
    2 0
    یعنی واقعا درک این قضایا برای شما اینقدر سخت است ؟ اگر میخواهید لیلا حاتمی مایکل مور باشد یعنی همان روش را پیش بگیرد پس قاعدتا علیه نظام حاکم بر کشور خودش موضع گیری نماید .خوب این میشود همان انتقاد از نظام که خانم حاتمی بصورت ملایم انجام داد و مورد انتقاد شما واقع شد .مشکل شما اینجاست که فکر می کنید مایکل مور بودن یعنی فقط از آمریکا انتقاد کردن خوب این کار را خیلی از هنرمندان بقول خودشان وابسته به نظام دارند انجام میدهندو علاوه بر اینکه برایشان هزینه ندارد تشویق هم می شوند . شجاعت آنجاست که علیرغم اطلاع از عواقب اعلام مواضعت از ظلم موجود حتی وطن خودت انتقاد کنی .نه اخوی شما مایکل مور را نمی شناسی همانطور که ظالم و مظلوم را نمی شناسی .