۰ نفر
۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۰۷

قانون حمایت از شرکت ها و موسسات دانش بنیان با هدف هم افزایی علم و ثروت ، توسعه اقتصاد دانش محور و کاربردی کردن نتایج پژوهش ها به تصویب رسید .

با توجه به شرایط موجود و الزامات قانونی، راهی جز واگذاری برخی از تصدی گری ها نیست و شرکت های دانش بنیان و علم محور، بهترین گزینه برای راهبری این موضوع است.

بخش مهمی از حمایت های مالی برای شرکت های دانش بنیان، از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی انجام می شود که پیش بینی گردیده بود از زمان تاسیس این قانون در سال 89 و ظرف مدت پنج سال از محل صندووق توسعه توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی مبلغ سی هزار میلیارد تومان به این امر اختصاص یابد ولی این اعتبار با تاخیر و از سال 1393 شروع و تا پایان فروردین ماه سالجاری فقط مبلغ 892 میلیارد تومان پرداخت شده است که روند کندی است و امیدوارم با کمک دولت این امر تسریع شود.

در حال حاضربا نگاه آماری 2280شرکت دانش بنیان وجود دارد که از 1876 طرح معرفی شده به صندوق نواوری، 910 طرح مصوب شده است. برخی چالش ها پیش روی توسعه و ارتقای جایگاه شرکت های دانش بنیان وجود دارد که عدم گزارش دهی مستمر قانون مصوب شده به مجلس، تداخل اختیارات و وظایف متولیان قانون ، عدم تدوین برخی دستورالعمل های لازم، اجرا نشدن صحیح اولویت این شرکت ها در مناقصات و عدم تامین منابع مالی صندوق نواوری و شکوفایی از جمله این موارد است.

تاکیدات رهبر معظم انقلاب برای حرکت به سمت اقتصاد مقاومتی، دانش بنیان شدن اقتصاد و رشد اشتغال پایدار غیر وابسته به نفت؛ با حمایت از این شرکت ها امکان پذیر است و باید به این مهم توجه ویژه ای شود.

با توجه به اهمیت اقتصاد دانش بنیان در بخش های صنعت و تجارت و بازرگانی باید مد نظر داشت که بخشی از مشکلات واحدهای صنعتی با میدان دادن به بخش تحقیق و توسعه و اجرای مدیریت فناورانه قابل رفع است.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 564205

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 14 =