توکیو الکتریک می‌خواهد روی آوارهای ناشی از انفجار نیروگاه داییچی فوکوشیما را با رزین بپوشاند تا مواد رادیواکتیو با جریان باد جابه‌جا نشوند و کارکنان بتوانند کنترل اوضاع را در این نیروگاه به دست بگیرند.

بهنوش خرم‌روز:‌ این روزها در مقایسه با روزهای اول فاجعه،‌ کم‌تر در مورد بحران اتمی ژاپن می‌شنویم، ‌اما اصلا فکر نکنید که خبرهای کم‌تر به معنای بهتر شدن شرایط است. بحران همچنان ادامه دارد و مسئولین ژاپن و شرکت توکیو الکتریک همچنان در جستجوی راه‌حلی برای مشکل هستند!

به گزارش پاپ‌ساینس، امروز قرار است پروژه جدیدی انجام شود که پیش از این هرگز آزمایش نشده است. آن‌ها می‌خواهند به کمک روباتی که از راه دور کنترل می‌شود، آوار به جا مانده رویا سایت را با پاشیدن رزین محلول در آب بپوشانند تا شاید از این طریق، از انتشار مواد رادیواکتیو جلوگیری کنند.

به عبارت دیگر، ‌شرکت انرژی توکیو الکتریک (TEPCO) می‌خواهد روی نیروگاه اتمی خود را با لایه‌ای بپوشاند تا مواد رادیواکتیو با جریان هوا جابه‌جا نشوند و کارکنان بتوانند به آن منطقه نزدیک بشوند.

کیودو در این باره می‌گوید: «در حال حاضر حجم زیادی از آوار ناشی از انفجارها، نیروگاه و اطراف آن را پوشانده است. در این شرایط برای کارکنان نیروگاه خیلی دشوار است که بحران را کنترل کنند. از آن‌جا که هنوز تلاش‌ها برای خنک کردن رآکتورها ادامه دارد و باید آب حاوی مقادیر بالای رادیواکتیو از نیروگاه فوکوشیما خارج شود،‌ دولت امیدوار است بتواند از این طریق، محیط امن‌تری برای کارکنان نیروگاه به وجود آورد تا آن‌ها بتوانند وظایف خود را به خوبی انجام دهند. به گفته متخصصین،‌ این رزین طوری طراحی شده که نگذارد غبار آلوده به مواد رادیواکتیو با باد بلند شود.»

از یک طرف، در ظاهر این کار منطقی به نظر می‌رسد و  اگر رزین کافی باشد، می‌تواند به کنترل اوضاع کمک کند. اما از طرف دیگر، این اقدام بدین معنا است که توکیو الکتریک از به دست گرفتن کنترل اوضاع در نیروگاه داییچی فوکوشیما ناامید شده و نمی‌تواند تغییرات لازم را به وجود بیاورد. این در حالی است که خود شرکت هم می‌داند پوشاندن نیروگاه با رزین، راه‌حلی موقتی است که می‌تواند برای مدتی جلوی انتشار رادیواکتیو را بگیرد.

همچنین دو روز پیش یکی از متخصصین امنیتی ژاپن که در زمان ساخت این نیروگاه در دهه 1970 بر سر کار بوده،‌ اظهار داشت که ژاپن این بازی را باخته است. به عقیده وی، ژاپن نتوانست جلوی ذوب را بگیرد و دست‌کم هسته یکی از رآکتورها ذوب شده و مواد رادیواکتیو به زمین سیمانی زیر آن نشت کرده است. این قطعا خبر خوبی نیست. در واقع قرار نیست حادثه چرنوبیل تکرار شود، اما اوضاع محیطی در ژاپن، ‌قبل از این که بخواهد بهبود یابد،  بدتر خواهد شد.

50172

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 139878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 7 =