قراربود اساسنامه و قانون نفت و گاز مورد تصویب بهارستانی قرار بگیرد اما ادغام وزارتخانه های نفت و نیرو تمام این بازی را بر هم زد و...

 آذرجزایری: دولت ها آنچنان در ارائه اساسنامه نفت به مجلس تاخیر داشتند تا بالاخره بهارستانی ها به فکر تدوین اساسنامه نفت در کنار قانون نفت و گاز شدند.

این قانون بالاخره بعد از ماه ها تحقیق در مجلس به جمع بندی نهایی رسید و قراربود در صحن مجلس موردتصویب قراربگیرد و صنعت نفت کشور پس از سالها سردرگمی دارای اساسنامه مشخص و قانونی مدون شود که بیشتر این قوانین شفاف سازی در درآمدهای نفتی و تعاملات مالی نفت را هدف گرفته بود اما این امر با مطرح شدن بحث ادغام نفت در نیرو و تشکیل وزارتخانه ای جدید کاملا منتفی شد.

چرا که به گفته بهارستانی ها،قوانین نفتی باید بر مبنای وظایف جدید وزارتخانه انرژی نگاشته شود و این بدین معنی است که زحمت های چند ماهه برای شفاف سازی قوانین نفتی و تدوین اساسنامه نفت بی فایده بوده و باز هم باید منتظر بود تا وزارتخانه ای جدید تشکیل شود و قوانینی جدید و اساسنامه ای جدید نوشته شود.

چرا که هنوز مشخص نیست وزارت انرژی جدید از چه شرکت هایی تشکیل شده باشد و وظایف آنها چگونه تعریف می شود.

براین اساس در صورت آنکه بخواهیم خوشبینانه به این مساله نگاه کنیم حداقل تا دو سال آینده، نفت بدون اساسنامه خواهد بود و شفاف سازی در درآمدهای نفتی و تعاملات نفت در هاله ای از ابهام باقی خواهد ماند.

بنابراین درخوشبینانه ترین حالت مجلس هشتم و دولت دهم موفق به تصویب اساسنامه جدید نخواهند بود وباید دید مجلس نشینان و دولتمردان آینده چه تصمیمی در این مورد خواهند گرفت.براساس اظهارات یک عضو کمیسیون انرژی مجلس، باید تا زمان ادغام نفت در نیرو منتظر بود تا قانون جدید براساس آن نوشته شود.

به گفته سیروس سازدار،  باید مشخص شود وزارتخانه جدید شامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و دیگر شرکت های زیرمجموعه فعلی وزارت نفت می شود یا خیر تنها در اینصورت است که می توان قانون نفت و گاز و اساسنامه را به تصویب رساند.بنابراین باید منتظر بود تا این امر محقق شود و بعد این دو قانون را در دست بررسی قرارداد.

 وی تصریح کرد: منتظرخواهیم شد تا  یک شرح و وظیفه ای برای وزارتخانه جدید تصویب شود تا اساسنامه بر اساس شرح و وظایف جدید تنظیم شود./221/39

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 153468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۷
    0 0
    خيلي جالبه واقعا !!! آيا صرفا ادغام دو اسم پاسخ گوي نيازهاي دو تشكيلات اساسي در زندگي اجتماعيست ! مدعيان نظرات كار شناسي ميدانند چه تشكيلاتي وبا جه شرح وطايف واختيارات و مسئوليتهايي قرار است در هم ادغام شوند واين تشكيلات و وظايف واختيارات تا چه ميزان باهم سنخيت و هم پوشاني دارند ؟ آيا صرف تامين خوراك دليلي بر ادغام است ؟ ويا حتي بدهي هاي بين سازماني؟ وبسياري سوال ديگر كه در حد واندازه هاي اين كار شناس وكارشناسان موثر در تصميم گيري نيست !
  • صدا IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۰/۰۳/۰۸
    0 0
    البته یک امکان دیگر هم وجود دارد و آن اینست که مجلس با استفاده از اختیار خود که در تفسیر شورای نگهبان نیز بر آن تاکید شده، به درستی با ادغام وزارت نفت مخالفت کند.در شرایط کنونی و خصوصا در جهت نیل به اهداف سند مظلوم چشم انداز مبنی بر کاهش محوریت نفت در اقتصاد، وجود وزارت مستقل نفت جهت برنامه ریزی و تدوین قوانین جدید برای تحقق اهداف سند چشم انداز ضروری است