تعداد فرزندان هر خانواده ایرانی در سال 90، 1.6 فرزند بوده است. آمار نشان می دهد اگر شرایط زاد و ولد در ایران به همین روال باشد، در کمتر از 10 سال هر خانواده ایرانی به سختی بیش از یک بچه دارد.

به همین دلیل واهمه کاهش جمعیت و افزایش سالمندان در دو سه دهه آینده، موجب شده است برنامه های کنترل جمعیت متوقف شود. تا صحبت از افزایش جمعیت می شود تصور همه این است که حرف از 4-5 بچه است.

اما دکتر محمدجواد محمودی، رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، می گوید تمام تلاش مسوولان این است که نرخ 1.6 فرزند را به 2.1 فرزند برای هر خانواده برسانند. یعنی فقط نیم بچه.

او دراین باره به خبرآنلاین گفت: "باید سعی کنیم باروری افزایش پیدا کند، منظورم 4 یا 5 فرزند نیست، همان میانگین دو فرزند است."

به گفته محمودی، حتی اگر تعداد فرزندان به 2.5 هم برسد، اتفاق بدی برای جمعیت ایران نمی افتد: "اگر تعداد فرزندان هر خانواده از 1.6 به 2.5 فرزند افزایش پیدا کند، باعث انفجار جمعیتی نمی شود؛ ما 2.5 فرزند را انفجار جمعیتی نمی گوئیم. انفجار جمعیتی همان 4 یا 5 فرزند است. اگر کشوری می خواهد 4 یا 5 فرزند داشته باشد، باید نگاه کند به ساختار اجتماعی- اقتصادی اش. باید ببیند که محیط زیستش اجازه می دهد، منابع آبی اش اجازه می دهد، می تواند برایش در آینده شغل ایجاد کند. اگر توانست این کار را انجام دهد. محیط زیست هم خیلی مهم است."

نکته اینجاست که طبق پیش بینی ها، حتی اگر میزان زاد و ولد ایرانی ها زیاد شود و 2.5 فرزند برای هر خانواده برسد، در نیم قرن آینده، به 100 میلیون نفر هم نمی رسد؛ در خوشبینانه ترین حالت، 96 میلیون نفر.

 رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه، همچنین در کافه خبر گفت: "در مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هم هست، نرخ باروری نباید از حد جایگزینی یعنی از 2.1 پائین بیاید. این خط قرمز ماست. سیاست های ما جوری باشد که باید تا 1405 به 2.1 فرزند برسیم که واقعاً کار سختی است. در سال 1385 جمعیت ما 70 میلیون نفر بود. الان هم که 75 میلیون نفر (1390) است. پیش بینی می شود که تعداد جمعیت افزایش خواهد یافت. در سال 1405 جمعیت ما حدود 86 میلیون نفر می شود. با توجه به محاسبه فوق، من می گویم که نگاه حاکمیتی یعنی باروری کمی بالاتر از حد جانشینی باعث انفجار جمعیتی نمی شود."

او گفت: "ما باید این موضوع را روشن کنیم. ما صحبت از افزایش جمعیت نداریم، صحبت ما افزایش نرخ باروری است. این 1.6 فرزند فرض بدبینانه سازمان ملل است، که زیاد با آن چیزی که ما می گوییم فرقی ندارد. اگربخواهیم باروری را از 1.6 فرزند برگردانیم و به 2.1 فرزند برسانیم و بعد بخواهیم تلاش کنیم باروری را در همین سطح تثبیت کینم، انفجار جمعیتی ایجاد نمی شود. این همان چیزی است که تعادل اندام واره جمعیت را حفظ می کند و آن چیزی است که نیاز داریم تا تعادل پویا و تجدید شونده با آن حفظ شود. آمریکا که فشار می آورد جمعیت ما زیاد است، نرخ باروری 2.1 دارد. بقیه کشورهای توسعه یافته هم نرخ باروری بیش از ما دارند. البته غیر از آلمان. نرخ باروری بلژیک 1.8 است، آلمان 1.5 است، فنلاند 1.9 است. نروژ 2 است، ترکیه 2 است. امریکا 2.1 است. چین 1.6 است که سخت ترین سیاست های پیشگیری از باروری را داشته است و ما هم همین نرخ باروری را داریم."

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه را اینجا بخوانید.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 232769

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • م. IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    44 1
    همون دو بچه که می فرمایید از کجا باید تامیینش کرد ؟. شما به اوضاع بیکاری و گرانی و هزینه اجاره مسکن ما برس وقتی دیدیم اوضاع روبه راهه تولید مثل می کنیم !!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    40 0
    غذا آب خاک هوا پوشک بچه شیرخشک مرغ کار مسکن انرژی اینها دیگه تمام شده دکتر جان منابع نداریم نمیشه بچه دار شد کلا نمیشه ازدواج کرد اگر هم ازدواج کنیم بچه دار نمیشه شد.وضعیت اقتصادی خیلی خرابه هزینه ها سرسام اوره یه خونه 30 متری نمیشه گیر اورد زندگی کرد ازدواج کردن یا نکردن مساله این است دکتر جان بحث الان سر اینه که اصلا خودمان زنده می مانیم یا نه نسل بعد رو هم اصلا نمیشه درگیر مشکلات خودمان کنیم این میانگین دو تای شما وقتی درسته که جوانها بتوانند ازدواج کنند نه در شرایط کنونی شما یک روز تشریف ببر یکی از ایستگاه های خط یک مترو اونجا متوجه می شوید چقدر جا کم داریم جمعیت باید کم بشود با این جمعیت همه مشکل پیدا می کنیم باید به 30 میلیون برسیم
  • صابر IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    47 0
    مگه دایناسوریم که منقرض شیم.
  • حامد IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    40 2
    به خاطر مشکلات اقتصاديه... زن و شوهرا خرج خودشون را ندارند چه برسه به بچه!!!!!!
  • ترانه IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    31 3
    چرا شرايط بچه دار شدن را براي زوج ها فراهم نمي كنيد؟ يك خانم كارمند چه جوري بچه 6 ماهه را توي مهد بذاره وبره سركار در صورتي كه به پول آخر ماهش احتياج داره؟ يه آقاي كارمند يا كارگر چه جوري مايحتاج اوليه بچه هاشو فراهم كنه در صورتي كه خودش خونه نداره و هزار جور قسط و بدبختي و..........داره بابا به جاي اين همه توصيه يه كاري انجام بدهيد كه لا اقل بعد 5 سال ما هم جرات بچه دار شدن داشته باشيم تا شما هم نگران انقراض نسل نشويد...... ولله به خدا ما هم دلمون بچه ميخواهد ولي كو دل و جراتش ........
  • بدون نام IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    29 0
    چونه نزنید دیگه...نمیشه
  • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    31 1
    والا به نظر من منقرض هم بشویم دیگه اینقدر منابع رو اون موفع نابود کردیم که حتی پرندگان هم فکر نکنم بتونن اینجا دوام بیارن
  • بدون نام IR ۰۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    18 3
    2/1 بچه يعني چي؟؟؟؟؟؟؟؟؟منظورم ./1
  • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    25 0
    بیایید نسل جوان را سرو سامان بدهید و به فکر ازدواج آنها باشید خود به خود جمعیت هم کنترل میگردد. تعداد جوانان آماده ازدواج را آمار بگیرین و بعد ببینید اگر هر کدوم صاحب 1 فرزند بشوند آنگاه نرخ رشد چگونه می گردد بعد کمبود آن را برنامه سازی برای افزایش جمعیت کنید.
  • حسین IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    22 2
    اگر بخواهد قطار کشور به همبن شکل پیش بره حتی داشتن 2 بچه هم سنگین خواهد بود.
  • اینگوراز! MY ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    24 0
    خودمون میتونیم نخوریم لباس نو نخریم ولی بچه رو چکار کنیم؟ مگه میشه بهش حالی کرد پول نداریم؟ غذا نداریم؟ لباس و هیچی نمیتونیم بخریم برات؟! بعد اون یه دونه رو نمیتونیم جمع کنیم یه بچه دیگه هم بیاریم؟! خرج خورد و خوراک و پوشاک بیمه و دکتر دارو و مدرسه و دانشگاه اون بچه ها رو آقای دولت میده که هی واسه من از انقراض و اینگوراز حرف میزنه؟!
  • احسان EU ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    17 1
    نرخ رشد ايران سال گذشته ١.٨٥ بوده است. لطفا آمار غلط ندهيد. منبع: http://www.indexmundi.com/iran/birth_rate.html
  • چووستر IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    24 0
    متاسفانه در مواردي كه تمايل داريم خود را با كشورهاي ديگر مقايسه ميكنيم و هزار و يك دليل مي آوريم كه حركت درستي است اما در باره درآمد و سرانه توليد ناخالص ملي و شرايط زندگي صحبتي به ميان نمي ايد و گفته نميشود كه درامد مردم با هزينه هاي جاري چه نسبتي دارد و آيا با همين تعداد جمعيت مردم ميتوانند از عهده هزينه زندگي برآيند و براي تامين معاش خود در فشار نباشند. ظاهرا آمار و ارقام و درامد محلي اين دوستان مد نظر قرار گرفته است.
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    24 0
    بابا جان ما منقرض نمیشیم. اینو باید به کی بگیم؟!!!
  • بدون نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    24 0
    بهتر نیست به جای زادو ولد جلوی مرگ ومیرها را بگیرید روزانه چند نفر به دلیل استاندارد نبودن خودروها،جاده ها و. تلفات ناشی از تصادفات داریدو............
  • بدون نام IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    22 0
    سری قبل که مصاحبه ایشون رو گذاشتین رکورد منفی کتاب گینس شکست
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    14 0
    این حرفها رو باید یه کم زودتر می زدید. وزارت محترم بهداشت کل بودجه کنترل جمعیت رو حذف کرده اند.
  • بدون نام US ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    15 1
    در هر صورت بنده به خشکسالی نگاه می کنم که وضعیتش در سالهای آینده بدتر هم خواهد شد به ویژه در خاورمیانه. به شرایط نا معلوم فعلی نگاه می کنم. به ارزشهای نوین نگاه می کنم. و بعد تصمیم میگیرم! البته اکثرا این تصمیم درست را گرفته اند
  • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    21 0
    پس برداشتن قوانین کنترل جمعیت فقط برا نصفه بچه بود تو روستای ما همه 5 تا بچه به بالا دارند با حرفای شما برا ششم به بالا اقدام کردن حالا تکلیف اونا چی میشه ؟ نمیشه از اول موضعتون را روشن بگین اینجوری ملت تو درد سر و مشکل نندازین
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    21 0
    مگه ملت بدشون میاد 1 بچه داشته باشن! برین ببینین ریشه کار کجاست که هیشکی تمایل نداره بیش از 1 بچه داشته باشه!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    22 0
    آقای دکتر آقای کارشناس عزیز بزرگوار.....آخه با این وضعیت اقتصادی ببین اصلا میشه خانواده ای تشکیل داد که هر خانواده ای هم دو تا بچه داشته باشه که یه وقت خدای نکرده منقرض نشیم!!!
  • بدون نام IR ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    18 2
    تو یک دانه اش موندیم چه برسه به 2تا
  • @ IR ۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    18 1
    شما شرایط و بستر بچه دار شدن را فراهم کنید ... بعدا
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    23 1
    چرا اين آقاي محمودي بي خيال اين قضيه نميشه! آقاي محمودي الان مردم مشكل شديد اقتصادي دارند اگر راست ميگيد مشكل اقتصاد را حل كنيد بچه درست كردن كه كار سختي نيست كه!!!!! درست كردن بچه هنر نيست بزگ كردن و خوب پرورش دادن بچه هنر است .
  • حسام IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    22 0
    خوشبختانه آقای دکتر محمودی پس از آنکه مخالفت گسترده کاربران این سایت را نسبت به افزایش جمعیت مشاهده نمودند رضایت داده که خانواده‌ها بجای ۵-۴ بچه فقط ۲ بچه داشته باشند. صرفه نظر از مسائل اقتصادی و رفاهی که امکان ازدواج و داشتن حتی یک فرزند را نیز برای جوانان با مشکل روبرو ساخته این سوال همچنان مطرح است که "چطور با اضافه شدن سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور(علیرغم مرگ و میر و مهاجرت) باید انقراض نسل داشته باشیم؟"
  • رمضان IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    22 0
    شما همین بچه ها رو بزرگ کنید بعد به فکر تولید بچه باشید
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    26 0
    راهکار دیگر این است که اگر یک خانواده سه فرزند داشت یکی از آنها را نصف کرده و به خانواده ی دو فرزندی بدهد تا به این ترتیب رشد 2.5 حفظ شود . این بود پیشنهاد برتر ما !!!!!
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    23 2
    نفسش از جای گرم در میاد کی جرات ازدواج داره
  • بدون نام IR ۱۳:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    36 0
    اگه نسل من هم ميخواد مثل من بشه و زندگي كنه همون بهتر كه منقرض بشه !
    • بدون نام US ۲۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      2 0
      گل گفتی
  • بی نام US ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۵/۱۴
    29 1
    سوالی داشتم در تهران تعداد زیادی از جم اوری زباله زندگی می کنند اماری از انها و رشد این شغل دارید ؟؟