علیرضا بوژمهرانی، رصدگر باتجربه هلال ماه و عضو کمیته علمی ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری، اتفاقاتی را که روز شنبه 28 مرداد در ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری افتاد، بازگو کرده است.

علیرضا بوژمهرانی: پرسشی که این روزها دوستان و همکاران از بنده می‌پرسند این است که چرا عید فطر این‌قدر دیر اعلام شد؟ هلال ماه که موقع غروب دیده می‌شود، پس چرا آخر شب اعلام عید شد؟
برای پاسخ به این پرسش، باید رویدادهای روز شنبه ستاد استهلال را توضیح بدهم؛ اما قبل از ورود به این کار ذکر دو نکته ضروری است. اولا «موضوع رویت هلال از دو جنبه نجومی و فقهی قابل بررسی است. وظیفه رصدگران فقط کار کردن در بخش نجومی رویت هلال است. ما نه دخالتی در بخش فقهی داریم و نه وظیفه‌ای. شاید زمانی برسد که هلالی را ببینیم اما در بخش فقهی این رویت نتواند حجت شرعی لازم برای اثبات اول ماه را تامین کند و برعکس، شاید زمانی ما هلالی را نتوانیم ببینیم اما بنا به دلایل دیگر حجت شرعی لازم برای اثبات اول ماه تامین بشود. این موارد مرتبط با تخصص ما نیست و نباید در محافل نجومی مورد بحث قرار گیرد.»
ثانیا «به نظر می‌رسد برخی از استانداردهایی که تاکنون مورد توجه و نظر کارشناسان محترم رویت هلال بوده باید مورد بررسی و تجدید نظر قرار گیرد. یکی از این موارد مدت زمان رویت هلال توسط رصدگران است. تاکنون قانون نانوشته‌ای داشتیم که به حداقل زمان مثلا» 30 ثانیه برای رویت هلال قائل است. این حداقل برای این وضع شده بود تا هر گونه تردید و ابهام رصدگران در مورد رویت هلال برطرف شود. اصل این قاعده یعنی «لزوم به اطمینان رسیدن رصدگر» درست است، اما در عین حال باید دید که چه کسی رصد را انجام داده و چه سابقه‌ای در رویت هلال دارد؟ یادم است وقتی که برای رصد هلال رمضان 1423 به شیراز سفر کرده بودم، استاد ارجمند جناب آقای مهندس میرسعید هم در استان کرمان برای رویت این هلال اقدام کردند و موفق شدند به مدت 4 ثانیه هلال ماه رمضان را رویت کنند. در گفتگوی تلفنی که با جناب میرسعید داشتم به ایشان عرض کردم 4 ثانیه رویت آقای میرسعید معادل چندین دقیقه رصد بنده و یا دیگر رصدگران است؛ چرا که تجربه در این میان، بسیار بسیار اهمیت داره. با این مقدمه رویدادهای روز شنبه در ستاد استهلال را مرور می‌کنم.

 

صبح شنبه 28 مرداد
بنا بر هماهنگی قبلی صبح روز شنبه در ستاد مستقر شدم. هماهنگ شده بود که جنابان آقایان مهندس میرسعید، حجت‌الاسلام دکتر موحدنژاد و دکتر سمیعی هم بعدازظهر تشریف بیاورند. جناب مهندس رستمی هم متاسفانه درگیر بیماری پدر بزرگوارشان بودند و نمی‌تونستند در ستاد باشند (در همین جا از همه دوستان می‌خواهم برای شفای عاجل ایشان، سوره حمد را قرائت کنند). اول صبح چند تماس تلفنی با برخی رصدگران داشتم. از فرصت استفاده کردم و مقدمات برنامه بعدازظهر را فراهم کردم. مختصات هلال برای دقایق قبل از غروب در تهران را هم آماده کردم تا در صورت مساعد بودن شرایط جوی، در ستاد استهلال و با دوربین 20 در 80 برای رویت هلال تلاش کنم.

 

اولین خبر
اولین خبر را پیش‌ازظهر از آقای عباس احمدیان دریافت کردم. آقای احمدیان که از رصدگران کارکشته در رویت هلال (به خصوص رویت در روز) هستند و رکوردهایی در این زمینه دارند، تماس گرفتند و گفتند با تلسکوپ از آسمان عکس گرفتند و سپس در پردازش تصویر توانستند هلال را آشکار کنند. این عکس‌ها با پست الکترونیکی به دستم رسید. تشخیص هلال در این عکس‌ها قدری دشوار بود.
طبق پیش بینی فنی و کارشناسی یکی از رصدگران هلال که در زمینه هواشناسی هم تخصص دارند، شرایط جوی در اکثر مناطق کشور را به وخامت بود و به مرور پوشش ابر و غبار حکم‌فرما می‌شد. این پیش‌بینی خیلی زود محقق شد. مهم‌ترین تاثیر شرایط جوی این شد که تا ساعت 17 هیچ خبری در ستاد نبود و هیچ گزارشی دریافت نشده بود. تصمیم گرفته شد اگر تا حدود ساعت 17 رصدگران با ستاد تماس نگیرند، ما تماس بگیریم و وضعیت را جویا بشیم.

 

اولین گزارش
ساعت کمی از 17 گذشته بود که اولین گزارش دریافت شد. 3 رصدگر مستقر در ارتفاعات گیان (جاده قم – تفرش) موفق شده بودند هلال را به مدت نیم ساعت و به طور متناوب با تلسکوپ 8 اینچ (20 سانتی‌متری) رویت کنند. مشغول صحبت با این دوستان و ثبت گزارش آن‌ها بودم که گزارش سایت مارشینان اصفهان هم رسید. 4 رصدگر مستقر در این سایت موفق به رویت هلال شده بودند. در هر دوی این گزارش‌ها رصدگران دقایقی قبل از اطمینان کامل، هلال را می‌دیده‌اند اما به‌دلیل عبور مکرر لایه‌های نازک ابر از روی هلال، مدت زمان رویت آنان آن‌قدر کوتاه می‌شد که نتوانسته بودند به اطمینان قلبی برسند؛ اما با بهبود شرایط هر 7 نفر مطمئن به رویت هلال شدند که البته در همین حالت نیز هر بار رویت آنان بیشتر از 6 تا 7 ثانیه نبود و هلال مجددا زیر لایه‌ای نازک از ابر قرار می‌گرفت. سومین گزارش با شرایطی مشابه از شهر جدید صدرا واقع در شمال شیراز دریافت شد که حکایت از موفقیت 2 رصدگر در رویت هلال داشت.

 

تحلیل گزارش‌ها
تا حدود ساعت 18:30 دست‌تنها بودم و اساتید محترم تشریف نیاورده بودند. کار تحلیل این سه گزارش را شروع کردم. در این تحلیل از عکس‌های ارسالی آقای احمدیان هم استفاده شد. جناب موحدنژاد و جناب سمیعی هم تشریف آوردند. مجددا «با هر سه گروه صحبت کردند. نکته مهم و در خور توجه در مورد این گزارش‌ها این بود که هر سه رصد در محدوده زمانی 16:30 تا 17:30 انجام شده بود و طول کمانی که رصدگران گزارش می‌کردند خیلی نزدیک به هم (از حداقل 90 درجه تا حدود 120 درجه) بود. عکس‌هایی که آقای احمدیان ارسال کرده بودند نیز کمانی با همین حد و اندازه (البته قبل از ظهر) را نشان می‌داد. بنده اعتقاد داشتم این سه گزارش، هر یک دیگری را تایید می‌کند. رصدگرانی که گزارش کرده بودند، کاملا شناخته شده و متخصص بودند و توصیفات آن‌ها از هلال مشابه هم بود.»
گزاش دیگری از لامرد (جنوب استان فارس) دریافت شد که حکایت از موفقیت 2 رصدگر در رویت هلال با تلسکوپ 5 اینچ (12 سانتی‌متری) داشت. همچنین گزارش دیگری نیز از کمیجان استان مرکزی دریافت شد که سه رصدگر موفق به رویت هلال با تلسکوپ شده بودند. در این دو گزارش، رصدگران مطمئن بودند که هلال را دیدند اما به نظر می‌رسید در روش کارشان و یا در نوع گزارش‌دهی مشکلی وجود دارد. به عنوان مثال رصدگران محترم کمیجان هر یک طول کمانی بسیار متفاوت از دیگری بیان می‌کردند. شاید این موضوع در اثر استرس و خوشحالی ناشی از رویت هلال ایجاد شده باشد؛ اما هر دلیلی که وجود داشت، این اختلاف روایت‌ها باعث می‌شد که گزارش ارزنده دوستان قدری تضعیف شود. رصدگران پر تلاش لامرد برای رویت هلال عازم کوهستان شده بودند و موقع صحبت با بنده تذکر می‌دادند که موقعیت استقرار کنونی آنان خطرناک است. مدت زمان‌های رویت هر یک از این دو بزرگوار نیز بسیار کوتاه بود. هر دو به رصد خود اطمینان داشتند اما این گزارش در مقایسه با سه گزارش اول، قدری ضعیف‌تر به نظر می‌رسید.

 

بقیه چه کار کرده بودند؟
نکته دیگری که باید به آن می‌پرداختیم این بود که چرا از خیل عظیم رصدگران و گروه‌هایی که برای رویت هلال اقدام کرده‌اند فقط سه گزارش مثبت دریافت شده بود؟ به هر کسی بگویند از بین بیش از 150 گروه، فقط سه گروه موفق به رویت هلال شده است، اولین چیزی که به ذهن او خطور می‌کند این است که شاید آن سه گروه دچار خطا و اشتباه شده باشند. پس ما باید بررسی می‌کردیم تا ببینیم دلیل عدم موفقیت دیگر گروه‌ها چیست؟
تا زمان تنظیم گزارش اولیه، گزارش بیش از 115 گروه مبنی بر عدم رویت هلال دریافت شده بود. نگاهی گذرا به فهرست این گروه‌ها نشان می‌داد که تقریبا تمامی گروه‌های ممتاز و درجه اول ستاد استهلال، به دلیل مواجه شدن با شرایط نامناسب جوی اعلام عدم رویت هلال کرده‌اند. در 21 موردی هم که آسمان صاف بود، رصدگران یا ابزار مناسب نداشته‌اند و یا از تجربه کافی برای رویت هلال در روز برخوردار نبوده‌اند. نتیجه این‌که عدم رویت هلال در این گروه‌ها نمی‌توانست مانعی برای پذیرش سه گزارش قم، اصفهان و شیراز باشد.

 

گزارش سرنوشت‌ساز
این تحلیل‌ها تا حدود ساعت 20:30 به طول انجامید. در حالی‌که گزارش اولیه می‌رفت تا با سه گزارش مثبت، 2 گزارش مشروط و 115 گزارش منفی تنظیم و ارائه شود، گزارش دیگری ارائه شد که از شهرستان خوی (شمال آذربایجان غربی) ارسال شده بود. من این برگه را دیده بودم، اما چون مشغول نوشتن گزارش نهایی بودم فکر می‌کردم دوستان دیگر با این رصدگران تماس خواهند گرفت. بنا شد پس از تماس با این گروه، گزارش جمع‌بندی و ارسال شود. تماس گرفتم و صحبت کردم. رصدگران گزارش می‌دادند که مقارن غروب خورشید و بعد از غروب موفق به رویت هلال با تلسکوپ شده‌اند. این رصد از جنبه های مختلف حائز اهمیت بود زیرا اولا در شمالی‌ترین بخش کشور و ثانیا مقارن غروب خورشید و بعد از غروب انجام شده بود. اساتید هم با این رصدگران صحبت کردند. مختصات رصدگاه را به صورت تقریبی به‌دست آوردیم و پارامترهای هلال و خورشید را با آن چه رصدگران مشاهده کرده بودند تطبیق دادیم. موردی برای ایراد وارد کردن به گزارش پیدا نکردیم الا این‌که رصدگران را نمی‌شناختیم. خود رصدگران گله‌مند بودند که چندین سال است در عرصه رویت هلال رمضان و شوال فعالیت می‌کنند اما حمایت چندانی از آن‌ها به عمل نیامده است.
گزارش نهایی شامل 3 گزارش رویت در روز، یک گزارش خوی، گزارش‌های لامرد و کمیجان، گزارش‌هایی که خود رصدگران اطمینان قطعی به رویت خود نداشتند (برای بیان این‌که حتی به این گزارش‌ها نیز توجه شده است)، جدول گروه‌هایی که اعلام عدم رویت هلال کرده بودند و نظریه کارشناسان حاضر در ستاد استهلال، آماده و از طریق مسئولین محترم به محضر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) تقدیم شد. در حالی‌که منتظر دریافت نظر معظم له بودیم، از اصفهان خبرهای جدید رسید. گروه آقای احمدیان هم موفق به رویت هلال شده بودند. رصدگران دولت‌آباد، هلال را در پردازش تصویر آشکار کرده بودند و در نجف آباد، هلال ماه در لحظاتی قبل از غروب ماه با دوربین دوچشمی دیده شده بود. این خبرها بلافاصله به دفتر منتقل شد. یک گزارش هم از مناطق کردنشین دریافت شد دال بر رویت هلال با چشم غیرمسلح که با توضیحات ارائه شده توسط اینجانب، هموطنان گرامی آن خطه متوجه شدند چار خطا و اشتباه شده‌اند. غیر از این هیچ گزارش دیگری در مورد رویت با چشم غیر مسلح دریافت نکردیم.

 

ماجرای یک تماس طولانی!
مسئولین ستاد استهلال تماس گرفتند و دستور دادند در مورد گزارش خوی بیشتر کار و بررسی کنیم. مجددا با این دوستان صحبت شد. یک گزارش مغایر داشتیم که بیان می‌کرد آسمان خوی تمام ابری بوده و این گزارش می‌توانست نقض‌کننده گزارش اول باشد. نکته دیگری که باید کنترل می‌شد، این بود که چه کسی رصدگران خوی را تایید می‌کند؟
همین کار به ظاهر ساده نزدیک به 2 ساعت به طول انجامید. با ستاد استهلال استان آذربایجان غربی تماس گرفته شد ولی در جریان این رصد نبودند. تلاش کردیم با امام جمعه محترم خوی تماس بگیریم، اما تلفن‌های مکرر ما با شماره همراه، دفتر و منزل ایشان بدون پاسخ ماند. مسئول استهلال خوی (حجت‌الاسلام معصومی) در حال اقامه نماز جماعت بودند و بعد از نماز هم به منبر رفته بودند. از خود رصدگران پرسیدیم چه کسی با شما و کار شما آشناست؟ گفتند شخص امام جمعه خوی. گفتیم نتوانسته‌ایم ایشان را پیدا کنیم. گفتند ما هم‌اکنون در حال رصد اجرام سماوی هستیم، الان سریعا به خوی بازمی‌گردیم تا امام جمعه را بیابیم و ایشان با شما تماس بگیرند.
بلاخره پس از تماس‌های پی در پی موفق شدیم با حجت الاسلام معصومی صحبت کنیم. در این صحبت معلوم شد که اولا ایشان این رصدگران را می‌شناسند و آن‌ها را تایید می‌کنند و ثانیا، گزارشی که در مورد آسمان تمام ابری خوی ارائه شده بود مربوط به زمان بعد از غروب ماه بوده و نه قبل از آن.
با این توضیحات، دیگر ابهامی در مورد گزارش خوی وجود نداشت و نتیجه به مسئولین ستاد اعلام شد. ساعت 22:30 بود. دقایقی بعد حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای مروی رئیس محترم ستاد استهلال با خبر اثبات حلول ماه شوال برای مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) به محل ستاد بازگشتند ...

 

نتیجه‌گیری
همان‌گونه که ملاحظه می‌شود، تاخیر در اعلام اثبات حلول ماه شوال، ناشی از دقت نظر ویژه مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) نسبت به گزارش‌ها و لزوم بررسی همه جانبه موضوع بود. بعضی وقتا ممکن است تکمیل ادله شرعی برای اثبات حلول ماه نو نیاز به زمان و انجام بررسی‌های گسترده داشته باشد. ممکن است تعداد گزارش‌ها کم باشد و یا نحوه رویت شدن هلال به‌گونه‌ای باشد که نتواند حجت شرعی لازم برای اثبات حلول ماه جدید را به سادگی فراهم کند. شاید باورش برای دوستانی که این نوشته را می‌خوانند سخت باشد که بشنوند بنده و اساتید محترم حاضر در ستاد حدود 10 دقیقه در مورد نوشتن یا ننوشتن فقط یک کلمه (کلمه اکثر) در بخشی از گزارش کارشناسی گفتگو می‌کردیم تا بتونیم اولا حق مطلب را بیان کنیم و ثانیا گزارشمان جهت‌دار نشود و همان چیزی را که روی داده است، بیان کنیم (بی هیچ عرض و منظوری).
شاید بعضی‌ها بگویند چرا این‌قدر مته به خشخاش می‌گذارید؟ در پاسخ باید بگویم بار مسئولیت کسانی که به عنوان کارشناس در ستاد حاضرند، بسیار بسیار سنگین است (مهندس میرسعید یه بار کارش به بیمارستان کشیده شد و امسال هم بنده دچار گرفتگی و درد شدید عضلانی شدم که هنوز هم ادامه دارد). بحث عمل واجب و یا حرام میلیون‌ها نفر در میان است. نباید کاری سرسری گرفته شود. وقتی نوشتن و یا ننوشتن فقط یه کلمه می‌تواند تاثیر مهمی در نتیجه‌گیری بگذارد، حق همین است که این‌کار در نهایت دقت انجام شود. از آن‌جاکه این موضوع بار شرعی سنگینی دارد، وقت گذاشتن برای رسیدگی دقیق‌تر امری اجتناب‌ناپذیر است و این همان چیزی است که برای هلال شوال 1433 روی داد.
به سهم خودم لازم می‌دانم از تلاش و همت والای تمامی رصدگران محترم هلال تشکر و قدردانی کنم. به حمدالله همه ما توانستیم وظیفه‌ای را که بر عهده داشتیم انجام بدهیم. مهم نیست که چه کسی هلال را دید و چه کسی ندید. مهم این است که این موفقیت‌های علمی و رصدی متعلق به تمامی اعضای جامعه بزرگ و پرتوان رصگران هلال ماه در ایران است. نهالی را که بزرگانی همچون استاد محمدرضا صیاد با زحمت و مشقت فراوان کاشتند، امروز تبدیل به درخت تنومند و پر ثمری شده که در خدمت مردم عزیر ایران است.

توضیح خبرآنلاین: عکس آغازین مطلب، هلالی با سن 23 ساعت را نشان می‌دهد که شبیه به هلالی است که روز شبه 28 مرداد در آسمان تشکیل شده بود، با این تفاوت که به دلیل روشن بودن زمینه آسمان، کنتراست این هلال بسیار کم بود.

منبع: وبلاگ علیرضا بوژمهرانی

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 237756

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 38
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    65 10
    گزارش جالب و جذابي بود. شايد عيد فطر زماني باشد كه لااقل سالي يك بار هم كه شده ياد منجمانمان بيفتيم. حيف است از ما كه سابقه نجوممان به صدها سال مي رسد ..
  • بدون نام IR ۱۲:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    80 62
    جوون من خودتان فهميديد كه چه گفتيد ؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!! يك كلام بگيد كه نمي خواستيد اين عيد مبارك با عربستان هماهنگ باشه ولي چون اكثر مردم ماه رو ديدن مجبور بوديد كه يكشنبه رو عيد اعلام فرمائييييييييييييييييييييييييييييييد...
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      37 35
      کاربر محترم، به عنوان کسی که سالهاست در زمینه رویت هلال و نجوم آماتوری کشور فعالیت دارد و از نزدیک با روال کاری ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری آشنایی دارد، خدمت شما عرض می‎کنم که آنچه مدنظر شماست درست نیست. همان‌طور که آقای بوژمهرانی روال کار را به تفصیل توضیح دادند، گزارش‌ها توسط کمیته علمی بررسی می‏شود و گزارش نهایی به رویت مقام معظم رهبری می‏رسد تا ایشان نظر نهایی را ارایه دهند. امسال هم سرجمع 8 گزارش رویت هلال (در کنار دیگر گزارش‏های عدم رویت) از نقاط مختلف کشور دریافت شد و همان‏طور که در بالا مطالعه کردید، پیگیری برای تایید گزارش گروه خوی بود که منجر به طولانی شدن این پروسه شد.
    • بدون نام IR ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      28 11
      من فهمیدم چی گفت. هر کسی که از نزدیک آقای بوژمهرانی را بشناسد با مهارت های ایشان آشنا هست. قدر این منجمان را (تو رو خدا) بیشتر بدانیم.
    • علیرضا بوژمهرانی IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      15 17
      با سلام و عرض احترام به کاربر محترم. به استحضار جنابعالی میرسونم که بر اساس محاسبات دقیق نجومی آغاز ماه مبارک رمضان در عربستان سعودی اشتباه بوده است. تقویم استخراجی این کشور ( تقویم ام القراء ) که مبنای آن محاسبه است و نه رویت هلال ، جمعه را بعنوان روز اول ماه رمضان اعلام کرده بود اما تمامی منجمان مسلمان و عرب یقین داشتند هلال رمضان در شامگاه پنج شنبه نه تنها در عربستان بلکه هر هیچیک از کشورهای اسلامی دیگر هم قابل رویت نبوده است. متاسفانه در سالهای اخیر بارها شاهد اشتباه در آغاز ماههای قمری ( بویژه رمضان و شوال ) در عربستان بوده ایم. این موضوع ارتباطی به رقابتها و یا دوستیهای سیاسی دو کشور ندارد. اگر تمایل داشته باشید اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید لطفا" به سایت گروه ICOP مراجعه نمایید
    • ابوالياس IR ۰۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
      6 4
      نه بابا بخاطر جنبش غير متعهدها بوده كه بگن ما با هم متحديم !!!
  • بدون نام IR ۱۴:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    67 27
    ستاد استهلال یعنی چه؟ یعنی تعدادی آدم یک سال تمام حقوق و مواجب می گیرند تا یک شب بروند و ماه را ببینند؟ خوب اینکه توسط منجمین قابل محاسبه ایت و تقویم هم بر این اساس در آمده است. چرا هزینه بی خود باید انجام شود؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      12 20
      کاربر محترم، ستاد استهلال در آغاز و پایان هر ماه قمری فعال است و گروه‌های رصدی برای رویت هلال تک‌تک ماه‎های قمری اقدام می‏کنند. رویت هلال علمی تجربی است که بر اساس تجربیات متعدد حاصل شده است. برای تعیین معیار رویت‏پذیری هلال نیاز به اطلاعات زیادی داریم (از مرتبه چند ده سال) و اطلاعات موجود کافی نیست. در ضمن، ملاک انجام وظایف شرعی را فقیه جامع‌الشرایط مشخص می‏کند؛ در تقویم‌های مختلف هم از ملاک‎های متفاوتی برای زمان‌سنجی استفاده می‎شود.
    • مجتبی عباس نژاد IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      15 10
      دوست گرامی.بنده به عنوان عضو کوچکی از ستاد استهلال و گروه رصدی مستقر در زاهدان پاسخ این شبهه ی شما را می دهم. امر رویت هلال برای تمامی ماه های قمری صورت میگیرد و با گروه های مختلف کشور طی ماه های دیگر هم جهت رویت هلال تماس برقرار می شود.ولی به جهت اینکه هلال رمضان و شوال از اهمیت بیشتری برخوردار است بر تعداد این گروه ها افزوده می شود.و درست به همین دلیل این دو هلال نسبتا بیشتر رسانه ای می شوند.و الا نگاهی به سایتهای نجومی و رصدی شما را با تلاش سالانه ی دوستان در ماه های دیگر بیشتر آشنا می کند. گروه های رصدی با وجود اینکه در هر رصد حداقل میلیونها تومان ابزار و هزینه به رصدگاه می برند اغلب مبلغی دریافت نمی کنند و یا به قدری ناچیز است که گفتن ندارد.
  • محمد IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    16 4
    عنوان ادله شرعی و عدم تخصص در زمینه ی رؤیت هلال ماه شوال توسط منجمین و متخصصین نجوم در نوشته ی فوق قابل تأمل است. به نظر می رسد فقه که در لسان العرب بدین معنی آمده است : « الفِقْهُ: العلم بالشي‏ء و الفهمُ له »یعنی فقه در ریشه به معنی علم به چیزی است و همچنین فهم نسبت به چیزی ، عملاً کاربرد خود را منوط بر اجازه ی صاحبان رسمی یک منصب و یک جایگاه نموده است . چرا این مسئله در مورد سایر ماههای قمری اتفاق نمی افتد و چرا چنین وجه تفرقه برانگیزی برای مسلمانان در دورانی که نیاز به وحدت از هر زمان دیگری بیشتر احساس می شود قالب مرزی و کشوری به خود می گیرد ؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      7 9
      کاربر محترم، خوشبختانه به دلیل دقت نظر کارشناسان مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، در سال‏های اخیر اختلاف تقویم با رویدادهای طبیعی بسیار کاهش یافته؛ اما از آنجاکه ملاک رویت‎پذیری هلال ماه نو هنوز 100درصد بدست نیامده، در برخی ماه‌های قمری وضعت تقویم نامشخص است. توجه داشته باشید ملاک آغاز ماه قمری رویت هلال ماه است و این موضوعی نیست که بتوان با تکیه بر اطلاعات موجود به قطعیت درمورد آن اظهارنظر کرد. کما اینکه رصدهای اخیر منجمان ایرانی باعث ثبت رکوردهای جدید در دنیا شده که معیارهای قدیمی رویت‌پذیری هلال ماه نو را تغییر داده است.
    • محمد IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      3 2
      با تشکر از توجه شما . آنچه بنده به عنوان ملاک تصمیم گیری عرض کردم شیوه ی نگاه علمی به قضیه است که صد البته موضوع مورد تأکید قرآن کریم نیز هست ...
  • بدون نام EU ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    24 2
    نمی دونم چرا یهو کاملا قانع شدم.یکهو...
  • بدون نام IR ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    12 3
    جناب دبیر سرویس دانش، به نظرم طی 10 سال اخیر عید فطر همیشه روزی بوده است مطابق آنچه در تقویم رسمی آمده است که نشان دهنده دقت علم نجوم در تعیین روزها و زمان هاست. نکته جالب اینکه برخی از دوستان شما روز قبل اعلام می کنند که هلال دیده نمی شود و امکان ندارد و ... ولی هلال همیشه مطابق تقویم از پیش تعیین شده خودش را نمایان می کند! دوست دارم نظر شما را نیز در این مورد بدانم
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۶:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      6 9
      کاربر محترم، پس از مصوبه هیات وزیران مبنی بر استخراج تقویم رسمی کشور توسط موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک برای اجرای این مصوبه تاسیس شد. برای تعیین آغاز و پایان ماه قمری، شورایی از کارشناسان زبده رویت هلال در این مرکز برگزار می‌شود تا آغاز ماه قمری تا حد امکان نزدیک به واقعیت باشد. ملاک‌های مورد استفاده برای رویت هلال هم از رصدهایی که طی ده سال اخیر انجام شده، بدست آمده است. اما این ملاک‌ها هم صددرصد نیست و در برخی موارد، آغاز ماه قمری با تقویم اختلاف پیدا کرده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی کشورمان، خیلی وقت‌ها هلال ماه در تمام پهنه کشور قابل رویت نیست و بعضی وقت‌ها هلال موردنظر نزدیک به رکوردهای ثبت‌شده از رویت هلال است و همین باعث تعدد نظرات می‌شود.
  • بدون نام IR ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    18 10
    کار خیلی قشنگی کردید که این مطلب روشنگر رو منتشر کردید... بعضیها دنبال دلیل هستند که با مطالعه این مطلب میتونند تا حدود زیادی قانع شوند... بعضی ها هم دنبال بهانه و عیبجویی و مخالفت هستند... هر کاریشون هم بکنید باز هم یک بهانه‌ای می‌آورند.. جالب است خودتان دقت کنید در کامنتها خواهید دید برخی سئوال ذهنی خود را که واقعا برایشان سئوال هست با یک ادبیات خاص و البته مودبانه مطرح میکنند و برخی که مشخص است اساسا دنبال روشن شدن مطلب نیستند با چه ادبیاتی سئوال میکنند!!!
    • بدون نام IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      6 12
      کاملا درسته برخی که دنبال روشن شدن مطلب هستند معمولا با ادبیات محترمانه سئوال میکنند و برخی دیگر.....
  • بنده خدا IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    16 14
    من که مطمئنم سالهای قبل هم دیده بودن منتها به خاطر یک سری مسایل اعلام نمیشد. اما بهرحال امسال چیزی در پیش بود به نام اجلاس سران عدم تعهد و تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل. همانطوری که در سخنرانی سران کشور به دفعات حمایت از بشار اسد رو دیدیم اما در نماز عید و اجلاس مکه شاهد گفته هایی در این باب نبودیم. نمیدونم شاید من اشتباه میکنم.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      8 7
      کاربر محترم، همان کارشناسان نجوم که رویت‌پذیری هلال ماه را در روز شنبه 28 مرداد امکان‌پذیر می‎دانستند، در خیلی موارد رویت‎پذیر هلال ماه را در روزهایی که عربستان سعودی اعلام می‌کند، امکان‎‌پذیر نمی‎دانند. در کشور عربستان به صرف شهادت دو نفر مبنی بر رویت هلال حکم به آغاز ماه قمری داده می‏شود (ماه‌های رمضان، شوال، ذی‎القعده و ذی‎الحجه) و از آنجا که برای 15درصد از افرادی که اقدام به استهلال می‏کنند توهم رویت هلال پیش می‎آید، اشتباهاتی در اعلام آغاز ماه قمری در عربستان سعودی اتفاق افتاده است. این درحالی است که حضور کارشناسان نجوم در ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری برای شناسایی و جلوگیری از ارسال گزارش‎های اشتباه (از این دست) است.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      7 3
      دبیر محترم سرویس دانش!!البته در صداقت و بی غرض بودن کارشناسان دفتر ستاد استهلال شکی نیست که اگر بود اولا لازم نبود اعلام عید رو اینهمه به تعویق بندازند و بلافاصله بعد از اذان اعلام عید میکردند و ثانیا اگر قرار بود اعلام عید بر اساس مصالح سیاسی و اجتماعی باشه خیلی از کارشناسان زبده امر استهلال حاضر نمیشدند علم و تجربه خودشون رو برای سالهای متوالی در اختیار ستادی بگذارند که میدانند بر اساس مصالحی غیر از اصول علمی کار میکنه...فقط شما در پاسخ به این دوستمون از کارشناسانی صحبت کردید که رویت پذیری هلال ماه در روز شنبه رو ممکن دانستند در صورتی که اگه سری به ارشیو اخبار خودتون در روزهای جمعه و شنبه بزنید تمامی خبرها حاکی از اتفاق نظر متخصصان بر عدم امکان رویت پذیری هلال ماه در روز شنبه بود!!
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      4 5
      کاربر محترم، مطالب سرویس دانش (که در صفحه این سرویس در بخش منتخب قابل مشاهده است) و پرونده هفته گذشته با موضوع رویت‌پذیری هلال ماه که به قلم آقای امیر حسن‌زاده، کارشناس مرکز تقویم موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران نگارش شده، به همراه صحبت‎های دیگر کارشناسان را بار دیگر مطالعه کنید http://khabaronline.ir/detail/236596/science/astronomy در تمام آنها ذکر شده که رویت هلال در زمان غروب آفتاب عملا غیرممکن است، اما رویت هلال در روز امکان‌پذیر است و در صورت مساعد بودن هوا، هلال دیده خواهد شد.
  • بدون نام IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    17 4
    روز شنبه 28 مرداد مقاله اي در خبر آنلاين خواندم مبني بر غير ممكن بودن رويت هلال ماه در آن روز و حالا طبق اين گزارش تقريبا" در كل ايران هلال ماه رويت شده. با توجه به اينكه اين گزارش در آرشيو نيست لطف فرموده در مورد گزارش 28 مرداد نيز توضيح دهيد.
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      6 11
      مطلب مورد نظر شما که در ستون منتخب صفحه دانش خبرآنلاین موجود است، از این لینک قابل دستیابی است http://www.khabaronline.ir/detail/236596/science/astronomy اگر به تیتر مطلب دقت کنید، می‌بینید که نوشته شده رویت هلال در غروب شنبه عملا غیرممکن است؛ در متن مقاله هم اشاره شده که بیشترین تلاش‌ها برای رویت هلال قبل از غروب خورشید و در بعدازظهر شنبه انجام خواهد شد و با توجه به رکوردهای موجود از رویت هلال در روز، این هلال را می‎توان در نور روز و در بعدازظهر شنبه مشاهده کرد. این همان چیزی است که اتفاق افتاد و غیر از 2 مورد، بقیه مشاهدات در روز انجام شد. پیش‌بینی‌ها هم بر اساس تجربیات رصدگران و معیارهای قبلی رویت هلال انجام شده بود و این دو گزارش رویت پس از غروب به معنی تجدیدنظر در معیارهای قبلی است.
  • بدون نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    22 12
    عيد بزرگ قربان را نيز فراموش كرده ايد كه هميشه حاجيان يك روز زودتر از ما ايرانيان جشن ميگيرند و ما بخاطر مسائل سياسي روز بعدش... !!!
    • بدون نام IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      5 3
      عید قربان دیگه به روئت ماه ربطی نداره چون اون واقعه فقط تو همون روز اتفاق افتاده خب باید با کل مسلمانان عید قربان برگزار بشه
    • بدون نام IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      6 1
      به شدت لایک
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      5 9
      کاربر محترم، در عربستان سعودی، آغاز ماه ذی‎الحجه فقط با شهادت دو نفر در دادگاه مبنی بر رویت هلال اثبات می‎شود و به همین دلیل، چندین بار اتفاق افتاده است که آغاز ماه ذی‏الحجه در عربستان اشتباه اعلام شده است. ضمن آنکه به دلیل پهناور بودن کشور عربستان و موقعیت جنوبی آن نسبت به ایران، بارها اتفاق افتاده که هلال در عربستان قابل رویت بوده و عربستان به درستی آغاز ماه رااعلام کرده است؛ درحالی که هلال در ایران قابل رویت نبوده و ایران نیز به درست آغاز ماه را 2 روز بعد اعلام کرده است. بروز 1 روز اختلاف بین کشورهای همسایه حتی در صورت داشتن ملاک واحد رویت هلال طبیعی است؛ هرچند که در اغلب کشورها از ملاک‎های متفاوتی برای اثبات آغاز ماه استفاده می‎شود.
  • وحیدف IR ۱۷:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
    14 4
    ببخشید پس الان تکلیف ما که مرجع تقلیدمون ایت اله مکارم هستند و روز عید فطر را روز بعد از اعلام رسمی تعیین کردند چیست؟>
    • دبیر سرویس دانش IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۱
      3 4
      کاربر محترم، از دفتر مرجع تقلید خود پیگیری کنید.
    • بدون نام IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      1 7
      طبق نظر اقای مکارم عید فطر نیازی به تقلید نداره و همین که حاکم شرع عید اعلام کنه برای مقلدین کفایت میکنه که به صحت اون اعتماد کنند
    • بدون نام IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۶
      0 0
      جناب خیلی محترم بدون نام !! لطف ... از خود حکم صادر نکن !! ...
  • علیرضا بوژمهرانی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    7 1
    با سلام. جهت اطلاع کاربران محترم عرض میشود که تمامی کارشناسان عضو ستاد استهلال اعتقاد داشتند که هلال شوال در بعد از ظهر روز شنبه با ابزار قابل رویت خواهد بود اما در مورد رویت هلال مقارن غروب خورشید و پس از غروب ، وحدت نظری بین کارشناسان وجود نداشت. برخی بطور کل رویت هلال شوال پس از غروب خورشید روز شنبه رو منتفی میدونستند و برخی دیگه ( از جمله بنده و مهندس میر سعید ) احتمال رویت رو بعید نمیدونستیم ( بنده حتی معتقد بودم این احتمال به مرزهای اطمینان بسیار نزدیک است و شانس زیادی برای چنین رویتی قائل بودم ). بنابراین این تصور که هلال ماه بطور کلی غیر قابل رویت بوده و اعلام عید فطر بدلایلی غیر نجومی صورت گرفته ، از اساس اشتباه است. با احترام
  • بدون نام IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
    6 0
    پس چرا همین کارشناسان روز پنجشنبه و جمعه اعلام کردند احتمال دیدن حلال ماه شوال در غروب شنبه 30% و در غروب روز دوشنبه 70% می باشد.
    • مجتبی عباس نژاد IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۲
      3 2
      این خبر که میفرمایید در خبرگزاری مهر آمد و نتیجه ی اشتباه خبرنگار بود که شماره ی فرد مورد نظر مصاحبه یعنی جناب بوژمهرانی رو اشتباه گرفته بودند.این مصاحبه غلط بود و طبق نوشته ی جناب بوژمهرانی در وبلاگشون بلافاصله از روی خبرگزاری مهر حذف شد.این هم ضعف دیگر اطلاع رسانی علمی در کشور است دیگه. رویت هلال در روز شنبه طبق نظر همه ی کارشناسان هلال و مقاله ی جناب حسن زاده در خبرآنلاین که دوستان بدان استناد می کنند امکان پذیر بوده اما آنچه که کاربران به آن توجه ندارند محتوای ظریف تیتر است."هلال در هنگام غروب و پس از آن احتمالا غیر قابل رویت است.دقت فرمایید"غروب و بعد از غروب".کمااینکه با گزارش های رسیده مبنی بر رصد مقارن غروب فرمول های رویت پذیری هم دستخوش تغییر خواهد شد.
  • سارو IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
    6 0
    سلام سئوالی داشتم، امیدوارم کارشناسان محترم پاسخ دهند: چرا در زمینه ی ماه گرفتگی و حرکات ماه پیش بینی ها دقیق و حتی دقیقه ای پس و پیش ندارد، اما روئیت ماه و مسائلی مانند تاریخ دقیق اول هر ماه، اشتباهاتی رخ می دهد؟
    • دبیر سرویس دانش IR ۱۷:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۳
      2 4
      کاربر محترم، معادلات مکانیک سماوی موقعیت اجرام منظومه شمسی را با دقت فوق‌العاده بالایی مشخص می‎کنند. موقعیت ماه و خورشید هم با استفاده از همین معادلات مشخص است. آن‌چه مساله رویت را دشوار می‎سازد، نه موقعیت این اجرام که پیش‌بینی‎پذیر نبودن رفتار اپتیکی جو زمین است. ما در هر لجظه می‎توانیم روشنایی ماه و موقعیت آن را در آسمان مشخص کنیم، اما برای دیدن آن، کنتراست نوری ماه با زمینه (آسمان) باید از حد توانایی چشم انسان بالاتر باشد. محاسبه این اختلاف کنتراست در روشنایی شفق (پس از غروب) کار بسیار بسیار دشواری است و تاکنون کسی نتوانسته است این مساله را حل کند. توجه داشته باشید ملاک شرعی آغاز ماه قمری، رویت هلال با چشم (چه غیرمسلح و چه از پشت تلسکوپ) است.
    • بدون نام IR ۲۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۵
      3 0
      پس چرا در اخبار شبکه 1 که در ساعت 9 در همان شب مورد نظر پخش شد ، یک شخص روحانی این توضیح را داد که از طرف دفتر مورد نظر حلال ماه شوال اثبات نشده و روز 2 شنبه عید است ! حداقل چندین میلیون نفر در ایران این خبر را دیده اند و ان را که دیگر نمی توانید انکار کنید و باز به دنبال عوام فریبی باشید !
  • کسی که یمقدار راجع به هلال ماه میدونه IR ۰۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۴
    2 11
    نمیدانم چرا بعضی از افراد شنیده های خودشان را که از صحت آن اطلاع ندارند انقدر قبول دارن که نوشته های یک فرد محترم و تمام دغدغه های افرادی سخت کوش در ستاد استهلال رهبری را باور نکرده و با اینکه در مطلب گفته شد که شخص خود رهبر تصمیم نهایی را میگیرند و آن هم با چه دقتی که در گزارش معلوم بود ولی باز هم تهمت های خود را تکرار میکنند.یعنی شما هایی که میگویید به دلیل سیاسی و ...عید با عربستان یکی نشد یعنی رهبر اون دنیای خودش رو برای این حرفها به باد میده! و رو ی سخنم با تمام کسانیه که این شایعات بدون علم رو نشر میدن .نوک پیکان شما رهبره .قبل از اینکه این چیزها رو بگین کمی در مور هلال و رویت اون اطلاعات بگیرین.با این اینترنت که میشه انقدر اطلاعات بدست آورد پس چرا نشستین برین علم کسب کنید .