مهم‌ترین تیترهای خبرهای علمی جهان در هفته‌ای که گذشت: دوربین پیمایش انرژی تاریک، توفق حفاری در قطب شمال، اوج‌گیری جنگل‌زدایی در برزیل، دادگاهی برای پیگیری تقلب علمی و پایان خوش میمون‌ها!

چشمی برای دیدن انرژی تاریک
برای نخستین بار ونخستین تصویر دوربینی که برای صید نشانه‌های انرژی تاریک طراحی شده است، در هفته گذشته ثبت شد. انرژی تاریک نیرویی است که مسئول انبساط تندشونده جهان پنداشته می‌شود. دوربین پیمایش انرژی تاریک (Dark Energy Survey Camera) که در تلسکوپ چهارمتری بلانکو در شیلی نصب شده، تا ماه دسامبر/آذر در مرحله تست قرار دارد. تصویر به دست آمده از این دوربین، تصویری به هم چسبیده از تصاویر کوچک‌تری است که یک خوشه ستاره‌ای کروی را در فاصله 5000 پارسکی زمین معادل 13150 سال‌نوری نشان می‌دهد.

 

توقف حفاری در قطب شمال
در ادامه خبری که طی هفته‌های اخیر درباره طرح شرکت شل برای حفاری در سواحل آلاسکا شنیدیم، طرح حفاری برای دست‌یابی به منابع نفت و گاز در سواحل آلاسکا به دلیل خرابی مخازن نفتی شرکت نفتی شل در این ناحیه متوقف شد. این توقف به این معنی است که حداقل‌های ایمنی لازم برای حفاری چاه‌های نفتی توسط شرکت شل در این نواحی دیگر وجود ندارد. البته شرکت شل به اکتشاف مناطق مناسب برای حفاری در دریای چوکچی برای حفاری‌های بعدی ادامه می‌دهد، ولی تا سال 2013/1392 امکان حفاری جدید نخواهد داشت.

 

عدم حمایت از تحقیقات سلول‌های بنیادی انسانی در افق 2020 اروپا
کمیته قانونی پارلمان اروپا به مؤسسات حامی تحقیقات پژوهشی توصیه کرده است که تحقیقات دربرگیرنده سلول‌های بنیادی جنینی انسان نباید در افق تحقیقاتی 2020/1399 این اتحادیه تحت حمایت مالی قرار بگیرند. این کمیته به رای دادگاه عدالت اروپا ارجاع داده است که یک سال پیش اعلام کرد درمان‌هایی که بر اساس تحقیق روی چنین سلول‌هایی بناشده‌اند، قابل ثبت شدن نیستند. افق 2020/1399 اروپا هدفش حفظ بازار رقابتی در اروپاست و کمیته پارلمانی اعتقاد دارد تحقیقاتی که نمی‌توانند ثبت شوند، نباید مورد حمایت مالی هم قرار بگیرند.

 

جنگل‌زدایی در برزیل اوج می‌گیرد
جنگل‌زدایی در جنگل‌های آمازون کشور برزیل مجددا شدت گرفته است. ماه گذشته وسعت زمین‌های جنگل‌تراشی شده در برزیل به 522 کیلومتر مربع رسید، یعنی 163 کیلومتر مربع بیشتر از پارسال. این اطلاعات بر اساس سنجش‌های ماهواره‌ای هدایت شده توسط مؤسسه ملی تحقیقات فضایی برزیل (INPE) منتشر شده است. از دو سال پیش جنگل‌زدایی در برزیل کاهش چشم‌گیری داشته و حالا این افزایش نگرانی‌های جدیدی به همراه خودش آورده است.

 

مهاجرت نخبگان منتفی می‌شود؟
کنگره نمایندگان ایالات متحده لایحه 20 سپتامبر را که هرسال تضمین‌کننده سکونت همیشگی (گرین‌کارد) 55هزار نخبه خارجی با تحصیلات عالی دانشگاهی بود، رد کرد. هرچند هر دو کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا حمایت خود را از این لایحه که در راستای جذب نخبگان سراسر جهان بود، اعلام کرده بودند، اما این لایحه نتوانست حمایت دو سوم نمایندگان ایالات متحده را به دست بیاورد.

 

برنج‌های آلوده به آرسنیک
دو گزارش اخیر درباره برنج‌های آلوده به آرسنیک در ایالات متحده موجب افزایش موج نگرانی درباره این ماده سمی در برنج شده و سیاستمداران را واداشته است که محدودیت‌هایی برای مصرف این ماده سمی وضع کنند. در گزارش هفته گذشته گروه حمایت از مصرف‌کنندگان و گزارش سازمان غذا و داروی آمریکا، در محصول برنج آرسنیک معدنی فراوانی دیده می‌شود. به نظر می‌رسد منشاء این آرسنیک، سموم دفع آفاتی است که در مزارع پنبه استفاده شده اند.

 

دادگاهی برای متقلبان علمی
دانشگاه کاردیف در حال تهیه دادخواستی برای رسیدگی به اتهام سوءرفتار پژوهشی در یکی از آزمایشگاه‌های علوم پزشکی خود است. این اتهام، شامل دستکاری دست‌کم شش مورد از تصاویر به کار رفته در مقالات پژوهشی این دانشگاه است. گرچه تحقیقات رسمی در این باره ادامه دارد، اما مشروح مستندات مربوط به این تقلب علمی روی سایت science-fraud.org قرار گرفته است.

 

پایان خوش برای میمون‌ها
مؤسسه ملی سلامت ایالات متحده (NIH) حمایت مالی از تحقیقات روی شمپانزه‌های بزرگ‌ترین مرکز تحقیقات روی شامپانزه‌ها را متوقف می‌کند. این آژانس 110 شامپانزه‌ای را که در مرکز تحقیقات نیوآی‌بریا (متعلق به دانشگاه لوئیزیانا) بازنشت می‌کند. گرچه هنوز 308 شامپانزه دیگر در دو مرکز تحقیقاتی دیگر وجود دارند که با پول NIH روی آن‌ها آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های عفونی انجام می‌شود.

 

روند نزولی یخ‌های شمالی
پوشش یخ‌های اقیانوس منجمد شمالی امسال به کمترین حد ممکن رسیده و طبق آمارها نه تنها این میزان یخ باقی‌مانده کمترین میزان مشاهده شده در 33 سال گذشته است، بلکه احتمالاً در پنج هزار سال گذشته نیز اقیانوس منجمد شمالی تا این حد گرم نبوده است.
منبع: نیچر، ترجمه: عرفان خسروی

5353

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247591

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    0 2
    چرا انقد همه این خبرا منفی بود به غیر از انرژی تاریک اونم که تو تسته حتما با شکست مواجه میشه! اسم موزیک متن اون پادکسترم که کسی به ما نگفت سرویس دانش!
  • بدون نام IR ۲۲:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۰
    4 0
    خروج نخبه باعث ... تحلیل و درجا زدن و افزایش فساد و عدم قابلیت توسعه و نابودی است. و رتبه شاخص توسعه از 85 کنونی به 190 میرود.
  • مريم غضنفرى IR ۱۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۷/۱۴
    0 0
    بسيار خوب بود. لطفا هر هفته خبرهاى نيچر را كار كنيد.
  • محدثه IR ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۷
    0 1
    مثل اینکه مشکل MS و آلودگی های ذوب آهن خودمون برطرف شده.................... نه که ما کمترین آمار ابتلا به MSرو داریم...................... داریم از بقیه ایراد میگیریم ...............