سخنگوی دستگاه قضا درباره حکم اخلال گران بازار ارز گفت: افرادی که برای ضربه زدن به نظام اقدام به ایجاد اخلال گری در نظام اقتصادی کشور می کنند طبق قانون مفسد فی الارض بوده و به اعدام محکوم می‌شوند.

به گزارش خبرآنلاین؛ غلامحسین محسنی اژه ای در سی و هفتمین نشست خبری خود گفت: عده ای از ناهماهنگی بین دستگاهها و روزنه های ایجاد شده سوءاستفاده کرده و ممکن است قصد ضربه زدن به نظام را داشته باشند. عده ای نیز فقط اخلال ایجاد می کنند تا به مقاصد خود برسند. آنهایی که به صورت تعمدی اخلال ایجاد می کنند تا بازار را به هم ریخته و با نظام ضدیت دارند دلارها را از بازار جمع آوری کرده و پس از افزایش قیمت بار دیگر دلارها را وارد بازار می کنند. عده ای ظرف دو، سه روز صد میلیون دلار را از بازار جمع آوری کرده و با قیمت بالا می فروشند. البته هستند افرادی که منفعت طلب بوده و فقط برای قصد خودشان دست به این اقدام می زنند.

سخنگوی قوه قضائیه ادامه داد: ممکن است گاهی مواقع سکه و دلار کالای تجاری شود و خانواده ها پول های خود را صرف خرید آنها کنند. بسیاری از مشتریان سکه و دلار می توانند آحاد جامعه باشند که هیچ قصدی برای اخلال ندارند. اگر روزی قوه قضائیه احساس کند که نیاز به حضورش است وارد میدان می شود اما سیستم های اطلاعاتی و پلیس اقتصادی باید برای شناسایی اخلال گران و سودجویان وارد میدان شده و آنها را به قوه قضائیه معرفی کند.

وی با اشاره به تصویب قانون اخلالگران در نظام اقتصادی کشور در سال 69 گفت: این قانون مخصوص پول و ارز است و بر اساس این قانون در صورتی که احساس شود فرد قصد ضربه زدن به نظام را دارد مفسد فی الارض شناخته شده و به اعدام محکوم می شود.

محسنی اژه ای از دستگیری بیش از 30 نفر در رابطه با ارز و طلا خبر داد و گفت: دستگیری ها متنوع بوده است اما این بدان معنا نیست که همه دستگیرشدگان اخلال گر باشند. ممکن است برخی از این افراد چند تخلف را مرتکب شده باشند. عده ای از آنها ممکن است طلا را از کشور خارج و به طور غیر قانونی دلار را وارد کرده و در بازار آزاد فروخته باشند. عده ای نیز به عنوان باند به صورت سازمان یافته فعال بوده و با بیرون از کشور مرتبط هستند. هرچه دلار در بازار تزریق می شد این افراد آنها را جمع آوری کرده و باعث افزایش قیمت می شدند. عده ای نیز با تبانی قیمت های مصنوعی درست می کردند.

 

درست نیست بگوییم فشار دشمن کارساز نبوده

او بحث گرانی، طلا، قاچاق طلا و ارز را با هم در ارتباط دانست و گفت: اما یک مسئله مشترک نیست و یک نسخه برای همه آنها جوابگو نیست. درست است که در یک بخش دشمن فشار می آورد و تمرکز خود را روی مسائل اقتصادی متمرکز کرده و دیگر جنگ و مسائل سیاسی اولویت او نیست. دشمن معتقد است اگر جنگ اقتصادی به راه بیاندازد مردم تحت فشار بوده و وقتی مردم تحت فشار قرار گیرند به حکومت فشار وارد می کنند اما نمی داند که این یک خیال باطل است.

دادستان کل کشور گفت: البته فشار دشمن بی تاثیر نیست و اگر کسی بگوید فشار دشمن در مسئله اقتصادی کارساز نیست این سخن درستی نیست اما ملت ما هیچگاه تسلیم دشمن نمی شود.

اژه ای گفت: مدیریت و کنترل بازار یک مسئله است و باید دستگاه های مسئول بر اساس وظیفه ای که دارند بازار را با اهرم ها و ظرفیت های لازم کنترل کنند. اگر بازار رها شود نتیجه دیگری بدست می آید.

 

عرضه ارز نسبت به گذشته محدود شده است

سخنگوی قوه قضائیه ارز را تحت تاثیر دو مقوله عرضه و تقاضا دانست و گفت: اگر عرضه کاهش یابد قیمت ها بالا می رود. اگرچه در مورد ارز تحریم نفت، کشتی های تجاری و بانک مرکزی و سیستم بانکی کشور تاثیر گذار بوده است و این امر باعث شده که عرضه نسبت به سالهای گذشته محدود شود.

اژه ای گفت: در موضوع ارز باید مدیریت در دستور کار قرار گیرد و باید بدانیم که بحث ارز به چه بخش هایی اختصاص یابد. ممکن است ارز برای ورود کالا، صادرات غیر نفتی باشد. اختصاص ارز برای واردات کالا یکی از وظایف مسئولان است اما وقتی با تحریم، ارز را به سختی به دست می آوریم باید بدانیم که آن صرف چه کالاهایی می شود یا به هر فردی به چه میزان بدهیم. این موضوع وظیفه دستگاههای اجرایی است که اختصاص ارز را کنترل کنند. بخشی از موضوع ارز به مدیریت داخلی مربوط بوده و ربطی به دشمن ندارد.

محسنی اژه ای خواستار راه اندازی پرتال ارزی شد و گفت: ثبت سفارت توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام می شود و بانک مرکزی ال سی لازم را اختصاص داده و در بانک عامل حساب باز و با تایید گمرک کالا ترخیص می شود. باید بدانیم که آیا این 4 سازمان با یکدیگر هماهنگ هستند. آنها باید بدانند که بابت چه کالایی ال سی را باز کرده اند و آیا ارز اختصاص داده شده صرف خرید کالا می شود یا از بازار خارج و در بازارهای فرعی خرج می شود.

دادستان کل کشور گفت: اگر پرتال ارزی راه اندازی شود می فهمیم همه ارز کجا رفته و دستگاه ها با هم هماهنگ می شوند.

 

دولت و تعزیرات کمک بخواهند، وارد می شویم

سخنگوی قوه قضائیه گفت: افرادی که کالاها را با ارز مرجع وارد می کنند نمی توانند با هر قیمتی آن را به فروش برسانند و دلیلی وجود ندارد که فردی کالایی که با ارز 1226 تومانی گرفته است با دلار سه هزار تومانی بفروشد. تعزیرات مسئول کنترل نظارت است اما اگر آنها و دولت از دستگاه قضا کمک بخواهند وارد می شویم.

محسنی اژه ای خواستار بررسی نحوه توزیع ارز شد و تاکید کرد: بحث دیگر در زمینه مدیریت داخلی سیستم توزیع ارز است که فقط از طریق بانک مرکزی و در برهه‌ای از زمان مانند ابتدای امسال از طریق یک سیستم فرعی صورت می گرفت. باید بررسی شود آیا همه آنچه از طریق بانک مرکزی صورت می‌گرفت درست بوده یا خیر؟ نحوه پرداخت‌ها و نحوه قرار گرفتن ارز در اختیار مشتری با نظارت بانک مرکزی بوده و این نظارت صورت گرفته است یا خیر؟

محسنی اژه‌ای به موضوع برداشت سال گذشته بانک مرکزی از حساب برخی بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک مرکزی در آن برهه از حساب برخی بانک‌ها مبالغی را برداشته است که سر و صدایی را هم ایجاد کرد زیرا متوجه شده بود که ارز خارج شده اما کالایی نیامده است. مجلس و دولت و دیگر دستگاه‌ها در حال بررسی هستند که ببینند مشکل از بانک مرکزی، گمرک یا سیستم فرعی توزیع ارز بوده است و اینکه این اتفاقات عمداً صورت گرفته یا اشتباه در تصمیم‌گیری‌ها بوده است.

دادستان کل کشور گفت: تا الان اثبات نشده که هیچ کس کار موظف مسئولی یا حتی فرد مسئولی در این زمینه قصد خیانت داشته یا با مجرمی همکاری کرده است اما باید بررسی شود که چرا این اتفاقات رخ داد.

محسنی اژه ای درباره آخرین وضعیت بازداشت شده های مرتبط با نوسانات ارزی گفت: دستگاه قضایی با سودجویان و اخلال گران به صورت جدی برخورد می کند و هم اکنون شبانه روزی از دستگیر شدگان تحقیق می شود. در اعترافات یکی از متهمان آمده است که وی طی سه ماه یک میلیارد تومان سود کرده است.این کار عادی نیست یک آدم معمولی بدون سرمایه خاص چگونه توانسته ظرف3 ماه فقط از طریق ارز یک میلیارد تومان سود کند.

سخنگوی دستگاه قضایی گفت: رسانه‌ها نیز در این زمینه نقش دارند و باید کمک کنند تا آرامش در بازار حکمفرما شود و از التهاب آفرینی نیز خودداری کنند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251212

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =