همه افراد، ‌سوختگی زبان و کام دهان بر اثر خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های داغ را تجربه کرده‌اند و می‌دانند تا مدتی باید درد آن را تحمل کنند. اما به زودی، راهکاری فوق‌العاده برای خلاصی از این درد به بازار خواهد آمد.

بهنوش خرم‌روز: همه ما چنین تجربه‌ای داشته‌ایم: سوختن دهان و زبان بر اثر یک گاز سریع از یک پیتزای خیلی داغ یا نوشیدن چای و قهوه داغ. در نتیجه آن هم معمولا کام سوخته و پوست تاول زده یا آویزان برایمان مانده است.
به طور معمول، بعد از چنین اتفاقی،‌ باید حدود یک روز یا بیشتر صبر کرد و دهان دردناک را تحمل کرد،‌ تا خود به خود خوب شود. اما به گزارش دیسکاوری، ‌احتملا در آینده‌ای نه چندان دور، دیگر لازم نیست از سوختن دهان خود بترسید، چون گروهی از محققین دانشگاه نیو مکزیکو به همراه دانشمندان دانشگاه تگزاس، نوارهایی را طراحی کرده‌اند که با رساندن بنزوکایین،‌ نوعی ایجادکننده بی‌حسی موضعی از طریق یک پلیمر درمانی، به رفع درد ناشی از سوختگی زبان و کام کمک می‌کند.
این نوارها را می‌توان مستقیم روی محل سوختگی زبان، لپ یا سقف دهان قرار داد تا به سرعت در دهان آب شود و با از بین بردن درد، بهبود محل آسیب دیده را تسهیل کند.
دکتر جیسون مک‌کانوی،‌ سرپرست گروه محققین، درباره این ابداع درمانی تازه می‌گوید: «ما به این نتیجه رسیدیم که این نوارها سمی نیستند و برای افرادی که در حین خوردن یا آشامیدن خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های بسیار داغ،‌ دچار سوختگی در ناحیه دهان شده‌اند، ‌بسیار مفیدند، که در واقع می‌توان گفت شامل همه می‌شود!‌ این نوارها هم از نظر ظاهری و هم از نظر نوع عملکرد خیلی به نوارهای خوشبوکننده دهانی که می‌توانید در داروخانه‌های محله خود پیدا کنید، شباهت دارند.»
نتیجه مطالعه این محققین، این هفته در نشست سالانه انجمن آمریکایی دانشمندان علوم دارویی (ای.ای.پی.اس) در شیکاگو ارائه شد.
البته قبل از این که این نوارها به بازار عرضه شوند، ‌مطالعات و بررسی‌های بیشتری بر روی آن‌ها انجام خواهد گرفت. تا آن زمان، قبل از این که بخواهید لقمه داغی را در دهان بگذارید یا نوشیدنی داغی را سر بکشید،‌ چند لحظه صبر کنید. 
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252436

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • یلدا IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    12 2
    من پیتزا میخواممممممممممممممممممممممممم
    • بدون نام IR ۲۱:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      0 3
      چه نوع پيتزايي. همينايي كه توي فست فودها فروخته ميشه و از سوسيس و كالباسهاي مرغوب تهيه ميشه. به خاطر وجود انواع اشغال و انگشت دست خيلي خوشمزه است.
    • فست فود خوب IR ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۳
      5 0
      پیتزا فقط پیتزای سبزیجات یا پیتزای گوشت. اگر هم پول زیاد دارید پیتزای میگو یا بوقلمون ( والا من که تا حالا نخوردم). هر پیتزایی هم که سوسیس و کالباس توش باشه آشغال هست. همبرگر که فقط همبرگر خونگی بخورید. مخصوصا بعد از پیدا شدن اون انگشت در همبرگر شرکت همبرگر سازی قُمی. هات داگ هم یه آشغال دیگه هست که باید از اون دوری کنید. به جای اون شاورما و دونر کباب میتوانید بخرید. به جای ساندیچ کالباس هم میتوانید مرغ سوخاری و یا ساندویج مرغ سوخاری بخورید.
  • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    14 0
    روزی یک خبر؟ چرا اینقدر کم کار شدید خبر آنلاین؟!
    • بدون نام IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
      9 2
      و چه خبر مهمی !
  • yuuu PL ۱۷:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    18 1
    این دلیل نمیشه که چون دهان درمان میشه بریم غذای داغ داغ بخوریم . مثل اینکه چون بیمارستان هست پس تصادفات جاده عیبی نداره
  • بدون نام IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۲
    15 2
    چه مرضي هست. يه خورده صبر ميكنيم بعد ميخوريم.
    • بدون نام IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۲/۲۱
      3 1
      واللا.....
  • ساسان A1 ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۷
    1 0
    تا غذاهای ایرانی یابقولی خوردنی های خودمان مانده پیتزا وغذاهای آماده معنی نداره مدت 12سال بعلتی از کشور دور بودم ومجبورا اسپاگتی وژانبون و....غذاهای ایتالیایی استفاده می کردم وهرگاه چشمم به قورمه سبزی اش رشته ابگوشت قیمه و.. غذاهای خودمان میخورد اشتهام باز میشد .غذای ایرانی سالمه وبرای درست کردنش مادرها وکدبانوهای گرامی ساعتها وقت میگزارند وبا چاشنی عشق ومحبت غذارا برای خانواده می پزند.وسر میز یا سفره دست پخت مادر یا همسر صرف میشه .