۰ نفر
۱۰ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۴۴

تعداد افرادی که کتابهای پرینت شده می خوانند، کم شده است اما خواندن نه تنها کم نشده بلکه مردم با استفاده از تبلت ها و ابزار جدید رغبت بیشتری به خواندن نشان داده اند.

 
طبق مطالعه انجام شده توسط موسسه Pew مردم با استفاده از ابزار و گجت هایی مانند کیندل آمازون و نوکس رغبت بیشتری به خواندن کتابهای الکترونیکی(ebook) نشان می دهند.
جدول زیر میزان مطالعه از طریق ابزار الکترونیکی را در امریکا نشان می دهد:
 
 
 
از اکتبر 2012 تا 10 نوامبر 2012 از 2252 امریکایی 16 سال به بالا در مورد نحوه مطالعه پرسش شد. سوالات به زبان انگلیسی و اسپانیایی و از طریق تلفن ثابت و موبایل از داوطلبان به عمل آمد و متوسط خطا 2.3 تشخیص داده شد.
نتیجه نظر سنجی این شد که کاربران کتابهای الکترونیکی افزایش یافته و افرادی که کتابهای سنتی می خوانند رو به کاهش رفته است. بر این اساس تعداد افرادی که کتابهای الکترونیکی می خوانند از 16 درصد به 23 درصد افزایش یافته است. همچنین افرادی که کتاب پرینت شده و سنتی می خوانند از 72 درصد به 67 درصد تنزل یافته است.
البته این آمار تفاوت خیلی بالایی را نشان نمی دهد و در واقع 89 درصد از کتاب خوانها (67 درصد بالای 16 سال) هنوز از کتابهای پرینت شده استفاده می کنند. همزمان 30 درصد از کتابخوانها (23 درصد بالای 16 سال) کتابهای الکترونیکی می خوانند.
موسسه Pew ‌ نشان داد در دسامبر 2011 تعداد کتابخوانهای الکترونیکی 17 درصد بوده که در سال فوریه 2012 به 21 درصد رسید. در ماه آوریل 2012 این موسسه خاطر نشان کرد که 88 درصد از افراد مورد مطالعه هم کتابهای پرینت شده می خوانند و هم کتابهای الکترونیکی.
در این تحقیق نشان داده شده که در سال 2012 بیش از 19 درصد امریکایی ها از کامپیوتر و تبلت هایی مانند کیندل و نوکس و آی پد کتابهای الکترونیکی خوانده اند در حالی که این رقم در سال قبل از آن 10 درصد بیشتر نبوده است. در مجموع بیش از 33 درصد امریکایی ها در حال حاضر از خوانش های الکترونیکی استفاده می کنند.
همچنین اغلب کتاب خوانهای الکترونیکی نیز آندروید بیس هستند. کاربران آی پد نیز در رده های بعدی جای دارند. در این تحقیق همچنین آمده است که اغلب کاربران کتابهای الکترونیکی تحصیل کرده و با در آمد بالا هستند. 5 درصد مردم نیز در این تحقیق با مراجعه حضوری به کتابخانه، از خدمات کتابهای الکترونیکی بهره مند می شوند.
31 درصد از کسانی که مورد پرسش قرار گرفته اند گفته اند از خدمات کتابخانه ها در مورد کتابهای الکترونیکی آگاهی داشته اند. این رقم در سال گذشته 24 درصد بوده است.
همچنین در سال 2012 تعداد کسانی که از طریق تبلت کتاب الکترونیکی خوانده اند 25 درصد شده در حالی که این رقم در سال قبل آن 19 درصد بوده است.
برخی کاربران البته هنوز از کتاب خوانهای الکترونیکی قدیمی برای خواندن کتابهای الکترونیکی استفاده می کنند ولی برخی نیز ترجیح می دهند تا از تبلت های جدید استفاده کنند.
گفتنی است  e-book reader یا e-reader‌ یک ابزار الکترونیک موبایل و قابل حمل است که با اولویت خواندن متون و اسناد و کتب ساخته شده است. به هر حال هر گونه ابزاری که بتواند متن را روی صفحه اسکرین نمایش دهد را ای.ریدر می گویند.
معروفترین کتابخوان های الکترونیکی شامل کیندل آمازون، بارنز اند نوبل، نوک تبلت، کوبو، سونی ریدر و پاکت بوک هستند.
 بعدا با توسعه تبلت ها کتابخوانهای الکترونیکی نیز توسعه یافتند و در حال حاضر اغلب تبلت ها فایلهای کتاب را نمایش می دهند و کاربران تبلت به سرعت در حال افزایش هستند.
مشکل فیزیکی برای کتابهای پرینت شده و سنتی برای نگهداری یکی از عواملی است که مردم را به طرف کتاب های الکترونیکی سوق داده است. برخی از مردم نیز همچنان علاقمندی به کتابهای سنتی را حفظ کرده و دوست دارند در برخی موقعیتها کتابهای پرینت شده را رها نکنند. مهم اینجاست که این دوران گذار چگونه طی خواهد شد و چقدر طول خواهد کشید تا نسلی کاملا الکترونیکی بر نسل سنتی غلبه کند.
انچه معلوم است اینکه نسل کتابخوانهای الکترونیکی رو به افزایش است و باید منتظر یک تحول تکنولوژیکی در حد انقلاب بود تا این تغییرات سریعتر انجام شود.
منبع: زد دی نت
56502
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    17 49
    وقتی آمار رو از جای دیگه ای برمیدارین، باید منبع رو بنویسین، نه که آرم خودتون رو بزنین بالای نمودار! این جرو "حقوق مؤلف" ه!
    • مسوول خبر IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
      90 5
      خبر منبع دارد و در انتهاي خبر موجود است. موسسه pew نيز آورده شده است و اينكه جدول متعلق به اين موسسه است. پيشنهاد مي شود خبر را تا انتها بخوانيد و قوانين خبرانلاين مبني بر واترمارك شدن تصاوير توجه فرماييد. قوانين موسسه pew را نيز بخوانيد و بعد اظهار نظر كنيد كه ذكر منبع بلا مانع است.http://www.pewresearch.org/terms-and-conditions
  • بدون نام GB ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    49 1
    حداقل مزیتیکه گسترش تبلت در کتابخانی داره اینه که می تونه مصرف کاغذ رو پایین بیاره و این خود به خود یعنی شماره کمتری از درختان بریده میشن تا برای تولید کاغذ بکار برن :)
  • شهاب PL ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۰
    9 0
    برای به داشتن کارت های بین المللی مثل مستر و ویزا به هزار و یک کلک مجبور هست آدم متوسل بشه، اصلا سخن گفتن در مورد تبلت و کیندل فایر و اینا بیهوده هست. من نیاز داشتم یه اپل آی دی داشته باشم. یه آدرسی که نمیدونم کجا هست در هند رو مجبورش شدم بدم تا بتونم یه اپل آی دی که اصلا به حساب نمیاد واسم خودم بسازم. چرا من ایرانی باید به کارها دست بزنم. چرا اصلا کشوری به نام ایران در لیست خیلی از شرکت های کامپوتری و غیره کامپیوتری دنیا نست. این ها پرسش هائیست که باید پاسخ داده بشه به اون ها. ناگفته نمونه که فردی که تصمیم داره یک کالایی رو به دست بیاره زیر سنگم باشه به دست میاره ولی سئوال این جاست که چرا این همه دردسر.