محققان ژاپنی موفق به ساخت سیستم هوش مصنوعی شده‌اند که شاید روزی بتواند برای نجات جان کودکان در حین غرق شدن به کار رود. این سیستم با تحلیل شبیه‎سازی افراد در حال غرق شدن کار می‎کند.

محمود حاج‌زمان: محققان ژاپنی موفق به ساخت سیستم هوش مصنوعی شده‌اند که یاد گرفته است تا حرکات وحشت‌زده‌ای را که مردم هنگام غرق شدن انجام می‌دهند، تشخیص دهد. هدف این محققان این است که سیستم آنها روزی بتواند برای نجات جان کودکان، زمانی‌که نجات غریقی در نزدیکی آنها حضور ندارد، استفاده شود.
به گزارش نیوساینتیست، سیستم‌های مافوق صوتی وجود دارد که می‌توانند به نجات غریق‌های استخرهای شنا هشدار دهند که یک نفر برای مدت طولانی زیر آب مانده است. اما استخرهای اندکی به این سیستم مجهز شده‌اند و این سیستم‌ها برای سواحل رودخانه‌ها و سواحل دریا قابل استفاده نیست. به همین دلیل، کن ساکامورا و همکارانش در دانشگاه توکیو سیستم هوش مصنوعی ساخته‌اند که برای مثال می‌تواند در شرایط اضطراری، یک جلیقه نجات یا کیسه شناوری را فعال کند.
برای آموزش این سیستم، گروه از یک نجات غریق خواست تا با پوشیدن یک حسگر فشار، رفتار شناگرانی را که به دردسر افتاده‌اند شبیه‌سازی کند؛ یعنی در حالی‌که بدن در حالت عمودی قرار دارد، به سرعت دست و پا بزند. به این ترتیب نجات غریق پروفیل فشار متغیر را خلق کرد و سیستم که بر اساس نرم‌افزار شبکه عصبی کار می‌کند، با درصد خطای بسیار اندکی توانست آن را از حرکات عادی شنا تشخیص و تمایز دهد.
گروه قصد دارد تا با ادامه آموزش سیستم خود به کمک دواطلبان بیشتر، و اضافه کردن شتاب‌سنج به مجموعه حسگرها به سیستم حالتی باثبات (Robust) ببخشد. نتایج کارهای آنها در کنفرانس بین‌المللی لوازم الکترونیکی مصرفی در لاس‌وگاس نوادا ارائه شده است.
 53275

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 268713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 10 =