مدرس صادقی، محقق ایرانی دانشگاه ماساچوست و همکارانش موفق شده‌اند با هدف درک بهتر فیزیک بنیادی، سریع‌ترین روبات زیرآبی جهان را تولید کنند. این روبات می‌تواند در عملیات‌های تجسس به کار گرفته شود.

محبوبه عمیدی: هدف از ساخت اغلب روبوفیش‌هایی (روبات ماهی مانند) که تاکنون تولید شده‌اند، دستیابی به روبات‌های زیرآبی با حرکات دقیق و سرعت ثابت بوده است. اما یحیی مدرس صادقی، محقق ایرانی دانشگاه ماساچوست و همکارانش تلاش کرده‌اندسریع‌ترین روبوماهی جهان را با شتاب اولیه فوق‌العاده تولید کنند. چنین روبات سریع‌السیری می‌تواند برای اجرای مأموریت‌های مخفی دریایی یا حرکت در آب‌های متلاطم به کار گرفته شود.

به گزارش نیوساینتیست، شتاب اولیه این روبات زیرآبی می‌تواند تنها در یک‌دهم ثانیه به بیش از 147 متر‌بر‌ثانیه برسد که حدود 15 برابر شتاب جاذبه زمین است. می توانید ویدئوی کوتاهی از شنای این روبات سریع‌السیر را اینجا تماشا کنید یا منتظر بمانید بارگذاری شود.

این ماهی لاستیکی که 50 سانتیمتر طول دارد، با الهام از شکل بدن گونه‌ای از اردک‌ماهی به نام chain pickerel طراحی شده است. سرتاسر بخش داخلی بدن این ماهی نواری فلزی تعبیه‌شده که پیش از حرکت توسط یک مکانیزم قفل‌کننده به شکل C نگهداری می‌شود. پس از آن یک عمل‌کننده پنوماتیکی خارجی روبوفیش را رها خواهد کرد تا انرژی پتانسیل جمع شده در نوار فلزی به انرژی جنبشی تبدیل‌ شده و به سرعت دم ماهی را به چپ و راست حرکت دهد.

شتاب اولیه این ماهی روباتیک در زیرآب 8 برابر سریع‌ترین نمونه‌های مشابه و نزدیک به 40 متر‌بر‌ثانیه است. مدرس صادقی می‌گوید: «زیبایی این طرح به سادگی آن است».

تیم سازنده این روبوفیش دارد تلاش می‌کند، بخش‌های عملیاتی خارجی را به شکل دیگری در بدن این ماهی تعبیه کند. به این منظور گروه از تعدادی سروو موتور«servo motor» استفاده خواهد کرد که نزدیک سر این ماهی قرار خواهند گرفت و نیروی مورد نیاز برای حرکت نوار فلزی را تأمین خواهند کرد.

مدرس صادقی می‌گوید: «شاید این ماهی در آینده کاربردهای نظامی نیز داشته باشد اما در حال حاضر این تیم روی درک بهتر فیزیک بنیادی تمرکز کرده است».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 105396

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۲
    0 0
    تیتر خبر رو که دیدم، گفتم آره، یک ایرانی فلان دانشگاه خارجی حتماً.
  • کمال IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۸۹/۰۸/۱۳
    0 0
    این طرح چه ارتباطی با فیزیک بنیادی داره؟