۰ نفر
۱۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱

حسن لاهوتی مترجم و مولوی پژوه بعد از تحمل یک دوره بیماری سرطان شب گذشته 17 اسفند در سن 68 سالگی دار فانی را وداع گفت.

به گزارش خبرآنلاین، مرحوم لاهوتی از جمله شاگردان و همراهان موثر استاد جلال‌الدین آشتیانی بود که بعد از فوت او در سال 84 جلای وطن کرد و برای اقامت و تحقیق به آمریکا رفت.

 

لاهوتی تابستان امسال به ایران آمد و چند سخنرانی درباره مولوی و مثنوی در بنیاد شمس و چند مرکز دیگر ایراد کرد.آخرین اثر منتشر شده او کتاب «ارغنون مولوی» بود.

 

حسن لاهوتی در سال1323در شهر سبزوار به دنیا آمد. پس از گذراندن تحصیلات ابتدائی و متوسطه، از دانشکده ادبیات دانشگاه مشهد در رشته زبان انگلیسی لیسانس، و از دانشگاه ایالتی می‌شیگان «MSU» دانشنامه فوق لیسانس گرفت و بعد از انقلاب به مشهد بازگشت. استاد لاهوتی، از سال 1363 به عنوان مترجم در بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی مشغول شد. ممارست او در ادب فارسی، احاطه بر زبان انگلیسی و هم جواریش با استاد سیدجلال الدین آشتیانی از وی محقق و مترجمی کم نظیر به وجود آورد. لاهوتی کتاب‌های گران سنگی چون شکوه شمس پروفسور آنه ماری شیمل و شرح مثنوی معنوی اثر نیکلسون را با راهنمایی و در کنار استاد سید جلال الدین آشتیانی ترجمه کرد. مدتی مدرس دانشگاه پیام نور بود و بعد ازآن عضو هیأت علمی گروه انگلیسی دانشگاه آزاد مشهد شد.


از جمله آثار استاد حسن لاهوتی می‌توان به «خدمات مسلمانان به جغرافیا»، «جنبش اسلامی و گرایش‌های قومی در مستعمره هند»، «شکوه شمس»، «سیری در افکار و آثار مولانا»، «مسلمانان هند بریتانیا»، «شرح مثنوی معنوی مشهور به شرح نیکلسون بر مثنوی» (شش جلد) که در چهاردهمین دوره کتاب سال جمهوری اسلامی ایران به عنوان کتاب سال برگزیده شد، «جغرافیا در قرن بیست و یکم»، «جانِ جان» منتخبی از دیوان شمس، «مثنوی» تصحیح نیکلسون و مقابله مجدد با نسخه معروف قونیه (چاپ دوم آن توسط میراث مکتوب در دست انجام است)، «محمد رسول خدا» اثر آن ماری شیمل، «مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب.»


مقالات استاد لاهوتی در مجلاتی چون کلک، بخارا، گلچرخ، تابران، حکمت و معرفت و مترجم به چاپ رسیده است.
57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 281069

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مسیح IR ۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    43 0
    خدا رحمتشان کند. یکی از افتخارات دوران معاصر خراسان در حوزهٔ ادبیات بودند. من از ترجمهٔ ایشان از کتاب پروفسور لوئیس که به اسم «مولانا، دیروز تا امروز، شرق تا غرب» چاپ شده است خیلی استفاده کرده‌ام.
  • بدون نام IR ۲۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    9 0
    چرا در زمان حیات این عزیزان مطلبی منتشر نمی کنید و بعد از مرگشان فقط خبر فوتشان را تیتر می کنید
  • بدون نام IR ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۸
    2 0
    وحش شاد و خدایش بیامرزد
  • هادی اسماعیل نژاد IR ۲۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
    2 0
    عجب خبر تلخی ، هنوز خاطره شیرین سخنرانی ایشان در همایش از بلخ تا قونیه را در ذهن دارم. خدایش بیامرزاد و با روح بلند حضرت مولانا همنیشن کناد
  • بی نام A1 ۰۸:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۶/۱۶
    0 0
    خدا رحمتش کند استاد من بود والحق چه استادی بود تمام. ریزه کاری های ترجمه ار ز. او یاد گرفتم